Neljäs sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iitukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iitukka"

Vieras
Jos on jo 3 sektiota tehty niin onkohan neljäs raskaus riskiraskaus jo sinällään? Onko jotenkin tarkemmassa syynissä? Jos joku olisi Kotkassa synnyttänyt 4 sektiolla niin olisi kiva kuulla kokemuksia :) Että minkälaiseen syyniin siellä joutuu?
Onko leikattu kuinka aikaisin? Onko joutunut osastolle jos supisteluja on tullut etukäteen vai onko kokeiltu pistoksilla supistuksia saada loppumaan ja laitettu kotiin? Eli otetaanko jotenkin erityisen varmanpäälle?

Kaitpa se riskiraskaus on. Eikö niitä kolme sais korkeintaan tehdä (sektiota).

Ei sillä, eräs tuttuni odottaa kuudetta lastaan joka leikataan myös (kaikki edelliset myös leikattu).

en tiedä mikä käytäntö missäkin sairaalassa on....

Mitä sanottiin kohdun kunnosta kolmannen leikkauksen yhteydessä? Mulle sanottiin jo tokasta, että tosi ohut kohtu ja raskauksien välissä pitää olla sit 2 vuotta. Toisilla kestää kohtu paremmin leikkelyjä. Mutta kai se kohdun repeämisriski on se pahin. Sit tietty, jos istukka menee osittain arven päälle, niin se istukka ei kai toimi sit niin hyvin

[QUOTE="vieras";24268534]Kaitpa se riskiraskaus on. Eikö niitä kolme sais korkeintaan tehdä (sektiota).

Ei sillä, eräs tuttuni odottaa kuudetta lastaan joka leikataan myös (kaikki edelliset myös leikattu).

en tiedä mikä käytäntö missäkin sairaalassa on....[/QUOTE]

Ei sektioissa ole mitään virallista rajaa montako saisi tehdä. Aina jokaisessa sektiossa leikkaava lääkäri tarkistaa kohdun kunnon ja kertoo kyllä jos ei enää suosittele uutta raskautta.

Kai se aika yksilöllistä on. Mun eka synnytys oli alateitse, kolme seuraavaa sektioita. Odottaessani kuopusta, lääkäri epäili, ettei kohtuni kestäisi synnytystä. Raskauttani seurattiin tarkasti (oli toki muitakin syitä, että oli riskiraskaus). Sain sektioajan viikkoa ennen laskettua-aikaa. Aloin kuitenkin tuntea (ihan ihan pieniä) supistuksia reilu kaksi viikkoa ennen varsinaista laskettua-aikaa, joten lääkäri aikaisti sektiotani. Tyttö syntyi sitten kaksi viikkoa etuajassa.

Lääkäri ei kieltänyt raskautta.
Raskaus sinällään ei minua juurikaan pelota. Kahdessa aiemmassa raskaudessa alkoi supistella jo varhain mutta kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin ja vauvat syntyneet viikko ennen la.ta. Nuorimmainen kuitenkin joutui syntymänsä jälkeen teholle viikoksi hengitysvaikeuksien vuoksi ja se on jäänyt jotenkin ikävänä muistona. Niin se kai vähän pelottaa että jos neljäs lapsi tulee niin kuinkahan paljon liian aikaisin leikattaisiin :( Että jos neljäs jo leikataan monta viikkoa ennen la.ta ni olisi mahdollisesti taas edessä teho reissu :(
Onko kellään vauva syntynyt esim. rv. 36? Onko ollut pitkään teholla? Voiko päästä viikon päästä jo kotiin?

nää on varmaan hirveän yksilöllisiä aina ja tapauskohtausia.

miulla esikoinen syntyi sektiolla. kakkosta aloin synnyttämään alakautta mutta kohtuni repesi.
hätäsektioon.
Kaikki onneksi päättyi hyvin.

kolmonen syntyi sektiolla rv 36. Ihan luvan kanssa olin raskaana. Sektioaika oli varattu rv 37 mutta synnytyskäynistyi aiemmin.

Ja neljänteen on lupa. Viimeisimmällä leikkauspäydällä rupattelin iloisesti tohtorin kanssa ( jonka ilme oli kyllä näkemisen arvoinen)
Sektio ohitse ja lääkäri poistuessaan kysyy onko miulla kysyttävää. Ja meikä kysyy saako vielä tehdä lapsia.

Muutamaan vuoden käski odottaa. Raskauden pitäisi kestää. Supistella ei vain saa yhtään.

Lääkäri ei kieltänyt raskautta.
Raskaus sinällään ei minua juurikaan pelota. Kahdessa aiemmassa raskaudessa alkoi supistella jo varhain mutta kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin ja vauvat syntyneet viikko ennen la.ta. Nuorimmainen kuitenkin joutui syntymänsä jälkeen teholle viikoksi hengitysvaikeuksien vuoksi ja se on jäänyt jotenkin ikävänä muistona. Niin se kai vähän pelottaa että jos neljäs lapsi tulee niin kuinkahan paljon liian aikaisin leikattaisiin :( Että jos neljäs jo leikataan monta viikkoa ennen la.ta ni olisi mahdollisesti taas edessä teho reissu :(
Onko kellään vauva syntynyt esim. rv. 36? Onko ollut pitkään teholla? Voiko päästä viikon päästä jo kotiin?

meillä kolmas syntyi rv 36. Parituntia oli happikaapissa kun mie olin heräämössä. Meinasi siis ruumiinlämpö laskea. Mutta kolmenpäivän iässä kotiuduttiin. Imetys sujui hyvin eikä mitään ongelmia tullut.

[QUOTE="riisipuuro";24268635]meillä kolmas syntyi rv 36. Parituntia oli happikaapissa kun mie olin heräämössä. Meinasi siis ruumiinlämpö laskea. Mutta kolmenpäivän iässä kotiuduttiin. Imetys sujui hyvin eikä mitään ongelmia tullut.[/QUOTE]

siis lämpökaapissa. Vai leikkö tuo sama kaappi. Mutta lisälämpöä siis tarvitsi.

[QUOTE="riisipuuro";24268635]meillä kolmas syntyi rv 36. Parituntia oli happikaapissa kun mie olin heräämössä. Meinasi siis ruumiinlämpö laskea. Mutta kolmenpäivän iässä kotiuduttiin. Imetys sujui hyvin eikä mitään ongelmia tullut.[/QUOTE]

Oi, ihana kuulla että meni hyvin ja vauva pääsi vierihoitoon :) Olen jotenkin ajatellut että noinkin paljon liian aikaisin syntyneet ovat niin pieniä ja tarvitsevat tehohoitoa.
Kun teidän pieni syntyi niin oliko sinulla kohdunsuu lähtenyt aukeamaan? Vai ihanko vain supistusten vuoksi leikattiin etukäteen? Miksi sektioaika oli varattu jo viikolle 37? Oliko supistusten vuoksi vai ainako 4. sektio laitetaan niille viikoille?

hyvä tietää et kolme ei ole mikään raja.. meillä neuvolassa sitä toitotettu et vain 3 leikataan

itsellä ensimmäinen hätäsektio kun lapsen sydän äänet lähti laskee rajusti ja vääräs asennossahan hän oli tulossa. toi oli sit taas kiireellinen sektio ku taas alko sydän äänet sinkoileen laidasta laitaan ja pelkäsivät että vauva ei kestä sitä... tosin napanuorakin oli niin kyhyt et olis jääny välille jos alateitse olisi tulu

miettinyt et jos sen kolmannen vie tekisi...... ties vaikka tekis suurperheen jos se salittua :)

Mahtavaa että muillakin useampia sektioita takana :) Mulla 2 sektiota takana ja kuumeilen kolmatta. Kolmanteen annettiin lupa mutta vuoden tauko pitäisi olla. Nyt kuopus on sen vuoden vanha ja kuume on mitä hirvein :D

• Tykkää
Reactions: nenskuli
Meillä ensimmäisen ja toisen lapsen syntymien välillä oli 3½ vuotta :) Toisen ja kolmannen syntymien välillä oli 2v2kk :)
Nyt kuopus 1v2kk ja ehkäisy jätettiin pois hetki sitten. Eniten jännittää siis tuo että onko jotenkin tarkemmassa syynissä ( enemmän lääkärireissuja/ultria tms. )? Ja sitten se että jos leikataan suunnitellusti jo useita viikkoja aiemmin niin miten käy vauvan :(

Oi, ihana kuulla että meni hyvin ja vauva pääsi vierihoitoon :) Olen jotenkin ajatellut että noinkin paljon liian aikaisin syntyneet ovat niin pieniä ja tarvitsevat tehohoitoa.
Kun teidän pieni syntyi niin oliko sinulla kohdunsuu lähtenyt aukeamaan? Vai ihanko vain supistusten vuoksi leikattiin etukäteen? Miksi sektioaika oli varattu jo viikolle 37? Oliko supistusten vuoksi vai ainako 4. sektio laitetaan niille viikoille?

ei onneksi tarvinnut pieni lämpökaappia kummempaa. Toki hänen verensokereitaan seurattiin tarkkaan ja vähän oli keltaisuutta. Mutta mie imetin aina kun vauva vain huoli. Pidin häntä vaippasillaan yöpaitani alla. Pysyi lämmöt paremmin kohillaan.
Kaikki meni hyvin ja me ei taidettu erota pienen kanssa kuin miun vessareissujeni ja suihkussakäynnin ajaksi.

Ihan supistelut riittivät mulla kiireelliseen sektioon. Mulla siis oli taustalla se kohdunrepeämä. Jonka takia myös sektiota oltiin tekemässä jo rv 37. Muuten olisi varmasti odotettu vielä pisemmälle. Mutta kun ne supistelut olivat oikeasti vaaraksi mulle ja vauvalle..

neljäs on tosiaan vasta ehkä joskus muutaman vuoden päästä haaveissa. Ei tiedetä vielä. Mutta lupa on. Ja sen vain lääkäri sanoi ettei supistella saa. Muuten voi olla aika turvallisin mielin.

Eli jos vähääkään supistelee niin äkkiä sairaalaan? Meillä matkaa melkein 100km suuntaansa sairaalaan. Aiemmissa raskauksissa on supistellut mutta kohdunsuu on pysynyt kiinni.

Jännittää raskaaksi tuleminen vaikka sitä kovasti toivon. :(

mulle tehty.Ei seurattu edes viimeisintä normaalia enempää siis lääkärikäyntejä ja muita. Mutta niin paljon oli jo kiinnikkeitä edellisistä leikkauksista että virtsarakko oli kiinnittynyt kohtuun ja jotenkin noussut ylemmäs. Sektiossa sitten puhkesi rakko ja siitä toipuminen oli sitten oma lukunsa. Ja muutenkin tuntui että hitaampaa oli toipuminen koko sektiosta.

ap, jos on ollut ihan normisektioita ilman suurempia ongelmia niin sitten en tiedä mikä on käytöntö. Tuskin on niin kiire ja voi supistustenkin kanssa vähän katsella tilannetta. Lääkärit varmasti ohjeistavat tässä.

Minulla siis toista lasta synnyttäessä repesi kohtu. Siis kesken alakautta synnyttäessaä se vain repesi.

Ja sen takia supistelu ehdottomasti kielletty. Ei mitään takeita siitä kestäisikö kohtu niitä supistelua ja olisi hyvin hyvin suuri riski että repeäisi uudelleen.

Mutta tämä siis vain minulla. Normaalisti jos takana vain sektioita ilman tuollaista ylimääräistä niin tuskin on niin hätä.

Joo, minulla kaikki olleet suunniteltuja sektioita ja tehty viikko ennen la.ta niin kuin suunnitelma on ollut :)
Toivotaan että tulisin vielä raskaaksi ja että kaikki menisi hyvin :)

mulla nyt muutaman viikon päästä neljäs sektio tulossa, viidennen lapsen saan. kaikki edelliset kolme sektiota leikattu vaakaan mutta nyt puhui lääkäri että isolla todennäköisyydellä leikataan nyt pystyyn.. edellisen kerrankin neuvoteltiin hyvin pitkään leikkaavan lääkärin kanssa leikataanko pystyyn vai vaakaan ja suostui leikkaamaan vaakaan jos en ihan heti ala uutta lasta suunnittelemaan.. nuorin nyt neljä joten aika pitkä aika on edellisestä sektiosta. ensimmäinen tuli alakautta mutta jäi pienen lantioni vuoksi kiinni ja jouduttiin imukuppisynnytykseen jossa vauvalle tuli aivoverenvuoto. kolmannen lapsen jälkeen on alettu sterilisaatiota ehdottelemaan josta olen kieltäytynyt joka kerta, niin kuin nytkin. koskaan ei lääkärit ole kieltäneet seuraavaa raskautta kun kohtua ovat arvioineet. joka kerta olen saanut kuulla että kohtulihas hyvässä kunnossa on ja paksu myös. jos tässä sektiossa sanovat ettei kohtu enää kestä, niin en sitten enää tee.. ajatus on kuitenkin että jos vielä yhden tekisi sitten myöhemmin.. Toipuminen sektiosta on aina ollut hidasta ja joka kerta on tullut ikäviä lisämausteita toipumiseen esim. viimeksi kärsin sektion jälkeen virtsaamiskivusta sekä jatkuvista virtsatietulehduksista..kaikki sektiot olleet suunniteltuja ja leikattu viikkoa ennen laskettua aikaa. nyt kuitenkin leikkaus vk38 raskaus Dm:sen vuoksi.

Yhteistyössä