Tuntuu pahalta, lapsen hoitoasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti yhdelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti yhdelle

Vieras
Meillä syksyllä 10 kk vanha vauva ja tilanne on se että minun on pakko palata omaan työhöni, mieheni opiskelee ja valmistuu joulukuussa. Mies pystyy olemaan aika paljon kotona, silti hoitopäiviä kuussa tarvitaan ainakin 12 kpl, mutta nekin osa aikasena.
Ollaan mietittyä kahta eri vaihtoehtoa,

1) Vauvamme menee kunnan pph:lle osa-aikaisena eli max 5h päivä ja sen 12 päivää /kk
2) Palkkaamme itse kotiin jonkun hoitamaan vauvaamme

Kumman vaihtoehdon te valitsette? perustelkaa miksi se vaihtoehto

Ja pliis, elkää nyt tulko sanomaan että kyllä sitä pystyy jäämään kotiin kun ei lyhennä laitaa tai mitään. Meillä ei ole lainoja, vuokralla ollaan, sossusta ei tulla saamaan rahaa koska minulla on virkatyö. Ei ihan pelkällä opintotuella ja pyhällä hengellä elä.

Jos mahdollista, palkkaisin kotiin, mutta ei taida olla ihan helposti järjestettävissä. Haittapuolena on myös hoitajan sairastuminen, mutta sama juttu se on pph:llakin.

eikö mies voi pitää taukoa opiskelussa? ymmärrän kyllä että haluaisi saada opinnot päätökseen kun niin vähän on jäljellä jne, mutta et voi oikein väittää etei teillä ole mitään ahdollisuutta hoitaa lapst kotona, jos kuitenkin on(=mies hoitaa).

Kotihoitaja on ihan yhtä hyvä kun muukin vaihtoehto.Tosin varmaan vaikea saada vain yhdelle lapselle hoitajaa joka tulisi sillä yleensä ovat ammattilaisia ja vaativat sitten kunnon korvauksen työstä joten tulee aika kalliiksi. Itse olen hoitanut 5 lasta ja se kannatti jo mutta yhtä en menisi hoitamaan jos vanhemmilla ei olisi varaa maksaa normaalia palkkaa.

eikö mies voi pitää taukoa opiskelussa? ymmärrän kyllä että haluaisi saada opinnot päätökseen kun niin vähän on jäljellä jne, mutta et voi oikein väittää etei teillä ole mitään ahdollisuutta hoitaa lapst kotona, jos kuitenkin on(=mies hoitaa).

Mies valmistuu joulukuussa. Se on selvä homma, koska mies valmistuu niin hyvä palkkaiseen alaan, ettei tätä kyllä pitketä yhtään. Joulukuun jälkeen minä jään sitten kotiin lapsen kanssa vielä tovin. Ja miehellä on varma työpaikka jo. Tämä on meidän perheelle otollisempaa kuin se että venytetään miehen valmistumista.

Kotiin palkattu hoitaja tulee kalliimmaksi huomattavasti. Ei kukaan tule ilmaiseksi hoitamaan lasta ja minimi palkka taitaa olla ainakin mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajilla 8,20 € tunti, eli se vähintään pitäisi maksaa, plus sitten työnantajamaksut päälle. Jos kotiin palkataan ollaan mietitty 10 euron tuntitaksaa, koska kyse on kuitenkin niin pienestä tuntimäärästä viikottain.

Laskelman mukaan meidän tulojen mukaan tuo osapäivä hoito kunnan phh:lla tulisi maksamaan n. 40 euroa kuussa.

Eli kunnan hoito tulee huomattavasti halvemmaksi.

Itseäni myös pelottaa se että jos palkkaan kotiini hoitajan, niin ihmisistä ei voi koskaan tietää että minkälaisia he ovat. Toki haastateltaisiin hoitajaehdokkaat ensin.

Mä edes yrittäisin saada kotiin hoitajan. Kuten olen ollut itsekin hoitamassa vauvoja kodeissa. Mut se on tosi että kuluja tulee eikä kukaan ala hommaan ilman kohtuupalkkaa. Seuraavana sitten pph ellei onnistu kotihoito.

Minäkin laittaisin mieluummin pph:lle. Perusteluina se että kunnan phh:lla hoito on aina järjestettyä vaikka hoitaja itse sairastuisi, sijoitetaan usein sitten lähipäiväkotiin. Lisäksi kunnan pph:t on työssään ammattilaisia, monella on jo usean vuoden työkokemus, jos kotiin palkkaat jonkun niin se on todennäköisesti joku välivuottaan pitävä opiskelija tyttönen joka ei välttämättä ole vauvaa edes nähnytkään.

Ihanaa että teillä on edes laittaa lapsi noin vähäksi aikaa hoitoon. Osa tuon ikäisistä on jo ihan täysipäivä 8-16 ja joka päivä viikossa. Laita pph:lle, paljon varmempi vaihtoehto.

Meillä oli kotona lastenhoitaja osa-aikaisena 6h/päivä, teki oharit heti kun löysi työn missä oli täysi työtuntimäärä.

Minä laitoin omat vauvani 10kk ja 11kk iässä hoitoon..perhepäivähoitajalle. Molemmat olivat aluksi selviä hoitopäiviä/kotipäiviä, minusta nuo 5h/päivä päivät ovat vauvalle huonoja, mielummin haen vasta päikkäreiden jälkeen, että saa rauhassa nukkua hoitopaikassa. Ja sitten taas kun on kotipäivä, ollaan koko päivä kotona.

Minulla oli ensimmäisen lapsen kanssa kotonakin hoitaja muutaman kuukauden. Vaikka itse hänet haastattelin, jne, se oli elämäni suurin virhe. En osannut ajatella, että on olemassa kolmekymppisiä, joille työelämän pelisäännöt ovat täysin vieraita..Hän mm. oli viikon "flunssassa" pääsiäisen, vapun ja tenttipäivien aikaan..

Kyllähän se kotiin tuleva hoitaja kuulostaa ihanalta, mutta realiteetit taitavat olla sellaiset (kustannukset, hoitajan löytyminen ja pysyminen, varahoito hoitajan sairastuessa jne) että se pph kuulostaisi helpommalta ja selkeämmältä ratkaisulta. Huonoja ei varmasti kumpikaan.

Itsekkin me ollaan enemmän kallistuttu tuohon phh:lle enemmän Hoidon pysyvyys ja aikataulutus pelaa paremmin. Lisäksi myös se että jos mies pitääkin ihan kotipäivän lapsen kanssa, hoidon pystyy paremmin "perumaan" kun taas jos kotiin tullut hoitaja pitäisi perua, niin palkka hänelle kuitenkin menetetystä ajasta pitää maksaa

Voiko osapäivähoidossa valita itse ajankohdan milloin hoito alkaa? esim jos mies veisi vauvamme klo 9.00,loppuisiko hoito silloin klo 14.00

[QUOTE="Pedi";24137861]Kuinka monesta kuukaudesta tämä nytten on kiinni, ettekö muutamaa kuukautta pärjää opintotuella+kotihoidontuella+hoitolisällä ja lapsilisällä?[/QUOTE]

Meidän kunnassa ei saa hoitolisää. Eli mies saa sen n. 300 euroa opintotukea, sitten olisi se 300 euroa kotihoidontukea, ja lapsilisä se 100 euroa. Meidän vuokra ja vesimaksut on jo 774 kuussa. Ja edelleen toimeentulotukeen me ei olla oikeutettuja. Kelasta en tiedä saataisiinko yhtään asumistukie, eikös ne katsota vuositulojen mukaan? Saa itse niin hyvää vanhempainrahaa nyt että evää ainakin asumistuen
Kyse on 4-5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti yhdelle;24137875:
Meidän kunnassa ei saa hoitolisää. Eli mies saa sen n. 300 euroa opintotukea, sitten olisi se 300 euroa kotihoidontukea, ja lapsilisä se 100 euroa. Meidän vuokra ja vesimaksut on jo 774 kuussa. Ja edelleen toimeentulotukeen me ei olla oikeutettuja. Kelasta en tiedä saataisiinko yhtään asumistukie, eikös ne katsota vuositulojen mukaan? Saa itse niin hyvää vanhempainrahaa nyt että evää ainakin asumistuen
Kyse on 4-5kk.

Hoitolisä tulee kyllä kelasta ihan kaikille joilla on tarpeeksi pienet tulot, plus saisitte asumistukea kyllä, katsovat sen hetken tulot..

Ette te kyllä kympillä saa ketää palkattua kotiinne, jos pitää maksaa lisäksi tellit ja lellit, verot jne jne. Kyllä minä veikkaan että tuntipalkka on lähempänä kahtakymppiä tunti.

Noin pieni aika ja vähän hoitoa per päivä. Ei se lapsi siitä pilalle mene. Perhepäivähoitajalle vaan muutamaksi kuukaudeksi ja ensi vuonna teidän perheellänne on mahdollisuudet vaikka mihin. Älä kuuntele pölhöjä mammoja, jotka pönkittää äitiyttään kotona makaamalla. Se ei ole sinun äitiytesi laadun mittari! Perhepäivähoitajalle voit viedä ja hakea juuri silloin kun teille sopii. Huolet pois ja mukavaa loppuvuotta! Äläkä lue näitä palstoja enempää. T. kasvatustieteen maisteri äiti, töissä ja lapset ihan täyspäisiä.

Mä palkkaisin hoitajan kotiin, jos olisi vain mahdollista. Selvitä kuntanne webbisivuilta mitä tukia saatte hoitajan palkkaamiseen, siihen nimittäin saa tukea. Kalliiksi se silti todennäköisesti tulisi yhdelle lapselle, mutta teidän tapauksessanne ei ole kyse kuin neljästä kuukaudesta, joten itse ottaisin sen vaikka lisää velkaa. Kun olet jäämässä kuitenkin lapsen kanssa kotiin, olisi minusta kivempi, että lapsi saa olla tutussa ympäristössä.

Eikös pph:nkin hoitopäivät makseta joka tapauksessa etukäteen sovittujen mukaan, joten jos pitää ylimääräisen kotipäivän, maksaa siitä silti.

[QUOTE="minä";24137700]Pph:lle laittaisin.. hyvin pärjää siellä :) ei huolta![/QUOTE]
Samoin tekisin minäkin. Jos itse alkaa palkkaamaan hoitajaa, niin sieltähän voi tulla millainen hoitaja vain. Jos yksityisesti palkattu hoitaja sairastuu, niin palkan joutuu maksamaan mutta vastineeksi ei saa mitään. Kunnallisen hoitajan käyttäminen on paljon huolettomampaa. Osa-aikaisen hoitajan löytäminen voi olla todella vaikeaa. Miksi kunnallinen hoitaja olisi huonompi kuin yksityinen hoitaja?

Yhteistyössä