Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei rappukäytävissä saa niitä vaunuja säilyttää?

• Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Tässä yksi selitys;24158526:
Jessus, akat kouhkaa edelleen saman ketjun kimpussa! :D Ja uskomattomia 'vinkkejä' annettu lapsiperheille: olkaa sitten vaikka ilman niitä rattaita. Jep jep. Entäs kun on perheessä esim vauvaikäisen lisäksi sellanen pieni taapero, sanotaan nyt vaikka vuoden, puolentoista välein tulleet? Näin oli meillä.
MITÄ SITTEN? Eikö jo tullut selväksi että se vaunujen tai minkään tavaran säilytys rappukäytävässä on KIELLETTYÄ.

Se on ihan sama montako lasta sulla on ja kuinka isot vaunut. Siltikään et saa niitä rappukäytävässä säilyttää.

Et saa mitään etuoikeuksia siitä että kuinka tiuhaan synnytät.

• Tykkää
Reactions: tike
"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja täällä taas;24158868:
Jotkut vaan asuvat sellasessa ei-lapsille-tarkoitetussa talossa. Onko vaikea ymmärtää? Jos on nuorenaparina ostanut osakkeen ihanalta asuinalueelta niin ei sitä välttämättä heti aleta muuttoa suunnittelemaan. Sen aika tuli meillä vähän myöhemmin.
Se on ihan sama onko talonne lapsiystävällinen vai ei. Näet sitten enemmän vaivaa kun roudaat ne vaunus kotiis asti. Ei se ole niitten vika jotka ovat olleet kaukaa viisaita.

"äiti"
[QUOTE="vieras";24158974]En jaksa ketjua lukea, mutta meillä on kahdet rattaat portaiden alla. Tähän on sekä talonyhtiön hallituksen että isännöitsijän lupa. Itse yritin ehdottaa että pyörävarastot siivottaisiin (siellä romupyöriä ym kamaa jonka takia sinne ei vaunut mahdu)mutta tähän ei kukaan innostunut.
Meillä rappukäytävät on aina lukossa, ja vain muutama asunto tässä rapussa, joten tuhopolton mahdollisuus on aika pieni..
Silti säilyttäisin rattaat mielummin varastossa, entisessä talonyhtiössä niin teinkin.
Joten ymmärrän että ärsyttää, ja jos asiasta valitetaan niin kyllä siihen on velvollisuus että rattaille muu paikka löytyy, MUTTA se on myös talonyhtiön asia järjestää vaunuille säilytyspaikka niistä varastoista!! Asukkaan vastuulla on osata sellaista vaatia ja sinne sitten vaunut laittaa ku paikka osoitetaan.[/QUOTE]

Ilmoitappa piruuttas taloyhtiöstäs paikalliselle paloturvallisuudesta vastaavalle taholle.
Isännöitsijöillä eikä muilla ole meinaan lupaa antaa tuollaista lupaa. "Hei, mä otan vastuun jos joku kuolee" Joo, ok.

"äiti"
[QUOTE="vieras";24159094]Meidän edellisessä talossa oli vaunuille paikka ala-aulassa. Ei mikään eristetty tila, vaan väliseinällä erotettu. Ja hui, meillä oli myös siinä ala-aulassa feikki viherkasvi sekä puinen penkki. Kyllä nekin joku voisi halutessaan tuikata tuleen jos mieli tekee. Ja talossa asui sentään poliisi, joka sattui olemaan myös taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Noh, siinä talossa oli kyllä muitakin outoja sääntöjä: muutot piti esim. hoitaa toisen ulko-oven kautta, jottei pääaulan lattia naarmuuntuisi.

Meillä ei siellä asuessa vielä lapsia ollut (eikä ollut muillakaan) ja nytkin vasta esikoinen tulossa (ihan rivitalo tällä hetkellä), mutta kyllä olisin vaunut jättänyt sinne ala-aulaan, jos sellaiset olisi silloin ollut, kun kerran oli siihen osoitettu tila.

Ja kun kommentoitte, että "ole siinä sitten puhtaalla omatunnolla, kun vaunusi aiheuttavat tulipalon...", niin ei ne vaunut mitään paloa aiheuta, vaan se joka ne sytyttää. Ja silloin syy on siis sytyttäjän, ei vaunujen.

Ja siihen, että "et sitten varmaan käytä turvavyötäkään autossa...", niin tuollainen äärimmäinen yleistävyys on todella typerää. Sama asia kuin se, että olisit joskus rikkonut lakia esimerkiksi puhumalla kännykkään autossa tarkoittaisi sitä, että ajaisit tahallasi jonkun jalankulkijan päälle.[/QUOTE]

Ajaessa ei saa puhua kännykkään. Se on omiaan aiheuttamaan liikenneturvallisuusriskin. Ymmärrät kai sen?

Lakiin on kirjattu ettei rappukäytävässä saa säilyttää MITÄÄN, joten kyllä olet osittaisessa vastuussa jos joku ne tuikkaa tuleen.

"uskomatonta"
Miten on edes mahdollista että näin yksinkertaisesta asiasta on saatu aikaan 11 sivua tekstiä. Samaa asiaa jankataan uudestaan ja uudestaan. Lukekaa koko ketju niin ei tarvitse ihmetellä samoja asioita. Rattaita/vaunuja ei kerta kaikkiaan saa säilyttää porraskäytävässä. Eihän tässä pitäisi edes olla mitään keskusteltavaa...

"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159166:
Voisitko (tai voisiko joku muu) etsiä ja kopioida/linkittää kyseisen lakipykälän? Olisi kiva omin silmin nähdä.
Meillä kun ei lue tuosta mitään edes talon ilmoitustaululla, tai paksussa kansiossa jossa on talon säännöt.
32 §
Rakennusten uloskäytävät

Rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä.

Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa.

Uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Merkitsemisestä ja valaisemisesta säädetään tarvittaessa tarkemmin sisäasiainministeriön asetuksella.

Lähde FINLEX

"woody"
Pyromaanithan rakastaa just näitä vaunuja sekä roskiksia ja roskakatoksia. Ja on näitä tosiaan muuallakin kun helsingissä, itsekin olen todistanut tällaista tilannetta muualla, ja kolmannen kerroksen äiti oli jo paniikissa heittämässä vauvaa pihanurmelle. Kovan paniikin aiheuttaa ihmisissä olla jumissa palavassa talossa. Paniikki helposti lisää tyhmiä ratkaisuja.

möö
[QUOTE="äiti";24159563]32 §
Rakennusten uloskäytävät

Rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä.

Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa.

Uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Merkitsemisestä ja valaisemisesta säädetään tarvittaessa tarkemmin sisäasiainministeriön asetuksella.

Lähde FINLEX [/QUOTE]

Jep, mä sainkin vastauksen tossa aiemmin. Mutta kiitos kuitenkin!

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159166:
Voisitko (tai voisiko joku muu) etsiä ja kopioida/linkittää kyseisen lakipykälän? Olisi kiva omin silmin nähdä.
Meillä kun ei lue tuosta mitään edes talon ilmoitustaululla, tai paksussa kansiossa jossa on talon säännöt.
Mitä saan säilyttää porrashuoneessa, ullakolla ja kellarissa?
Porrashuone
. Et mitään. Porrashuone on asuinhuoneistojen ainoa uloskäytävä, joten siellä ei saa säilyttää tavaraa (Pelastuslaki 379/2011 10 §). Uloskäytävällä säilytettävät tavarat ovat helppo sytyttämiskohde tuhopolttajalle ja palaessaan tavarat muodostavat runsaasti savua, joka täyttää porrashuoneen hetkessä. Poistumistilanteessa porrashuoneessa liikkumisen esteenä olevat tavarat vaarantavat talon asukkaiden ja palomiesten turvallisuutta. Porrashuoneessa ei siis saa säilyttää edes väliaikaisesti lastenrattaita, penkkejä, viher- tai muovikasveja, polkupyöriä, rollaattoria tai mitään muutakaan tavaraa. Säilyttämisellä ei tarkoiteta tavanomaisia ilmoitustauluja, kynnysmattoja tai ovikoristeita. Porrashuoneen viihtyvyyttä voidaan parantaa väreillä tai valaistuksella. Mikäli tarvitset säilytystilan esimerkiksi lastenrattaille, ota yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöitsijään, jotta voitte yhdessä löytää rakennuksestanne virallisen säilytyspaikan niille.
Ullakko ja kellari. Ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää tavaraa. Helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää ullakolla, kellarissa, rakennuksen alla tai sen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu.

Saako porrashuoneessa säilyttää lastenrattaita?

Ei missään tilanteessa. Katso perustelut yllä.

Usein kysyttyä

• Tykkää
Reactions: tike
tuossa vielä yksi vastaus missä on lueteltu lakipykälätkin.
Pykäliä asian vahvistukseksi löytyy Pelastusoimilaista (23 §
Rakennusten ja laitteiden käyttöturvallisuus) ja asetuksesta (16 § Rakennusten turvallisuus). Esimerkiksi jälkimmäinen pykälä kertoo selvin sanoin: Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa.
Näin määräämällä halutaan varmistaa talon asukkaiden turvallisuutta, vaikka moinen ehdoton sääntö esimerkiksi juuri lapsiperheistä saattaakin joskus tuntua elämää hankaloittavalta. Asia on kuitenkin niin, että palamaan tuikatut yhdetkin lastenrattaat kehittävät niin valtavan määrän myrkyllistä savua, että se täyttää koko porrashuoneen. Silloin kaikki talon asukkaat ovat vaarassa, kun eivät voi poistua porraskäytävää pitkin. Rappukäytävässä odottavat lastenvaunut ovat mitä oivallisin kohde tuhopolttajalle. Joka päivä 10-12 tulipaloa sytytetään tahallaan. Ei kannata jättää mitään tuhopolttoon houkuttelevaa rappukäytävään! Rappukäytävään ja kellarikäytäville jätetyt tavarat hankaloittavat pelastustyötä muissakin onnettomuuksissa.
Talossa on järjestettävä lastenvaunuille ja muille ulkoiluvälineille turvallinen säilytyspaikka.
Myös pihamaalla on paloturvallisuus otettava huomioon. Pelastustiet, joilla tarkoitetaan hälytysajoneuvoille varattua ajotietä tai -yhteyttä lähelle rakennusta, on pidettävä aina esteettöminä (siis ei väärin pysäköityjä autoja, betoniporsaita, tuuletustelineitä, istutuksia, lumivalleja). Pelastustiet on sitä paitsi myös merkittävä.

lähde kerrostalo | Neuvontapalvelu

[QUOTE="aapee";24159331]Ihan pakko kysyä, että mikä minusta avuttoman tekee? Mikäli minua tarkoitit. Toistan vielä, mä en itse säilytä vaunuja rappukäytävässä, mutta naapurini niin tekevät, eikä se ole minulta pois.[/QUOTE]

Onko se siinä vaiheessa sinulta pois, jos joku päättääkin tuikata ne tuleen ja kerrostalo tulee kaasuista ja myrkyistä tietyksi aikaa asumiskelvottomaksi?

möö
Onko se siinä vaiheessa sinulta pois, jos joku päättääkin tuikata ne tuleen ja kerrostalo tulee kaasuista ja myrkyistä tietyksi aikaa asumiskelvottomaksi?
Ehkä, mutta se on niiiiin epätodennäköistä. Ja muutenkin, vaikkei niitä rattaita siinä rappukäytävässä olisikaan, saisi tämä joku tulella leikkijä sytytettyä vaikkapa ne taloyhtiön tuomat matot.. Hm.

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159632:
Ehkä, mutta se on niiiiin epätodennäköistä. Ja muutenkin, vaikkei niitä rattaita siinä rappukäytävässä olisikaan, saisi tämä joku tulella leikkijä sytytettyä vaikkapa ne taloyhtiön tuomat matot.. Hm.
Vaikka se olisi kuinka epätodennäköistä tahansa, katson ettei sinulla ole enää sen jälkeen oikeutta valittaa asiasta.

Muoks. Yleensä käytävävillä olevat matot taloyhtiön takaa, ovat paloturvallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159632:
taloyhtiön matot pitää olla palosuojattuja, niinkuin kaikki muukin mitä on "pakko" säilyttää rappukäytävässä... Sitäpaitsi voi ne vaunut syttyä vahingossakin tuleen esim. tupakista tai jos kellarissa on tulipalo ja sieltä tulee kipinä tms.

möö
Vaikka se olisi kuinka epätodennäköistä tahansa, katson ettei sinulla ole enää sen jälkeen oikeutta valittaa asiasta.

Muoks. Yleensä käytävävillä olevat matot taloyhtiön takaa, ovat paloturvallisia.
Ei ole ei.

Mutta ne matot! Mä en löydä niille järkevää selitystä.. Taloyhtiö itse raahannut ne sinne + osa (ilmeisesti niin idiooteista) naapureista on roudannut niitä hemmetin kliseisiä tervetuloa-mattoja. Hohhoijaa.

möö
taloyhtiön matot pitää olla palosuojattuja, niinkuin kaikki muukin mitä on "pakko" säilyttää rappukäytävässä... Sitäpaitsi voi ne vaunut syttyä vahingossakin tuleen esim. tupakista tai jos kellarissa on tulipalo ja sieltä tulee kipinä tms.
No ei nuo kyllä näytä sellaisilta paloturvallisilta matoilta, jollaisia meillä oli edellisessä talossa. :O

möö
lisää VIELÄ kerran.. Siis mä kyllä olen tietoinen, ettei niitä missään nimessä saisi säilyttää rappukäytävässä (vaunuja siis) mutta mä en jaksa alkaa tekemään elämästäni niin vaikeaa, että valittaisin pitkin päivää tällaisista asioista, koska valitettavaa löytyy koko ajan joka paikasta ja kyllähän siinä ois aika köyhä sisältö elämälle jos jatkuvasti pitäisi puuttua..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159685:
lisää VIELÄ kerran.. Siis mä kyllä olen tietoinen, ettei niitä missään nimessä saisi säilyttää rappukäytävässä (vaunuja siis) mutta mä en jaksa alkaa tekemään elämästäni niin vaikeaa, että valittaisin pitkin päivää tällaisista asioista, koska valitettavaa löytyy koko ajan joka paikasta ja kyllähän siinä ois aika köyhä sisältö elämälle jos jatkuvasti pitäisi puuttua..
Toki valitettavaa löytyy aina säästä turvallisuusriskeihin. En mäkään sentään kaikesta jaksa valittaa, mutta jos joku säilyttää vaunujansa porraskäytävässä niin toki jaksan siitä valittaa, se on turvallisuusriski. Itseasiassa sen voi ottaa jopa velvollisuutena, onhan mulla itsellänikin pieniä lapsia joista olen vastuussa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159666:
Tupakasta. :eek: Polttaako jossain joku oikeasti rappukäytävässä? Taisin käsittää tekstisi väärin. :D Eikä mun mielestä mattoja ole pakko säilyttää rappukäytävissä..
No palaappa tähän todellisuuteen. Ei se nyt niin tavanomaista ole etteikö esim. joku kännissä keksisi polttaa tupakkansa rappukäytävän puolella, myös teinit tai jopa lapset saattaa harrastaa sitä portaikossa, ja eritoten siellä portaikon alla mikä on suosittu vainuparkki paikka. Kannattaa ottaa huomioon että ihmisiä löytyy joka lähtöön.

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159658:
No ei nuo kyllä näytä sellaisilta paloturvallisilta matoilta, jollaisia meillä oli edellisessä talossa. :O
minkätahansa maton saa paloturvakäsiteltyä.. Ja yleensähän nuo matot on niitä kurastoppari mattoja, joilla on ihan hyvä syy olla sielä rappukäytävässä (koska ne vähentää siivouksen tarvetta merkittävästi)...

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
En jaksanut lukea yhtätoista sivua, mutta kerron tähän väliin lyhyesti pienen tarinan viimevuoden alusta.
Työskentelen kiinteistöhoitajana. Erääseen porraskäytävään oli jälleen kerran paloturvallisuus- ja pelastuslakien vastaisesti jätetty rappujen alle vaunut, jotka oltiin jo monesti laputettu ja keskusteltukin asiasta omistajien kanssa. Eräs vapaan kasvatuksen tulos kävi tuikkaamassa ne tuleen. Rapusta vietiin kolme sairaalaan, koska hengittivät muovihöyryjä ja savuja kun avasivat oman ovensa ihmetelläkseen mikä haisee ja mitä täällä tapahtuu.
Niitä vaunuja EI VAIN JÄTETÄ SINNE PORRASKÄYTÄVIIN IDIOOTIT. Ja joo, ei kiinnosta jaksatko raahata vaunuja ylösalas, mitäs muutit juuri siihen hankalaan asutukseen niiden penskojesi kanssa.

"vieras"
Teoreettinen kysymys:
Meillä postinjakaja jättää aamun lehden luukkuun niin, että puolet siitä on oven ulkopuolella. Kohteliasta kyllä, ettei talon asukkaan herää luukkujen kolinaan. Kenen syy, jos joku tulee tuikkaamaan sen lehden tuleen? Teidän perustelujen mukaan vastuussa olisi sytyttäjän mukaan siis postinjakaja ja myös minä, kun en hakenut lehteä luukusta aamuneljältä.

Yhteistyössä