Koulumatka YLI 3km, EKALUOKKALAISTEN vanhemmat!!! kertokaa kuinka sujuu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Hei, ajatuksiaja mietteitä teiltä, joiden lapsella EKAluokkalaisella (ja vielä toka- ja kolmasluokkalaisella) koulumatka yli 3km. Kuinka sujuu kulkemiset? Kuinka olette matkan järjestäneet vai tallustaako eessun taassun ihan tosta vaan? Meillä lapset aloittavat ekaluokan ja matkaa on 3km eikä koulukyytiä saa. Koen matkan todella vaikeaksi! Koulumatkojen lisäksi harrastavat aktiivisesti urheilua, joten liikkuvat muutenkin paljon.

Riippuu vähän matkasta, esim. onko isoja teitä ylitettävänä? Meidän poika alkoi kulkea n. 3,5km matkan tokaluokasta asti itse pyörällä. Tosin matka on suht turvallinen ja suurimman tien ylitys tapahtuu alikulkutunnelin kautta. Ekaluokalla iskä vei kouluun ja itse hain iltapäiväkerhosta töiden jälkeen.

itse pidän matkaa täysin mahdottomana kulkea. Nyt kun olen vielä kotona niin voin kuljettaa, mutta siitä päiväst kun/jos olen muualla töissä, homma ei toimi ollenkaan. Iso ongelma.

On isoja teitä ja risteyksiä paljon.

Me mietimme ihan muuttamista tämän asian vuoksi. Välillä tuntuu, että kyllä se siitä jotenkin järjestyy, mutta sitten taas ymmärrän, ettei se tule järjestymään. Sitten vaan olisi muutto toisiin maisemiin ja koulukin muuttuisi ja kaverit jäisi...mikä tuntuisi myös vaikealta kun koulu kuitenkin alkaa nyt tässä pikkasen päälle 3km päässä.

Kysy etä paljonko maksaisi jos nämä koulukuljetuksesta vastaavat ottaisivat lapsesi koulutaksin / -bussin kyytiin. Täällä meillä päin ainakin on mahdollista ostaa koulukuljetus lapselle.

Meidän kunnassa on välimatkat pitkiä, joten koulussa on aamu- ja iltapäiväkerho. Oletko ottanut selvää miten teillä? Aamulla voi viedä lapsen aamukerhoon ennen töitä ja hakea iltapäivällä töiden jälkeen.

[QUOTE="Näin meillä";24168314]Riippuu vähän matkasta, esim. onko isoja teitä ylitettävänä? Meidän poika alkoi kulkea n. 3,5km matkan tokaluokasta asti itse pyörällä. Tosin matka on suht turvallinen ja suurimman tien ylitys tapahtuu alikulkutunnelin kautta. Ekaluokalla iskä vei kouluun ja itse hain iltapäiväkerhosta töiden jälkeen.[/QUOTE]

Noin oli meilläkin. Isoveli kuljetti tarakalla, jos meinäsi myöhästyä. Erikoisluvalla sai ajaa omallakin pyörällä, mutta talvella ei uskaltanut laittaa. Neuloin, myssyt, joissa suun ja silmänaukot pakkasille, toki meillä ehkä kilometrin vähemmän melkein matkaa.
Paljon olimme aina liikkuneet ja reippaita kävelijöitä, niin ei juuri ongelmaa ja turvallinen matkakin, toki olimme sitä usein kulkenee jalan ja pyörällä.

Minä olen kotona vielä jonkin aikaa, joten lapset eivät tarvitse, eivätkä saa, iltapäivä- tai aamupäivähoitoa/kerhoa. Eli tämä ei ole vaihtoehto. Nyt kun olen kotona, pystyn kuljettamaan, ei ongelmaa. Mutta sinä päivänä kun menen töihin, ongelma on olemassa ja on hyvin hankala tilanne. Tämän vuoksi pohdinnassa on kokonaan uuteen paikkaan muutto, mutta kun sekään ei ole enää niin helppoa kun on lapsilla kaverit ja tykkäävät omasta kodista tietysti.

Jos se matka menee muutamalla metrillä yli 3km niin lapsenhan pitäisi olla oikeutettu ainakin sen ekan (vai vielä jopa tokaluokankin) siihen koulukuljetukseen. Sen jälkeen raja on 5km. Vai onko tuo laki muuttunut sitten lähivuosien aikana?

Mistä kunnasta on kyse? Suurimmassa osassa kuntia kyllä on ekaluokkalaisille järjestetty koulukuljetus jos matkaa yli 3 km. Tarkasta vielä!

Asumme kunnassa, joka korotti pari vuotta sitten matkan 5 km. Kaiken lisäksi eka- ja tokaluokkalaisilta on pöyräily kouluun kielletty ! Tätä kiersimme niin, että lapsi pyöräili turvallista pyörätietä työpaikalleni, josta on vajaa puoli kilometriä kouluun. Marras-huhtikuun maksoimme itse bussikyydin.

Minä olen kotona vielä jonkin aikaa, joten lapset eivät tarvitse, eivätkä saa, iltapäivä- tai aamupäivähoitoa/kerhoa. Eli tämä ei ole vaihtoehto. Nyt kun olen kotona, pystyn kuljettamaan, ei ongelmaa. Mutta sinä päivänä kun menen töihin, ongelma on olemassa ja on hyvin hankala tilanne. Tämän vuoksi pohdinnassa on kokonaan uuteen paikkaan muutto, mutta kun sekään ei ole enää niin helppoa kun on lapsilla kaverit ja tykkäävät omasta kodista tietysti.

Miksi et saisi kerhopaikkaa sitten kun menet töihin?

UOTE="vieras";24168379]Ainakin meidän kunnassa kuljetuksen raja on 5km.[/QUOTE]

Suurimmassa osassa kunnista se on eka-tokaluokkalaisille 3 km ja siitä ylöspäin 5 km, että kannattaa kuitenkin varmistaa :)

Sitten varmasti saankin, mutta ei ole nyt edes vielä näköpiirissä, että menisin töihin. Joten ekaluokka saattaa hyvin mennä niin, että voin kuljettaa. Tokaluokkalaiset ei meillä saakaan mitään iltapäiväkerhopaikkoja, osa ekaluokkalaisistakin on jäänyt ilman. Joten jos yksi vuosi menisi ok niin ongelma ei sinällään poistu :(

Minulla oli ekaluokkalaisena n. 3 km koulumatka. Siihen aikaan sai kyydin vain, jos matkaa oli 5 km. Koulumatkalla piti ylittää vielä kapea silta, josta puuttui lautoja ja raoista näki jokeen. Kaiteena pari puuta eli välistä olisi voinut tippua. Siltaa mahtui kulkemaan yksi pyörä kerrallaan, se oli niin kapea. Näin siis 70-luvulla.

Hyvin sujui silti koulumatkat. Talvella kävelin, hiihdin tai potkukelkkailin kouluun.

Yhteistyössä