Onko vanhempien tehtävä maksaa lapsensa ajokortti?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Aion laittaa mopoja varten talteen pieniä summia per kk , niin ellei mopot kiinnosta niin joku muu täyspäinen harrastus :)
Kyllä mä aioin avittaa poikien ajokorteissa, edellyttäen, että kesätöitä etsivät ja niistä osan säästävät korttiin/autoon jo aiemmin. Harvan tavan duunarin lapsi saa koko summan säästöön alle 18v. jos muutakin haluaa itselleen hankkia ennen korttia ja opiskeluunkin laittaa? Vakuutus- yms. maksut saavat itse maksaa ja ne karvanopat ;)
 
"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24324377:
mä en maksanut esikoisen autoon senttiäkään, mutta sen kortin maksoin ja käytän kyllä häikäilemättömästi hyväkseni kauppareissuilla + nyt syksyllä saa hakea minua töistä joskus.
Meillä oli aikoinaan sama systeemi. Kortiton äitini maksoi autokouluni (18v synttärilahjaksi) ja sitten kun sain itse hankittua ajopelin niin ajelutin äitiä niin kyläilemään kuin asioillekin. Ja samoin kai meni veljienikin kohdalla. He olivat sitten jo muuttaneet pois kotoonta kun mulla oli riittävästi ikää joten taas oli kyydittäjän tarve ;)
 
Aion laittaa mopoja varten talteen pieniä summia per kk , niin ellei mopot kiinnosta niin joku muu täyspäinen harrastus :)
Kyllä mä aioin avittaa poikien ajokorteissa, edellyttäen, että kesätöitä etsivät ja niistä osan säästävät korttiin/autoon jo aiemmin. Harvan tavan duunarin lapsi saa koko summan säästöön alle 18v. jos muutakin haluaa itselleen hankkia ennen korttia ja opiskeluunkin laittaa? Vakuutus- yms. maksut saavat itse maksaa ja ne karvanopat ;)
Jos jotkut vähän erikoisemmat nopat tahtovat, niin osallistuisin kyllä siihenkin :D
 
"vieras"
Ei ajokortin hankinta kuulu vanhemmille, jos lapsi ei saa kortti rahoja kasaa 18 ikä vuoteen mennessä, niin kerääpi vielä muutaman vuoden ajaa kortin sitten. Monesti noi 18 kesäset on niin lapsellisia, että ihan hyvä ettei kaikilla sitä korttia ja autoa olekaan.
 
Assholisti
Ei pidä yleistää.

Ja minä olin 16 veenä jo tehtaassa töissä. Se oli varmaan silloin, kun sinua ei vielä ollutkaan.
Hienoa että olit töissä. Mainitsin Ounasrinteen vain koska sain käsityksen että olet sitä mieltä ettei Rovaniemellä ole nuorille töitä ollenkaan. Jos ihan oikeasti ja tosissansa töitä haluaa, niin töitä löytyy. Jos muuta ei keksi, niin Rollon ympärillä on hyvät marjametsät. Sinne vain sekaan.

Missä nyt sitten asutkin, niin kokeile huviksesi ottaa keltaiset sivut kouraan ja soita jokaiseen yritykseen kysyen mitä tahansa yksinkertaista ruumiillista taikka tylsää työtä. Sukulaiset ja tuttavat kannattaa myös soitella läpi. Aina jostain joku siivottava varasto tai maalattava aita löytyy.

Sinnikkyys palkitaan. Turha jäädä itkemään jos kunnan kesätyöprojektin paikat meni sivusuun.
 
Hienoa että olit töissä. Mainitsin Ounasrinteen vain koska sain käsityksen että olet sitä mieltä ettei Rovaniemellä ole nuorille töitä ollenkaan. Jos ihan oikeasti ja tosissansa töitä haluaa, niin töitä löytyy. Jos muuta ei keksi, niin Rollon ympärillä on hyvät marjametsät. Sinne vain sekaan.

Missä nyt sitten asutkin, niin kokeile huviksesi ottaa keltaiset sivut kouraan ja soita jokaiseen yritykseen kysyen mitä tahansa yksinkertaista ruumiillista taikka tylsää työtä. Sukulaiset ja tuttavat kannattaa myös soitella läpi. Aina jostain joku siivottava varasto tai maalattava aita löytyy.

Sinnikkyys palkitaan. Turha jäädä itkemään jos kunnan kesätyöprojektin paikat meni sivusuun.
Niin, silloin alkoi minun työurani. Miks mun pitää hakea jotakin työpaikkoja? En tarvitse ja lapsillakin on ihan vakipaikat ollut jo vuoskausia. Ruummillista työtä olen tehnyt viimeiset 25 vuotta.
 
Assholisti
Niin, silloin alkoi minun työurani. Miks mun pitää hakea jotakin työpaikkoja? En tarvitse ja lapsillakin on ihan vakipaikat ollut jo vuoskausia. Ruummillista työtä olen tehnyt viimeiset 25 vuotta.
Vilpittömät onnittelut lapsillesi ja ruumiillesi hyvistä valinnoista!

Ketjun kommenteistasi on sellainen vivahde että olet sitä mieltä että nuorille ei löydy toitä. Ei ainakaan sellaista josta he ajokorttirahat voisivat säästää tai ei ainakaan teillä päin.

Minä puolestani väitän että kyllä löytyy
 
"Piika-äiti"
Meillä koettiin, että ajotaito ja -kortti on sellainen uimataitoon rinnastettava kansalaistaito, jonka halusimme lapsillemme antaa.

Ostettiin edullinen kakkosauto opetuspolkimilla ja mies alkoi ajo-opettajaksi. Esikoinen on nyt ajellut kohta vuoden, ja pian alkaa toisen opettaminen.
 
Mä olen saanut ajokortin mun äidiltä, porukat on aikanaan maksaneet myös muiden sisarusten ajokortit. Siksi mä ehkä ajattelen, että se vähän niinkuin kuuluu vanhemmille ja olenkin vähän miettinyt, että pitäis varmaan alkaa esikoiselle jo säästään sitä varten rahaa. Toisaalta olen kokenut ajokortin omistamisen vapauttavana, vaikkei omaa autoa aina olisikaan, niin haluan sen myös lapsilleni suoda.
 
Minulle ja sisaruksille on kortit maksettu. Täällä syrjemmässä se oli edellytys työnsaannille, että on ajokortti. Mukavampihan se oli vanhemmillenikin tukea meitä lapsia 1400 euron verran --> työllistyminen parantui huomattavasti ja päästiin kaikki omille jaloillemme. Tietysti jos ei vanhemmilla olisi ollut varaa, niin sitten olisi pitänyt miettiä uudelleen.

Täälläpäin 15-vuotiaille tarjotaan entistä "tienaa tonni"-kesätyötä. Tuohan oli siis tonni markoissa, nykyään noin 180e. Töitä tehdään pari viikkoa lyhyttä päivää. Näitä työsuhteita saa yhden per nenä per kesä. Tuo lähes ainut mahdollisuus ennenkuin täyttää 18-vuotta, koska opiskelijapaikkakunnalla tekijöitä riittää kaikkiin "paskaduuneihinkin" yllinkyllin. Noilla rahoilla ei ainakaan kukaan ajokorttirahoja tienaa.
 

Yhteistyössä