B-streptokokki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minulla löydettin näin loppumetreillä pissanäytteen yhteydessä b-streptokokki. Etsiessäni aiheesta tietoa huomasin, että se yleensä uusii helposti yms., minulla ei kuitenkaan aiemmin ole löytynyt. (viimeksi keväällä tutkittu näyte ihan labrassa, sen jälkeen vaan neuvolassa katsottu näytteitä) Siellä kuitenkin luki myös että rv 30 jälkeen ei yleensä kannata hoitaa bakteeria pois, vaan annetaan sitten synnytyksen yhteydessä antibioottitippa. Mulla kuitenkin jo rv 40+2 ja sain viikon kuurin.

Eli siis ihan mielenkiinnosta kyselen muilta, onko teillä määrätty antibiootteja tähän ja missä vaiheessa raskautta? Ja jos lopussa, niin tuliko silti sairaalassa tippa?

T. Kärsimätön esikoisen odottelija

oli tokaa odottaessa ja uusi heti uuden raskauden myötä (lasten ikäero 1v 6 päivää). vk 13 estolääkitys jonka lopetin joskus rv 30 muistaakseni. Tippa oli kummassakin synnytyksessä. Tokaa odottaessa söin 2 vai 3 ab-kuuria, ei mitään vaikutusta. Toiset lääkärit on sitämieltä että lääkitys pitää olla ja toiset sitä että ei tarvitse. Se tippa kun on synnytyksessä kuitenkin.

Mulla on ollut se molemmissa raskauksissa, kummassakaan ei ole lääkitty etukäteen. Esikoinen syntyi rv 30 (lapsiveden meniolla) ja sai minulta tartunnan alatiesynnytyksessä, koska lääkärit hoitovirheen vuoksi jättivät antibiootin laittamatta, toinen vaihtoehto olisi ollut sektio, mutta eivät päätyneet siihenkään vaikka sitäkin harkitsivat. Lapseni vammautui.

Toisen lapsen kohdalla laitettiin vasta synnytyksessä antibioottia suoneen, poika syntyi rv 34...ennenaikaisten supistusten vuoksi (johtuvat streptokokista). Terve poika, eikä saanut tartuntaa.

Streptokokki b:n hoito raskauden aikan ei ole kovin tehokasta, eli useimmiten se löytyy kuitenkin uudestaan. Tämän takia saat melko varmasti sen tipan synnytyksen yhteydessä, ja se sitten ehkäisee tartunnan vauvalta.

Mulla on ollut kahdessa raskaudessa, ekassa ei ainakaan huomattu.
Jos aiheuttaa pissatulehdusoireita tai alkuraskaudessa supistelua niinkuin mulla, niin hoidetaan antibiootilla, ainakin kerran.
En tosin tiedä miten noin loppuvaiheessa.
Mulle sanottiin et vaikka häviäis niin tulee nopeasti takas ja siksi synnytyksessä ehdottomasti pitää antaa tipalla antibiootti, mut tässä kuulemma on lääkärikohtaisia eroja mitä mieltä ovat.

Mulla yks lääkäri jotain tuolaista nupis, kysyin äitipolilla itse ja siellä lääkäri oli et ehdottomasti antibiootti synnytykseen, joten sitä kannattaa tajuta itsekin kysyä sairaalasta, se on kuitenkin paras suoja ettei tartu lapseen synnytyksessä..

Tätä ihmettelinkin, että miksi sain sitten tämän kuurin jos varmuuden vuoksi saan varmaan tipan kuitenkin synnärillä, jonne (hartaan toivoni mukaan :D) pääsen kuitenkin lähipäivinä. En tietty kyseenalaista sitä jos lääkäri näin päätti...ihan vaan mielenkiinto heräs itsellä että onko muilla käynyt näin...antibiootit vielä tekee pahan olon. Sinä joka kerroit lapsesi vammautuneen, todella kurjaa en tiedä mitä muuta sanoa kun enhän voi asiaa muuttaa millään puheilla. :/

Tätä ihmettelinkin, että miksi sain sitten tämän kuurin jos varmuuden vuoksi saan varmaan tipan kuitenkin synnärillä, jonne (hartaan toivoni mukaan :D) pääsen kuitenkin lähipäivinä. En tietty kyseenalaista sitä jos lääkäri näin päätti...ihan vaan mielenkiinto heräs itsellä että onko muilla käynyt näin...antibiootit vielä tekee pahan olon. Sinä joka kerroit lapsesi vammautuneen, todella kurjaa en tiedä mitä muuta sanoa kun enhän voi asiaa muuttaa millään puheilla. :/

Eikö ole hyvä, että sait antibioottikuurin? Synnytyshän voi olla yllättävän nopea, jolloin antibioottitippaa ei välttämättä ehditä laittaa ajoissa.

Yhteistyössä