ulosotto, suojaosuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiapua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voiapua

Vieras
3 lasta ja mies. Suojaosuus siis olisi oma+lapset, 1302,9e/kk ? eli tämä pitää jäädä minulle palkasta käteen? voiko uo ottaa enemmän? olen ihan hätää kärsimässä kun etukäteen suren velkoja yötpäivää jotka menee ulosottoon.
nettopalkka 1500-1600e/kk

kuinka pitkiä (montako vuotta kestäviä) maksusuunnitelmia ulosotto tekee?

"2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus))."

kun mä en tajua tätä. selittäiskö joku käytännössä? nettopalkka 1500-1600e ja suojaosuus 1300e ? mitä ulosotto ottaa?

eli todellakin palkasta otetaan vain 200e ? nostan tämän kun panikoin taas. vaikka on avioliitossa, katsotaan että minulla on 3 lasta, siis onhan ne minun tietysti ja minulle on jäätävä tuo summa?

eli todellakin palkasta otetaan vain 200e ? nostan tämän kun panikoin taas. vaikka on avioliitossa, katsotaan että minulla on 3 lasta, siis onhan ne minun tietysti ja minulle on jäätävä tuo summa?

palkasta pitää jäädä minimissään suojaosuus eli se 1300e/kk ja sen jälkeen jäävästä lasketaan se summa minkä he ottavat. eli se 2 /3

Maksusuunnitelmat ulosoton kanssa tehdään niin pitkiksi että saadaan koko summa maksettua. Erikseen on sitten esim. velkaneuvojan kanssa sovitelluiksi saadut järjestelyt. Mihin on vissiin aika hankala päästä.

3 lasta ja mies. Suojaosuus siis olisi oma+lapset, 1302,9e/kk ? eli tämä pitää jäädä minulle palkasta käteen? voiko uo ottaa enemmän? olen ihan hätää kärsimässä kun etukäteen suren velkoja yötpäivää jotka menee ulosottoon.
nettopalkka 1500-1600e/kk

kuinka pitkiä (montako vuotta kestäviä) maksusuunnitelmia ulosotto tekee?

tolla palkalla sulle jää suojaosuus+ 1/3 ylimenevästä. eli jos sul o palkka toi 1600e niin sulla menee 198e sun palkasta.

uo:lle maksat niin kauan ku sulla on ulosmitattavaa ja velkaa.

eli 1600-1302,90= 297,10e

297,10/3=99,03

99,03*2=198,06e

Viimeksi muokattu:
mulla sama homma, tänään tuli kirje, että eka merkintä tullut. Ja ulosottoon on menossa lopulta monia laskuja ja summa kasvaa isoksi. Mulla myös kolme lasta ja ymmärrän tuon kaavan.

Mutta mitä tapahtuu jos muutan miesystävän kanssa yhteen??? Vaikuttaako hänen tulot jotenkin mun suojaosuuteen? Että multa otetaankin enemmän, vaikkei lapset siis ole miesystävän?

Ei vaikuta. Siis sulta ei mitenkään voida ottaa enempää, mutta jos avomiehellä ei olisi tuloja, katsottaisiin että hän onkin sun elatuksen varassa myöskin ja näin ollen suojaosuutesi olisi isompi! :) näin minä, toinen velkainen, olen tämän ymmärtänyt. Voi että kun pääsis äkkiä velkaneuvontaan tai ulosotto ihmisen puheille!! hermostuttaa. Mut siis mulla jaa ulosotossa enemmän käteen kun nyt epätoivosen maksamisen kanssa monelle eri taholle....

Eli uo ei voi mitenkään päättää että nämä velat pitää olla maksettu esim 5v sisällä? tai muuten sulta menee koti tms? ei meillä mikään kallis koti ole, eikä siitä myynnistä välttis edes voittoa jäisi käteen yhtään.

juttu, ei pystynyt enää makselemaan, velkaa velan päälle ja pakko oli sitten luovuttaa. Onko nyt niin, että elatusavuista ja lapsilisistä ei ulosmitata? Että tuo suojaosuus koskee vain palkkatuloa, että vain siitä voidaan ulosmitata ja lapsilisät ja elatusavut saa sen päälle?

Ei siinä, kyllä mä velkani haluan maksaa. Makselen niitä ulosottoon ja yritän ehkä sitten joskus päästä velkajärjestelyyn, jos jaksan ja kehtaan edes yrittää.

joo, vain palkasta (äitiysrahasta) ei lapsilisästä, elareista. pakko näitä kysellä ja laskea jo etukäteen monistakin syistä. ahdistaa. velkajärjestelyä tai jotain velkaneuvoja ehdotti puhelimessa, mut se mennee sen kunnan velkaneuvonnan kautta? ja sinne sain ajan vasta 4kk päähän :( sitä ennen olen jo uon asiakas.

ajatella. jos meitä luottotietonsa menettäneitä/sitä pelkääviä että menettää ihan kohta, ei olisi niin eräät ihmiset ei saisi tuntea mahtavaa ylemyyden tunnetta ja olevansa sitten maailman parhaimpia ja järkevämpiä ihmisiä. varsinkin ne rouvat jotka elelee kotona miehensä palkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hävettää;24391078:
eipä kuulu sinulle, mietiskele vaikka sitä ensi yö. Minä olen jo tarpeeksi miettinyt. Pitihän se yks pahanilman lintu tähänkin ilmestyä.

No mutta kun nyt puhut ahdistuksesta - niin eikö sen verran olisi ollut kykyä ajatella etukäteen ettei siihen itseä aja. Ja miks olen "pahanilmanlintu" : Siksi että teitä on jo liikaa suomessa ja kukaan ei välitä - annetaa vaan elämän mennä.

Toivottavasti varoitat ihmisiä ympärilläsi tuosta ja kerrot kuinka kamala tilanne on. UO kun tuntuu olevan enemmänkin muoti-ilmiö nykyään ja ihan jees juttu. Ja sitä mä en tuu koskaan käsittään

no älä käsitä. Toisten elämä ei mene niinkun elokuvissa. Eikä kaikki synny kultalusikka suussa. Ulosotto on myöskin väliaikaista ja keino maksaa ne velat pois!

[QUOTE="piu";24391090]ajatella. jos meitä luottotietonsa menettäneitä/sitä pelkääviä että menettää ihan kohta, ei olisi niin eräät ihmiset ei saisi tuntea mahtavaa ylemyyden tunnetta ja olevansa sitten maailman parhaimpia ja järkevämpiä ihmisiä. varsinkin ne rouvat jotka elelee kotona miehensä palkalla.[/QUOTE]
Kato, kun on sieltä 15 kesäsestä saakka tehnyt töitä ja joutunut maksamaan asioista itse - voi oikeasti vaan ihmetellä miten joku päästää elämänsä tuohon tilaan. Kenenkään elättinä ei ole tarvinnut olla, ei ole tullut perintöjä eikä muutakaan. Omalla työllä ja järjellä on asiat saannut hoidettua - niin kai silloin on varaa kummastella.

Ymmärrän työttömyyden tai sairauden. Mutta ne ei johda ulosotoon. Ainoa mikä siihen johtaa on yli varojen eläminen. TAI että allakirjoittaa jonkun "vekselin".

No mutta kun nyt puhut ahdistuksesta - niin eikö sen verran olisi ollut kykyä ajatella etukäteen ettei siihen itseä aja. Ja miks olen "pahanilmanlintu" : Siksi että teitä on jo liikaa suomessa ja kukaan ei välitä - annetaa vaan elämän mennä.

Toivottavasti varoitat ihmisiä ympärilläsi tuosta ja kerrot kuinka kamala tilanne on. UO kun tuntuu olevan enemmänkin muoti-ilmiö nykyään ja ihan jees juttu. Ja sitä mä en tuu koskaan käsittään

taidat olla juuri sellainen empatiakyvytön ongelmien pelkääjä kuin se jota ystäväkseni luulin, joka juoksi karkuun kun kerroin masennuksestani ja muista ongelmista. kaikki ei vaan ymmärrä, eikä tää edes kuulu sulle, en jaksa selittää enää.

Alkuperäinen kirjoittaja hävettää;24391143:
taidat olla juuri sellainen empatiakyvytön ongelmien pelkääjä kuin se jota ystäväkseni luulin, joka juoksi karkuun kun kerroin masennuksestani ja muista ongelmista. kaikki ei vaan ymmärrä, eikä tää edes kuulu sulle, en jaksa selittää enää.

Empatia? Siitäkö pitäisi tuntea empatiaa että olet ostanut tavaroita, joihin sinulla ei ole ollut varaa?

Masennusta kohtaa tunnen empatiaa - ja tiedän tasan tarkaan mitä se on. Mutta se ei pistä ihmistä ostamaan yli varojen. Jollet sitten sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Empatia? Siitäkö pitäisi tuntea empatiaa että olet ostanut tavaroita, joihin sinulla ei ole ollut varaa?

Masennusta kohtaa tunnen empatiaa - ja tiedän tasan tarkaan mitä se on. Mutta se ei pistä ihmistä ostamaan yli varojen. Jollet sitten sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

sinä et tiedä yhtään mihin ne rahat on mennyt. joten, voitko olla puuttumatta. kiitos.

Yhteistyössä