Miksen mä löydä mistään kunnon pastakastike ohjetta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
:kieh: Siis sellasta kunnon pastakastike ohjetta, ei tyyliin purkki dolmioo tai paista jauheliha ja heitä purkki tomaattimurskaa päälle.. :rolleyes:

Mä ostin tuoreita tomaatteja, sipulia, valkosipulia yms. ja meinasin niistä värkätä kunnon soosin, mut mä tarttisin jonkun ohjenuoran jonka mukaan sitä toteuttaa! Nimim. en osaa maustaa ruokiani.

no eihän tohon ohjeita tarvitse.. Minä olen aina vaan kaltannut tomaatit, paloitellut ne ja sen jälkeen kasariin kaikkien muiden härpäkkeiden kanssa (jos jauhelihaa, niin sen paistaminen tietysti ennen muita). Sitten olen antanut poreilla hiljalleen ja maistellut ja maustanut sitä tarpeen mukaan vähän kaikella mitä sattuu kaapista löytymään omasta mielestä ruokaan sopivalla. Ja herkullista on tullut!

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
En minäkään oikein osaa kuin kaksi pastakastiketta: tomaattinen jauhelihalla tai ilman (tomaatin kanssa kannattaa muistaa lisätä vähän sokeria) ja miilunpolttajan spagetti. Kaipaan siis ohjeita minäkin. Yleensä meillä on tuorepastaa johon sekoitan vain öljy-basilika-mustapippuriseoksen, tai laitan Rainbown vihreää pestoa. Tai parmesania vain.

^^joo mutta kun mä en oikeesti osaa maustaa.. :ashamed: tiedä siis et mitkä mausteet sopii mihinkin jne..Perusideassa ei sinällää ole ongelmaa, mut ne mausteet..Ohjeista idioottia?

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/24282-pikkufarmarin-pastakastike

Tämä on ollut menestys, ihanaa vaihtelua pelkkään ruskeaan kastikkeeseen ja paistettuun jauhelihaan ja sipuliin. Lihaliemikuutiota kyllä suosittelen ohjeen lisäksi, on suunnattu pikkuväelle ilmeisesti mutta isän ja äidin suuhun ilman sitä turhan mautonta.

Hakkaa sipuli pieniksi paloiksi, laita ne kuumaan pannuun rasvan kanssa. Siihen heti myös jauheliha sekaan, niin ne kypsentyy samoihin aikoihin. Ruskista jauhelihat ja sipulit, purista muutama valkosipulinkynsi joukkoon.
1. (jos haluat ruskean ja paksumman kastikkeen): Kun jauheliha on ruskistunut, lisää suolaa, musta- ja valkopippuria, paprikajauhetta. Sen jälkeen laita jauhelihan päälle venhäjauhoa, ja kaada päälle ruokakermaa. Itse tykkään käyttää lihaliemikuutiota tässä vaiheessa antamaan paremman maun.
2. (jos haluat tomaattipohjaisen kastikkeen): Tee kuin edellä, mutta jätä vehnäjauho kokonaan pois. Korvaa se tomaattimurskalla, niitä on kaikenlaisia valmiiksi maustettuja myös. Huom. jos haluat käyttää tuoreita yrttejä, muista lisätä ne vasta lopuksi etteivät ne nahistu.

Toivottavasti sait jonkinlaista osviittaa. Ei muuta kuin hyvää ruokahalua! :)

jauheliha, sipuli ja valkosipuli ruskistellaan, heitetään sekaan raastettua porkkanaa, juuriselleriä ja palsternakkaa maun mukaan, päälle tomaattimurskaa, maustetaan sokerilla, mustapippurilla, liemikkutiolla, esim oreganolla tai basilikalla (kuivatuilla), tuoreet vasta lopuksi, haudutetaan niin pitkää, että raasteet on "hävinneet", mieluiten ainakin pari tuntia.

Mä maustan aina valkosipulin ja sipulin lisäksi mustapippurilla, ripaus chiliä, suolaa ja sokeria (tomaattiseen on mun mielestä ehdoton!) ja loppuvaiheessa oreganoa, hyvää tulee.:P

Tomaattikastikkeeseen olen käyttänyt mausteeksi sokeria, suolaa, valko- ja muita sipuleita, mustaapippuria. Joskus myös tabascoa, chiliä ja yleensä yrttejä, joko tuoreita tai kuivattua. Samat mausteet on sokeria lukuun ottamatta käytössä myös kermapohjaisessa kastikkeessa.

Nigella Lawsonin tapaan;
1 sipuli, 2 valk.sipul kynttä, oreganoa, voita, oliiviöljyä, tomsuja 500g, sokrua, suolaa, pippuria ja 1 dl täysmaitoa. Ja tulee muuten hyvää!!!

Maira kokkaa:

Kalttasin ensin 4 tomaattia.

Pannu kuumaks ja sinne loraus öljyä.
2 valkosipulinkynttä
1 sipuli
400g jauhelihaa

Kuullota sipulit, heitä jauheliha sekaan ja ruskista se, sen jälkeen soosiin kuoritut ja pilkotut tomaatit, loraus vettä, 1-2rkl vasikan fondia, omantunnon mukaan tomaattipyrettä, ropaus sokeria, mustapippuria, chilisekoitusta ja lopuks basilikaa..

Nyt sit odotetaan ja toivotaan, tuoksu on ainakin jumalainen, toivottavasti makukin olis edes sinne päin.. :D

meillä takuuvarma suosikki on pekonia, jauhelihaa, sipulia, valkosipulia ja sulatejuustoa ja tomaattia. ruskistellaan lihat ja sipulit ja maustetaan (suola, pippurisekotelma oma, nomu rubik, hunaja, ja mitä nyt tarviikaan) annetaan mähiä puolesta tunnista tuntiin, lopussa lisäillään sulatejuusto. tarjotaan spagetin kanssa.

Yhteistyössä