huoh... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liinuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liinuliini"

Vieras
meillä ei ole tukiverkkoa, sen lisäksi minä en ikinä psyty nukkumaan aamulla pitkään, pieni asunto, minä herkkä uninen,en siis ikinä nuku pidempään kuin mitä nukkuu lapsi joka herää ekana, eli klo 6-7

en ole mikään aamuihminen, en todellakaan,ja minusta olisi inhimillistä nukkua edes klo 8 edes joskus, oon niin katkera siitä että mies voi kyllä nukkuu vaikka puoli kymmeneen.

minulal ei oo ikinä aikaa ilman lapsia, koska esikoinen on niin haastava ja pienempi ikänsä takia vahdittava,että täytyy olla 2 aikuista ihmistä lähes koko ajan paikalla. hirveä stressi esim jos lähden yksin lasten kanssa puistoon, isommasta ei tiedä mitä keksii. pahin kerta oli leikkipuistossa se kun jouduin pitää isommasta kii kun hän alkoi riehumaan, ja toisella kädellä oli pakko pitää pienempi aloillaan,koska muuten hän olisi karannut tai kiivennyt/tippunut jostain.

siinä sitten yhdellä kädellä+kahdella jalalla pidin 6vuotiasta,joka yritti lyödä ja potkia minua, ja yhdellä kädellä pidin pienempää koska en olisi voinut vahtia häntä muuten, siinä sit samalla kaivoin puhelinta että sain miehelle soitettua että hakee isomman kotia. kiva istua siinä maassa kahden huutavan kakaran kanssa kaikkien tuijottaessa.

sitä se elämä on ton isomman kanssa ja pienempi näyttää nykyään matkivan joissakin asioissa(isompi siis erityislapsi,pienempi ei). mä oon niin väsynyt välillä etten jaksaisi edes itkeä. ja todellakin väsynyt.

voi kun noi lapset olisi säännöllisesti isovanhemmillaan,tai edes toinen heistä,niin mullakin ois joskus omaa aikaa,saisin joskus nukkua univelkaakin pois, olla vaan hiljaisuudessa.

Mulla on viisi lasta, ei miestä omasta valinnasta. Vilkkaita kaikki lapset. Pienin heräsi toissa aamuna ennen viittä ja kun olin laittamassa häntä ekoille torkuille, niin heräsi 2,5v ja 4v. Sitten saikin jo herätellä koululaista 11v ja eskarilaista 5,5v koulupäivään. Ikinä en myöskään ole hetkeäkään yksin, eikä ikinä ole kaikki lapset kerralla hoidossa. Eikä ole ollut yli neljään vuoteen. Iltaisin viimeiset tulevat nukkumaan kanssani samaan aikaan ja aamulla herään pienimmän kanssa. Mutta itse mä olen tätä halunnut. Koita jaksaa, kyllä se helpottaa, kun lapset kasvavat!

mä ymmärrän sinua täysin. vaikka miten itse lapsensa on halunnut niin uupumukselle ei voi mitään. voitteko miehen kanssa vuorotella aamuheräämisiä? sulle vaikka korvatulpat silloin kun miehen vuoro aamulla nousta. oisiko ystäviä, joiden kanssa vuorotella lastenhoitoa? mua niin ärsyttää kun nykyään jankutetaan, että yksin pitää pärjätä, koska ennen vanhaan sukupolvet asuivat samassa torpassa ja se kylä tosiaan kasvatti lapset. MIKÄÄN työ ei ole niin haastavaa kuin ympärivuorokautinen äitiys ilman tukiverkkoa. onhan niinkin, että toiset pärjää hienosti..toiset kuitenkaan ei ja se on inhimillistä!

Niin.. en tiedä mitä hait aloituksellasi? Kenties pelkkää purkautumista? Vai haluatko jotain konkreettisia ehdotuksia, apuja? Tai sympatiaa?

Itse olen ollut lasten kanssa yksin jo kauan. Välillä on ollut sellaisia reissuja kauppaan tai leikkikentälle, että sieltä on ihan poikkiväsyneenä ja itkien tultu kotiin. Niin äiti kuin lapsetkin. Nukkunut en ensimmäisen kolmen-neljän vuoden aikana mielestäni lainkaan.. no, ainakaan ensimmäisen vuoden aikana, esikoinen heräsi tunnin välein päivin öin hiukan yli vuoden ikään asti. Molemmat lapset heräsivät viimeistään kuudelta kaksivuotiaaksi saakka. Nyt on helpompaa kun lapset on isompia. :) Kummasti sen väsymyksen sitten jaksaa.

Jos olet tosiaan noin väsynyt kuin kuvailet, suosittelen ottamaan yhteyttä kuntasi tai kaupunkisi sosiaalitoimistoon. Tukiperheen tai perhetyöntekijän hankkiminen voisi auttaa. Isovanhempien velvollisuus se ei ikävä kyllä ole auttaa, mutta kannattaa harkita tuota tukiperhettä, jos sellaisen saa, tai ihan palkattua lastenhoitajaa yön ajaksi teille kotiin. Itse voisitte sitten mennä vaikka hotelliin. :)

Mulla on viisi lasta, ei miestä omasta valinnasta. Vilkkaita kaikki lapset. Pienin heräsi toissa aamuna ennen viittä ja kun olin laittamassa häntä ekoille torkuille, niin heräsi 2,5v ja 4v. Sitten saikin jo herätellä koululaista 11v ja eskarilaista 5,5v koulupäivään. Ikinä en myöskään ole hetkeäkään yksin, eikä ikinä ole kaikki lapset kerralla hoidossa. Eikä ole ollut yli neljään vuoteen. Iltaisin viimeiset tulevat nukkumaan kanssani samaan aikaan ja aamulla herään pienimmän kanssa. Mutta itse mä olen tätä halunnut. Koita jaksaa, kyllä se helpottaa, kun lapset kasvavat!

Voi vee mikä pelle! Ehkä yksi erityislapsi vastaa viittä tavallista pottunokkaista mulker... mukulaa.

Nyt aapee soittelemaan MLL:n tyypeille. Kyllähän erityislapsille saa aika herkästi hoitajan, jos ei muuta, niin lastensuojelun kautta kotiapua hakemaan.
Kuulostat loppuunpalaneelta, joten nyt on viimeinen hetki hoidella itselle apua sinne kotiin! :wave:

Kysymys, missä isovanhemmat ovat?Eikö heitä kiinnosta vai ovatko jo kuolleet?

Miksi et sovi miehen kanssa että hän hoitaa, makaat sitten siellä sängyssä vaikka hereillä josset nukuttua saa. Miksi et potki miestä ulos lasten kanssa ja ota itse rauhallisesti?

Mä ymmärrän että väsyttää, mutta paljon niihin asioihin pystyy itsekkin vaikuttamaan.

[QUOTE="vieras";24395791]Tää on niin typerä ja jeesusteleva kysymys!!!!!!![/QUOTE]Mitä ihmeen jeesustelua se on? Aika moni hankkii lapsia tietämättä yhtään mitä se elämä niiden kanssa on ja sitten valittavat jälkeenpäin kuinka eivät jaksa. Miksei voisi yrittää selvittää etukäteen minkälaista se on, hoitaa vaikka muiden lapsia ja sitten tehdä päätöksen omien hankkimisesta eikä mennä vaan sokeasti oman lisääntymisvietin perässä.

Siis ei oo totta. Sun miehesikö ei pärjää hetkee lasten kanssa kaksin, tai anna sun nukkua aamulla joskus pidempään. Hanki korvatulpat ja sovit miehen kanssa, et on hänen vuorosi vahtia.

Mitä ihmeen jeesustelua se on? Aika moni hankkii lapsia tietämättä yhtään mitä se elämä niiden kanssa on ja sitten valittavat jälkeenpäin kuinka eivät jaksa. Miksei voisi yrittää selvittää etukäteen minkälaista se on, hoitaa vaikka muiden lapsia ja sitten tehdä päätöksen omien hankkimisesta eikä mennä vaan sokeasti oman lisääntymisvietin perässä.

Voiko typerämpää olla kun alkaa vinkumaan, ihmiselle jolla on jo lapset tehty; - oisit miettinyt plaa plaa! Jos et osaa oikeita neuvoja antaa, niin pidä suus kiinni!

Voi vee mikä pelle! Ehkä yksi erityislapsi vastaa viittä tavallista pottunokkaista mulker... mukulaa.
Tiedän, että saattaa varmasti vastata, mutta keskeistä viestissäni olikin se, että lasten kasvaessa varmasti helpottaa ja vertaistukea varmasti tällaiseen tilanteeseen löytyy. Niin monilla naisilla tuntuu olevan samanlaista kokemusta siitä, että liian paljon perheen asioita jää vain heidän vastuulleen. Erityislapsella on tietenkin tulevaisuudessakin omat lisähaasteensa, mutta nuorempi lapsikin kasvaa ja oppii ymmärtämään. Kannatan myös sitä, että ap puhuisi esim. neuvolassa asiasta tai kunnan sosiaalipuolelta mahdollisuutta perhetyöntekijän saamiseksi. Sieltä kyllä varmaan painotetaan myös miehen paneutumisesta asialle, mutta ehkä ulkopuolinen apu auttaisi. Asian ja murheitten purkaminenkin varmasti helpottaa oloa.

Teette asiat liian vaikeiksi ap!
Kyllä vanhempien pitää pärjätä lasten kanssa myös yksin. Onko selkeät rutiinit ja säännöt, joista myös pidetään kiinni?
Johdonmukaisuus? Maalaisjärki?

Mä ymmärrän ap:n väsymyksen. Olen itsekin aamu-uninen ja lapset taas heräsivät pienenä viikonloppuisinkin samaan aikaan kuin arkisin eli kukonpieraisun aikaan. Enkä mäkään osannut nukkua enää, jos lapset olivat hereillä. Onneksi kouluikään tultuaan hekin alkoivat muuttua aamu-uniseksi ja kolmannen luokan jälkeen vain minä olen noussut viikonloppuisin ennen kymmentä sängystä ylös.

Olisiko mahdollista saada tukiperhettä?

Mitä ihmeen jeesustelua se on? Aika moni hankkii lapsia tietämättä yhtään mitä se elämä niiden kanssa on ja sitten valittavat jälkeenpäin kuinka eivät jaksa. Miksei voisi yrittää selvittää etukäteen minkälaista se on, hoitaa vaikka muiden lapsia ja sitten tehdä päätöksen omien hankkimisesta eikä mennä vaan sokeasti oman lisääntymisvietin perässä.

Tiedätkö, kaikki tekee niin. Yksikään ei ole tavannut omia lapsiaan ennakkoon eikä ollut samalla tavalla vastuussa muiden lapsista.

Erityslapsi ja sen kanssa jaksaminen aina yllätys... oli sitten millainen oraakkeli tahansa.

Uupua voi vaikka ihan lapsetonkin ihminen, joten "yksin minäkin pärjään 8 lapseni kanssa"-tyyppiset vastaukset eivät varmastikaan auta ap:n kokemassa väsymyksessä, pahimmassa tapauksessa saavat olon vielä kurjemmaksi.

Voisko sen 6v:n laittaa eskariin tai osapäivähoitoon (voisi olla ihan hyvä vaihtoehto niin äidin jaksamisen kuin lapsenkin kannalta) ja/tai voisiko siltä mieheltä vaatia osallistumista myös, jospa se veisi lapset vuorollaan puistoon ja sinä jäisit kotiin nukkumaan tai ihan vaan nauttimaan rauhasta ja hiljaisuudesta?

Otapa yhteyttä kuntasi kuntoutusohjaajaan (siis sen alan, jonka erityislapsesta on kyse). Onko teille tehty palvelusuunnitelma (PALSU)? Siinä kartoitetaan, mitä palveluita ja tukia saatte / olette oikeutettuja saamaan kunnalta / kelalta / sairaanhoitopiiriltä yms. Esim. sijaishoitoa on mahdollista saada useita vuorokausia kuukaudessa - ylärajasta en ole kuullut, joten kai sitä saa ihan tilanteen ja tarpeen mukaan.

Jaksamisia sinne, ymmärrän erittäin hyvin tilanteesi ja sen raskauden. Mutta nyt heti ensi arkena ottamaan selvää, mihin kaikkiin tukitoimiin olette oikeutettuja!

Oletteko etsineet vertaistukea perheistä, joiden lapsilla on samanlainen erityisyys? Nykyisinhän on monenlaisia yhdistyksiä, joiden kautta vanhemmat voivat löytää vertaistukea. Omalla lapsellani on harvinainen vamma, dysmelia, mutta jo silloin 25 vuotta sitten Suomesta löytyi muutama perhe, joissa lapsella oli dysmelia. Kummasti auttoi arjessa jaksamista, kun oli edes muutama ihminen, joka ymmärsi, mistä on kyse ja jotka elivät samojen ongelmien kanssa kuin minäkin.

Yhteistyössä