ongelmia lapsen yökuivaksi opettelussa, vinkkejä/kokemuksia kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
eli ongelma on seuraava, poika 4v ei herää yöllä pissahätään, ei herää vaikka sitä herättelisi..
joten sänky on märkä sitten aamuyöstä, tosin märkä se on vaikka olisi vaippa. alkaa nuo vaipat ilmeisesti olemaan liian pieniä imukyvyltään :/
ensimmäiset 3 yötä kun koitettiin ilman vaippaa sujui hyvin, sänky pysyi kuivana ja yhtenä yönä poika itse kävi vessassa aamuyöllä, mutta sen jälkeen on sitten olut likipitäen kaikkina öinä sänky märkänä :/

eli mitäpä me voitaisiin tehdä?

mun tyttö käytti kans yövaippaa 5 vuotiaaks asti. alkoi jo jossain vaiheessa usko loppua mutta sitten se kastelu loppu kun itsekseen. ei vissiin vielä 4 vuotiaan kanssa pidä pahasti huolestua.

meillä toimi ainakin se että pissi aina heti ennen nukkumaan menoa ja juomista iltaisin mahd vähän.

Meillä toimii se, että ennen kuin itse menemme nukkumaan (n. klo 23) käytämme lapsen vessassa. Siinä kohtaa on ihan tokkurassa ja uninen, eli itse ei heräisi vessaan, mutta pissa tulee kuitenkin aina tällöin. Vaikka muutamaa tuntia aiemmin on itse käynyt, ennen sänkyyn menoa.

Mulla toukokuussa 4 täyttänyt poika, jolla edelleen pidän yövaippaa. Itse on jo kysellyt, koska ei enää laitettaisi, mutta nukkuu niin sikeään, että vaippa ei ole ikinä vielä ollut aamulla kuiva. Edelliselläkin pidin vaippaa vielä neljävuotiaana. Viisivuotiaaksi mennessä pääsimme sitten eroon.

ollaan rajoitettu tuota juomista, ja pisulla käy 2 kertaa ennen nukkumaan menoa, ennen iltapesua ja sitten vielä unilaulujen/sadun jälkeen.
tätä on nyt testattu 2 viikkoa
oliko tinde teillä sitten mikä vaippa käytössä kun meillä ei enää se 7 koko riitä?

lohduttavaa kuitenkin tietää että poika ei ole ainut jolla tämä oppiminen kestää, uni on tosissaan niin sikeää että ei herää juuri millään kesken unien, joskus jos aamulla pitää aikaisin herätä niin menee helposti 30min että pojan saa herätettyä. olen siis koittanut yöllä herätellä pissalle mutta ei ole onnistunut.
poika ei herää edes siihen että sänky on aivan märkä :/

Meillä toimii se, että ennen kuin itse menemme nukkumaan (n. klo 23) käytämme lapsen vessassa. Siinä kohtaa on ihan tokkurassa ja uninen, eli itse ei heräisi vessaan, mutta pissa tulee kuitenkin aina tällöin. Vaikka muutamaa tuntia aiemmin on itse käynyt, ennen sänkyyn menoa.

Meille lääkäri sanoi että näin ei saa toimia!!! Se on itse asian oppimisen kannalta ihan turhaa.Yökuivaksi EI VOI OPPIA!!! Siinä on kyse hormonitoiminnan käynnistymisestä ja jos se toiminta ei vielä oo ap:n lapsella käynnistynyt niin ap:n lapsi ei voi olla yökuiva!!! Meillä esikoinen käytti yövaippaa 5,5 vuotiaaksi ja sitten yks kaks alkoi olla kuivia vaippoja ja jätettiin yövaippa pois ja siitä asti on nyt sitten ollut kuivat sängyt öisin. Meille lääkäri sanoi asiasta että jos lapsi ei pysy yötä kuivana niin ensisijainen keino on käyttää lapsella yövaippaa mikäli lapsi sen itse hyväksyy. 5v neuvolan yhteydessä jos yökastelua vielä on, pääsee kasteluhälytinjonoon. Mutta ennen kaikkea siis: kyse on hormonitoiminnasta, se EI ole oppimiskysymys.

Meille lääkäri sanoi että näin ei saa toimia!!! Se on itse asian oppimisen kannalta ihan turhaa.Yökuivaksi EI VOI OPPIA!!! Siinä on kyse hormonitoiminnan käynnistymisestä ja jos se toiminta ei vielä oo ap:n lapsella käynnistynyt niin ap:n lapsi ei voi olla yökuiva!!! Meillä esikoinen käytti yövaippaa 5,5 vuotiaaksi ja sitten yks kaks alkoi olla kuivia vaippoja ja jätettiin yövaippa pois ja siitä asti on nyt sitten ollut kuivat sängyt öisin. Meille lääkäri sanoi asiasta että jos lapsi ei pysy yötä kuivana niin ensisijainen keino on käyttää lapsella yövaippaa mikäli lapsi sen itse hyväksyy. 5v neuvolan yhteydessä jos yökastelua vielä on, pääsee kasteluhälytinjonoon. Mutta ennen kaikkea siis: kyse on hormonitoiminnasta, se EI ole oppimiskysymys.

no juu, näinhän se on.
en mä väkisin yritä kuivaksi saada, poika vaan tosisaan itse haluaa vaipasta eroon :/
paniikkia ei ole ja vaippa saa kyllä olla käytössä vielä jos tarvitaan.

[QUOTE="Neith";24348550]eli ongelma on seuraava, poika 4v ei herää yöllä pissahätään, ei herää vaikka sitä herättelisi..
joten sänky on märkä sitten aamuyöstä, tosin märkä se on vaikka olisi vaippa. alkaa nuo vaipat ilmeisesti olemaan liian pieniä imukyvyltään :/
ensimmäiset 3 yötä kun koitettiin ilman vaippaa sujui hyvin, sänky pysyi kuivana ja yhtenä yönä poika itse kävi vessassa aamuyöllä, mutta sen jälkeen on sitten olut likipitäen kaikkina öinä sänky märkänä :/

eli mitäpä me voitaisiin tehdä?[/QUOTE]

millä sinä ajattelit muuttaa lapsesi hormoonitoimintaa? minulle on ainakin sanottu niin että yökuivaksi ei voi opetella silloin kun vanhemmat haluaa,vaan se tulee sitten kun lapsen hormoooni toiminta sen sallii.

soita neuvolaan,jos 5vuotis pv lähestyy niin saa kyllä lääkkeetkin.muuten sit muita ohjeita.

[QUOTE="Neith";24348614]no juu, näinhän se on.
en mä väkisin yritä kuivaksi saada, poika vaan tosisaan itse haluaa vaipasta eroon :/
paniikkia ei ole ja vaippa saa kyllä olla käytössä vielä jos tarvitaan.[/QUOTE]

No silloinhan ei asiassa pitäis olla muuta ongelmaa kuin se että millä pojan motivoi pitämään yövaippaa. Meillä oli käytössä Drynites-vaipat jotka on tarkoitettu leikki-ikäisille yökastelijoille. Ne imee paremmin kuin vauvanvaipat. me mainostettiin niitä meidän pojalle isojen poikien vaippoina niin kyllä se sen aina jalkaansa illalla laittoi. TOinen vaihtoehtohan on laittaa kunnon kosteussuojat sänkyyn mutta sitte on lakanapyykkiä joka aamu ja onko se nyt kiva nukkua märissä lakanoissa?

Mun nelivuotias herää aika pian, jos vaippa on päästänyt läpi. Olenkin miettinyt, että jos lapsi nukkuisi nuo tarpeelliset päiväunet niin mahtaisiko sitten yöuni olla kevyempää ja herätä pissahätään. Tuohon yksilöllisyyteen uskon kyllä, koska mun 2,5v on useinkin aamuisin kuivavaippainen.

No silloinhan ei asiassa pitäis olla muuta ongelmaa kuin se että millä pojan motivoi pitämään yövaippaa. Meillä oli käytössä Drynites-vaipat jotka on tarkoitettu leikki-ikäisille yökastelijoille. Ne imee paremmin kuin vauvanvaipat. me mainostettiin niitä meidän pojalle isojen poikien vaippoina niin kyllä se sen aina jalkaansa illalla laittoi. TOinen vaihtoehtohan on laittaa kunnon kosteussuojat sänkyyn mutta sitte on lakanapyykkiä joka aamu ja onko se nyt kiva nukkua märissä lakanoissa?

täytyy koittaa niitä isompien vaippoja, pisusuoja on sängyssä aina ja lakanoita onkin nyt pesty joka päivä.

[QUOTE="Neith";24348690]täytyy koittaa niitä isompien vaippoja, pisusuoja on sängyssä aina ja lakanoita onkin nyt pesty joka päivä.[/QUOTE]

Niitä on kaupoissa samassa hyllyssä kuin on vauvanvaipat. meillä ne oli ainakin ihan ehdottomat, ikinä eivät falskanneet toisin kuin vauvanvaipat alkoi tehdä jossain vaiheessa. Ja niiden ulkoasu oli jotenki sellanen että poikakaan ei pitäny niitä niin vauvamaisina.

Juu älkää ainakaan vaippaa pois ottako,me tehtiin se virhe pojan kanssa,siitä ei ollut kuin haittaa :( Hirveet pyykkivuoret ja stressi.Antakaa nukkua ihan rauhassa vaipan kanssa.5v tosiaan neuvolassa katsovat tarkemmin.Poika nyt jo koululainen,ja syksy jännittää kastelun osalta alkaako taas.Kesä-aikoina nukkuu kevyemmin ja sitä myötä mennyt paremmin.
Meille neuvolassa kyllä neuvottiin juurikin tuo iltayön pissatus ja siitä oli hyötyä.Vaikkei sinänsä itse hormonitoimintaan tietenkään vaikuta.Mutta pissamäärä öisin oli niin valtava,ettei olis millään menty ilman pissatusta aamuun asti,niinä harvoinakaan öinä kun niin kävi.

Meillä samanlainen tapaus :) - poika, kun vihdoin ja viimein oppi nukkumaan yönsä kunnolla, nukkuu nyt sitten niin sikeästi, ettei oikeesti tokeennu mihinkään. Ja kulkee yövaipoissa. Nyt on pojan taholta tullut pientä toivetta, josko pikkareihin kuitenkin hyppäis...ja pari kertaa kokeiltukin ollaan...mutta eihän siitä tule mitään, kun hela huone lainehtii...eli käytämme sujuvasti DryNites- vaippoja kunnes tilanne muuttuu. Ja vaipat on aamuseltaan litimärkiä, mutta...ajastaan oppii, oppisinpa itekin olemaan hötkyilemättä ;)....

Meillä on tytöllä 4v4kk yövaippa. Me yritettiin kans näitä keinoja, mitä täällä on mainittu. Tuli tytölle vaan stressiä ja selvästi häpesi vaipan käyttöä. Sitten me selitettiin asia, että ei ole häpeä käyttää sitä yövaippaa jne. Rauhotti kaikkia. Taisi aiheuttaa vaan lisähäpeää tytölle kun yritettiin kaikki, että vaipasta päästäisiin eroon. Ja kun tyttö ei voinut itse sille mitään, että pissa tulee.

Yhteistyössä