Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Yrittäjä"
Tämä osoittaa vanhempien ajattelemattomuuden. Kun ei ymmärretä tiettyjä perusasioita lapsen elämästä ja psykologiasta.
Lapsen psyykkisen hyvinvoinnin kannalta on myös erityisen tärkeää, että vanhemmat voivat hyvin, eikö? Entäs sitten, kun lapset ovat koulussa? Ovathan alakoululaiset ja varsinkin ihan ekaluokkalaiset pieniä ja vanhempia tulee taatusti ikävä päivän aikana, mutta silti koulussa on istuttava.
 
Aika mielenkiintoista, että kaupassa ei saisi piipahtaa kun lapsia hakee. Minulla alkaa nyt syksyllä koulu ja kuljen siellä pyörällä (joskus ehkä bussilla). Matkaa on 7km. Päiväkoti on tuossa alle puolen kilsan päässä, kaupat löytyy sieltä koulun vierestä sekä matkan varrelta 3 km:n päästä täältä. Eli siis minun tulisi polkea pyörällä 7km tänne hakemaan lapset, sitten noiden lasten kanssa 3km kylille ja takaisin, että saisin käydä maitopurkin ostamassa, näinkö se menee? Tätä varten tietysti täytyisi vielä ostaa sellainen pyörän perävaunu, kun kahta lasta ei saa kyytiin - tai sitten mennään kävellen. Mutta joo, näin varmaan täytyy tehdä jos se 5-10 min piipahdus sinne kauppaan rassaa niin kovin palstamammoja ja olen sitten huono äiti...
 
wau
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Tosin en ihan usko tähän mutta anyway. Ihmisillä on erilaisia töitä. Itse esim. teen etätöitä 1-5 päivää viikossa ja tuolloin kyllä USEIN käyn kaupassa heti aikaisin aamulla vietyäni lapset päiväkotiin. Kauppareissu kestää 15 min. Pidän silloin "ruokatuntini". Samoin joudun joskus hoitamaan työasioita käymällä keskustassa (pieni paikkakunta) esim. postissa. Mitä jos asuisin sinun paikkakunnallasi? Irtisanottaisiinko hoitosuhde, jos kärähtäisin tästä työpaikalta poistumisesta kaksi kertaa? Tai miten todistaisin, että olen hoitamassa työasioita enkä vain kauppamatkalla?
 
suora vastaus
Piipahtaminen on eri asia, kuin jatkuvat pidemmät lipsumiset lapsen hakemisessa.

Pieni lapsi on aina eri asia kuin koululaiset.

Päivähoito on lapselle työtä, mikäpäs siinä sitten jos haluaa tahallaan venyttää pienen lapsen työpäivää.
 
"Yrittäjä"
Piipahtaminen on eri asia, kuin jatkuvat pidemmät lipsumiset lapsen hakemisessa.

Pieni lapsi on aina eri asia kuin koululaiset.

Päivähoito on lapselle työtä, mikäpäs siinä sitten jos haluaa tahallaan venyttää pienen lapsen työpäivää.
No tämä ketju koski ap:n tilannetta, mutta itselläni on ainakin sellainen tilanne, että sen mahdollisen päivälenkkini tai jumppatuokion kotona suoritan lasten normaalin hoitoajan aikana, mikäli työtilanteeni sen sallii, tai käväisen kaupassa, kun olen lapset vienyt, eli lasten hoitopäivä on aina se sama ja toki voin tarpeen mukaan aikaisemminkin hakea. Onko tämä(kin) "tuomittavaa" sinusta?
 
Jokainen määrittelee nuo oman moraalinsa mukaan. Jos tuo sinulle on ok ja tiedät sen olevan teidän perheelle se toimivin vaihtoehto niin käy ihmeessä salilla ennen lapsen hakemista. Niin tekisin itsekin ja olen tehnytkin (en salilla, mutta esim uimassa). Itse teen nuo ratkaisut sen oman perheen ja omien lasten mukaan, pk-henkilökuntaa toki voin kuunnella jos heillä on jotain mielipiteitä mutta palstalaisten jutut saa jäädä omaan arvoonsa.
 
näin
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Kyllä meilläkin on tämä sääntö ja eipä tulisi mielenikään olla niin itsekäs ja jättää lapsi päivähoitoon yhtään sen pidemmäksi aikaa kuin on ihan pakko.
 
"Eee"
Ihmisillä on hyvin erilaisia työnkuvia. Itselläni ei ole kellokorttia eikä työaikaani valvo kukaan. Teen suuren osan töistäni kotona, koska työhuoneella en saa samanlaista keskittymisrauhaa. Menen siis työpaikalle vain niinä päivinä, jolloin minulla on sielä sovittuja tapaamisia.

Lisäksi osa työstäni on sillä tavalla luovaa, että en voi vain istua perseelleni ja alkaa tehdä sitä, vaan joskus joudun miettimään pitkiäkin aikoja ennen itse toimeen ryhtymistä. Jos minulla on jotain juoksevia asioita hoidettavana, niin hoidan ne ensin alta pois, jos luovaan työhön käsiksi käyminen ei onnistu, mutta kun juoksevat asiatkin on hoidettu, niin saatan miettiä asioita ja vain "tappaa aikaa" kunnes pääsen vauhtiin luovan työn suhteen. Tämä "ajan tappaminen" on kuitenkin mun työaikaani. Jos en tee sitä, niin työni ei etene.

Kun "tapan aikaa", niin saatan käydä lenkillä. Se on itseasiassa yksi parhaista tavoista järjestää miettimisaikaa, siis tasainen hölkkääminen yksin omassa hiljaisuudessa. Jos tarvitsen lyhyemmän miettimistauon, niin kotona ollessani saatan vaikka ripustaa pyykkejä tai täyttää pyykkikoneen tms. Jos olen työhuoneella, niin silloin tällaista "täytetekemistä" ei ole niin hyvin, joten usein se "ajan tappaminen" on sitten kahvilla istumista.

Saattaa kuulostaa leppoisalta, mutta mun on myönnettävä, että joskus, kun inspiraatio iskee, niin vastavuoroisesti saatan alkaa ihan työajan ulkopuolellakin tehdä töitä. Joskus sitä vaan esim. herää klo 3 yöllä ja saa päähänsä sen täydellisen ajatuksen, joka on pakko laittaa ylös heti. Eli olen tietyllä tavalla kiinni työssäni myös silloin, kun en laske työaikani kuluvan.

Kun meidän muksu aloitti päivähoidon ja olin tekemässä päivähoitosopimusta, huomasin heti, että mun on aivan turha päivähoidonohjaajalle alkaa selittää näitä mun työaikojani. Siksi teinkin muksulle hoitosopimuksen klo 8-16:30. Usein viedään kuitenkin hoitoon vasta 8:30 aikoihin ja haetaan jo klo 16. Hoitajaa ei haittaa, että tullaan ja mennään vähän epäsäännöllisesti, ja ikinä ei olla oltu ensimmäisiä, joiden lapsi tuodaan, eikä viimeisiä, joiden lapsi haetaan.

Ap:lle sanoisin, että ei sun kannata alkaa päiväkodin tädeille teidän tilannetta selittelemään tai kyselemään miten toimia. Olet ihan selvästi itse järjestänyt elämäsi todella pitkälle lapsenne ehdoilla, joten mun mielestäni sun kannattaa luottaa omaan maalaisjärkeesi tässä asiassa ja tehdä niinkuin teidän lapsen kannalta on paras kokonaisuutena.
 
Tämä osoittaa vanhempien ajattelemattomuuden. Kun ei ymmärretä tiettyjä perusasioita lapsen elämästä ja psykologiasta.
Voitko sitten kertoa niitä perusasioita? :D
Mun lapset ei oo selvännäkijöitä, jotta he tietäis minä hetkenä mä oon kaupassa/ salilla tai työpaikalla.
Onko lapsen psykologinen kehitys vaarassa, jos hänet haetaan AINA klo 15.00 päiväkodista riippumatta siitä, missä äiti / isä on olut viimeisen tunnin?
 

Yhteistyössä