Kertokaa tietämättömälle määräaikaisesta työsuhteesta tämä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin monta kuin haluaa mikäli sille on perusteet. Mulla on perusteena aina projektin jatkuvuus tai uuden saaminen. Ja määräaikaset tehdään aina saadun rahoituksen (lue palkka) mittaisiksi.

Mistäköhän olin saanut luulon, että kaupungin työntekijänä on joku aika/määrä miten kauan voi yhtämittaisesti määräaikaisuuden uusia ennen kun pitää vakinaistaa? Sukulaiseni oli 2vuotta (?) koulunkäyntiavustajana putkeen määräaikaisena ja sanoi että hänet on jo pakko vakinaistaa. Vai ymmärsinkö puheensä väärin...

Jos on peruste määräaikaisuudelle, niin niitä saa ketjuttaa vaikka kuinka monta. Esim. äitiyslomansijaisuus, projektin määräaikaisuus, jne. Jos taas perustetta ei ole, niin silloin kahden määräaikaisuuden jälkeen on vakinaistettava.

jos on koulutus tuohon koulunkäyntiavustajan tehtävään, niin ei voi määrättömästi tehdä pätkätyösopimuksia, eli liittoon vaan yhteyttä ja vaatimaan että työsuhde vakinaistetaan.

Määräaikaisia saa olla vaikka sata - jos niille on peruste, eli silloin täytyy sijaistaa jotain vakkaria. Arvaas millanen pino mulla on soppareita kolmen vuoden ajalta, sijaisuuksia ehdin tekemään yhden jos toisenkin ennen vakipaikan saanti (jota siis ihan hain). Sen sijaan jos perusteettomasti tekee kolme sopparia putkeen, täytyy vakinaistaa.

Eli kun aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajana kahdella määräaikaisella sopparilla ja jos keväällä mulle kerrotaan että saan atkoa vielä syksyksi 2012 on mun velvollisuuteni tietää ketä sijaistan, tai niin kauan kun teen määräaikaisen sopparin on oikeuteni tietää ketä sijaistan?

Eli kun aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajana kahdella määräaikaisella sopparilla ja jos keväällä mulle kerrotaan että saan atkoa vielä syksyksi 2012 on mun velvollisuuteni tietää ketä sijaistan, tai niin kauan kun teen määräaikaisen sopparin on oikeuteni tietää ketä sijaistan?

En tiedä, onko sillä sun kannalta mitään merkitystä, ketä sijaistat, mutta kyllä kaikissa työsopimuksissa, myös niissä kahdessa ekassa, pitää olla selkeästi merkitty, mikä se määräaikaisuuden peruste on, jos sellainen on olemassa. Eli niissä työsoppareissa se lukee.

Mutta opetusalalla olen törmännyt sellaiseen käytäntöön, että sopimus katkaistaan kesätauon ajaksi. Se on kuitenkin mun käsittääkseni vähän lain vastaista. Siis kun opetus ei ole projektiluontoista vaan jatkuvaa hommaa, niin mun mielestäni noin ei saisi tehdä. En tiedä sitten, kuinka yleinen käytäntö tuo on.

Kyllä tällä alalla saa vakipaikkaa odottaa kauan. Nyt mitä on vakinaistettu niin he ovat tulleet kaupungille töihin 2000- luvun alussa. Laskin itse et mä saan ehkä vakipaikan vuonna 2018 noilla kriteereillä :D

Meillä ei määräaikainen työsopimus ole jatkuva, koska meitä ei tarvita kesällä, joten meitä ei ole pakko vakinaistaa.

Mistäköhän olin saanut luulon, että kaupungin työntekijänä on joku aika/määrä miten kauan voi yhtämittaisesti määräaikaisuuden uusia ennen kun pitää vakinaistaa? Sukulaiseni oli 2vuotta (?) koulunkäyntiavustajana putkeen määräaikaisena ja sanoi että hänet on jo pakko vakinaistaa. Vai ymmärsinkö puheensä väärin...

Mä tiedän ihmisiä jotka on olleet kunnalla/valtiolla 10 vuotta määräaikaisissa pätkissä.. Jos on perusteet (jotka voi olla mitä tahansa), niin kyllä se onnistuu. Tosin nykyään ovat tarkempia noiden kanssa kuin ennen.

Kunta ja valtio ovat pahimpia näissä määräaikaisissa sopimuksissa. Vakituinen saa viran. Ongelma vain on termistössä. Virkoja ei ole, on vain toimia. Toimen haltija on yleensä määräaikainen koska toimi voidaan lakkauttaa tai yhdistää toisen toimen kanssa milloin vain. Tästä syystä on mahdollista ja mukamas laillista kuntien tehdä näitä määräaikaisia soppareita.

Ennen kuin näihin asioihin saadaan oikeasti lait kunnollisiksi niin mikään ei muuta.

Yhteistyössä