Voi arse, mun ompelukone hajos :( Minkämerkkistä kannataa katsella tilalle?

Sitä en mitenkään osaa sanoa. Mutta kysy nyt ainakin jostain huollosta. Olen tykännyt, kun tuunaat esineitä ja kierrätät, älä nyt tässä hylkää heti konetta, jolla voi vielä olla hyvinkin elonpäiviä =)
Niimpä! Nyt kuin aloin muistelemaan äidin vanhaa Berniinaa, (millä on ikää enemmän kuin minulla :) ) niin sekin vei sen samanlaisen kohtelun jälkeen huoltoon, ja kyllä ne siitä vielä toimivan pelin sai, vaikka oli aluksi valmis heittämään sen roskiin.

"vieras"
Mä en ymmärrä...miten se koneen alaosa liittyy siihen yläosaan? Meinaan että kyllä se jumi on siinä yläosassa...ainakin luulen niin :)
Jos katsot sitä konettasi, niin huomaat sen varmaan olevan kyljellään olevan U:n mallinen lähinnä rungoltaan. Jos saat ruuvattua sen kuoret auki, niin näet, kuinka sieltä menee saman moottorin liikuttamia osia niin ylä kuin alaosaankin. Kun se alaosa on jumissa, niin samalla on yläosakin.

Ja öljyämispaikat löytyvät yleensä nostamalla yläkannen ylös, siellä on reikiä öljyä varten. Samaten neulan yläpuolta kääntyy kuoret auki ja siellä on öljyttäviä 'niveliä'.

Tulee pahasti mieleen naapuri, joka ihmetteli, että autoakin pitäisi huoltaa, heillä oli tapana ostaa vanha romu ja ajaa sitä niin kauan kuin toimi pelkkää bensaa lisäämällä.

[QUOTE="vieras";24326262]Jos katsot sitä konettasi, niin huomaat sen varmaan olevan kyljellään olevan U:n mallinen lähinnä rungoltaan. Jos saat ruuvattua sen kuoret auki, niin näet, kuinka sieltä menee saman moottorin liikuttamia osia niin ylä kuin alaosaankin. Kun se alaosa on jumissa, niin samalla on yläosakin.

Ja öljyämispaikat löytyvät yleensä nostamalla yläkannen ylös, siellä on reikiä öljyä varten. Samaten neulan yläpuolta kääntyy kuoret auki ja siellä on öljyttäviä 'niveliä'.

Tulee pahasti mieleen naapuri, joka ihmetteli, että autoakin pitäisi huoltaa, heillä oli tapana ostaa vanha romu ja ajaa sitä niin kauan kuin toimi pelkkää bensaa lisäämällä.[/QUOTE]

Yläkuori (takakuori) on auki, mutta alimmainen ei. Ptänee siis sekin ruuvata sitten auki ja kattoa mitä sieltä löytyy. Jännää :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24326298:
Tämähän käy kohta yhtä mielenkiintoiseksi kuin sun keittiöhommaskin :popcorn:
No todellakin :) En edes viitti kertoa miten koitan tuota konetta avata kun en löydä ruuvimeisseliä...nauraisit vaan ja tukehtuisi poppareihis :snotty:

"vieras"
Olen koulutukseltani ompelija, tosin nykyisin vain omaksi ilokseni ompelen. En ole ikinä ompelukoneen kuoria avannut, nykyistä konettani ei tarvitse itse öljytä, MUTTA huollossa on käytettävä säännöllisesti. Äitini kone jumiutui ja kyllä siitä vielä kelpo pelin sai korjaamalla. Ehkä kannattaa jättää ne isommat huoltohommat ammattilaiselle...

[QUOTE="vieras";24326417]Olen koulutukseltani ompelija, tosin nykyisin vain omaksi ilokseni ompelen. En ole ikinä ompelukoneen kuoria avannut, nykyistä konettani ei tarvitse itse öljytä, MUTTA huollossa on käytettävä säännöllisesti. Äitini kone jumiutui ja kyllä siitä vielä kelpo pelin sai korjaamalla. Ehkä kannattaa jättää ne isommat huoltohommat ammattilaiselle...[/QUOTE]

Joo, kattellaan mitä tuosta tulee, jos siitä jotain vielä tulee :)

"puddighinu"
Huoltoon vaan, ne korjaa, putsaa ja öljyää sen sulle.
Niin ja mulla on aika hintava singer, ihan kiva kun siinä on noin 300 ommelta joita en koskaan käytä. jos uuden ostaisin niin ehdottomasti jonkun perus Pfaffin.

Nyt on liikkeessä käyty.

Eikä tullut lasta, saati paskaa mun Husqvarnastani. Tai siis ukko sanoi, että huolto maksaa 70€, mutta että on vähän siinä ja siinä että kannattaako se vai ei.

Niinpä mä sitten ostin uuden koneen. Tai siis mulle uuden, eli käytetyn. Näyttää ikivanhalta, mutta tikkaa kyllä 1000 kertaa paremmin ja pehmeämmin, kuin tuo entinen, joten kai tämä ihan ok ostos oli?!?

Ja ostin nyt sitten siis sen Pfaffin, kun sitä täällä suositeltiin. Myyjä yritti myydä mulle Eva-merkkistä kakkaa, jolla juuri eilen anoppilassa ompelin kera kirosanojen, kun se ei vaan toimi kuten pitää. Käytiin muutoinkin aika tiukkaa vääntöä koneen hinnasta, mutta lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen. Tai sanotaanko niin, että mä olin ihan tyytyväinen ja myyjä toivoi, etten enää tule tekemään kauppoja, kun tinkaan, tinkaan ja tinkaan :D En tosin tiedä maksoinko silti liikaa, mutta kun en näistä mitään tiedä, niin minkäs teet :)

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mulla on vanha kunnon Toyota sellanen oranssin värinen. Noin kolmekymmentä vuotta vanha ja pelittää yhä. Säännölliset pölyjen putsaamiset ja rasvaamset auttaa luonnollisesti. Olisko sieltä sitten moottori menny jos se ei inahdakkaan. Näistä uusista koneista en niin hirveästi tiedä, kun ei ole tarvinnut hankkia. Jos on varaa ja ompelet paljon niin suosittelen teollisuuskonetta.

"Mää"
Vie ihmeessä kone huoltoon, kyllä ne kertoo mitä kannattaa/ ei kannata tehdä.
Tiesitkö, että suomalaisten vanhat koneet on kuumaa tavaraa tuolla itärajan takana. Ne ostaa kaikki mitä täältä on myydä.

Mulla on vanha kunnon Toyota sellanen oranssin värinen. Noin kolmekymmentä vuotta vanha ja pelittää yhä. Säännölliset pölyjen putsaamiset ja rasvaamset auttaa luonnollisesti. Olisko sieltä sitten moottori menny jos se ei inahdakkaan. Näistä uusista koneista en niin hirveästi tiedä, kun ei ole tarvinnut hankkia. Jos on varaa ja ompelet paljon niin suosittelen teollisuuskonetta.
Ei ollut mennyt moottori, vaan joku muu. Enkä ompele paljoa, näiden pipojen jälkeen kone mennee taas vuodeksi kaappiin :D

Yhteistyössä