kokemuksia kuukupista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kampanisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kampanisu

Jäsen
04.06.2011
181
0
16
Olen ajatellut kuukupin hankkimista, mutta en ole päässyt vielä puusta pitkään kun en ole keneltäkään kuullut että millainen on käytössä.

kertokaahan omia kokemuksianne
sopiko teille? jos ei sopinut niin miksei?
miten osasitte valita oikean kokoisen kupin?

ja kaikkea muuta hyödyllistä mitä kannattaa tietää :)

En ikinä vaihtais takaisin muihin suojiin.

Mun arvailu koon suhteen osui kerralla oikeaan, isompaan vaihdoin koska mulla on todella runsaat kuukautiset. Sopi sekin, eli ei ollut liian iso.

Ja jostain kumman syystä kivut tasoittuivat kun aloin käyttää kuppia, moni muukin sanoo samaa mutta en käsitä mistä se voisi johtua. Ja en ollut lukenut etukäteen mistään tai kuullut mistään että kivut vähenivät, mutta sitten kun olin aikani ihmetellyt asiaa itsekseni osuin kaikenmaailman keskustelupalstoille samasta ilmiöstä lukemaan :D

Aivan loistava keksintö. Kiroan tällä hetkellä kun jälkivuodon kanssa sitä ei saa pitää, ja näillä helteillä sitten joutuu hiostava rätti pöksyissä olemaan. :(

ostin sen härvelin mutta en edelleenkään vissiin osaa asentaa sitä oikein kun se sattuu!

muistan gynen joskus maininneen että mulla on kohdunsuu jotenkin takana sivussa hyvin piilossa..papa-kokeen ottokin on tosi haasteellista.. en tiedä voiko tuokin asia vaikuttaa kuppiin..

Miekin oon tykännyt kun lopulta uskaltauduin ostamaan ja testaamaan.
Kyllähän se ensin vähän harjoitusta vaatii, ja oon käyttänyt pientä sidettä "varmistuksena" etenkin runsaimpina päivinä tai jos en oo ihan varma menikö kuppi kohilleen.

En vaihtais minäkään takas! Mulla on myös runsaat menkat, joten otin heti isomman koon ja se oli hyvä valinta. Eniten tykkään siitä, ettei tarvi jatkuvasti ravata vessassa varmistelemassa vuotaako yli vai ei, ja öisin en tarvitse muita suojia välttämättä ollenkaan. Kertakäyttöisten kanssa oli aina pakko suojata sänky, koska siteestä ja tamponista meni usein ohi. Kupin kanssa tyhjään kolmisen kertaa vuorokaudessa, joskus tosi runsaan vuodon aikana useammin. Ainoastaan mökillä kertakäyttöiset oli näppärämpiä, kun siellä ei ole juoksevaa vettä.

Lunette on ollut muutaman vuoden käytössä ja en enää pois antaisi sitä. Kokeilemallahan sen tietää sopiiko se itselle vai ei. Itse ostin aikoinaan kokoa 1 olevan kun esikoinen syntyi sektiolla ja se koko oli ihan ok. Kakkosen syntymän jälkeen ostin uuden kupin kokoa 2. En tosin sen vuoksi etteikö sitä ykköstä olisi voinut käyttää, vaan kun se oli jo värjäytynyt ihan hirveän näköiseksi. Uusi kuppi on sininen joten säilynee vähän pidempään ok näköisenä. Kehoitan kokeilemaan!

Mahtava kapistus! En tosiaankaan enää ikinä vaihda muihin suojiin. Niin huoleton vuodon määrästä huolimatta. Itselläni niukat menkat, joten tamponit jäivät aina puolikuiviksi ja niiden uloskiskominen oli jotain äärimmäisen epämiellyttävää. Siteet taas nyt ovat mitä ovat, ohivuotoja varsinkin yöaikaan tällä pienelläkin vuotomäärällä jne. Kupin kanssa menkkoihin tarvitsee kiinnittää huomiota vain 2krt/vrk. Meno on huoletonta, halutessaan voi sen kummemmin miettimättä käydä uimassa jnejne. Se huolettomuus on ehdottomasti suurin homma. Ennen sai aina pelätä menkkojen aikaan, että koska valahtaa läpi pöksyihin.

Muutaman harjoittelukerranhan se vaati, että löysi itselleen sopivan sisääntaittelutavan jne. Mulla on oma muki kuukupille ja aina menkkojen välissä keitän kupin vain laittamalla mukiin vettä ja sen mikroon ehkä n. 3 minuutiksi. Toinen keino toki olisi vedenkeittimellä keittää vettä ja kaataa päälle. Helppoa ja simppeliä tuo desinfiointikin.

En ymmärrä tuota oikean koon ostamisen stressaamista. Eihän niitä nyt edes ole montaa eri kokoa. Mulla on niukasta vuodosta huolimatta se Luneten isompi kuppi ja ei sen kanssa ole mitään ongelmia ollut, vaikka ihan synnyttämätön nainen olenkin. Ainoastaan antennia lyhensin jonkun verran aluksi, kun se tuntui epämiellyttävästi. Muistaakseni silloin kun tuon kupin ostin, niin se pienempi koko oli vasta tullutkin markkinoille ja sitä kaupattiin siis lähinnä neitsyille murkkuikäisille tytöille.

Oletteko miettineet, että ehkä syynä kuukautiskipujen vähenemiseen voisi olla jännittyneisyyden vähentyminen? Jos muilla suojilla on pitänyt miettiä tuleeko läpi yms. stressata, niin kyllä kait se kropassakin voi hyvin näkyä jännitystiloina, jotka pahentavat kipuja. Tämä nyt näin vaan heittona kun tuli mieleen. :D

Noin seitsemän vuotta olen käyttänyt moon cupia, enkä pois vaihda. Käytön opetteluun meni kauan, silloin olin todella kyllästynyt koko kapistukseen ja käytin sitä vain pihiyttäni: "kun se on kerran ostettu niin en kyllä pistä rahaa kertakäyttöisiin". Meni varmaan lähemmäns vuosi, ennen kuin kuin käyttö sujui täysin. Kuppi painoi ja fuskasi, kun en osannut asentaa sitä oikein. Helpotti, kun nipsaisin antennin pois, niin se jotenkin osui parempaan asentoon.

Mutta kertokaa, miksei jälkivuodon kanssa voi pitää kuppia? Jos ei nyt ihan ensi päivinä varmaan tunnu kovin mukavalta, niin miksei muka myöhemmin?

Aivan mahtava kapistus! Helppoa kun täytyy tyhjentää vain aamuisin ja iltaisin (ei tartte töissä miettiä). Huonoja puolia on taas et ei ole niin kätevä reissussa ja tyhjentäminen vie aikaa. Mua kans pissattaa herkemmin kun käytän sitä :D

Alussa kyl kesti aika kauan ennenkuin opin käyttämään. Mut nyt synnyttäneenä sen käyttö on huomattavasti helpottunu :D

Huippukapistus, voi unohtaa menkat ja elää "normaalisti." Ennen piti aina varmistella ja vaihdella siteitä, runsaimman vuodon päivinä isoin tampooni ja rätti ja yöksi ties mitkä viritelmät, joita ei onneksi enää tarv:) Käyttö oli epävarmaa ensimmäisen kuukauden ajan kunnes siihen tottui ja oppi.

Jaa niin tuo tiheämpi pissatuksen tarve ensimmäisenä menkkapäivänä jäi mainitsematta. Se on ainoa haittapuoli, jos nyt moisia haluaa kaivella.

pikkusatu: Kuten tämä joku jo sanoikin, niin kohonneen tulehdusriskin vuoksi. Synnytyksen jälkeen ja jälkivuodon aikana on siis normaalia suurempi kohtutulehdusriski, jolloin tamponin ja myös kupin käyttö ehkä herkemmin saattaisi antaa paikkaa mikrobien lisääntymiselle. Kun sitä sidettähän varsinkin alussa pitää vaihtaa joka wc-reissun yhteydessä ja tehdä aina tuolloin alapesut. Tuo jälkivuotoaika on valitettavasti se ainoa, jolloin vuotojen kanssa joutuu pärjäilemään siteillä. Niin inhaa kuin se onkin. Mutta onhan se toki niinkin, että harva ihan heti synnytyksen jälkeen haluaisi alkaa mitään kuppia paikalleen sorkkimaankaan.

Ihana keksintö! Kannattaa kokeilla. Mulla käytössä ollut nyt viitisen vuotta, tosin tässä välissä kolme raskautta joten taukoakin on tullut. Pois en vaihda enää koskaan mihinkään kämäisiin siteisiin, jotka aiheuttavat kutinaa ja hiivaa ja ties mitä. Helppo, ihana, ei tarvitse miettiä, että pitääkö side ja kuinka pitkään, yölläkään ei tarvi enää nousta vessaan puolentoista tunnin välein, kuten sideaikana. Suosittelen!

Oletteko miettineet, että ehkä syynä kuukautiskipujen vähenemiseen voisi olla jännittyneisyyden vähentyminen? Jos muilla suojilla on pitänyt miettiä tuleeko läpi yms. stressata, niin kyllä kait se kropassakin voi hyvin näkyä jännitystiloina, jotka pahentavat kipuja. Tämä nyt näin vaan heittona kun tuli mieleen. :D

Mä olen ajatellut josko se liittyis jotenkin siihen tyhjiöön jonka avulla se härpäke siis pysyy paikoillaankin.

Mä en oo sitä vielä oppinut käyttämään. Olen muutaman kerran ähertänyt sen paikoilleen (luultavasti siis ei ole todellakaan ollut oikeassa kohdassa) sillä seurauksella, että mulle tulee heti aivan julmeton vatsakipu. Tuntuu ihan järkyttävältä krampilta, joka helpottaa kun saan kiskaistua kupin pois. Ärsyttävää, mitäköhän teen väärin?:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen;24211757:
Mä en oo sitä vielä oppinut käyttämään. Olen muutaman kerran ähertänyt sen paikoilleen (luultavasti siis ei ole todellakaan ollut oikeassa kohdassa) sillä seurauksella, että mulle tulee heti aivan julmeton vatsakipu. Tuntuu ihan järkyttävältä krampilta, joka helpottaa kun saan kiskaistua kupin pois. Ärsyttävää, mitäköhän teen väärin?:ashamed:

Jos se on 'imussa' väärässä kohden, eli kupin suuaukko ei ole kohdunsuulla?

Yhteistyössä