Miten sinä jaksat pyörittää arkea kotona töissä käynnin lisäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli rankkaa kun lapset oli pienempiä (ja ihan vain surutta jätin osan kotitöistä tekemättä, harvensin siivousta jne), mutta nyt kun nuorempi on jo 6, niin tämä on helppoa kuin heinänteko.
Ja samasta syystä meillä on vain kaksi lasta ja heille tuli juuri sopiva 2 vuoden ikäero. (koitettiin lyhyempää ikäeroa, mutta ei onnistanut). Nyt on aina leikkikaveri kotona.

Paikalla jälleen. Olen hoitoalalla töissä. Kun on huhkinut päivän töissä, niin ei jotenkaan nappaa kotityöt yhtään kotona. Tosin sitten lievä sekasotku kotona harmittaa. Harmittaa kovin, että energiaa on niin vähän, kun pääsen töistä kotiin. Olen ihan väsyksissä. Ja varsinkaan en tykkää yhtään aamuvuoroista. Olen enemmän ilta-ja yöihminen rytmeiltäni.

Ei niin mitään ongelmaa. Tuntuu, että virtaa tulee vaan enemmän mitä enemmän ikää tulee. Tai ehkä se johtuu siitä, että lapset kasvavat samalla ajan myötä. ;)

Olin eilen yli 10 tuntia töissä, tänään 8 tuntia. Olen hoitanut tässä tietokoneen formatoinnin (lasten läppäri), pessyt pyykit, tehnyt ruokaa, siivonnut, hoitanut tiskit, opiskellut, katsonut Sinkkuelämää ekan kauden puoliväliin jne. Jos en tee mitään, lösähdän ja väsyn. Tekemällä pysyn kunnossa.

Mut varmaan kivitetään nyt mutta musta tuntuu että mä jaksan paremmin ja saan enemmän aikaseks nyt kun oon töissä kuin silloin kun olin lasten kanssa kotona :( Mies on tietysti korvaamaton apu. Mä teen yleensä pakkaseen ruokaa tai sitte edellisenä iltana jotain uuniruokaa tms mitä sitte lämmitetään tarhapäivän jälkeen. Kodin siivoan sitte ku muksut nukkuu.

Ei mua ainakaan työ haittaa. En ole perfektionisti ja kaiken ei tarvitse olla tip top. Kaaosta on eniten lomalla. Lapsi pistetään aika ajoin järjestämään omia asioitaan (tosin osaa nykyään tehdä enemmän kaaosta) ja meillä käy siivooja.

Käymme yleensä vain kerran viikossa kaupassa (en todellakaan tuhlaa aikaa viikolla kaupassa käymiseen turhaan). Ostan eineksiä, esim jos kaupassa käyn viikolla ostan valmisruokapisteestä ruokaa, pakkasessa on myös kotiruuan jämiä. Ja mä en oikein tiedä miksi eineksiä morkataan niin paljon, eihän sieltä ole pakko osta halvinta kakkaa... Hyvälaatuiset eineslihapullat sisältävä 85% lihaa ja ei se nyt niin paljon eroa mammoista jotka tunkevat knorrin sipulikeiton sikanaudan sekaan (tai luulen että on kyllä laadukkaampaa). Ei kaikki kotiruoka (nakkikastikkeet, mössölasagnet) ole parempaa kuin einekset.

Meillä on ainakin toistaiseksi käynyt siivooja joka toinen viikko, nyt harkinnassa sen lopettaminen.

Ruokia teen viikonloppuisin enemmän, ja sitten niitä syödään alkuviikko tai pakastetaan muita päiviä varten. Syödään myös helppoja ja nopeita ruokia, mutta laadusta ja raaka-aineista ei tingitä. Esim. paistetut muikut ja keitetyt perunat tulee tosi helposti, tai uunilohi jos muikkuja ei ole tarjolla.

Ja sitten ihan yksinkertaisesti jätän vaan asioita tekemättä, jos jotain ei ehdi/jaksa. Mutta joo, aika poikki sitä välillä on, välillä sitten vähemmän.

Ei niin mitään ongelmaa. Tuntuu, että virtaa tulee vaan enemmän mitä enemmän ikää tulee. Tai ehkä se johtuu siitä, että lapset kasvavat samalla ajan myötä. ;)

Olin eilen yli 10 tuntia töissä, tänään 8 tuntia. Olen hoitanut tässä tietokoneen formatoinnin (lasten läppäri), pessyt pyykit, tehnyt ruokaa, siivonnut, hoitanut tiskit, opiskellut, katsonut Sinkkuelämää ekan kauden puoliväliin jne. Jos en tee mitään, lösähdän ja väsyn. Tekemällä pysyn kunnossa.

Monta tuntia tuota Sinkkuelämäätä katsoit? Ja yhden vai kahden päivänä aikana?

[QUOTE="vieras";24317136]Mä en myöskään kovin hyvin jaksa :( Stressaava työ, työasiat pyörii vapaa-ajallakin mielessä. 4 lasta ja laiskanpuoleinen mies...[/QUOTE]

Kohdallani tästä voisi vähentää yhden lapsen, mutta lisätä sivuyrittäjyyden työn lisäksi.
Mies ei ole laiska, mutta vain vähän kotona.
Ja kyllä pitää myöntää, että joskus paukut ovat loppu! :(

Mulla mies paljon töissä ja itse teen 30h töitä viikossa. Hoidan paljon 1v lastamme ja teen 90% kotitöistä + liikutan ja koulutan koiriamme. Talvella kannan puita ja teen lumityöt, kesällä on nurmikon ajamista jne. Juuh, joskus väsyttää.

Jaksan. Minulla on isolla stressillä, vastuulla ja kiireellä varustettu ylitöitäkin vaativa asiantuntijatyö sekä opiskelut (gradu) hoidettavana. Kotityöt teen yksin ja lapsi syö aina itse tehtyä kotiruokaa. Laivotaan säännöllisesti ja harrastetaan. Jaksaminen on asennekysymys. Tiedän tekeväni paljon eneemän kuin keskivertonaiset, mutta toisaalta tiedän, että moni tekee paljon minua enemmän.

Tänään (lomalla) luin 8 tuntia alaani liittyvää kirjallisuutta, pesin toisen asuinkerroksemme ikkunat, siivosin pari komeroa, keittiön sekä pesin saunan sekä kylpyhuoneen. Ja joo, pyykkäsin.

Yhteistyössä