Miten voi kertoa 14-vuotiaalle, että hän saa pikkusisaruksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä se teini voi kokea vähän nolonakin sen ajatuksen että vanhemmat on olleet puuhissa ja tuloksena vauva. Teinien ajatusmaailma muutenkin kuohuu.
Munkin 3v tietää ja suhtautuu luonnollisesti, mutta miten ois jos sälli kuulis 14v että saa sisaruksen...

No totta, ei muakaan kyllä 14-vuotiaana kiinnostanut ajatella vanhempieni seksielämää, mutta en mä myöskään usko, että 14-vuotias pitää sitä välttämättä ollenkaan vauvauutisen tärkeimpänä asiana. :D Etenkään, jos asiaa ei tartte erikseen mainita. :p Kerrotaan vaan luonnollisesti, että onneksi olkoon vaan, meidän perhe kasvaa nyt ja sinusta tulee isosisko/-veli. =)

eikö lapsi ole huomannut kasvavaa vatsaasi?meillä 11 v huomasi,että mun maha oli kasvanut ( no iltaisin sattuu turpoamaan vähän enemmän :xmas: ) tuossa pari viikkoa sitten ja kyseli syytä,huijasin että olen lihonut..ei oikein mennyt läpi,kun kuulemma ois pitänyt lihomisen näkyä myös vyötäröllä.
raskaudesta kerroin viime viikolla,käytyämme ekassa ultrassa ja kun siellä kerran pikkuisella oli kaikki hyvin,niin kerroin sitten ihan suoraan miten asia on.tyttö alkoi ensin itkeä,sitten oli vihainen ja huolissaan,että hänet unohdetaan syntyvän sisaruksen myötä ja sitten alkoi uteliaana kyselemään erinäisiä asioita vauvan kasvusta.kyllä 14 vuotias jo tietää vaikka ja mitä,että turha sitä alkaa kiertelemään tai selittämään hölynpölyä asiasta

Mitä tästä voimme päätellä? 11-vuotiaskin on älykkäämpi kuin mitä ap kuvittelee 14-vuotiaan olevan. :D

Ei pahalla ap, mutta ihan oikeasti saa kuvan että pidät 14-vuotiasta tyhmänä!

Ihan reilusti sanot, että saat pikkuveljen tai siskon.
Itse kerroimme kyllä isoille sisaruksille jo siinä vaiheessa, kun aloimme suunnittelemaan vauvaa.
Pikkuveli syntyi sitten 12v ja 15v isoille sisaruksille. Olivat tosi iloisia vauvasta isosisko 12v varsinkin. Poika 15v neutraalimpi mutta otti hienosti pikkuveikan vastaan.

[QUOTE="odottaja";24264222]Juuri tuossa onkin pulma![/QUOTE]

Elä tee siitä pulmaa. Kerrot että vauva tulossa ja teini saa sisaruksen. Anna aikaa sulatella asiaa jos hän sitä tarvitsee. Voihan se olla että sulla on nyt suurempi pulma kun lapsellasi.

no ei todellakaan pidä mennä kysymään ensin että haluaisitko sisaruksen tai että miltä tuntuisi!! koska kun se läväyttää että ois kamalaa niin kiva sitten sanoa että novoivoivaan :D

Ihan vaan suoraan kerrot asian.

mutta miten voit olla noin "nössö"äiti? Et kehtaa omalle lapsellesi kertoa lapsesta? (TAI seksistä?)
EIkö 14v;n kanssa seksikeskustelutkin ole jo käyty?

Mitä pahaa siinä on että perheeseen tulee vauva?
Ja miksi äiti on niin tossun alla ettei uskalla kertoa,koska 14v. ei ole enää halunnut sisarusta?

huh huh taas näitä äitejä! Hemmoteltu on kyllä lapsi, jos on tuollainen ote äidistään!

• Tykkää
Reactions: misStar
Joo, itsekin sain pikkuveljen kun olin 12v...en tiedä miten 14v ajattelee mutta alussa minulle se oli todella noloa jos kaverit saisi tietää,,,heti syntymän jlk. olinko jo toisella mielellä. Olin todella ylpeä itsestäni, ja iloinen että perheeseemme saatiin uusi tulokas,,,
Kehu 14v lasta, että hänestä on tulossa isosisko/veli. Hänellä tulee olemaan suuri vastuu edessään, täytyy olla reipas,,,

Eihän sun tarvii mennä sanomaan että "Hei äiti ja iskä harrasti seksiä, arvaas mitä kävi!" tai "Äiti on nyt raskaana ja tiedäthän sä miten lapsia tehdään"...

Mä sain 15-vuotiaana vanhemmilta kondomipaketin kun äidille oli tehty sterilaatio (mistä mulle avoimesti kerrottiin) ja mulle sanottiin että "Me ei näitä enää tarvita kun äiti ei voi tulla raskaaksi". Olisko mun pitänyt sanoa "hyiii!!"?

Edelleen ihmettelen miksei nykypäivänä teinien kanssa keskustella avoimesti...

Ei tossa mun mielestä ole mitään pulmaa, mä olin 14 kun äitini kertoi saavansa vielä lapsen. Haluatko sinä ap tehdä tästä asiasta nyt jonkun nolon aisan. Jos sä itse pidät asiaa vaikeana ja hävettävänäkin jopa niin kyllä se tunne heijastuu siihen teiniinkin. Sä oot muutenkin tavallaan pimittänyt raskautesi puoleen väliin saakka ja sitten nolona alat siitä avautumaan ja vielä kaikenkukkuraksi vähättelet lapsesi älykkyyttä ja ymmärrystä. Luultavasti hän sanoo "oisit voinu kertoo hei vähä aikasemmin"

Kumpi tässä nyt on se suurempi ongelma, se että tähän mennessä ainokainen saakin sisaruksen ja joutuu jakamaan vanhemmat, vai se että teini tietää että vanhemmat on harrastaneet seksiä? Todennäköisesti häntä ei edes kiinnosta teidän seksielämä!

Tossa tilanteessa jos olisin se teini, mulle suurin ongelma olisi se että multa on pimitetty tollaista tietoa! Tulisi tunne ettei luottamus ja avoimuus pelaa!

Ollaanpä täällä taas kärkkäitä.

Hei ap: kerrot ihan suoraan ja varaudut kaikkiin reaktioihin. Oma kokemukseni on sellainen, että kaikki tunneskaalat käytiin läpi. Kerroin neljälle teinille 12-17 vee, että vauva tulossa. Kommentit olivat luokkaa: toivottavasti menee kesken, toivottavasti on vammainen, koska se rääkyjä syntyy, ei oo sit mun sisko tai veli.

Vaan kuinkas sitten kävikään, kun vauva syntyi. Kaikki neljä olivat myytyjä ja ovat edelleen.

Tottahan toki 14-vuotias tietää, miten vauvat saavat alkunsa, mutta voi se olla heille arka paikka, että "vanhukset" harrastaa seksiä. Että kehtaavatkin!

Onnea ja iloa odotukseen! Se teinikin ajatukseen tottuu, tai sitten yllättää sanomalla, että hieno juttu.

mä olin 14v ku porukat kerto et mulle syntyy seuraavana kesänä sisarus. olinki sit 15v ku veli synty.

En mä koskaan aatellu et hyyyyyyiii ne on harrastanu seksiä vaa et mulle tulee toinen sisarus. Sillo meit oli 2.

Ongelmako on sitten se että nyt 14-v saa tietää vanhempien edelleen harrastavan seksiä..? :xmas:
No onhan se aika ällöttävää, että vanhukset harrastaa seksiä. Ja vanhuksia yleensä 14-vuotiaiden mielestä vanhemmat on :D Ymmärrän siis aloittajan ajatukset tuosta kertomisesta teinille.

Kannattaa kertoa vaan ihan suoraan. Tuskin tuo kertominen tulee suurin ongelma olemaan. Enemmän ongelmia voi tulla, jos tämä teini tuntee vauvan synnyttyä jäävänsä perheessä sivurooliin ja kaiken huomion saa uusi tulokas. Hyvä puoli asiassa on, että molemmilla lapsilla on samat vanhemmat...silloin ei vanhempi lapsista niin herkästi jää sivuun kuin uusperheissä voi jäädä. Muistakaa siis jatkossakin olla kiinnostuneita teininne asioista eikä pelkästään vauvasta.

Onnellista odotusta :flower:

Yhteistyössä