Ens kesänä mekin sit voidan hakea pienempää asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähteekö teillä isompia lapsia opiskelemaan tai muuten vaan muuttaa kotoa? =)

Tyttö on päättäänyt etä hän muuttaa ku täyttää 18v. Toukokuussa täyttää.
olen kllä sanonut että parempi olis asua täällä nin kauan kun opiskelee, rahallisestikin.
jos hänellä ei ole työpaikkaa koulu ohella onaika mahdottomuus saada vuokraa + muita kuluja maksettua. Opintotuki ja asumislisä ei siihen riitä. Olis halkunut nyt jo muuttaa muuttaa, mutta en päästä, koska jos nyt jättää vuokrat maksamatta on se vanhempien tehtävä.

Sä joudut vielä elättää sitä vaikka se muuttaa pois. Ei se pärjää rahallisesti jos opiskelee. Ellei saa työtä. Sitä tosin voi alkaa bilettäminen kiinnostaa kun pääsee sun valvovan silmän alta irtautuu.

Näin se meni muistaakseni aikanaan että olet alle 20v lapsestasi tavallaan elatuksellisesti vastuussa. Eli jos muuttaa pois niin sinä kuitenkin olet se joka vastaa viimekädessä että on vukra rahaa ja on ruokaa jne. sinällään hullua kun ajatellaan että 18v on täysikäinen mutta vanhempien vastuu menee siihen 20v

[QUOTE="vieras";24317311]Eikös ap selitellyt joskus liian suurta ja kallista asuntoa sillä ettei pienempiä asuntoja ole vapaana? Miten niitä sitten tytön muutettua on?[/QUOTE]

No jos nyt laittaa hakemuksen, niin eiköhän niitä 8-9kk sisään vapaudu. :D

5 hengelle löytynee helpommalla sopiva asunto kuin 6 hengelle :)

18 v on ihan hyvä ikä muuttaa pois kotoa, jos nuorella on siihen halua ja jos rahkeet riittävät. Vanhempien apua tarvitsee varmaan jatkossakin; ei välttämättä rahallista apua (opintotuki, asumislisä, opintolaina, mahdollinen osa-aikatyön palkka...niillä elää kyllä) vaan neuvoja ja sen sellaista. Ettei nuori esim. jättäisi vuokria tai laskuja maksamatta joko tietämättömyyttään tai tahallaan, ja menettäisi luottotietojaan heti itsenäisen elämänsä alkutaipaleella. Rollolaisen perheessä lapset kyllä on varmasti oppineet sen, ettei koti siistiydy itsestään eikä ruoka synny ajatuksen voimalla, sellaiset nuoret jotka ei koskaan ole kotona joutuneet tarttumaan tiskiharjaan tai moppiin voivat olla ihan hukassa.

Rahallisestihan olisi järkevintä asua vanhempien kanssa kunnes opiskelut on opiskeltu, mutta itse en sitä halunnut. Välit vanhempiin oli ja on yhä hyvät, mutta 19 v oli mulle passeli ikä muuttaa omilleni. Valmistuin 23-vuotiaana ja siihen asti en kyllä olisi kotona halunnut asua.

5 hengelle löytynee helpommalla sopiva asunto kuin 6 hengelle :)

18 v on ihan hyvä ikä muuttaa pois kotoa, jos nuorella on siihen halua ja jos rahkeet riittävät. Vanhempien apua tarvitsee varmaan jatkossakin; ei välttämättä rahallista apua (opintotuki, asumislisä, opintolaina, mahdollinen osa-aikatyön palkka...niillä elää kyllä) vaan neuvoja ja sen sellaista. Ettei nuori esim. jättäisi vuokria tai laskuja maksamatta joko tietämättömyyttään tai tahallaan, ja menettäisi luottotietojaan heti itsenäisen elämänsä alkutaipaleella. Rollolaisen perheessä lapset kyllä on varmasti oppineet sen, ettei koti siistiydy itsestään eikä ruoka synny ajatuksen voimalla, sellaiset nuoret jotka ei koskaan ole kotona joutuneet tarttumaan tiskiharjaan tai moppiin voivat olla ihan hukassa.

Rahallisestihan olisi järkevintä asua vanhempien kanssa kunnes opiskelut on opiskeltu, mutta itse en sitä halunnut. Välit vanhempiin oli ja on yhä hyvät, mutta 19 v oli mulle passeli ikä muuttaa omilleni. Valmistuin 23-vuotiaana ja siihen asti en kyllä olisi kotona halunnut asua.

mä ajattelin et tyttö muuttais vasta kun lukio on käyty eli noin 2v päästä

no joo, vanhempien tulot vaikuttaa sinne 20v asti, mut Rollon tyttö saa kyl kaikki täydet tuet, nostaa opintolainaa ja mahd. toimeentulotukea.
Selviää kyllä, kannustat vaan :)
ite muutin kotoa 15v ja selvitty on.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24317528:
no en mä kyllä heti muuttais pienempään. katsoisin ensin tuleeko siitä tytön yksin asumisesta mitään

tulee tai ei, en ole virallisesti enää vastuussa 18-vuotiaan tekemisistä.
Hän kun kerran on ihan varma että pärjä niin kokeilkoot. Tosin huomaa kyllä pian että elämässä ei menekään kaikki niinkuin kuivttelee. hän on sunnitllut elämänsä valmiiksi ja varasuunnitelmia ei oel. Lukoi jälkene mene armeijaan ja sitten polisikouluuun. mitäs siten jos ei pääsekän nihin, ei ole varuilta tehnyt muita suuunnitelmia.

Hän kun kerran on ihan varma että pärjä niin kokeilkoot. Tosin huomaa kyllä pian että elämässä ei menekään kaikki niinkuin kuivttelee. hän on sunnitllut elämänsä valmiiksi ja varasuunnitelmia ei oel. Lukoi jälkene mene armeijaan ja sitten polisikouluuun. mitäs siten jos ei pääsekän nihin, ei ole varuilta tehnyt muita suuunnitelmia.
No ei kai vielä 17-vuotiaalla tarvitse olla varasuunnitelmaa? Tytölläsi on ihan hyvät suunnitelmat ja jos ei ekalla yrityksellä pääse opiskelemaan, niin yrittää seuraavana vuonna uudestaan. Jos silloinkaan ei vielä pääse, niin voi alkaa miettimään muita vaihtoehtoja. Ja onhan tässä vielä vuosia aikaa ennenkuin koko poliisiksi opiskelu tulee edes ajankohtaiseksi.

Kyllä mun mielestä täysi-ikäisenkin pitäis olla tervetullut takaisin kotiin, jos ei pärjääkään täysin yksin. Ja siinä omillaan pärjäämisessä vanhempien pitäis tukea ja auttaa.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep

No, koska armeijaan pääsee 100%:sti, niin noin vuosi on selvää ( ja puolustusvoimat maksavat vuokrat). Ja jos oikean linjan intissä ottaa (ja muutenkin), niin poliisikouluun voi hyvinkin ovet aueta. En olisi huolissaan varasuunnitelmien puutteesta. Järkevältä kuulostaa.

Kyllä mun mielestä täysi-ikäisenkin pitäis olla tervetullut takaisin kotiin, jos ei pärjääkään täysin yksin. Ja siinä omillaan pärjäämisessä vanhempien pitäis tukea ja auttaa.

jos suostuu nodattamaan perhen sääntöjä ja tekaa kotona muutkin kuin keran viikossa siivoaa huoneens ja kerran viikossa tiskaa.. Nämä ovat nytkin häne mielestään liikaa. Myös täysi-ikisen kuuluu ilmoittaa mihin menee ja koska on tulossa kotiin tai jos ei tule ilmoittaa ainakin että suunnitelmat muuttuu. ne tuntuvat nytkin olevan hänellä vaikeita.
hän ei käy edes puyytämällä kaupassa joita pikkuveljet tekee mielellän jopa käskemättä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä