Mitä hyötyä on naimisiin menosta?

• Viestiketjun aloittaja avovaimo
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Arwen Undomiel";24188320]Mikä tuo leskeneläke on. Saako sitä vaikka olis itse hyvätuloinen ja vaikuttaako miehen entiset tulot siihen. Minä en ole naimisissa, enkä ole aikeissa mennäkkään, mutta jos siitä jotain etua olis, niin voishan maistraatissa pyörähtää. Meillä on kaksi lasta ja yhteinen asuntolaina. Minä tienaan bruttona 4000 euroa, mies vaan 2000, joten saisinko minä muka jotain jos jotain ikävää tapahtuis. Entäs mies jos mulle tapahtuis.

Perinnöillä ei väliä, luovutaan molemmat niistä kumminkin lasten eduksi.[/QUOTE]

Leskeneläkkeeseen ei vaikuta tulot.

avovaimo
Mä en ymmärrä koko kysymystä. Mitä hyötyä? Teetkö sä muutenkin kaiken elämässäsi ajatellen että teen vain jos siitä on jotain hyötyä? Kauheen kylmää ja laskelmoivaa.
Teetkö sä elämässä yleensä kauheasti sellaisia valintoja joita et varsinaisesti halua tehdä, eikä niistä ole sulle tai perheellesi mitään sen kummempaa hyötyä? :xmas:

Minähän kyselen asiasta koska tiedän että se on miehelleni tärkeää. En ole sanonut että en mene hänen kanssaan naimisiin jos hän sitä todella niin kovasti haluaa.

Uskova
[QUOTE="heidi";24188234]Kynnys erota avioliitosta on korkeampi kuin avoliitosta, ja joissakin piireissä avioliittoa arvostetaan - kyllä, vielä tänäkin päivänä.[/QUOTE]

Ei minusta ole sen suurempi kynnys erota avioliitosta, hyvinkin helposti jotkut eroaa.

"vieras"
Avoliitto toimii silloin, kun kaikki menee hyvin. Avioliitto helpottaa asioiden hoitoa silloin, kun tulee vastoinkäymisiä. Tuttavaperheen nainen kuoli yllättäen, lapset olivat vielä alaikäisiä. Miehen mukaan paperirumba oli hirveä, helpommalla olisi selvinnyt, jos olisivat olleet naimisissa.

Oma mies oli aikoinaan naimisiin menoa vastaan, hänestä avoliitto riitti. Sanoin kerran, jos auto-onnettomuudessa kuolisi ensin lapset ja minä heti perään, niin minun osuuteni perisi minun vanhempani. Niinpä äitini voisi tulla välillä isän kanssa riideltyään omaan asunnon puolikkaaseensa mököttämään.

Jos naimisiinmeno ei sinulle ole tärkeää, mutta miehellesi on, niin miksi et ilahduttaisi miestäsi?

Mitä haittaa siitä naimisiinmenosta olisi sinulle?
Haetko hyöty/haitta puolia avioliitosta?
No, hyötyjä löytyy enemmän.

Teillä on kuitenkin lapset ja asunto jo, miksei siis avioliittoakin? Varsinkin jos se miehellesikin on tärkeää, etkä itsekkään löydä haittapuolia avioliitosta.
Samalla lailla todennäköisesti elämänne tulee jatkumaan avioliitonkin jälkeen, se vaan taitaa miehellesi olla se viimeinen sinetti yhteiselle elämälle. Miksi et soisi miehellesi sitä iloa, kutsua sinua vaimoksesi kun hän kuitenkin niin haluaa.

nonono
Leskeneläkkeen määräytymisestä lisää täällä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200508091251PV?OpenDocument

Lisäksi kannataa ottaa huomioon ryhmähenkivakuutus, jos olette työelämässä, sieltä saattaa napsahtaa tilille jopa 15000 e.

Mut suurimpana hyötynä pitäisin sitä, että miehesi olisi onnellinen, jolloin onnellisuus heijastuu myös sinuun itseesi.

avovaimo
Leskeneläkkeen määräytymisestä lisää täällä:

Kela - Leskeneläkkeen määrä

Lisäksi kannataa ottaa huomioon ryhmähenkivakuutus, jos olette työelämässä, sieltä saattaa napsahtaa tilille jopa 15000 e.

Mut suurimpana hyötynä pitäisin sitä, että miehesi olisi onnellinen, jolloin onnellisuus heijastuu myös sinuun itseesi.
Mun on nyt ihan pakko sanoa, että raha on huono motivaattori. Varsinkaan kun elän syvästi siinä toivossa että elämme molemmat vielä pitkään! ;) Mutta tuo miehen toivomus on ollut se syy miksi olen tätä miettinyt. Ymmärrän kyllä pointtinne, että tekisin miehen onnelliseksi ja tämä on hänelle tärkeää niin miksi ei? Mutta jotenkin musta tuntuisi kuin möisin sieluni... :xmas: En mä usko että vastaavassa tilanteessa haluaisin miehen menevän mun kanssa naimisiin VAIN koska minä tahdon... Mutta siis, mietin ja pähkäilen! Tuskin sitä nyt vielä tänä kesänä tarvitsee tehdä kuitenkaan....

"mikkis"
Kyllä mä tuntistin samalla tavalla kun miehesi, jos oma mieheni sanoisi, että menen kanssasi naimisiin, kun kerran niin haluat. Ei siis mitään tunnetta. Tuntuisi kyllä siltä, että mitä hittoa, minkä takia tuo sitten on mun kanssa, jos avioliitto on niin vaikea asia. Vaikka meillä on erilaiset ajatusmaailmat ja käsitys rakkaudesta ap niin välillä toisen onnellisuuden ja sen rakkauden takia tehdään asioita, jotka eivät ole itselleen niin merkityksellisiä. Parisuhdetta hoidetaan sillä tavalla, että kumpikin välillä joutuu tekemään myönnytyksiä eikä aina kannata sanoa, että minä en kyllä tätä halua tehdä, mutta teen näin koska sinä niin haluat. Ehkä teillä on ongelmia parisuhteessa kuitenkin, kun haluat noin loukata miestäsi tekemällä hänelle merkittävästä asiasta vähäpätöisen...

avovaimo
[QUOTE="mikkis";24188624]Kyllä mä tuntistin samalla tavalla kun miehesi, jos oma mieheni sanoisi, että menen kanssasi naimisiin, kun kerran niin haluat. Ei siis mitään tunnetta. Tuntuisi kyllä siltä, että mitä hittoa, minkä takia tuo sitten on mun kanssa, jos avioliitto on niin vaikea asia. Vaikka meillä on erilaiset ajatusmaailmat ja käsitys rakkaudesta ap niin välillä toisen onnellisuuden ja sen rakkauden takia tehdään asioita, jotka eivät ole itselleen niin merkityksellisiä. Parisuhdetta hoidetaan sillä tavalla, että kumpikin välillä joutuu tekemään myönnytyksiä eikä aina kannata sanoa, että minä en kyllä tätä halua tehdä, mutta teen näin koska sinä niin haluat. Ehkä teillä on ongelmia parisuhteessa kuitenkin, kun haluat noin loukata miestäsi tekemällä hänelle merkittävästä asiasta vähäpätöisen...[/QUOTE]

No kiitos vain tästä analyysista, mutta ei meillä sellaisia ongelmia ole. Avioliitto ei todellakaan ole mulle se asia mikä jollain tapaa todistaisi rakkauteni tai mitään muutakaan. Vain ja ainoastaan miehen vuoksi sitä harkitsen. Olen kyllä aivan sitoutunut tähän suhteeseen ja rakkautemme on minusta sinetöity jo näissä lapsissa.

Mutta kuten jo sanoin useampaan otteeseen, kyselen koska tottakai haluan tehdä miehen onnelliseksi! Jos se nyt tarkoittaa sitä että meidän on mentävä naimisiin niin enkö voi ensin ottaa selville että mitä se sitten käytännössä tarkoittaa?

Lipulapu
Sanoit, ap, että et usko avioliittoon, koska olet joutunut katsomaan muiden eroa. Tuomitsetko samalla teidän suhteenne, kun et voi uskoa että se voisi kuulua niihin kestävien avioliittojen joukkoon? Että tavallaan ajattelet, että miksi vaivautua menemään naimisiin, kun teille kuitenkin tulisi ero. Jos epäilet suhdettanne, niin ihan yhtä suurella todennäköisyydellä teille tulee ero, olette sitten avo- tai avioliitossa. Mitähän miehesi tuosta ajattelisi, jos sanot että et usko avioliittoon, edes teidän kohdalla? Mutta viisasta tietysti on olla menemättä naimisiin, jos ollenkaan epäilee suhteen kestävyyttä.

raha mielessä
[QUOTE="vieras";24188193]No onhan siitä hyötyä aika lailla jos miehesi sattuu kuolemaan... mm.leskeneläke, periminen jne[/QUOTE]

Aina naisilla raha mielessä kun puhutaan naimisesta.:D

avovaimo
Sanoit, ap, että et usko avioliittoon, koska olet joutunut katsomaan muiden eroa. Tuomitsetko samalla teidän suhteenne, kun et voi uskoa että se voisi kuulua niihin kestävien avioliittojen joukkoon? Että tavallaan ajattelet, että miksi vaivautua menemään naimisiin, kun teille kuitenkin tulisi ero. Jos epäilet suhdettanne, niin ihan yhtä suurella todennäköisyydellä teille tulee ero, olette sitten avo- tai avioliitossa. Mitähän miehesi tuosta ajattelisi, jos sanot että et usko avioliittoon, edes teidän kohdalla? Mutta viisasta tietysti on olla menemättä naimisiin, jos ollenkaan epäilee suhteen kestävyyttä.
Tarkoitan sillä sitä, että en usko avioliiton muuttavan mitään, en sitä että uskoisin liittomme päättyvän eroon. En myöskään itse henk.koht.kaipaa mitään "sinettiä" liitollemme. Olen tässä ihan täysillä mukana ilman avioliittoakin. Minkä takia tällainen ajattelutapa on niin kauhean vaikea ymmärtää? En ymmärrä miksi pitäisi mennä naimisiin kun asiat ovat hyvin näinkin, enkä näe avioliiton muutavan siinä mitään. Toki harkitsen sitä kun se miehelle merkitsee enemmän kuin minulle.

"..."
[QUOTE="sama";24188951]Kerro miten.[/QUOTE]

Onhan se täällä jo mainittu. Mieskin on oikeutettu leskeneläkkeeseen, ja jos puoliso on ollut töissä, voi mieskin saada ryhmähenkivakuutuksesta korvausta ennenaikaisesta kuolemasta.

gttttt
"Avioliitto helpottaa asioiden hoitoa silloin, kun tulee vastoinkäymisiä."

Näin. Ja myös lapsia hankittaessa - eipähän tarvitse isyysjuttuja alkaa selvittelemään/tunnustelemaan (avioliitossa isyysolettama) ja huoltajuuskin merkitään sekä isälle että äidille ilman sen kummempia kommervenkkejä. Koen avioliiton pitkässä juoksussa helpommaksi.

"..."
En nyt ihan ymmärrä, että jos otsikossa kysytään mitä HYÖTYÄ on naimisiinmenosta, miksi valitetaan, kun vastaukset koskevat mm. raha-asioita. Pidetään jotenkin ahneena tai kylmänä, jos naimisiinmennessä ajattelee rahaa. Kyllä minusta parisuhteessa, etenkin jos on yhteisiä lapsia, voi ja pitää ajatella niitä taloudellisia asioita, myös sellaisenkin vaihtoehdon suhteen, että kuolee ennen puolisoaan.

AP:lle heittäisin sellaisen "hyöty"näkökulman, että mitä itse voisit saada naimisiinmenosta, paitsi tietysti ne oikeudelliset hyödyt? Onnellisen puolison ainakin. Eikö se merkkaa jotain?

Ymmärrän kyllä tuonkin näkökulman, ettei pidä avioliittoa instituutiona tärkeänä. Avioliitolla ei ehkä ole samanlaista statusta kuin ennen, mutta toisaalta miksei asiaa voisi ajatella pelkkänä juridisena sitoumuksena. Olettehan te tehneet yhdessä jo muitakin juridisia sitoumuksia, mm. lastenne huoltajuus on jaettu, ja asuntokin on todennäköisesti molempien nimissä eli siihenkin on juridisesti sitouduttu.

Minusta avioliiton vastustamiseen pelkästä periaatteesta vähän turhaa kapinaa yhteiskuntaa kohtaan. Minusta on kummallista, että monissa yhteyksissä avopuolisoille vaaditaan samoja oikeuksia kuin aviopuolisoilla tällä hetkellä on. Miksi ei sitten voi mennä naimisiin?

"vieras"
Avopuolisoilla ei siten ole keskinäistä elatusvelvollisuutta eikä suoraan avoliiton perusteella synny oikeutta toisen osapuolen omaisuuteen.
Avoliiton aikana kumpikin puoliso voi ostaa, myydä tai tehdä muita omaa omaisuuttaan koskevia päätöksiä ilman toisen suostumusta. Yhteisen omaisuuden käytöstä ja myynnistä voidaan jatkossakin päättää vain yhdessä.

jos avoliitto päättyy eroon
Kun omaisuutta jaetaan avoliiton purkautuessa, lähtökohtana on, että kumpikin pitää oman omaisuutensa. Omaisuuden tasajakoa ei siten tapahdu. Jos osapuolilla on yhteistä omaisuutta, kummallakin on oikeus siihen osuuteen, jonka hän siitä omistaa. Osuudet ovat yhtä suuret, jollei voida osoittaa, että toisin on sovittu.
jos avoliitto päättyy kuolemaan
Avopuolisot eivät lain nojalla peri toisiaan eikä avopuolisolla myöskään ole oikeutta jäädä asumaan perheen yhteisen kotiin, jos se on ollut kuolleen puolison omaisuutta. Avopuolison kuollessa perintö menee hänen lapsilleen tai jollei lapsia ole, vainajan vanhemmille tai sisaruksille. Lapsi perii vanhempansa, vaikka vanhemmat eivät olisi olleet naimisissa lapsen syntyessä.Jos avopuolisot haluavat varmistaa, että pitempään elävä saa jotakin kuolleen osapuolen jäämistöstä tai voi esimerkiksi jäädä asumaan yhteiseen kotiin, heidän on tarpeen tehdä testamentti.

ELÄKE
Kyllä jos puoliso kuolee lapset saavat eläkettä,(Lapseneläke on osa perhe-eläkettä. Lapseneläkkeeseen kuuluu perusmäärä ja täydennysmäärä), mutta myös aviopuoliso saa leskeneläkettä joka on osa perhe-eläkettä. Sitä voi saada leski, joka ei ole täyttänyt 65 vuotta. Leskeneläkkeeseen kuuluu alkueläke ja sen jälkeen mahdollisesti jatkoeläke.

"vieras"
Avioliiton vaikutukset näkyvät, kun tulee ero tai puoliso kuolee. Kaikki liitot päättyvät joskus.

"Lainsäädäntö suojaa hyvin avioliitossa leskeä verrattuna avoliittoon", toteaa Väestöliiton lakimies Arto Nikkarinen. Hän ei näe mitään syytä, miksi naimisiin ei kannattaisi mennä.

Avoliitossa voi varautua tuleviin tilanteisiin testamenteilla ja katsomalla, että omaisuus on sen nimissä, joka sen on maksanut. Avioliitossa sen sijaan on valmiina järjestelmiä, joita sovelletaan suoraan, Nikkarinen sanoo.

Sekä avo- että avioliitossa puolisoilla on omat omaisuutensa. Aviopuolisoilla on kuitenkin avio-oikeus toistensa omaisuuteen, ellei avioehdossa ole muuta sovittu.

Avioliitossa lähtökohtana on, että puolisoiden yhteenlaskettu omaisuus jaetaan kuoleman tai eron koittaessa tasan. Avoliitossa kumpikin pitää liiton loppuessa sen, minkä omistaa.

Jos esimerkiksi toinen puolisoista on maksellut omissa nimissään olevaa yhteistä asuntoa ja toinen pannut saman verran rahaa yhteisiin ruokamenoihin, avioliitossa ruokahuollosta vastannut voi saada erossa puolet asunnosta avio-oikeudella, mutta avoliitossa asunto periaatteessa jää sille, jonka nimissä se on.

Tuomioistuimet ovat tosin joissain tällaisissa tapauksissa määränneet maksettavaksi hyvitystä. Oikeusministeriössä pohditaan yhteiselämää rahoittaneen avopuolison hyvitysoikeuden kirjaamista lakiin. Se ei tarkoittaisi samaa kuin avio-oikeus, vaan lähinnä minimiturvaa köyhemmälle avopuolisolle.

Avioliitossa leskellä on myös oikeus jäädä yhteiseen asuntoon asumaan. Avoleski voi joutua lähtemään, jos kumppanin perilliset haluavat myydä asunnon.

Avopuolisotkin voivat hankkia omaisuutta yhteisiin nimiin ja lahjoittaa tai testamentata omaisuutta toisilleen. Perintö- ja lahjaverot ovat kuitenkin kovemmat kuin aviopuolisoiden välillä, ellei ole yhteisiä lapsia.

Lisäksi avioliitosta leskeksi jäänyt saa leskeneläkettä. Se on iso etu, josta ihmiset eivät yleensä tiedä, Gottberg sanoo.

Aviopuolison kuollessa esimerkiksi hoitovapaalla oleva voi leskeneläkkeen turvin onnistua pysymään hoitovapaalla, mutta avoleskelle tilanne tietää helposti töihin menoa, Gottberg kertoo. Naimisiin menemällä voi siis saada eräänlaisen henkivakuutuksen, joka ei maksa mitään.

Lapsille ei ole lain näkökulmasta juurikaan merkitystä sillä, ovatko heidän vanhempansa naimisissa vai eivät, jos isyys on vahvistettu. Avoliitossa isyys täytyy erikseen vahvistaa viranomaisille.

vieras2
Ymmärrän ap.ta ja olen pitkälti samassa tilanteessa. En halua naimisiin, koska tosiaan silloin on mahdollisuus "loukata" eropuheilla. Sellaisten keskellä itsekin elin lapsuuden, sormukset lensivät säännöllisesti seinään kunnes koko seinä tuli liiton vastaan.

Tiedän että en ole äitini enkä isäni eikä sama asia toistuisi kohdallani, ellen antaisi sen itse mennä siihen.

Kuitenkin jotenkin koen, että meidän suhde on parempi, kun +10v oltu yhdessä illman "haulikkohäitä". Joka päivä todistaa sitoumuksensa, vaikka lähteminen olisi teoriassa "helpompaa" kuin avioliitosta. Näin on hyvä.

"vieras"
Ymmärrän ap.ta ja olen pitkälti samassa tilanteessa. En halua naimisiin, koska tosiaan silloin on mahdollisuus "loukata" eropuheilla. Sellaisten keskellä itsekin elin lapsuuden, sormukset lensivät säännöllisesti seinään kunnes koko seinä tuli liiton vastaan.

Tiedän että en ole äitini enkä isäni eikä sama asia toistuisi kohdallani, ellen antaisi sen itse mennä siihen.

Kuitenkin jotenkin koen, että meidän suhde on parempi, kun +10v oltu yhdessä illman "haulikkohäitä". Joka päivä todistaa sitoumuksensa, vaikka lähteminen olisi teoriassa "helpompaa" kuin avioliitosta. Näin on hyvä.
Miksi avoliitossa eropuheet eivät loukkaa? jos oot sitoutunut niin kyllä mun mielestä

juuh
En ymmärrä miksi pitäisi mennä naimisiin kun asiat ovat hyvin näinkin, enkä näe avioliiton muutavan siinä mitään. Toki harkitsen sitä kun se miehelle merkitsee enemmän kuin minulle.
Mun mielestä naimisiin ei pidä mennä, jos haluaa, että avioliitto muuttaa jotakin. Naimisiin mennään silloin, kun toivoo kaiken pysyvän ennallaan.
Avioliitto on juridinen sopimus yhteiselosta, vähän kuin adoptio, jolla virallistetaan kahden sellaisen ihmisen suhde, jotka eivät ole syntymässä sitoutuneet toisiinsa.
Toivon, että miettisit edes joskus sitäkin vaihtoehtoa, että jompikumpi teistä ei elä ikuisesti. Miettikää, miten omaisuutenne jakautuu jommankumman kuollessa ja pitäisikö sen varalle tehdä jotakin sopimuksia.

"murmeli"
Mua vähän jäi ihmetyttämään tuo, ettet halua naimisiin, vaikka ilmeisestikin miestäsi rakastat ja aiot hänen kanssaan loppuelämäsi olla. Tulee vähän semmonen olo, että et "uskalla" tehdä sitä ratkaisevaa päätöstä, koska avoliitto ei sido niin siihen toiseen ihmiseen kuin avioliitto. Ja tarkoitan tällä nyt yleensä muitakin samanlaisia tapauksia kuin tämä teidän tilanne. En ollenkaan ihmettele, jos miehesi on tästä loukkaantunut. Kylläpä itsekin miettisin, että minkä ihmeen takia se oma rakas ei halua naimisiin jos kerta rakastaa..

Yhteistyössä