Olisin hakenut tytölleni pankista Visa electronin, mutta eipä virkailija antanutkaan?!

Hyvä aloitus!! '
Täytyyköhän mun nyt alkaa miettii että onko meidän poika jotenkin vajaalla käyvä kun syksyllä täyttää 4 eikä vielä tähän mennessä ole kiinnostunut rahasta... toki tykkää kun laitetaan rahapussiin rahaa mutta mieluummin se sen 50 senttisen ottaa kun euron kolikon... syykin on selvä, fyysinen koko on isompi.
Joo-o. opetellaan rahan arvon käsittämistä mutta mun mielestä 4 veen ei vielä ihan kaikkea tartte ymmärtää..: /
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107515:
Me olemme Nordean asiakkaita, emme Säästöpankin.
Ei kai siellä Nordeankaan säännöissä voi lukea "lapselle tai nuorelle myönnetään vanhemman luvalla" "Huom! Idiootit vanhemmat, kaksivuotias ei ole valmis vinguttamaan visaa."
 
[QUOTE="vieras";24107535]Ei kai siellä Nordeankaan säännöissä voi lukea "lapselle tai nuorelle myönnetään vanhemman luvalla" "Huom! Idiootit vanhemmat, kaksivuotias ei ole valmis vinguttamaan visaa."[/QUOTE]

Sössötä mitä sössötät, mutta Nordealla en ikärajaan ole vielä törmännyt, eikä kyseinen virkailijakaan sellaisesta (olemattomasta?) maininnut.
 
Ei jumankekka
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107536:
Kyllä tällä meidän kyseisellä tytöllä on kirjastokortti. Vai minkälaista ratkaisua olisit sen tilalle ehdottanut? Kolikoilla kun ei saa lainata, se on oltava se muovinen läpyskä!
Wow. Onko apteekkikorrti myös, entäs stockmann kortti ja vip kortti johonkin ravintolaan? :D
 
Hyvä aloitus!! '
Täytyyköhän mun nyt alkaa miettii että onko meidän poika jotenkin vajaalla käyvä kun syksyllä täyttää 4 eikä vielä tähän mennessä ole kiinnostunut rahasta... toki tykkää kun laitetaan rahapussiin rahaa mutta mieluummin se sen 50 senttisen ottaa kun euron kolikon... syykin on selvä, fyysinen koko on isompi.
Joo-o. opetellaan rahan arvon käsittämistä mutta mun mielestä 4 veen ei vielä ihan kaikkea tartte ymmärtää..: /
Tjoo, ihan samaa mieltä, ettei välttis ymmärtää tartte. Omien halujen mukaan voidaan kuitenkin opettaa.

Sitä mä nyt lähinnän ihmettelen, mistä tämä ihmisten korttikammo maksamisessa on peräisin. Nostetaan kortilla automaatista käteistä rahaa, jotta voidaan antaa se lapselle, joka maksaa sillä ostoksensa.. Sen sijaan että lapsella olisi kortti, jolla maksaa ostoksensa? Yksi turha välivaihe vailla oikeaa funktiota.
 
"pomm"
Ei tuo selitys oikein lennä. Yhtä lailla teillä olisi enemmän selittämistä siinä, miksette vedä sitä käteistä rahaa automaatista kuinka paljon vaan ja anna lapselle. Ette te palkkojannekaan käteisenä saa, vaan tilisiirtona. Ainut ero on siinä, työntääkö kortin pykälää aiemmin vai myöhemmin laitteeseen: Rahannostoa vai suoraa maksamista varten.

Ei se rahan konseptin opettaminen riipu hirveästi siitä maksuvälineen muodosta.
Olet oikeassa, seinästä ilmaantuva raha on kyllä yhtä lailla lapselle selitettävä, käsitteellinen asia. Meillä tosin automaatilla käyn minä, lapset ovat sen verran pieniä, etteivät automaattia ole koskaan läheltä nähneetkään. Voi olla, että olen vanhanaikainen, mutta meillä se raha tulee lapsille kädestä käteen, siitä toivottavasti menee possuun. Mutta karkkirahaa pitää sen verran antaa ihan käyttöönkin, että lapsi pääsee kokeilemaan, miten homma oikein toimii.

Sitten tietysti lapsen pitäisi ymmärtää vähän rahan arvostakin, pikkuinen kun kuvittelee, että kun antoi kaksieurosen ja saa 1,50 takaisin, on rikkaampi kuin alkujaan, kun kolikoita onkin nyt kaksi eikä vain yksi.
 
[QUOTE="pomm";24107569]
Sitten tietysti lapsen pitäisi ymmärtää vähän rahan arvostakin, pikkuinen kun kuvittelee, että kun antoi kaksieurosen ja saa 1,50 takaisin, on rikkaampi kuin alkujaan, kun kolikoita onkin nyt kaksi eikä vain yksi.[/QUOTE]

Kortillahan tuota ongelmaa ei ole :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Björn
"mä"
Tjoo, ihan samaa mieltä, ettei välttis ymmärtää tartte. Omien halujen mukaan voidaan kuitenkin opettaa.

Sitä mä nyt lähinnän ihmettelen, mistä tämä ihmisten korttikammo maksamisessa on peräisin. Nostetaan kortilla automaatista käteistä rahaa, jotta voidaan antaa se lapselle, joka maksaa sillä ostoksensa.. Sen sijaan että lapsella olisi kortti, jolla maksaa ostoksensa? Yksi turha välivaihe vailla oikeaa funktiota.
Käteistä käyttäessään lapsi ymmärtää paremmin rahan määrän, kuin korttia käyttäessä. Jos lapsella on käytettävissä 20€, se loppuu lompakosta ihan konkreettisesti, kortilla maksaessa se voi tulla yllätyksenä kaupan kassalla.
Vai pitäisikö korttimaksajien (lapsien) pitää pientä mustaa kirjaa taskussaan missä lukee tilin saldo ja siihen raapustaa aina ostettu summa ja jäljelle jäävä summa... Todella kätevää...?
 
Tjoo, ihan samaa mieltä, ettei välttis ymmärtää tartte. Omien halujen mukaan voidaan kuitenkin opettaa.

Sitä mä nyt lähinnän ihmettelen, mistä tämä ihmisten korttikammo maksamisessa on peräisin. Nostetaan kortilla automaatista käteistä rahaa, jotta voidaan antaa se lapselle, joka maksaa sillä ostoksensa.. Sen sijaan että lapsella olisi kortti, jolla maksaa ostoksensa? Yksi turha välivaihe vailla oikeaa funktiota.
No siinä vaiheessa kun lapsi ymmärtää rahan arvon, osaa lukea ja ymmärtää miinus ja plus laskentaa niin kortti on ok.
Mutta kun lapsi opettelee asioita, niin konkreettinen vähentyminen on todellakin parempi kun se että vingutetaan vaan korttia.
Jos 4 vee jo osaa lukea tiliotteita, että näkee että nyt mutsi on laittanut sen viikkorahan 5 euroa tilille ja olen ostanut lauantain karkit -2 e ja sitten mummo on laittanut sitten 4 euroa lisää niin mulla on vielä rahaa 3+4 jotka voin tuhlata leluihin, niin fine, tehköön noin.
Miten se kakara oppii rahan arvon vaan sillä että vinguttaa korttia koneella.. siitä että jos se äiti ei olekaan lisännyt rahaa tilille niin kassalla tulee tilanne, ettei myyntioikeutta. Mitäs se 4 v sitten tekee, kaivaa diners clubin rinnakkaiskortin ja sanoo, että joo, sori, mutsi on varmaan mokannut noissa viikkorahoissa, ei haitta laita tänne toi legopaketti... ???
 
"Jenis"
[QUOTE="mä";24107590]
Vai pitäisikö korttimaksajien (lapsien) pitää pientä mustaa kirjaa taskussaan missä lukee tilin saldo ja siihen raapustaa aina ostettu summa ja jäljelle jäävä summa... Todella kätevää...?[/QUOTE]

Kuulostaa jotenkin tutulta... olikos se nimeltään shekkivihko vai tilikirja? :D

Vaikka käteinen on yhtä lailla selitettävä käsite kuin kortti, se kuitenkin on jotain konkreettista joka muuttaa muotoaan sen mukaan miten sitä käyttää. Jos sulla on 2 euroa kolikkona, voit saada 50 sentin ostoksen jälkeen 2 kolikkoa takaisin, mutta jossain vaiheessa ne kolikot tuota myötä loppuu. Kortti sen sijaan on aina sama kortti, mykkä esine.
 
kaiks
kyllä kortilla maksaminen olis niin paljon kätevämpää, säästyis paljon työaikaa muuhun, kun ei tarttis kassoja laskea. Varsinkin potuttaa kun asiakkaalla on jo kortti kädes ja sit kun sanon 2,50, niin aletaan kaivella kymmensenttisiä; ei niin mitään järkeä.
 
"hei haloo"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24107366:
No mitä leluja 4-vuotias nyt ostelee, vaikka legopaketin tai nuken. Miksi se kortin käyttö on nyt muka niin ihmeellistä? Ei 4-vuotias ole mikään ihan pikkuvauva joka ei osaisi tehdä erilaisia juttuja.
Eihän tuo edes kassalla yllä painelee tunnuslukuaan.
 
[QUOTE="mä";24107590]Käteistä käyttäessään lapsi ymmärtää paremmin rahan määrän, kuin korttia käyttäessä. Jos lapsella on käytettävissä 20€, se loppuu lompakosta ihan konkreettisesti, kortilla maksaessa se voi tulla yllätyksenä kaupan kassalla.
Vai pitäisikö korttimaksajien (lapsien) pitää pientä mustaa kirjaa taskussaan missä lukee tilin saldo ja siihen raapustaa aina ostettu summa ja jäljelle jäävä summa... Todella kätevää...?[/QUOTE]
Tai sitten voi vaan alusta asti tehdä kuten kuuluukin: Muistaa, paljonko rahaa itsellä on käytettävänä. Se ei oikeasti ole mikään haastavakaan tehtävä.

Tietysti jos pitää lapsen muistin kehittämistä huonona hommana, sitten kortti on vähän nou-nou.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";24107618]Okei, mä luulin että sulla on lapsia jotka ovat ylittäneet 4v iän. Ei sitten mitään.
Siinä on ihan syynsä miksei kortteja anneta alle 10vee...[/QUOTE]

No tämähän selviää maanantaina, kun otan yhteyttä Nordeaan ja kysyn tästä mystisestä ikärajasta, jota ei missään lue.
 
"pöö"
4-vuotias voi harjoitella leikkirahoilla ja vaikka ihan oikealla leikkikortilla. Fisher Pricen kassakone vaan kilahtelemaan!

Luuletko sä että kassaa tai jonossa sun jälkeen olevia kiinnostaa jonottaa sen takai, kun sun pullamössö maksaa kortilla. PLÄÄÄÄÄH!
 

Yhteistyössä