Lastenpsykiatri: Valta perheissä siirtynyt lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hyvä toi Iltiksen kolumni mutta miksi tehdä lapsia jos se ei saa näkyä kodissa mitenkään ja jos haluaa että elämä jatkuu samanlaisena kuten ennenkin? Silloin voisi vaikka jättää ne lapset tekemättä.

Mä oon kyllä aikamoinen "pirttihirmu" ettei ainakaan vielä lapset jyrää mun sääntöjä ;) Yritän painottaa,että hyvällä ja kohteliaalla käytöksellä saa hyvää ja mukavaa tekemistä tms. ja taasen huonolla ja idioottimaisella käytöksellä ei saa mitää tai otetaan jotain jo saatua arestiin, vaikka lelu tai perutaan joku yhteinen kiva tapahtuma.. Välillä tuokin keino hankalaa, kun itse on väsy tai sairaana, mut pakko on pitää langat käsissä.

[QUOTE="vieras";24305846]Just joo. Ei tasan tarkkaan ole tuollaista kenelläkään.[/QUOTE]

Voi voi, on kyllä. Päiväkodissa kohta 10 vuotta työskennelleenä olen nähnyt monesti. "Voistaisko kammata sun hiukset? ai ei. No, tällä on nyt tällaiset melkein rastat kun mä en ole moneen päivään saanut kammata näitä" (äskeinen nähty päiväkodissa mm.). Onneksi useimmiten näkee niitä hyviä vanhempia kuitenkin.

Sama ilmiö näkyy hyvin myös kaupoissa. " Otatko ensin hinnan tästä lakupatukasta ja annat takaisin, niin ei ala tuo meidän niko huutamaan?" "no ota sitten se karkkipussi, mutta vaan sellainen pieni, niin loppuu tuo kitiseminen."
Miksi ei voi lapsilleen vain sanoa EI? Kyllä me kaupan tädit hyvin ymmärretään että lapsi huutaa ja kitisee, kun ei haluamaansa saa, joten kieltäkää niitä lapsianne senkin uhalla.

[QUOTE="vieras";24306665]Ihan hyvä toi Iltiksen kolumni mutta miksi tehdä lapsia jos se ei saa näkyä kodissa mitenkään ja jos haluaa että elämä jatkuu samanlaisena kuten ennenkin? Silloin voisi vaikka jättää ne lapset tekemättä.[/QUOTE]

Tottakai saa näkyä. Mutta jotenkin tolkullisesti. En minäkään siinä ole onnistunut ja sekös harmittaa.

Muuten olen kyllä melkoinen komentoora ja käytän kyllä reilusti ylintä päätösvaltaa. JA sekös tulehduttaa anopin ja minun välejäni, kun minä kiellän ja anoppi sallii.
Sohvalla ei syödä. Anopin sohvalla lapset saavat syödä koska ei muuten tule mitään, eivät syö ellen anna syödä sohvalla/mutta kun he halusivat!

• Tykkää
Reactions: Hoodrat
[QUOTE="vieras";24305846]Just joo. Ei tasan tarkkaan ole tuollaista kenelläkään.[/QUOTE]

Kyllä taitaa olla. Kerran bussipysäkillä n. 4-5 v tyttö kieltäytyi menemästä bussiin ja äiti ja tyttö jäivät bussista siis pois. Äiti alkaa puhumaan lapselle: No minkä takia sinä nyt et halunnut mennä bussiin? Nyt me joudutaan odottaan seuraavaa. Plä plä plä samaa lässytystä pitkän aikaa.

[QUOTE="Tuikku";24307129]Kyllä taitaa olla. Kerran bussipysäkillä n. 4-5 v tyttö kieltäytyi menemästä bussiin ja äiti ja tyttö jäivät bussista siis pois. Äiti alkaa puhumaan lapselle: No minkä takia sinä nyt et halunnut mennä bussiin? Nyt me joudutaan odottaan seuraavaa. Plä plä plä samaa lässytystä pitkän aikaa.[/QUOTE]

Oijoioi :D Aivan mahtavaa :D No näitähän piisaa. ja kun kukaan ei edes uskalla nappasta muksuaan kainaloon että nyt mennään ja saatika huudattaa sitä. Kun sehän on kauheeta lastenrääkkäystä.

Tuo on niin totta ja surullista lapsille. Kun muu maailma ei pyöri lasten pillin mukaan tulee väistämättä valtava törmäys jossakin vaiheessa tai pikkukahinoita pitkin kasvun matkaa. Parhainkaan gurling-vanhempi ei voi tasoittaa lapsen tietä loputtomiin. Törmäykset vahingoittavat lapsen psyykeä.
Pomolapsi on valtavan turvaton lapsi.

[QUOTE="Tuikku";24307129]Kyllä taitaa olla. Kerran bussipysäkillä n. 4-5 v tyttö kieltäytyi menemästä bussiin ja äiti ja tyttö jäivät bussista siis pois. Äiti alkaa puhumaan lapselle: No minkä takia sinä nyt et halunnut mennä bussiin? Nyt me joudutaan odottaan seuraavaa. Plä plä plä samaa lässytystä pitkän aikaa.[/QUOTE]

Ei hyvänen aika. :eek:

Itse olen huomannut, että monet ihmiset joka ovat lasten kasvatuksen"asiantuntijoita" esim. lastensairaanhoitajia, lastenpsykatrisen puolen ammattilaisia, opettajia tai lastenhoitajia antavat kuitenkin yllättävän helposti lapsen "viedä itseään".

Lasten kanssa puhutaan ja keskustellaan ja kiukkupuuskissa sylitellään loputtomiin. Ja voi kun lapset osaavat käyttää sitä hyväksi. Kyllä joskus pitää ei olla ei, ilman selityksiä. Ja tuota kiukkupuuskaisen sylittelyä en oikein ymmärrä, kun tuntuu että se kiukkupuuska vaan yltyy ja yltyy ja jatkuu ja jatkuu. Ymmärrän ettei lasta saa jättää yksin kiukkunsa kanssa mutta eikö voi odottaa kunnes pahin kiukku laantuu ja sitten puhua ja halia.

[QUOTE="vieras";24306908]Kun ei haluta tietää sössö-iskän juttuja! Olisit prkl käynyt intin tai edes muuten miehistynyt.
Hei ukoillekin on omia palstoja![/QUOTE]

Olen monipalstalija :D

Yhden kaverin lapsi ei anna pitää autosssa ikkunoita auki. Eikä autossa ole ilmastointia tai perheellä varaa ostaa ilmastoitua autoa.

Sitten hikoilevat ja ajavat ikkunat kiinni.

Osa aikuisista ymmärtää varmaan tuon tekstin niin, että pitäisi saada tukistella lasta tai pitää lasta vähemmän arvokkaana kuin aikuista. Sitähän sillä ei tarkoiteta.

Mutta ei vanhempi saa olla liian epävarma auktoriteetistaan ja vanhemmuudestaan. Muuten lapsellakin on aika pelottavaa, kun ei voi olla varma, että aikuinen osaa sen homman hoitaa oikeasti.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="kissanviikset";24307695]Lasten kanssa puhutaan ja keskustellaan ja kiukkupuuskissa sylitellään loputtomiin. Ja voi kun lapset osaavat käyttää sitä hyväksi. Kyllä joskus pitää ei olla ei, ilman selityksiä. Ja tuota kiukkupuuskaisen sylittelyä en oikein ymmärrä, kun tuntuu että se kiukkupuuska vaan yltyy ja yltyy ja jatkuu ja jatkuu. Ymmärrän ettei lasta saa jättää yksin kiukkunsa kanssa mutta eikö voi odottaa kunnes pahin kiukku laantuu ja sitten puhua ja halia.[/QUOTE]
Tästä aiheesta on täydellinen klassikkoketjukin olemassa. http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...anssa-tunnin-etta-paastii-lahtee-mun-aidilta/

[QUOTE="vieras";24306908]Kun ei haluta tietää sössö-iskän juttuja! Olisit prkl käynyt intin tai edes muuten miehistynyt.
Hei ukoillekin on omia palstoja![/QUOTE]

Mene sinä takaisin sen vaimonhakkaajan luokse, jos Data on mielestäsi sössö-iskä :D

Toi kolumni! :D

Ihan mahtavaa, miten se osuikin meidän tämän päivän puheisiin miehen kanssa, tosin ei kolahtanut vaan meni metsään, vaikka pilke silmäkulmassahan tuo oli kirjoitettu.

Meillä on kyllä yhteinen koti lasten kanssa, paitsi että me vanhemmat määrätään mitä täällä tehdään ja mitä ei. Sohvalle mahtuvat kaikki ja jos haikaillaan Pariisiin niin mennään kaksistaan ja jätetään lapset kylmästi mummolaan.

Yhteistyössä