Kenellä on kokemusta Ketipinor lääkestä?

Kokenut käyttäjä
Itse en voi sanoa muuta kuin että on ollut minulle melkoinen pelastaja lääkkeenä. Keskusteluketjusta uupuu täysin eräs sairaus, johon sitä hyvin yleisesti käytetään nykyisin - kuten myös allekirjoittaneella. Eli kyseessä on bipolaarihäiriön maniavaihe etenkin. Joillakin se tehoaa masennukseenkin, mutta ei ole ensisijaisesti masennuslääke. Ja toki myös toimii unettavana lääkkeenä, mutta omien kokemusten perusteella voin sanoa, että unettava vaikutus häviää jopa muutamien viikkojen käytön jälkeen.

Ja mitä tulee ajattelun hidastumiseen, voin sanoa täysin päinvastaista. Kun kärsii hypomaanisesta jaksosta epätyypillisin piirtein eli on ärtyisä, kärttyinen, röyhkeä ja ahdistunut/hermostunut, niin silloin tämä lääke kirkastaa ajatuksenkulun loistavasti.

Olen käyttänyt pian vuoden eikä ole pahaa sanottavaa.

alveoli
Huhhuh,kävin just tänään hakemassa apteekista ketipinoreita ja ennen kuin aloin googlettamaan siitä kokemuksia, otin muutaman tabletin. Huomenna mulla on aikanen herätys ja nyt hirvittää että kun huomenna pitää olla jo aamusta skarppina, että miten ihmeessä selviän huomisesta päivästä kun siitä monet sanoo että on niin kovin väsynyt olo seuraavana päivänä jopa iltaan asti. Kääk!! :eek:

alveoli
Nyt kun olen käyttänyt ketipinoria, eli ketistä vajaa viikon, olen todella ihastunut tähän lääkkeeseen. Se antaa ihanan keveän olon ja on miltein kuin huumetta sielulleni. Ajatukset pyörii paljon ketiksen ympärillä. Vaikuttaa melkeinpä siltä, että olisin koukussa tähän lääkkeeseen. Onko kellään muulla samankaltaisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

Ninnu^^
Minulle määrättiin psykiatrian klinikan kautta Ketipinor ahdistuneisuuteen ja unirytmin hallintaan. Annostukseni on 25-50 mg/iltaisin eli 1-2 tbl. Nukkumiseen on kyseinen lääke auttanut jotenkin, mutta aamuisin on todella tokkurainen olo ja miltei päivittäin lääkkeen ottamisen jälkimainingeissa velloo fyysinen pahoinvointi, mikä on ollut todella epämiellyttävää.

Aionkin keskustella lääkärini kanssa tästä, koska itsehän ominpäin ei ole järkevää lopettaa lääkitystä. Tosin tein testimielessä niin, että parina iltana en ottanut ketistä ja niinä seuraavina aamuina pahoinvointi oli tiessään. :eek:

bipo
Mulla oli vuoden käytössä kaksisuuntaiseen häiriöön joka mulla tosin tyyppi kakkosta eli lievää. Lääke esti raivokohtaukset mutta vei samalla terän myös positiivisilta tunteilta eli olin lopulta ihminen joka ei raivonnut eikä iloinnut mistään. Myös orgasmikyky meni. Mutta auttoi mut yli pahasta masennuskierteestä. Nyt olen ollut ilman lääkettä jo vuoden koska olen raskaana. Ja hyvin on mennyt.

vieras
Olen itse sairatanut keskivaikeaa masennusta ja monien lääkkeiden (rauhottavat mielialalääkkeet) jälkeen ketopinor auttoi ja nyt olen jo lähes täysissä voimissa. Annostusta on kyllä pitänyt nostaa tasaisesti, aloitin 1x25mg, mutta nyt siirtymässä 5x25mg. Lääke käytössä ja toista vuotta. Parasta oli kun pystyin lopettamaan kaikki muut lääkkeet.

anonyymi
Samoja lääkkeitä käyttää skoitsofreenikot, mutta on oikeasti todella yleistä että pieninä annoksina niitä käytetään myös muihin ongelmiin. Itsekin käytän tätä lääkettä, eikä minulla ole skitsofreniaa. aloitin ne n, 3 vuotta sitten ja ne aina väsyttävät ensimmäisinä viikkoina. sen jälkeen alkaa normalisoitua. :)

Ketipinor, Seroquelin rinnakkaisvalmiste on tosi yleinen lääke ja sitä (ketiapiini vaikuttavana ainesosana) on käytetty jo jonkun aikaa just unettomuuden ja siihen liittyvän ahdistuksen hoitoon. Ei siis ole neurolepti niinkuin joku sanoi. Ei myöskään "koukuta" niinkuin esim. bentsot mutta samaa vaikutustakaan ei voi odottaa. Toimiva lääke useilla, mutta myös aiheuttaa juuri tuota "zombimaista" oloa aamuisin ja seuraava päivä saattaa mennä vähän niin ja näin. Kannattaa kuitenkin lääkärin niin neuvoessa käyttää sitä jonkun aikaa sillä olo usein lähtee tasoittumaan ja siten auttamaan kyseiseen vaivaan.

slpnght
Seroquel on antipsykootti ja niden käytöstä seuraa pysyviä vahinkoja aivoille, älykkyystason laskua ja nukahtaminen vaikeutuu lisää kun aivojen unta ohjaavat osat vaurioituvat. => Ainoastaan hyvin lyhyt aikaiseen käyttöön.

Nukahtamislääkkeet ja benzodiapiinit ovat lääkkeitä, joita pitää käyttää nukahtamisongelmiin!

Jos ongelmat eivät hellitä, mene yksityiselle unettomuuteen erikoistuneelle neurologille, jossa voidaan tehdä unipatjatutkimuksia jne. ja pyrkiä säätämään lääkitys kohdalleen.

----------------
Hi, Chris. I hope you get more replies to your question.

The Talk About Sleep forum has great archives. Have you done an Advanced Search using the keywords Seroquel and Insomnia? On the Advanced Search page, be sure to click "Search for all terms."

I've never used Seroquel, but I'd really look into it first if I were you. Moss is one of our members who is a pharmacist with a doctorate in neuropharmacology, I believe. Here's his take on doctors prescribing Seroquel for off-label uses:

"Pardon my directness but your shrink is an idiot and that prescription is close to the line of malpractice. Seroquel is (1) an anti-schizophrenia drug and (2) an anti-mania drug often given in combination with lithium. So, unless you are nuts (i.e. schizophrenic) or manic (tappin your toes like you just did 20 mg amphetamine) Seroquel ain't gonna help squat with your problem. In many ways, it may intensify it, and intensify it severely.

Your first clue that your shrink had shrunk was when he said "I don't want to go there". When a physician says "I don't want to go there" your correct response is to say "Up yours, doc, I don't want to come here. You appear to be uninformed of the state of the science and I am not paying for your quackery". Before I started taking a potent psychotropic medication like Seroquel that can lead to all kinds of brain dysfunction (some, like tartive dyskinesia, unreparable), I'd get a second opinion. Hopefully from somebody not so obviously in the pockets of the drug companies.

Seriously, go to the site www.rxlist.com and look up Seroquel. Read what is under each tab. Look at the side effects (the major ones are agitation and anxiety). Look at the precautions and, most of all, look at the warnings. I find it totally unethical that any physician could prescribe Seroquel for somebody with your symptoms and drug history. This guy hasn't a clue.

Whatever you do, don't start the Seroquel before you learn more about what it is for, how it works, and what it can potentially do to your brain. Powerful antipsychotics like Seroquel were intended for people who are living just beyond the cusp of reality. They derive benefits that make prescribing poisons like Seroquel the lesser of two evils.

Moss"

slpnght
Seroquel on antipsykootti ja antipsykootit ovat sellaisia myrkkyjä, joita ei pidä vapaaehtoisesti alkaa syömään. Niitä syömällä kuolet nuorena pois. Sama on tilanne masennuslääkkeiden kanssa.
Antipsykoottien ja masennuslääkkeiden lopettaminen voi olla mahdotonta tai hyvin hankalaa (jos niitä on pidempään syöty).

Pidempään jatkunutta antipsykoottlääkitystä ei kuitenkaan saa missään nimessä siitä vaan lopettaa, koska tällöin tilanne menee helposti vielä huonompaan suuntaan.

Oman käsitykseni mukaan Seroquel 25-100mg (ei XR) ei ole turvallinen pidemmän päälle. Lääke ei muutenkaan ole erityisen turvallinen vaan sitä väärin käyttämällä tulee pysyviä vaurioita päälle:

Turvallisia(?):

Seroquel IR 400mg/ilta (25mg iltapäivä)
Seroquel IR 200mg/ilta, 100mg/aamu
Seroquel XR 200mg
Seroquel IR 25mg (tai ALLE, mutta EI YLI) [???]

Seroquel on voimakas lääke ja jos lääkettä käyttää väärin käy helposti huonosti. Matalammat annokset eivät ole välttämättä turvallisempia kuin isommat, koska Seroquel:lla on lyhyt puoliintumisaika, minkä takia matalilla annoksilla reseptorit aukeutuu ja sulkeutuu jatkuvasti, mikä ei ole pidemmän päälle hyväksi (isommilla annoksilla tätä tapahtuu vähemmän).

Lääketasojen pitäisi olla mahdollisimman tasaisia! (Seroquelin puoliintumisaika on 7h => pitäisi ottaa kaksi kertaa päivässä, Seroquel XR puoliintumisaika 12h ja otetaan kerran päivässä).

"zaa"
Hei! minulla on lääkityksenä Lamictal 150 mg, citalopram 20 mg, buspiron 10mg x 3, ketipinor 100 mg, ja tarvittaessa ketipinor 50mg päivällä. Minulla on siis kokemusta ketipinoorin käytöstä oon sinänsä ollu tyytyväinen lääkitykseeni sillä sairastan tunne-elämältään epävakaata persoonallisuutta. Ja ketipnoria käytän unensaantiin väsyttävä vaikutushan sillä on. Itse en koe että lääkkestä tulisi zombi olo tietenkin riippuu elimistöstä kuinka lääke vaikuttaa. Ehkä silloin jos kokee zombi olon ni lääke annos on liian suuri. Mutta säännöllisellä käytöllä se auttaa valtavasti unen laatuu ja siten päivittäiseen oloon. Kokeilkaa ihmeessä ette häviä mitään päinvastoin alkuuhan se väsyttää hirveesti ja saattaa vähän kiristää hermoja. Mutta itse olen kans selviny siitä jokseekin. Kyllä se siitä. Pärjäilkää.

Mooonta vuotta eri lääkkeitä kokeilleena..

Lääkkeen päätarkoitus voi olla vaikkapa se skitsofrenian hoito, mutta mekanismi on se, että se nollaa päätä, eli toimii hyvin myös ahdistukseen. Itsellä on tuo lääke ahdistukseen annoksella 25mg max 3x/pv ja toimii. Toisia väsyttää, toisille tulee pahatkin sivuvaikutukset. Ei sitä tiedä ennenkun kokeilee. Jos lääkkeestä tulee ihan kamala olo, eikä se tunnu auttavan itse ongelmaa, kandee jutella lääkärin kanssa, toimisko joku muu lääke sitten paremmin, tai vaikka eri annostus..

Itsellä siis diagnooseja miljoona, mutta tuo lääke lähinnä ahdistukseen/paniikkihäiriöön/persoonallisuushäiriön oireisiin, jotka tosin on lieviä..

depistyttö
Hei,

kävin psykiatrisessa päivystyksessä mm. bipolaarisuuden epäilyn sekä unihäiriöiden takia. Psykiatri painotti, ettei kannata hätääntyä siitä, mitä ohjeissa lukee, että on skitsofrenikoiden lääke. Heille tuota määrätään noin 20x määrä.

Kahtena iltana olen jo tuota Ketipinor 25mg ottanut ja en ole kuukausiin nukkunut niin hyvin! Eli ota käyttöön vain...

"vieras"
Sain joskus 25mg iltaan unilääkkeeksi. Hyvät unethan siitä tuli, mutta seuraava päivä oli yhtä helvettiä. Sydän hakkasi pienestäkin fyysisestä ponnistelusta (mm. tuolilta nouseminen) ja kaikki tapahtui kuin jossain paksussa usvassa. Viikon jaksoin sitä, sitten oli pakko lopettaa, koska toimintakyky meni täysin.

Yhteistyössä