Mistä ruoka-aineista sinä et pidä? Nykyään kun tuntuu olevan niin nirsoja ihmisiä..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
*
Mulla ei ole oikeastaan mitään rajoitteita ruuan suhteen. En ole ikinä maistanut esim. simpukoita, mustekalaa, korvasieniä tai vaikkapa sammakon reisiä, joten en tiedä olisko ne yäkyäk. Lapsena jouduin kerran syömään savustettua nahkiaista ja silloin spontaani reaktio oli oksennus, mutta nyt aikuisena voisi maistuakin :)

ruokaa...
Olen aikuistuttuani oppinut ja opetellut syömään aika paljon sellaista, mihin teini-iässä en koskenut.

Nykyisellään en osaa arvostaa anjovista, poimin sen pois jos hienovaraisesti onnistuu mutta siedän jäljelle jääneen maun.

Juustoista en yleensä pidä, toki pitsassa, paistoksissa ym. käytän kohtuu mietoja juustoja ja edamia olen jopa ihan itse laittanut leivälleni. Mutta homejuustot ja muut haisujuustot, en koske.

Vahva chili. Miedosta chilistä pidän, mutta en siitä, kun hiki valuu, silmät ja nenä vuotaa ja suu tuntuu tuskaiselle.

Hapankaali. Ei vain nappaa.

Hapansilakat. Haisee niin pilaantuneelle... onneksi harvoin tarjolla.

Silli. Sushi kyllä maistuu.

Mämmi. Eihän se varsinaisesti pahaa ole, mutta ei hyvääkään. Mieluummin vedän pääsiäisenä rahkapullia tai pashaa.

Lihahyytelö, ei niinkään maun takia mutta se rakenne... ja maksamakkara. Lapsuuden inhokit, jota on helppo vältellä, niin että en ole oppinut syömään. En kyllä muistakaan pateejutuista niin välitä.

Onpa hyvä, etten aloittanut kertomalla kuinka olen kaikkiruokainen... ;) Ulkomaan eksoottisista ruokalajeista löytyy varmasti vielä paljon sellaista, mihin makunystyrät eivät äkkiseltään taivu, mutta tässä hätäisimmät. Enkä tosiaan tee numeroa jos en jostain tykkää, kyllä käytöstapoja pitää sen verran ihmisellä olla, ettei tarjoiluista ainakaan ääneen valita.

(OT: Tänään meillä syödään pannulla kevätsipulin, kirsikkatomaattien ja yrttien kanssa kypsennettyjä uusia perunoita uunilohen jämien kanssa.)

Merenelävistä en oikein tykkää, siis kalaa syön, mutta katkaravut, simpukat yms ei oo mun makuun. Maistanut oon.

Sisäelimet on toinen, maksalaatikostakaan en tykkää. No maksamakkara on kyl mun herkkua :,D

"tjaa"
Kaikkea voi maistaa, vastaan ei ole tullut kovin monta sellaista, jota ei voisi toista suupalaa syödä, vaikkei niin mausta pitäisikään. Ainoa mitä tulee mieleen, niin lehtiselleriä jos on ruoassa, niin se jää syömättä, allergiasta siinä ei tietääkseni ole kyse. Miehellä saman aiheuttaa rosmariini, josta itse taas pidän.

-
No siis jonkun läheisen ystävän asenneongelmat voi helpostikin ottaa huomioon. Erityisesti silloin jos kyseessä on pienet kekkerit. Ei ole pakko tunkea sitä aurajuustoa jos tietää että puolet kavereista jättää sen syömättä jne. Mutta tietenkään isoissa juhlissa ei aleta miettimään jokaisen vieraan ruokavaliota ja tykkäämisiä erikseen. Ainoastaan välttämättömät allergiat ja ehkä eettiset valinnat otetaan huomioon.

Minusta kaikessa ei tarvitse erityisesti huomioida esim. kasvissyöjiä, mutta jos ollaan koko päivä jossain ja kaikille tarjotaan lämmin ruoka, niin on se aika anaalista jos tarjolla on pelkkää possua. Pitäiskö sen possun kelvata sitten muslimillekin? Tai jos onkin rössypotut niin täytyykö jehovantodistajan olla ilman ruokaa? Eettiset valinnat ei ole nirsoilua. Enkä kyllä pidä yhtään pahana sitäkään, jos joku ei pysty syömään jotain koska tulee pahoinvoivaksi siitä, mutta toisin kuin eettiset tai allergiaruokavaliot, noita on vaikea kartoittaa etukäteen.
Itse olen taas kyllästynyt tuon kaverin asenneongelmaan, koska rajoittaa niin paljon muiden syömisiä. Jos siis valmistaisi hänen mieltymystensä mukaan. Esim. kerran oli puhetta jonkin piiraan tekemisestä. Ei käynyt feta-piirakka, savuporopiirakka, savulohipiirakka tai kasvipiirakka. Ainut mikä kävi oli kinkkupiirakka mikäli on valmistettu yhdestä tietystä kinkusta eikä siihen saa laittaa sitä Aura-juutoa eikä sipulia, ananasta tai mausteeksi pippuria. Kuka muu tykkää tuollaisesta mauttomasta paskasta jossa on pelkkää kinkkua ja kermaviiliä?

Samoin salaatissa saisi olla vaan kurkkua, tomaattia ja salaattia. Ja tomaattejen kanssa oltava tarkkana etteivät ole mielestään" ylikypsiä". Turha kuvitella laittavansa esim. säilykepersikkaa tai viinirypäleitä jos haluaa tuolle yhdelle kelpaavan. Ja kaikkienko pitäisi mennä tuon yhden rajoittuneiden mieltymysten mukaan? Tai emännän valmistaa omat ruuat tuolle yhdelle? Aikani yritin jonkin verran mennä vastaan, mutta jossain vaiheessa alkoi tosissaan kyllästyttää kun mikään ei kuitenkaan kelvannut.

ninnni
Katkaravut ja simpukat ei oo suosiossa, samoin ei graavilohi ja sillit. Muuten olen kai aika kaikkiruokainen lakto-ovo-vege. Äyriäisiä voin pakottautua syömään jos jossain kylässä on "pakko" tai en kehtaa kieltäytyä kylässä tarjoilusta joka sisältää noita mutta graavilohi...ei ikinä.

Ravuista en tykkää enkä simpukoista.

Eikä mikään pakko ole niitä suurieleisesti kauhistella noutopöydässä, listalta tilatessa todella helppo välttää ja kyläpaikoissa käy tuo kuin noutopöydästäkin- ei ota lautaselleen eikä huuda ääneen että HYI!!!!

Rapukesteille ei ole vielä kutsua käynyt, meidän kaveriporukka on niin moukkamaista ja sivistymätöntä ettei sellaisia peijaisia ole vielä kukaan pitänyt :D

Itse olen taas kyllästynyt tuon kaverin asenneongelmaan, koska rajoittaa niin paljon muiden syömisiä. Jos siis valmistaisi hänen mieltymystensä mukaan. Esim. kerran oli puhetta jonkin piiraan tekemisestä. Ei käynyt feta-piirakka, savuporopiirakka, savulohipiirakka tai kasvipiirakka. Ainut mikä kävi oli kinkkupiirakka mikäli on valmistettu yhdestä tietystä kinkusta eikä siihen saa laittaa sitä Aura-juutoa eikä sipulia, ananasta tai mausteeksi pippuria. Kuka muu tykkää tuollaisesta mauttomasta paskasta jossa on pelkkää kinkkua ja kermaviiliä?

Samoin salaatissa saisi olla vaan kurkkua, tomaattia ja salaattia. Ja tomaattejen kanssa oltava tarkkana etteivät ole mielestään" ylikypsiä". Turha kuvitella laittavansa esim. säilykepersikkaa tai viinirypäleitä jos haluaa tuolle yhdelle kelpaavan. Ja kaikkienko pitäisi mennä tuon yhden rajoittuneiden mieltymysten mukaan? Tai emännän valmistaa omat ruuat tuolle yhdelle? Aikani yritin jonkin verran mennä vastaan, mutta jossain vaiheessa alkoi tosissaan kyllästyttää kun mikään ei kuitenkaan kelvannut.
No kyllä noissa pitää ottaa huomioon vaiva vs. hyöty. Johan sanoin että isoissa juhlissa ei ole järkeä ottaa tuollaista huomioon. Ja miksi ihmeessä pitäisi tehdä jotain paskaa joka kelpaa sitten vaan yhdelle? Totta hemmetissä otat huomioon ne muut kaverit. Varmasti aika harva ihminen on noin vaikea. Ei kaikkia tarvi miellyttää, mutta kyllä minua ihmetyttää ihmiset, jotka tekee juuri jonkun sienihomejuustopiirakan ainoaksi ruuaksi, vaikka tietää että puolet porukasta inhoaa sieniä ja toinen puoli aurajuustoa.

Ei sillä, että minulle tarvitsisi tarjota mitään erityistä ikinä. Osaan olla syömättä laktoosiakin ihan itse eikä tarvitse nurista.

"miiu"
curry, inkivääri (kotona ei koskaan ollut, joten en ole totutellut tai oppinut tykkäämään)

vuohenjuusto (maistuu ja haisee vuohen karvalle)

sisäelimet (no rusinaton maksalaatikko runsaalla puolukkahillolla uppoaa kyllä)

nilviäiset (etanoita en ole koskaan pystynyt maistamaan yrityksestä huolimatta)

kookos (yök)

En pidä itseäni nirsona, koska minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia näiden "ruokarajoitteideni" takia.

"vieras"
Mä en pidä nirsoista ihmisistä, ärsyttäviä. (Joo joo, tiedän että joillain se voi olla muutakin kun nirsoutta, mutta puhun nyt niistä oikeasti vaan nirsoista.)

Mulla on tosi vähän ruoka-aineita joista en pidä, ehkä pinaatti on sellanen. Mutta ei oikeastaan ole mitään, mitä en kohteliaasti söisi jos tarjotaan - kun nyt siis pysytään järjen rajoissa eikä puhuta mistään apinanaivoista.

En tykkää rustoista yms. muista epämääräisyyksistä lihassa.
En oikein välitä valkosipulista, ellei se ole taitavasti ujutettu ruokaan.
Mitään sillijuttuja tai sen tapaisia en syö.
Ei etanoita ja simpukoita myöskään.
En oikein pidä kalasta ylipäätään, ellei ole tosi hyvin valmistettu.
Maksaa ei.
Ei sisäelimiä.
Ei lihakeittoa.

"vieras"
Mun yks tuttu on niin nirso, ettei se haluais syödä muuta kun pizzaa ja hampurilaisia. Sitten ihmettelee ja ruikuttaa, kun ei laihdu, kun kaikki terveellisempi ruoka kuulemma on pahaa. Tämäkin äiti-ihminen varmaan opettaa hienoja ruokailutapoja lapselleenkin.

Läskistä lihaa en syö :x
Mustekalaa ja äyriäisiä, katkarapuja lukuun ottamatta en tykkää syödä, jokunen simpukka saattaa ehkä mennä alas.

Mies ei tykkää ihan kaikista kalaruuista,joitakin kalaruokia pystyy syömään, eikä kukka tai parsakaali maistu, vaikka niitäkin on maistanut.

"vieras"
Hmmm, no sellasia mitkä ei oikeen millään mee alas on sisäelimet, kivekset, kieli ja aivot ja merenelävät, kuten katkaravut, simpukat, mustekalat, iso osa kaloista (kaloista syön lohta, seitiä, kuhaa ym. suht miedon makuisia runsaan sitruunan kanssa).

En myöskään erityisemmin pidä sienistä, mutta niitä oon syönyt joskus kun on ollut vähäsen jossain kiinalaisessa ruoassa, sienikeitot ja -kastikkeet taas jäävät syömättä.

Kasviksista ei varmaan löydy sellaista mitä en söisi, juustoista homejuustot jää syömättä.

En pidä itseäni mitenkään hirvittävän nirsona, on monia ruokalajeja, joista en pidä mutta joita kuitenkin syön kun niitä tarjotaan. Ihan kivasti on kaverit ottaneet mun "ruokarajoitteet" huomioon eikä ole tarjoiltu sieniruokia, sisäelimiä tai mereneläviä (paitsi lohta). Otan itsekin huomioon muiden inhoamat ruoat ja teen sellaista joka maistuu kaikille.

Allergiaa aiheuttavien ruoka-aineiden lisäksi en voi syödä selleriä. Hajukin on ettoo, mutta vieraassa paikassa syön vaikka nenästä pitäen, koska en viitsi alkaa nirsoilemaan. Kotona tuota vihannesta ei näy.

vier
Pyrin välttämään nirppistelyä ihmisten ilmoilla vaikka kovasti nirppistyttäiski. Yleensä onnistun melko helposti ja huomaamattomasti välttelemään niitä ruokia joista en pidä:
silli, liikaa "kalanmakuinen" kala kuten ahven, kieli, mämmi.
No olen kyllä syönyt pikku annoksen mämmiä kun muuta jälkkäriä ei ollut tarjolla. Otin vähän ja koitin ajatella muita asioita =)

Niin ja pieni ällötys on ne muidenkin mainitsemat epämääräisyydet lihassa, mutta ne voi yleensä väistää valitsemalla kasvisvaihtoehdon. En ole vielä löytänyt kasvista joka ei kertakaikkiaan uppoaisi.

Yhteistyössä