Toppahaalarin polvien paikkaus/vahvistaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulma

Vieras
Heipä Hei ja Hyvää Huomenta!

Katselin tuossa lasten toppapukuja jotka menee siis kiertoon esikoiselta kuopukselle ja totesin että haalarit ei tule kestämään polvien kohdalta koko talvea, ei siis ole vielä puhki mutta jossain vaiheessa talvea kyllä on. Miten olette nämä korjanneet? Sen tiedän, että on vissiin olemassa jotain itseliimautuvaa paikkaa mutta pysyykö ja tuleeko siisti? Entäs jos olette ommelleet paikat niin saako sitä ommeltua tavallisella ompelukoneella vai onko viisainta viedä ompelijalle joka varmasti osaa asiansa?

Entäs jos lahkeet ovat rispaantuneet niin miten ne olette korjanneet? Olisiko hyvä laittaa jotain kostetutta pitävää kangasta vaiko heijastinkangasta? Ja saako näitä paikkakankaita sitten tavallisesta kaupasta vaiko pitääkö mennä kangaskauppaan?

Ei viittis muuten hyviä haalareita heittää hukkaan, kun pienellä korjauksella niistä sais toimivat! Kiitti jo etukäteen neuvoistanne!

Jos kyseessä on vettäpitävä haalari, korjaus liimattavalla paikalla; olettaen siis, että haluat vedenpitävyyden säilyvän. Pienissä paikoissa pysyvät, mutta polvissa ja isossa paikassa tuskin. Liimattavaa kangasta löytyy ihan tavarataloista.

No, mun mielestä haalari ei oo hyvä jos se on puhki. Itse en oo paikkaillu haalareita, jos menevät puhki niin laitan pois, varsinkin jos on kyse jostain halpishaalarista. Ehkä joku osaa paikata sievästi mutta mä oon joskus kokeillu ja jälki oli sellainen ettei sitä kehdannu pitää. Ja meillä ainakin jos on haalari jo ollu jostain puhki niin on se sitten muualtakin ollut jo nuhjuinen. Jos se haalari kestää hetken niin mikset käytä joululle asti ja sitte alennusmyynneistä osta uutta?

No, mun mielestä haalari ei oo hyvä jos se on puhki. Itse en oo paikkaillu haalareita, jos menevät puhki niin laitan pois, varsinkin jos on kyse jostain halpishaalarista. Ehkä joku osaa paikata sievästi mutta mä oon joskus kokeillu ja jälki oli sellainen ettei sitä kehdannu pitää. Ja meillä ainakin jos on haalari jo ollu jostain puhki niin on se sitten muualtakin ollut jo nuhjuinen. Jos se haalari kestää hetken niin mikset käytä joululle asti ja sitte alennusmyynneistä osta uutta?

Itseasiassa mietin myös tätä vaihtoehtoa, että jos haalarit kestäisivät joululle niin sitten alesta uusi tai jos hajuaa ennemmin niin sitten ostettava jokatapauksessa..... Ja vielä ei haalareissa ole puhki kangas mennyt mutta selvästi näkyvissä etteivät kestä koko talvea.....

Itseasiassa mietin myös tätä vaihtoehtoa, että jos haalarit kestäisivät joululle niin sitten alesta uusi tai jos hajuaa ennemmin niin sitten ostettava jokatapauksessa..... Ja vielä ei haalareissa ole puhki kangas mennyt mutta selvästi näkyvissä etteivät kestä koko talvea.....

No ehkä se olis sitte hyvä vaihtoehto. Sitten ei ainakaan tulis enaa niin kalliiksi se uuden ostaminen. Ja joskushan edellisvuosien mallistoja on alerekissä jo ennen jouluakin, ainakin täällä on. riippuu tietysti ihan että minkä merkkisiä aattelet, jotain halpaa vaiko jotain kalliimpaa. Cittarin Lotta ja Lassi-haalarithan ei maksa normihinnassakaan kuin 29e joten ei ole hirveän iso investointi.

No ehkä se olis sitte hyvä vaihtoehto. Sitten ei ainakaan tulis enaa niin kalliiksi se uuden ostaminen. Ja joskushan edellisvuosien mallistoja on alerekissä jo ennen jouluakin, ainakin täällä on. riippuu tietysti ihan että minkä merkkisiä aattelet, jotain halpaa vaiko jotain kalliimpaa. Cittarin Lotta ja Lassi-haalarithan ei maksa normihinnassakaan kuin 29e joten ei ole hirveän iso investointi.

Lotta ja lassi-haalarit on ennemminkin vitsi kuin kelvollinen haalari. Vitonen lisää hintaa niin saa jo sittarin tai anttilan tarjouskesta Lassien puvun joka sentäs kestää jo.

Olen paikkaillut haalareita nillä liimattavilla paikoilla. Hyvin ovat pysyneet ja helppoja laittaa siististi. Löytyy esim. Prismasta, värivaihtoehtoja muutama + heijastinpaikka. Tosin heijastin ei välttämättä polvissa säily hyvänä

Jos kyse on josatin kolmenkympin haalarista, niin ei kyllä todellakaan kannata viedä ompelijalle, tulee kalliimmaksi kuin uuden ostaminen. Jos haalari on kosteussuojattu ei sitä voi oikein ommella, kun vesi menee neulanrei-istä sisään, varsinkin polvissa, eli liimapaikka on ainoa vaihtoehto.

Tuo itseliimautuva paikka jota mm. prisma myy on sen verran ohutta ettei se kestä lainkaan polvessa eikä persauksessa. Paikka onkin tarkoitettu lähinnä sadetakin, sadeasun paikkaamiseen, ei varsinaisen rymyasun. Itselläni on kestänyt myös gore-tex vaatteissa ja sadetakin hupussa hyvin kiinni kunhan vaan muistaa pyöristää paikan kulmat ennen kiinnitystä. Sadeasuja ei varsinaisesti pestä, ainakaan koneessa, joten en tiedä lähtisikö koneessa pois, mutta yhtään ei repsota mistään. Siis liima on hyvää ja hyvin pysyy kiinni, mutta erittäin ohut. Coast paikka (20cmX10cm) maksaa Prismassa neljä euroa, värivaihtoehtoja on useita ja samankokoinen heijastinpaikka on euron kalliimpi. Kärkkäisellä on suomen halvin hinta tuolle (2.50:-) jos mahdollista käydä Kärkkäisellä tai suunnittelee tilausta sieltä niin kannattaa ostaa samalla useampi. Tuo heijastin sopii muuten hyvin myös fillarin runkoon, kypärään, rattaisiin jne. varsinainen paikka se ei mielestäni ole vaikka vettä pitääkin. Takkiin siitä saa kivoja kuvia niillä kuva rei'ittimillä, vaikka olisi pieni kukkasen kuva kun niitä on tarpeeksi monta loistaa se hienosti vaikka takin rinnuksessa. Reunapalat voi hyötykäyttää vaikka juuri polkupyörän lokasuojaan... näin meillä.

Yhteistyössä