Mun pitäis keksiä hätäkaste nimet,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
siis siihen sairaalan kaavakkeeseen. Pitäis se tämän viikon aikana täyttää. Joten saisko apuja?

Nimet sais olla suomalaisia, ekat nimet kaksitavuisia. Mieluusti kuitenkin sellaisia joita ei oo joka toisella. Ekan nimen alkukirjain joku muu kuin T, A tai R.

Ja pitäis keksiä siis sekä tytön että pojan nimi vaikka tyttöä veikattiin tulevaksi.

Siis mitä? Ei kai niillä mahdollisilla hätäkastenimillä ole niin väliä, kai siihen voi laittaa vaikka Matti ja Maija, kun ne mitä luultavimmin ei kuitenkaan tule käyttöön. Ja ei kai siihen muutenkaan tarvita kuin yksi nimi? Ei siis toisella ja/tai kolmannella niin väliä. Vai onks tässä jotain mitä mä en tajuu. :D

siis siihen sairaalan kaavakkeeseen. Pitäis se tämän viikon aikana täyttää. Joten saisko apuja?

Nimet sais olla suomalaisia, ekat nimet kaksitavuisia. Mieluusti kuitenkin sellaisia joita ei oo joka toisella. Ekan nimen alkukirjain joku muu kuin T, A tai R.

Ja pitäis keksiä siis sekä tytön että pojan nimi vaikka tyttöä veikattiin tulevaksi.

Mä ottaisin tässä tapauksessa nimet suvusta sommitellen sopivaksi... Eikö teillä sitten ole mitään nimeä valmiina tytölle ja pojalle ?????

Siihenhän voi laittaa ihan mitä vaan. Laita vaikka ne nimet, mitä laittaisitte toiseksi nimeksi tai ihan se, mitä kaavailette lapsen nimeksi Se nimi ei ole mitenkään sitova.

Täällä tuo nimi tulee sairaalan rekisteriin lapsen nimeksi eli jos siellä on kaavakkeessa on Matti ja Maija, niin tytöllä on sitten nimenään Maija Meikäläinen koneella, jos tarvitsee sieltä hakea vaikka verikokeiden tuloksia. Tosin siinä vaiheessa kun lapsi on syntynyt, aina on kysytty, että laitetaanko tämä papereissa oleva nimi vai haluatteko jonkun muun.

Siis mitä? Ei kai niillä mahdollisilla hätäkastenimillä ole niin väliä, kai siihen voi laittaa vaikka Matti ja Maija, kun ne mitä luultavimmin ei kuitenkaan tule käyttöön. Ja ei kai siihen muutenkaan tarvita kuin yksi nimi? Ei siis toisella ja/tai kolmannella niin väliä. Vai onks tässä jotain mitä mä en tajuu. :D

Peesi. Eikä tosiaan tarvita kuin yksi nimi, saahan toki halutessaan useammankin laittaa, mutta ei ole pakko. Niitä nimiä kun voi lisätä sitten myöhemmin. Ei se ole mikään sitova lappu.

Joo ei kai niillä niin väliä... mutta jos hätäkaste joudutaan antamaan niin sit se nimi jää pysyväksi, en rupee sitä enää vaihtamaan. Siis jos vauva kuitenkin jää henkiin.
Mä oon aina laittanu niihin molemmat nimet, samasta syystä.

Ei oo valmiina mitään nimiä.

Joo ei kai niillä niin väliä... mutta jos hätäkaste joudutaan antamaan niin sit se nimi jää pysyväksi, en rupee sitä enää vaihtamaan. Siis jos vauva kuitenkin jää henkiin.
Mä oon aina laittanu niihin molemmat nimet, samasta syystä.

Ei oo valmiina mitään nimiä.

Eli sä haluat valita jo muutenkin nimet jotka jää pysyviksi? Käytännössä hätäkaste on äärettömän harvinainen, varsinkin niin kiirellinen, ettei siinä oikeasti ehdittäisi lainkaan miettimään nimiä. :) Hätäkastenhan joudutaan joka tapauksessa vahvistamaan, ja samassa yhteydessä sen nimen voi vaihtaa, siksikään se ei ole mikään lopullinen nimi koska tämä vahvistaminen joudutaan joka tapauksessa käymään läpi. Hätäkasteessa ei myöskään aina edes anneta nimeä, se ei ole ollenkaan pakollista.

Eli sä haluat valita jo muutenkin nimet jotka jää pysyviksi? Käytännössä hätäkaste on äärettömän harvinainen, varsinkin niin kiirellinen, ettei siinä oikeasti ehdittäisi lainkaan miettimään nimiä. :) Hätäkastenhan joudutaan joka tapauksessa vahvistamaan, ja samassa yhteydessä sen nimen voi vaihtaa, siksikään se ei ole mikään lopullinen nimi koska tämä vahvistaminen joudutaan joka tapauksessa käymään läpi. Hätäkasteessa ei myöskään aina edes anneta nimeä, se ei ole ollenkaan pakollista.

Joo, mä tiedän kyllä... mutta mä haluan silti siihen sellaset nimet jotka voisin ajatella pysyväksi. Tosin kertaakaan ei sitte niitä nimiä oo annettu.
Täytyy vissiin sitte vaivata noita omia aivonystyröitä.

minä en ilmoittanut mitään nimiä. Tosin en kuulu kirkkoonkaan ja laitoin ruksin siihen kohtaan ettei hätäkastetta anneta. Hätäkasteessahan lapsi vaan liitetään kirkon jäseneksi. Ei siihen ymmärtääkseni tarvitse nimiä ilmoittaa?? Se on vaan normi kasteessakin tapana että pappi ilmoittaa nimen samalla kun kastaa lapsen kirkon jäseneksi.

[QUOTE="minä";24408883]Mä en ole koskaan laittanut nimiä esitietoihin hätäkasteen kohtaan, vaikka 3lasta tehnyt maailmaan.[/QUOTE]

En minäkään, mutta toisaalta ei noita epeleitä ole muutenkaan kastettu...

Sini
Minttu
Ruusa (sori yksi R-nimi mut tää on mun suosikkinimi :rolleyes:)
Soili
Sella
Jonna/Joanna
Elisa
Ella
Petra
Tuike
Essi
Miia

Otto
Mika
Sami
Jaakko

Minttu olis kiva. Tosin mies ei sitä hyväksyisi mutta en tässä vaiheessa oo sen mielipidettä ennenkään kysyny ja ei se sitten enää vastaan panis jos hätäkaste jouduttais antamaan, siis hyväksyis nimen myöhemminkin.
Muista nimistä en tykkää, siis omalla lapsella muitten lapsilla ihan ok.

Kun kasteella ja nimen antamisella ei ole oikeasti mitään yhteyttä...

JOS vakaumuksesi vuoksi lapselle annetaan hätäkaste, ei kuitenkaan nimi tule rekisteröityä, eli kyseessä on pelkkä uskonnollinen rituaali, ei virallinen nimen rekisteröinti. Jolloin on aika yhdentekevää, millä nimellä lasta kastetta antaessa kutsutaan.

Jos hätäkaste suoritetaan on suositus, että nimi pidetään ainakin toisena tai kolmantena nimenä. Joten kutsumanimeä siitä ei silloin pakosti tule.

Meillä on hätäkasteniminä olleet sellaiset nimet joita oltiin ajateltu toiseksi nimeksi. Varsinainen nimi on sitten päätetty, kun ollaan nähty lapsi :) Tosin nuorin syntyi kolme kuukautta etuajassa, hätäkastenimeä ei valmiina olut ja keksin sen samalla kun minua kärrättiin kovaa vauhtia synnäriin. TYKSissä hätäkaste nimeä käytetään lapsen 'lempinimenä'. Ei siis puhuta tyttö Meikäläisestä vaan esim Maija Meikäläisestä. Ja kun 4kk sitä nimeä oli lapsesta käyttänyt, niin nimihän jäi, vaikka tyttöä ei oltu koskaan hätäkastettu. Kastekin suoritettiin vasta 1v päivänä :)

Ei se niin vakavaa ole, jos ei nimeä ole ennalta. Vaikka mukavahan se on, ettei hätätilanteessa tarvitse yrittää keksiä jotain.

En muista koskaan nähneeni tuollaista kysymystä edes ja 4 lasta olen käynyt synnyttämässä ja ev.lut. kirkkoon kuulun, en kyllä ole mitenkään uskonnollinen.
Mutta hätäkasteen osaisin joten kuten antaa, sairaanhoito-opinnoissa sekin käytiin läpi

Laitat vaan yhdet etunimet siihen. Sellaiset, jotka voisit kuvitella lapsillasi. Meidän enkelityttö hätäkastettiin sillä nimellä, mikä kaavakkeessa luki. Silti hoitajat ehtivät kysyä ja kastetilanteessa kysyttiin mikä nimeksi tulee.

Kun kasteella ja nimen antamisella ei ole oikeasti mitään yhteyttä...

JOS vakaumuksesi vuoksi lapselle annetaan hätäkaste, ei kuitenkaan nimi tule rekisteröityä, eli kyseessä on pelkkä uskonnollinen rituaali, ei virallinen nimen rekisteröinti. Jolloin on aika yhdentekevää, millä nimellä lasta kastetta antaessa kutsutaan.

Voi se yleisesti ottaen olla yhdentekevää mutta MULLE ei oo.

Taidan laittaa ton Mintun, se rupes tuntuun melko hyvältä, keksin siihen jo toisenkin nimen. Pojan nimi onkin vaikeempi, noista ehdotetuista ykskään ei oo sen tyylinen mistä tykkäisin. Noille kahdelle olemassaolevallekin pojalle nimen keksiminen oli tosi vaikeeta. Likan nimen valinta oli paljon helpompaa.

Yhteistyössä