Miten voi kertoa 14-vuotiaalle, että hän saa pikkusisaruksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Olen nyt raskausviikolla 19. Tähän asti ollut ainokainen ja saanut aina kaiken, mitä haluaa joutumatta jakamaan sisaruksen kanssa. Lisäksi tämä 14-vuotias ymmärtää jo ikänsä puolestakin, että miten lapset saavat alkunsa. Mitenköhän hän suhtautuu, että vielä saa sisaruksen... Hän voi pohtia, että missä on saanut alkunsa tämä vauva? Varmaan aika hämmentävää 14-veelle? Miten muilla? Miten olette kertoneet?

[QUOTE="vieras";24264067]Onko lapsesi jotenkin vajaaälyinen vai pidätkö häntä vain sellaisena? Tekstistäsi saa sellaisen kuvan.[/QUOTE]

Ei ole vajaaälyinen, ihan terve nuorukainen. Ei ollut tarkoitus antaa sellaista kuvaa. Pohdin vaan tuota suhtautumista...

No saahan sitä ongelman myös tälläisestä asiasta...
Aika paljon nuorempikin kun toi 14 tietää miten lapset on tehty joten eihän tuo nyt minään pommina tule. Mä oisin kylläkin kertonut jo aikaa sitten, kehoittaisin suokin vain avaamaan suusi.

No tekstistä kylläkin saa sellaisen kuvan, että aliarvioit 14-vuotiasta tai pidät häntä lähinnä 4-vuotiaana. Kyllä nyt paljon nuorempikin ymmärtää, miten lapset saavat alkunsa, miksi se olisi ongelma? Oletko jotenkin antanut lapsen uskoa, että teillä ei seksiä harrasteta? Ihan vaan sanot suoraan lapselle, että meille odotetaan vauvaa, ja että hän saa pikkusiskon tai -veljen. Se siitä. Tuskin se nyt niin kamalan hämmentävää on.

Tuskinpa häntä kiinnostaa miten lapsi on saanut alkunsa. Kerrot(te) vaan suoraan että on uutisia, tai sitten tunnustelet(te) eli kysyt(te) miltä hänestä tuntuisi saada pikkusisko tai -veli. Vaikea sanoa miten suhtautuu, mutta luulisin että ihan hyvin.

Mainitsinkin tekstissäni, että hän tietää jo miten hommat toimii. Luulen kuitenkin, että on aikamoinen juttu 14-veelle kun on tottunut olemaan ainokainen. Pienenä kaipasi sisarusta, mutta ei saanut ja nyt saa. Ei ole vuosiin enää halunnut sisarusta.

Me kerroimme heti 2v:lle että saa pikkusisaruksen. Ikätason mukaisesti vastailimme sitten kysymyksiin pitkin raskauden. Miksi kerrot nyt vasta vauvasta? Mun mielestä omituista, samoin se että mietit miten kertoa. Tietenkin sanot että meille tulee vauva, vai mitä itse ajattelit sanoa? "Haikara tuo perheenlisää" vai? :O

Itse sain pikkusiskon 15-vuotiaana. Aiemmin oli yksi sisko 1,5v ikäerolla minuun. Olin ihan riemusta soikea kun äiti kertoi, että meille tulee vauva. Myös ihan täyssisarus minulle. Joillain kavereillakin oli teineinä vauva- tai taaperosisaruksia. Mikäs sen ihanampaa teinitytölle <3

[QUOTE="odottaja";24264141]Mainitsinkin tekstissäni, että hän tietää jo miten hommat toimii. Luulen kuitenkin, että on aikamoinen juttu 14-veelle kun on tottunut olemaan ainokainen. Pienenä kaipasi sisarusta, mutta ei saanut ja nyt saa. Ei ole vuosiin enää halunnut sisarusta.[/QUOTE]

Joo niin mainitset, mutta se mua kiinnostaa, että miten se nyt tähän odotusuutiseen liittyy? Oletatko sen jotenkin olevan suurempi ongelma, kun hän tietää, miten vauvat tulee, kuin että jos ei tietäisi? Mun lapset on jo 2-3 vuotiaasta tietäneet miten lapset saa alkunsa, eikä ole oikein koskaan tullut mieleen, että sen tietäminen olisi mitenkään suuri hämmennyksen aihe.

[QUOTE="odottaja";24264141]Mainitsinkin tekstissäni, että hän tietää jo miten hommat toimii. Luulen kuitenkin, että on aikamoinen juttu 14-veelle kun on tottunut olemaan ainokainen. Pienenä kaipasi sisarusta, mutta ei saanut ja nyt saa. Ei ole vuosiin enää halunnut sisarusta.[/QUOTE]

No eipä se sen 14-vuotiaan päätös ole, että tuleeko teille lisää lapsia... Turha sun on etukäteen spekuloida sitä, miten hän siihen suhtautuu, koska se nyt on vaan fakta, että hän sen pikkusisaruksen tulee saamaan, oli siitä mitä mieltä tahansa.

Tai sitten on vaan unohtanut koko asian.
Joka tapauksessa, parhaiten selviää kun juttelet hänen kanssaan. Ja ihan oikeesti 14-vuotias on paljon älykkäämpi kuin mitä sä (tekstistä päätellen) luulet!

Mitäs sitten, vaikka ei halua sisarusta?! No tee abortti niin ei tarvitse pikkupiltin päätä vaivata. Taitaa ainoa vajaa tässä ketjussa ollakin ap, ei hänen esikoinen....

No kyllä nuoremmatkin tietää mistä vauvat saa alkunsa. Mä sanoin meidän 10veelle kun mentiin shoppailemaan, että arvaas mitä. Tyttö kysyi no, mutta terävä tyttö oli jo aavistanut tän. Mä odotan vauvaa. Ja hurjat tuuletukset (on jo pikkuveikka 2v) ja kerroin ihan viikolla 5. Onko se 14v jotenkin vajaa. Miksi kerrot vasta nyt, meidän esikoinen varmasti kokisi syvänä loukkauksena sen, että olen ollut raskaana 19 viikkoa eikä hänelle kerrottu. Toiseksikin se ei meidän tapauksessa olisi mahdollista, koska kolmen kuukaden huonovointisuus ja kun puhun kavereitten kanssa niin aina jotenkin tuosta asiasta ja varsinkin kun tuo aavistaa kaikenlaista etukäteen. Siis lukee muita ihmisiä kuin avointa kirjaa. Toiseksi, viikko 13 mulla nyt ja mahakin on jo vähän kasvanut, mutta sitä ei ehkä vielä huomaa, jos ei tiedä.

eikö lapsi ole huomannut kasvavaa vatsaasi?meillä 11 v huomasi,että mun maha oli kasvanut ( no iltaisin sattuu turpoamaan vähän enemmän :xmas: ) tuossa pari viikkoa sitten ja kyseli syytä,huijasin että olen lihonut..ei oikein mennyt läpi,kun kuulemma ois pitänyt lihomisen näkyä myös vyötäröllä.
raskaudesta kerroin viime viikolla,käytyämme ekassa ultrassa ja kun siellä kerran pikkuisella oli kaikki hyvin,niin kerroin sitten ihan suoraan miten asia on.tyttö alkoi ensin itkeä,sitten oli vihainen ja huolissaan,että hänet unohdetaan syntyvän sisaruksen myötä ja sitten alkoi uteliaana kyselemään erinäisiä asioita vauvan kasvusta.kyllä 14 vuotias jo tietää vaikka ja mitä,että turha sitä alkaa kiertelemään tai selittämään hölynpölyä asiasta

Joo niin mainitset, mutta se mua kiinnostaa, että miten se nyt tähän odotusuutiseen liittyy? Oletatko sen jotenkin olevan suurempi ongelma, kun hän tietää, miten vauvat tulee, kuin että jos ei tietäisi? Mun lapset on jo 2-3 vuotiaasta tietäneet miten lapset saa alkunsa, eikä ole oikein koskaan tullut mieleen, että sen tietäminen olisi mitenkään suuri hämmennyksen aihe.

Ehkä se teini voi kokea vähän nolonakin sen ajatuksen että vanhemmat on olleet puuhissa ja tuloksena vauva. Teinien ajatusmaailma muutenkin kuohuu.
Munkin 3v tietää ja suhtautuu luonnollisesti, mutta miten ois jos sälli kuulis 14v että saa sisaruksen...

En mä usko, että lopulta on kovin paha juttu hänelle. Voi olla hyväkin. 14v nyt on jo aika paljon kavereiden kanssa, käy koulussa jne. Järjestä jatkossakin aina välillä kahdenkeskeistä aikaa hänen kanssaan, käytte vaikka shoppailemassa tai leffassa yhdessä. Luulen, että ainakin jossain vaiheessa esikoisesi osaa arvostaa sitä, että hänellä on sisaruksia. Esim. kun sinä ja miehesi olette vanhoja, on kiva kun on joku muukin jakamassa niitä asioita.

Yhteistyössä