Mun mielestä se on kyseenlalaista jos itse tosiaan on vain vauvan kanssa kotona. Syyt?
1. Et maksa hoidon hintaa kokonaisuudessaan. Kunnallisen järjestelmän on tarkoitus turvata vanhempien työssäkäynti- &opiskelumahdollisuudet, ja lapsen turvallisuus sinä aikana.
2. Päivähoito ei ole suunniteltu ns virikelapsia varten; päivähoitoa tarvitsevilla lapsilla on aivan eri tarpeet kuin sieltä virikkeitä hakevilla. Virikelapsi rasittaa siis hoitajia, häiritsee muiden lasten päiväkotiarkea eikä itsekään saa sieltä juuri sitä mitä hakee. Virikkeitä pk:sta hakeva lapsi tarvitsisi toimintaa & vilinää, päivähoitoa tarvitseva lapsi kaipaa pääosin hoivaa ja huolenpitoa. Kotivanhemman lapsi ei tarvitse päiväkodin yhteisruokailuja tai turvallisia päiväunia siellä. Kotivanhemman lapsi hyötyisi ohjatusta toiminnasta ja runsaista virikkeistä, päivähoitoa tarvitsevalla lapsella taas joudutaan katsomaan, ettei tule liikaa virikkeitä. Tarpeet ovat ristiriidassa keskenään ja lopputulos on huono.
Itse aion pitää lapsen päiväkodissa kun vauva syntyy - tai oikeammin laittaa takaisin kun vauva on parin kuukauden ikäinen - koska aion opiskella vauvan kanssa. Lapsi menee päiväkotiin kolmena päivänä viikosta seitsemäksi tunniksi ja minä opiskelen.
Jos lapsesi kaipaa kavereita ja virikkeitä, niin miksette sovi sen pph:n kanssa jotain yhteisiä juttuja? Esim että menette yhdessä puistoilemaan kolmena päivänä viikosta ja teette jotain retkiä yhdessä.