Apua :( Oonko mä tehnyt mun vauvalle jotain peruuttamatonta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipunen

Jäsen
23.04.2011
858
0
16
Poika vääntää itseään kieroon :( Lattialle kun laittaa, niin jätkän pää ja jalat kaarevasti oikealle :( Siis hän on melkein kokoajan kuin jossain banaanin näkösessä asennossa... Mä oon kanniskellut häntä pysty asennossa naama menosuuntaan päin ja luulenpa että tuosta johtuu tuo toispuoleisuus. Lopetin heti tuollalailla kanniskelun kun huomasin asian, onkohan tuo sitterikään selälle hyvä kun siinäkin tulee väkisin hieman selälle paineita, kun jalkaosa on niin pystyssä ja selkänojaa ei saa kovinkaan makuuasentoon laitettua...
Oikeneehan tuo poika tuosta? :(

Mulla on itsellä lievä skolioosi, eikä tämä nyt niin hääviä ole kun on aina toinen olkapää paljon korkeammalla kuin toinen, toinen lonkka lonksuu kävellessä ja autossakin tuntuu kauan istuessa kallistuvan aina toiseen suuntaan...
Mulla on nyt ihan kauhean huono omatunto tuosta, jos olen aiheuttanut tyhmyyttäni jotain tuommoista :(

Onko jollain tapahtunut samalla lailla? Onko vauva ajanmyötä oijennut tuosta mutka asennosta?

Ei tuo niin järkyttävän mutkalla ole, mutta jos tarkemmin katsoo niin kyllä vääntää itseään toispuoleisesti...

Ja mitä mun nyt pitäisi tehdä ettei ainakaan pahene???

Hmm jos ymmärsin oikein niin kyllä meilläkin vauva oli miltei aina vasemmalle kaarella, mutta ei nyt ihan aina. Ihan normaalisti on alkanut konttaamaan ja nyt kävelee/juoksee.

Korjaan: Siis oikealle.

Viimeksi muokattu:
Et ole tehnyt peruuttamatonta, mutta kannattaa neuvolasta pyytää lähete fysioterapiaan, jos toispuoleinen kaartuvuus jatkuu. Fysioterapeutti voi neuvoa jumppaa jolla vastakkaisia lihaksia vahvistetaan/venytetään. Kannattaa kantaa lasta vuoroin oikealla ja vuoroin vasemmalla kädellä, niin molemman puolen lihakset kehittyy tasaisemmin.

Näin meillä oli poika. Tätäkö tarkoitat?
8396678.jpg

Mä olin myös huolissani samasta asiasta ja kysyin siitä terkkarilta. Sain ohjeen, että pitäisi kantaa tasapuolisesti molemmin päin, eli kummallakin käsivarrella ja olkapäällä, ei pelkästään toisella. Itse oon aika vahvasti oikeakätinen, joten tuli kannettua vauvaa melkein pelkästään vasemmalla kädellä kun samalla sai oikealla hommia tehtyä.

Just tuota! Meillä on vaan poitsu jo 3kk

Kauheeta en yhtään tiedä minkä ikänen poika on tuossa kuvassa..hmm osaat varmaan paremmin sanoa. Niin sen vaan unohtaa.
Mutta tosiaan noin poika meni jos laski selälteen vauvan, lähti jossain vaiheessa itsestään, en edes ajatellut asiaa sillon. Olen oikeakätinen ja mieheni vasenkätinen joten luulisi olevan kanniskelutkin aika 50-50...hmm... Mutta saitkin jo hyviä vinkkejä kantojutuista, joten kokeile sitä. :) Eiköhän tuo ole ihan normaalia. :)

Siirrä vauvan maailma toiselle puolelle. Näin meille annettiin ohjeeksi kun vauva (4kk) ei alkanut neuvolassa katsomaan lainkaan oikealle.

Ok. Aika vahvasti mä tarjoan pojalle leluja oikealle puolelle ja makaa aika samoin päin lattialla... Käynpäs heti vaihtamassa nuo lelut toiselle puolelle, kun nyt hän juuri tuolla lattialla leikkii :)

• Tykkää
Reactions: tiiru
Luultavasti on vain kohdussa ollut kierossa, niin sama meno jatkuu täällä ulkopuolella ja oikenee pikkuhiljaa. Meilläkin oli poitsu toispuoleinen. Itse en kiinnittänyt asiaan huomioo, mutta neuvolassa kiinnitivät ja saatiin lähete fysioterapiaan. Neuvottiin juuri laittamaan leluja huonolle puolelle ja kantamaan niin, että vauva oli selkä kantajaa vasten jalat koukussa ( selkä oikeni ) tai sitten selkä kantajaa vasten ja kantajan käsi vauvan mahan yli toisen jalan ali, että selkä kaareutui sille "väärälle" kyljelle. Vaikea selittää näin...

Joskus toispuoleisuus on oire cp-vammasta, sen takia meidätkin sinne fysioterapiaan pistettiin, että vauvaa seurattiin ( sitä cp-vammaa ei meille kyllä sanottu, ennen kuin itse suoraan kysyin, kun olin netistä asiasta lukenut.... ), mutta suurin osa tapauksista oikenee ihan itsekseen ajan kanssa ilman mitään vakavampia juttuja :)

Yhteistyössä