Miksi et kuulu liittoon/kassaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aaa"

Vieras
Moni saa vain kelan pieniä etuuksia johon vaikuttaa myös puolison tulot. Miksi ihmeessa ette ole liittynyt liittoon/kassaan? Tietenkin olettaen että olette töitä tehnyt jonkin aikaa elämänne aikana.

En ole oikein edes ikinä tutustunut liittoihin. Uskon, että pärjään ilmankin, koska uskon että kyllä tekevä aina töitä löytää.. ;) Lisäksi monet liitot ärsyttävät minua järjettömillä palkankorotusvaateillaan ja nyt kun en kuulu edes mihinkään oman alani liitoon, voin lakon tullessa mennä töihin ilman että olisin rikkuri.

En oo vaan saanu aikaseks ennen liittyä. Nyt viime viikolla liityin, palkasta menee kai about 20€/kk, joka ei lopulta ole mielestäni suuri summa jos miettii sitä tukea jonka saa työttömänä.

Jos olisi vakiduuni ja hyvin oletettavaa ettei tulis potkuja, niin sitte en tiedä jos liittyisin. Mutta näin epävakaisena aikana määräaikaissopimuksella on varmaan ihan fiksua liittyä.

Jos maksan vuodessa noin 400e liittoon jotka saa verotukseen niin on aika pieni summa siitä että saan ansiosidonnaista 1600e kuussa enemmän kuin saisin kelalta (0e miehen tulojen vuoksi)

Mulla on osa-aikaisena niin pieni palkka että ansiosidonnainen olisi suunnilleen sama kuin Kelan maksama työttömyyspäiväraha lapsikorotuksineen.
Lisäksi periaatteesta, mä en halua kuulua mihinkään tuollaiseen. En kuulu kirkkoon enkä mihinkään puolueeseenkaan.

Kyllä voin kertoa et talous olisi ollut heti ahdingossa jos en olisi kuulunut liittoon ,kun toimipaikkamme lakkautettiin. Talolaina, autolaina .ym joita en mitenkään voisi maksaa kelan rahoilla. Töitä en edes ettinyt kun halusin uudellen kouluttautua. Nyt opiskelen niin että saan liitonpäivärahoja.

[QUOTE="aaa";24335253]Jos maksan vuodessa noin 400e liittoon jotka saa verotukseen niin on aika pieni summa siitä että saan ansiosidonnaista 1600e kuussa enemmän kuin saisin kelalta (0e miehen tulojen vuoksi)[/QUOTE]

Eli lasketaas vielä jos olen vuoden työttömänä niin 1600e/4 viikolla *52 viikkoa =20800e

Se on pikkaisen enemmän kuin tuo liittoon maksettava summa 10 vuodessa joka on silloin 4000e Mikä tässä on kallista?

En oo vaan saanut aikaiseksi liittyä, kun en tiedä mikä mun liitto edes olisi. Meil eri liitot sen mukaan, onko töissä julkisella puolella ja tämmösenä pätkätyöläisenä mun tilanne vaihtelee koko ajan.

Oletteko koskaan laskenut paljon vuodessa maksatte liittoon? Ihan tajuton summa!

Oli pakko kattoo entisiä palkkalaskelmia, mitä ne maksut on ollut. Noin tonnin (puolen kuun palkka) bruttopalkasta on menny 17 euroo liiton maksuja. Saahan mä työttömänä paljon suurempaa korvausta ansiosidonnaisella, kuin jos olisin pelkällä kelan maksamalla työttömyyskorvauksella.

[QUOTE="vieras";24335465]En oo vaan saanut aikaiseksi liittyä, kun en tiedä mikä mun liitto edes olisi. Meil eri liitot sen mukaan, onko töissä julkisella puolella ja tämmösenä pätkätyöläisenä mun tilanne vaihtelee koko ajan.[/QUOTE]

ytk kassa? eikö sinne voi liittyä kuka tahansa työssäkäyvä? Tai sitten kun olet pätkätyöläinen niin eikö työnantajan kautta saa tietoa mihin pitää maksaa?

[QUOTE="aaa";24335523]ytk kassa? eikö sinne voi liittyä kuka tahansa työssäkäyvä? Tai sitten kun olet pätkätyöläinen niin eikö työnantajan kautta saa tietoa mihin pitää maksaa?[/QUOTE]

Joo voi, olisin vaan halunnut periaatteesta liittyä liittoon. Pitäisi kyllä liittyä edes tuonne ytk:an.

No joo sais varmaan, mut luultavasti en parin kuukauden kuluttua enää oo täällä töissä vaan ehkä jossain ihan muualla tai sit en enää missään (lyhyt sijaisuus täällä).

Sit aina kun asia tulee mieleen, työsuhde on loppumassa parin kuukauden kuluttua ja alan kelailla, että jos en saakaan töitä niin sit maksan turhaan, kun en kerkeä kerryttää sitä työssäoloaikaa kuitenkaan tarpeeksi että sieltä mitään saisin. Olis vaan silti pitänyt liittyä alkuvuodesta, kelailuistani huolimatta oon ollut nyt koko vuoden yhtäjaksoisesti töissä. Mut nyt mietin vaan, että varmaan työttömyys edessä että ei kannata maksaa...

[QUOTE="vieras";24335539]Joo voi, olisin vaan halunnut periaatteesta liittyä liittoon. Pitäisi kyllä liittyä edes tuonne ytk:an.

No joo sais varmaan, mut luultavasti en parin kuukauden kuluttua enää oo täällä töissä vaan ehkä jossain ihan muualla tai sit en enää missään (lyhyt sijaisuus täällä).

Sit aina kun asia tulee mieleen, työsuhde on loppumassa parin kuukauden kuluttua ja alan kelailla, että jos en saakaan töitä niin sit maksan turhaan, kun en kerkeä kerryttää sitä työssäoloaikaa kuitenkaan tarpeeksi että sieltä mitään saisin. Olis vaan silti pitänyt liittyä alkuvuodesta, kelailuistani huolimatta oon ollut nyt koko vuoden yhtäjaksoisesti töissä. Mut nyt mietin vaan, että varmaan työttömyys edessä että ei kannata maksaa...[/QUOTE]

Liityt heti vuoden alusta uudenvuoden lupauksena =) Sielä saa ostettua itselleen myös nuo "oikeus/laki-palvelut" Eikö se kerryttämis aika ole 36kk minä aikana pitää olla ollut se 10 kk töissä?

[QUOTE="niinpäniin";24335575]No kyllä te sen maksatte tilistä juu -
mutta kun sen saa verovähennyksenä takaisin, siis veroista.
Se on siinä mielessä ihan maksuton.[/QUOTE]

Näin on niin miksi ihmeessä moni jättäytyy tahalleen kelan rahoille ja valittaa ettei saa rahaa penniäkään kun miehellä on liian isot tulot. Loppujen lopuksi se on niin pieni vaiva hommata itselleen turva työttömyyden ajaksi. Olettaen tietenkin ettei se kestä vuosia.

[QUOTE="jep";24335608]kassa maksaa jonkun kympin vuodessa ja tätäkään ei kaikki viitsi maksaa . Ovatko ihmiset näin typeriä?[/QUOTE]

vissiin on. Luulee säästävänsä sen muutaman kympin vuodessa ja elävänsä paljon rikkaampina kun jättää maksammatta sen ja sit kituutetaan nolla tuloilla kun jostain syystä se työpaikka menikin alta esim. lomautus tai yt-neuvottelut. Itse haluan ainakin turvata tulotasoni ja sen takia maksan sitten mielelläni liittoon. Ja kun se lähtee automaattisesti palkasta niin ei sitä edes huomaa. Ja ois kerran jäännyt monta sataa palkkaa saamatta jos liitto ei olisi ollut apuna penäämässä näitä rahoja entiseltä työnantajaltani.

[QUOTE="niinpäniin";24335575]No kyllä te sen maksatte tilistä juu -
mutta kun sen saa verovähennyksenä takaisin, siis veroista.
Se on siinä mielessä ihan maksuton.[/QUOTE]

taitaa olla hiukan väärää tietoa, Sen jäsenmaksun saa vähentää tulosta, ei verosta. Eli ei ole maksuton.

Koska liiton ns. oikeusavut on olemattomia, paremman avun saa juristilta.
Ansiosidonnaista mulle ei yksikään ns. normaali liitto suostu maksamaan ja yrittäjien työttömyyskassakaan ei kovin helposti mua avusta.

Mistä muualta ne liitot saa rahaa kuin jäseniltä? Kun viestien perusteella tulee tunne, että kaikki saavat sieltä enemmän rahaa kuin itse laittavat ja ovat siten voitolla?
Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha kerätään pääosin työnantajien (49,5 %) ja valtion (40 %) maksuosuuksista. Ainoastaan 5,5 % maksusta rahoitetaan työttömyyskassojen jäsenmaksuilla.
Lähde: Työttömyysturva – Wikipedia

Yhteistyössä