Tyttären kuukautisista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hurjaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hurjaa!

Vieras
Minulla on 3 tytärtä joista vanhin täyttää pian 7 vuotta. Käytiin "kouluunlähtötarkastuksessa" viime viikolla ja terveydenhoitaja kysyi minkä ikäisenä minulla alkoi kuukautiset. Olin sillon 10 tai 11v. Tarkemmin en muista.
Mutta tuon jälkeen on jäänyt outo olo. Tiedän että kuukautiset voi alkaa tyttärelläkin aikaisin jos äidillä on alkanut.
Mutta oikeastiko 10 vuotiaalla voi olla kuukautiset? Itse muistan omista menkkojen alkamisesta vain sen miten minua ahdisti, hävetti, ällötti. En olisi halunnut käyttää siteitä tms. Meillä ei kotona koskaan puhuttu tälläisistä. Vähän olin ennättänyt kavereilta kuulla ja jostain esitteestä lukea mutta ei meillä koulussakaan ollut tainnut tuossa vaiheessa vielä olla mitään puhetta kuukautisista tms.

Nyt mietinkin että onkohan se siis ihan todennäköistä että muutaman vuoden päästä jo odotellaan kuukautisia ensimmäiselle tyttärellemmekin? Missä vaiheessa noista sitten pitäisi puhua?
En vielä halua kuitenkaan mitään mainita kun tyttö on herkkä ja jää miettimään ja murehtimaan helposti asioita. Mutta tahdon kuitenkin ennättää hyvissä ajoin kertoa ja valmistaa tyttöä tulevaan. Eli olisiko siinä 10v syntymäpäivän tienoilla hyvä aika? Entä mitä kertoisin hänelle?
On niin kurjaa jos minunkin lapseni joutuvat aloittamaan tuon jo niin nuorena kuin minä :( Tuntuu että olin meidän luokan ensimmäinen ja olisin niin toivonut että olisin ollut vanhempi ennen kuukautisten alkamista :( Sen kaiken ajattelukin tuntuu pahalta, olin niin hämilläni kaikesta. LAPSI silloin vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24123077:
Ei niitä tarvitse odottaa, se helvetti alkaa kun on alkaakseen.

Näinhän se on. :( Mutta mielestäni on kamalaa 10v lapselle alkaa yhtäkkiä vain vuotaa verta, ruveta huolehtimaan siteitten vaihdosta, kärsiä mahdollisesti hirveistä kuukautiskivuista jne. Pakkohan siitä on vähän puhua jos tuon ikäisille ei vielä koulussakaan vähääkään asiasta kerrota.

Ehkä siitä on hyvä puhua jotain, 5 luokan tarkastuksessa kouluterkka kyllä puhuu ja sitten meillä piti tunnin tytöille kaikesta mahollisesta kuukautisista, ihon hoidosta, hygieniasta yms
Mut vitosella ne on sit jo 11-12v

Mun kaverilla alko 11 vuotiaana ja hänen tyttärellään kanssa, omani täyttää just 12 ja kun juteltiin niin hän sanoi että muutamalla luokkakaverilla on jo alkanu, hällä ei vielä mut jos tohon on uskominen niin mä olin ite melkein 14

Mulla alkoi, kun olin 12. Mutta en kokenut sitä mitenkään tavallaan oudoksi...

Ei meillä oltu niistä erikseen sinänsä puhuttu, mutta totta kai tiesin, mistä on kyse. Tiesin myös, missä meidän äidillä oli siteet ja kuinka niitä käytetään. (olin kai joskus nähnyt, kun äiti laittoi ja kyselly). Joten otin kaapista sitteen ja kävin kertomassa äitille, että menkat alkoi. =)

Äiti tosin oli vähän surullinen, kun alkoi niin aikaisin. Olin aika pyöreä lapsi siihen aikaan, joten se varmaan vaikutti. Eipä niitä tosin sen jälkeen tainnu tulla puoleen vuoteen... Mut joo, toi on jääny mieleen, et tais olla isompi juttu äitille kuin mulle.

Itse oon aatellu, et kerron tytölle kans sitä mukaa, kun tajuaa kiinnittää asiaan huomiota. Eli jos ja kun keksii kaapista siteet jne.

minäkin tässä "pelkään" että pian tytölläni alkaa, on nyt 10v (joulukuussa 11) Olen huomannut että rinnat ihan vähän alkanut kasvaa ja valkovuota tulee todella runsaasti. Ei vielä tartteis menkkoja, on vielä ihan pikkunen :(

Itselläni alkoivat 10 v.nä ja samoin tyttärellä. Lapsiahan sitä siinä vaiheessa ollaan, mutta selvittävä niistä on. Onneksi nykyisin siteet on todella hyviä ja paikalllanpysyviä. Itse muistan monta surkuhupaisaa ohivuotoa :(

Minä olen puhunut asiasta tyttärilleni kun ensimmäiset muutokset näkyivät tai kun ovat kyselleet. Viimeistään kuitenkin 9+ iässä, ettei kk:t tulisi yllätyksenä. Vanhimmalla alkoi samana vuonna kun täytti 11.

Näinhän se on. :( Mutta mielestäni on kamalaa 10v lapselle alkaa yhtäkkiä vain vuotaa verta, ruveta huolehtimaan siteitten vaihdosta, kärsiä mahdollisesti hirveistä kuukautiskivuista jne. Pakkohan siitä on vähän puhua jos tuon ikäisille ei vielä koulussakaan vähääkään asiasta kerrota.

No totta mooses pitää puhua, vähän outoa, että olet tähän asti saanut pidettyä lapsesi pimennossa asialta?

Meillä alkoi 13 ja 14-vuotiailla samaan aikaan. Olin jo kertonut aiemmin tytöille kuvioista, miten sidettä käytetään, että siinä on tarrat, joila liimataan pikkareihin kiinni ja samoin käytiin hygieniamuistutus läpi. Siteitä ostin etukäteen jemmaan kaappiin- kerroin, mistä niitä tarvittaessa löytyy. Omaa sidepakettia en ostanut, kun ajattelin, että voihan niitä joutua odottamaankin- siteet muuttuvat koppuroiksi säilytyksessä. Olen myös muistuttanut, että kun kaappi alkaa tyhjentyä, niin siitä pitää ilmottaa, ettei kukaan joudu pulaan.

Se se vasta kamalaa on, jos äiti kauhistelee että itsellä alkoi vasta 16v. joten ei sinullakaan pitkään aikaan ala ja tyttö on kymmenen. Sitten ne alkaakin ja opsista sentään eihän tyttö kerro äidilleen, koska äidin mielestä ne alkoivat liian aikaisin.

Ai miten tyttö on ollut pimennossa? On joskus kaupassa tai ehkä kotonakin sidepaketin nähnyt ja kysynyt että mitä ne on. Olen vastannut että siteitä eikä häntä ole sen enempää kiinnostanut asia ja vastaus on riittänyt. Ja kun ikää ei ole vielä ihan 7 vuottakaan niin en ole tajunnut sen kummemmin ruveta asiasta puhumaan. Tiedän kyllä mitä vastaisin jos hän kysyisi mutta en ole vielä joutunut vastaustani käyttämään :D Mutta tuntuu niin oudolta ajatella että muutamassa vuodessa lapsellani olisi jo kuukautiset.
Lapsi joka painaa 17 kg ja on 110cm pitkä :/ Itsekin ollut lapsena pikkuruinen ja hoikka. Siksi kai se rintojen kasvukin tuntui jotenkin nololta. Olin luokan pienin ja ainoa ( toisen pitkän ja pullean tytön lisäksi ) jolla alkoi rinnat näkyä.

[QUOTE="mozzarella";24123162]Meillä alkoi 13 ja 14-vuotiailla samaan aikaan. Olin jo kertonut aiemmin tytöille kuvioista, miten sidettä käytetään, että siinä on tarrat, joila liimataan pikkareihin kiinni ja samoin käytiin hygieniamuistutus läpi. Siteitä ostin etukäteen jemmaan kaappiin- kerroin, mistä niitä tarvittaessa löytyy. Omaa sidepakettia en ostanut, kun ajattelin, että voihan niitä joutua odottamaankin- siteet muuttuvat koppuroiksi säilytyksessä. Olen myös muistuttanut, että kun kaappi alkaa tyhjentyä, niin siitä pitää ilmottaa, ettei kukaan joudu pulaan.[/QUOTE]

Noin minäkin toivon että homma sujuisi :) Ilman suurempaa hössötystä ja hämminkiä mutta kuitenkin niin että lapsi tietää mistä on kyse, että se on normaalia ja asioista jotka hämmentää voi puhua ja kysyä.
Mutta tosiaan kun lapsi on pieni kokoinen ja ihan siis selkeästi lapsi vielä niin on vaikea kuvitella häntä niin isoksi tytöksi että menkat alkaa.
Ja varmaan omakin 'huono' kokemus kuukautisten alkamisesta on saanut olon tosi epävarmaksi ja sitä toivoo kovasti että omat lapset saisivat kasvaa isommiksi ennen tuota ruljanssia.

Onkohan muuten ollenkaan mahdollista että minun lapsillani kuukautiset alkaisivat vasta esim. 14-15v:nä? Vai vaikuttaako ne äidin kuukautiset aina siihen koska lapsen kuukautiset alkaa? En tajunnut terveydenhoitajalta asiaa kysyä.

Mulla alkoi 11-vuotiaana. En pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä tai ällöttävänä koska meillä oli kotona puhuttu asioista. Äidilläni alkoi kuukautiset "vasta" 14-vuotiaana joten ei sen ole pakko tyttärellä alkaa samassa iässä.

Meillä on suosittu hyvin avointa linjaa näissä asioissa, eli ihan pienestä pitäen on lapsen kysymyksiin vastailtu ja kerrottu asioita. ei tarvi sitten 10-vuotiaalle ensimmäistä kertaa alkaa änkyttämään ja monesti sen ikäinen jo tietää, että asiassa on jotain vähän "noloa", eikä ehkä haluakaan puhua asiasta. Oma äitini ei koskaan kertonut puolella sanalla kuukautisista, seksistä tms., eikä vieläkään hänen kanssaan tule puhuttua mitään yksityisasioita. Esim. raskauksistani ja synnytyksistäni ei ole puhuttu oikeastaan mitään. Ne on kuitattu ihan näin: "no miten meni?" " ihan ok". Äitini ei tiedä esim. että esikoinen tuli maailmaan imukupilla avitettuna ja että toinen jäi jumiin ja siinä oli vähän kaikenlaista säätöä, että lapsi saatiin ulos. Ei hänen kanssaan tällaisista osaa ja voi puhua. Itse olen päättänyt omien lasteni kanssa toimia vähän eri tavalla ja puhua asioista ihan suoraan.

Tuli mieleen kun itse tolskasin menkkojen kanssa aikoinaan... että minkähän ikäisenä voisi opettaa käyttämään tamponia. Olispa pelastanu omankin lapsuuden ja nuoruuden jos joku olis opettanu käyttämään niitä. Vasta aikuisiällä tajusin kokeilla ja tuntui että elämä pelastuis.

Mutta tosiaan kun lapsi on pieni kokoinen ja ihan siis selkeästi lapsi vielä niin on vaikea kuvitella häntä niin isoksi tytöksi että menkat alkaa.
Ja varmaan omakin 'huono' kokemus kuukautisten alkamisesta on saanut olon tosi epävarmaksi ja sitä toivoo kovasti että omat lapset saisivat kasvaa isommiksi ennen tuota ruljanssia.

Sitä suuremmalla syyllä kannattaa varmaan vähitellen alkaa asiasta puhua jo nyt eikä 10-vuotissyntymäpäivänä. Itse tiedät, millaiset sun kokemukset ovat olleet, tee nyt eri tavalla tyttärellesi sen enempää miettimättä häntä vauvana. Ja toivon, että et suhtautudu asiaan "ruljanssina" vaan normaalina elämään kuuluvana terveyden merkkinä. Oma äitini oli tuolla asenteella ja sen opetukset mulle oli kyllä negatiivisessa merkityksessä mieleenpainuvia ("nää on tällaiset inhottavat.") ja mulle kuukautiset eivät ole ollut mikään ongelma, paitsi se, etteivät ne tule aina.

Mulla alkoi vasta, kun täytin 14, mutta kyllä ne suurimmalla osalla tuntui alkavan siinä 11-12v ikäisenä.

Itse harrastin uintia jopa neljäkin kertaa viikossa ja häpesin puhua kuukautisista. Niistä ei kotona puhuttu. Asuin isäni ja äitipuolen kanssa. Ihan pari ekaa kertaa äitipuoli hoiti siteitä kaappiin, mutta lopetti sitten. Aloin ostaa niitä lähikaupasta meidän tilille. Onneksi siellä oli sellainen tili, koska muuten en tiedä miten olisin saanut niitä hankittua. Kaverillekaan en kehdanut puhua joten en voinut jättää uintejakaan väliin. Onneksi menkat oli niin niukat, että pystyin menemään uimaan silti ja pukkarissa vain äkkiä pikkuhousut jalkaan. Olin virittänyt niihin aina valmiiksi kotona siteen niin ei tarvinnut toisen aikana sitä laittaa.

No kannattaahan siitä puhua. Ja ei se nyt niin ihme juttu ole, älkää nyt ainakaan mitään häpeilyasennetta opettako lapsillenne. Tämä on edessä kaikilla tytöillä ennemmin tai myöhemmin ei se lapsuus ja "pikkuisuus" siihen lopu.

[QUOTE="sally";24123307]Tuli mieleen kun itse tolskasin menkkojen kanssa aikoinaan... että minkähän ikäisenä voisi opettaa käyttämään tamponia. Olispa pelastanu omankin lapsuuden ja nuoruuden jos joku olis opettanu käyttämään niitä. Vasta aikuisiällä tajusin kokeilla ja tuntui että elämä pelastuis.[/QUOTE]

Kait nitä voi käyttää heti kun hyvältä tuntuu, kaikki ei tykkää tosin. Samoin kuukuppia joka kyllä tuntuu vaivalloisemmalta pesemisineen. Itsellä alkoi menkat 11-vuotiaana, joskus olikohan 12-13 vuotiaana aloin käyttää tamponeita enkä ikinä enää siteisiin palannutkaan. Tamponit helpompia ja mukavempia.

Itselläni alkoi 12 vuotiaana. Mun äiti ei ollut paljon niistä puhunut, sen mitä kavereiden kanssa oltiin juteltu niin tiesin. Kun ne sitten alkoi, menin äitin luo ja kerroin että tais alkaa kuukautiset. Sitten se halas ja kertoi paljon asioita joita kannattaa muistaa ja huomioida.
Tamponeista kun kysyin, niin äiti oli niin kielteinen niitä kohtaan että pari vuotta meni ennen kuin "uskalsin" uhmata äitiä ja pyytää sen tuomaan tamponeita.
Se oli sitä aikaa kun siteet oli minimissäänkin sen 3 senttiä paksut ja kuukautisten aika oli tosi kiusallista, ei ollut siivekkeitä eikä mitään ja niitä ohivuotoja sattui....

Mä päätin, että omalle tyttärelle tulen hyvissä ajoin kertomaan asioista, tähän kategoriaan kuuluu seksi ja pojat jne jne. Meillä kun niistä ei puhuttu. ja se harmittaa vieläkin, kauhea tabu ja häpeä mukamas.

Mutta ei siis ajankohtaista noi kuukautiset kun on vaan poikia... pitää silti pojillekin kertoa asioista enkä tässä luota pelkästään siihen että "isä kyllä puhuu.." :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="sally";24123307]Tuli mieleen kun itse tolskasin menkkojen kanssa aikoinaan... että minkähän ikäisenä voisi opettaa käyttämään tamponia. Olispa pelastanu omankin lapsuuden ja nuoruuden jos joku olis opettanu käyttämään niitä. Vasta aikuisiällä tajusin kokeilla ja tuntui että elämä pelastuis.[/QUOTE]

Minä aloin käyttämään tamponeja melkein heti, varmaan toisesta kierrosta. Ne siteet olivat siihen aikaan niitä kamalia paksuja, eikä mitään vuotosuojia. Oli suuri helpotus, ettei tarvinnut sohlata niiden siteiden kanssa. Tampaxin pienin koko mahtui hyvin ja oli helppo laittaa asettimella. No, ehkä se hieman vaati harjoittelua, ettei sattunut. Helpointa olisi varmaan aloittaa käyttö silloin kun on vähän runsaampi vuotopäivä, ettei ihan kuivaan emättimeen yritä laittaa?

Nyt yli kolmekymppisenä käytän kuukautiskuppia ja se on vielä mukavampi kuin tamponi. Monet nuoretkin käyttävät näitä, tuskin ensimmäisten vuotojen aikana, mutta vähän myöhemmin.

Yhteistyössä