Näin exäni nykyisen naisen: hakattuna ja uupuneen näköisenä...

• Viestiketjun aloittaja letitia
  • Ensimmäinen viesti
letitia
Sinä tiedät millaista on elää tuolaisen sekopään kanssa,toinen nainen joutuu kärsimään samanlaista väkivaltaa,etkä edes halua yrittää auttaa.
Olisit edes ottanu kädestä kiini naista,sanonut pari sanaa " hän teki minulle samaa,väkivaltaa,lähde ennenkuin on myöhäistä "
Onko niin vaikeaa edes sanoa tuo? Jos nainen ei usko,niin sitten ei,olisit ainakin yrittänyt,hyvällä omallatunnolla.
Hän olisi kertonut sen exälleni - ja tämä olisi ollut oven takana. Sama painajainen olisi alkanut alusta. En todellakaan riskeeraa omaa hyvää perhe-elämääni sanomalla jotain, mikä hyvin todennäköisesti ei auta ketään, mutta saattaa vahingoittaa omaa elämääni.

Minulla on aivan hyvä omatunto, kiitos vain.

Muukin oli sitä mieltä,että jotain olisi voinut sanoa tai tehdä,joten miksi hyökäät vain miun kimppuun,kuten sanomalla ettei kukaan älykäs kirjoita noin,mikset hyökkää muiden kimpuun samalla tavalla?
En "hyökkää kimppuusi" vaan totesin, että kommenttisi oli ajattelematon ja moukkamainen sen lisäksi, että sen sävy oli syyllistävä. Väität, että ap. jollakin tapaa antaa kaiken tapahtua - kuin se olisi hänestä kiinni tai jopa hänen syynsä, että joku kärsii sekopäisen miehen kanssa kurjassa parisuhteessa.

Kyllä, joku muukin oli sitä mieltä, että ap. olisi voinut sanoa jotain, mutta kukaan muu ei syyllistänyt ap:ta kuten sinä. Joten siinä vastaus miksi tartuin juuri sinun kommenttiisi. Se oli hävytön.

Hän olisi kertonut sen exälleni - ja tämä olisi ollut oven takana. Sama painajainen olisi alkanut alusta. En todellakaan riskeeraa omaa hyvää perhe-elämääni sanomalla jotain, mikä hyvin todennäköisesti ei auta ketään, mutta saattaa vahingoittaa omaa elämääni.

Minulla on aivan hyvä omatunto, kiitos vain.
Ok,se on siun valinta.Mie en itse voisi katsoa,kun toinen nainen kärsisi samalla tavalla kuin itse olisin kärsinyt.En tarkoittanut loukata sinua,mutta itselläni olisi huono omatunto etten edes yrittäsi jotenkin auttaa.Voimia kuitenkin sinulle ja hyvää kesää.

letitia
Ok,se on siun valinta.Mie en itse voisi katsoa,kun toinen nainen kärsisi samalla tavalla kuin itse olisin kärsinyt.En tarkoittanut loukata sinua,mutta itselläni olisi huono omatunto etten edes yrittäsi jotenkin auttaa.Voimia kuitenkin sinulle ja hyvää kesää.
Ei se mitään, kaikki ok. Joskus kannattaa miettiä asiaa siltä kannalta, ettei ehkä voi ottaa kovin voimallisesti kantaa jos ei itse ole ollut samassa tilanteessa - henkeäsi tuskin on koskaan uhattu. Vai onko?

Kiitos, samoin sinulle.

"vieras"
Itse en ole kokenut väkivaltaa, joten näkökulmani on varmasti naiivi, mutta minä haluaisin auttaa tätä naista, ainakin kertoa, että ymmärrän häntä, koska samanlainen tilanne ja jos ikinä tarvitsee apua, on auttamassa.

Ymmärrän pelkosi, että ex:si tulisi ovesi taakse, mutta sitten sitä varten on poliisit.

"mhm"
[QUOTE="vieras";24084022]Itse en ole kokenut väkivaltaa, joten näkökulmani on varmasti naiivi, mutta minä haluaisin auttaa tätä naista, ainakin kertoa, että ymmärrän häntä, koska samanlainen tilanne ja jos ikinä tarvitsee apua, on auttamassa.

Ymmärrän pelkosi, että ex:si tulisi ovesi taakse, mutta sitten sitä varten on poliisit.[/QUOTE]

Ja poliisit vahtii mm. lähestymiskieltoa millä tavalla?
Tänä vuonnahan se nuori tyttökin tapettiin ex-poikaystävän toimesta ja tällä oli ollut aikaisemmin lähestymiskielto.

"Nyt harmaana"
Huomaa taas tän palstamammojen täydellisen suhtautumisen asiaan, josta ei suurimmalla osalla ole mitään kokemusta..

Mäkin vuosia sitten erosin miehestä, joka veti kamaa, varasti multa rahaa, aiheutti surua ja pelkoa riekkumalla päiväkaudet teillä tietämättömillä sekä veti mua sitte loppujen lopuksi pari kertaa ihan kunnolla turpaan. Sitten kun siitä eroon pääsin, nii ei käynyt mielessäkään nähdä sitä enää ikinä. Tietty kuvittelin että muut näkee millainen kusipää se ukko on, mutta eikö se perkele sitten löytänytkin aika nopsaan itselleen uuden naisen :O Mun oli siinä vaiheessa pakko siltä naiselta tiedustella että tiesikö se, et mä olin samasta miehestä eronnut aikaisemmin sen takia, koska se oli mua hakannut. Kyllä hän tiesi, mutta ajatteli ettei hänelle se mies niin tee, oli kuulemma luvannut ettei tekisi.

En ole tätä pariskuntaa nyt vuosiin tavannut, mut jos sen naisen näkisin naama turvoksissa ja apeana kaupungilla kulkemassa, en nostaisi edes kulmiani, saatika alkaisi lässyttää mitään suhteesta "pakenemisesta". Tyhmähän se on joka uskoo, eikä ansaitse mun sääliäni, varsinkin jos on varoitettu.

[QUOTE="vieras";24084022]Itse en ole kokenut väkivaltaa, joten näkökulmani on varmasti naiivi, mutta minä haluaisin auttaa tätä naista, ainakin kertoa, että ymmärrän häntä, koska samanlainen tilanne ja jos ikinä tarvitsee apua, on auttamassa.

Ymmärrän pelkosi, että ex:si tulisi ovesi taakse, mutta sitten sitä varten on poliisit.[/QUOTE]

Poliisin apuun kannattaa toki luottaa, mutta mitenköhän he ovat mahtaneet olla avuksi tässä 5 vuotta kestäneessä piinassa? Tuskin juuri mitenkään.

"vieras"
Ymmärrän täysin ap.n toiminnan. En minäkään olisi sinun tilanteessasi puuttunut asiaan. Oma perhe on kuitenkin sen verran arvokas asia ja sitä ei halua saattaa minkäänlaiseen vaaraan.
Huomaa, että osalla ei ole minkäänlaista käsitystä sairaasta ja väkivaltaisesta ihmisestä. Siitä mitä pelko oikeasti on.
Mullakaan ei ole oma kohtaista kokemusta, mutta olen hyvin läheltä tällaista seurannut.
Sun tilanne ei varmasti ole ollut mikään perjantain kunniaksi kännit ja akalle turpaan. Näissä tilanteissa vois vielä puuttuakin. Mutta mitä ilmeisemmin sun ex on ollut jonkun asteinen psykopaatti, joka alistaa, hakkaa, uhkailee ja vainoaa ja on täysin ennakoimaton.

"vieras"
Niin joo onhan ne poliisit. Jos voit tai ehdit soittaa poliisit kun mies on oven takana niin siinä 5 tai 10minuutissa ehtii tapahtua jo vaikka mitä, mikä kestää ennen kuin poliisit tulee paikalle.

"rtee"
Minäkään en ole tuollaista joutunut kokemaan, mutta ymmärrän silti hyvin, ettei ap sanonut mitään. Sitä paitsi mitä hyötyä siitä olisi ollut? Kyllä se nainen jo tietää, että pitäisi lähteä ja toivottavasti myös hänen läheisensä sanovat sitä hänelle jatkuvasti.

"lilli"
Minulla hullu sekopää ex.Pari kertaa meinasi lähtä henki,mutta onneksi tässä vielä seison.
Itse olen kuitenkin nykyään niin vahva henkisesti,että jos näkisin uuden naisen samassa tilanteessa,kuin itse olisin,niin varmasti menisin sanomaan jotain. Siinä saisi ex tulla minua uhkailemaan,mutta hänen edessään en enää matelisi.
Mikään ei ole tuollaiselle hullulle niin nannaa ,kuin se että on saanut jonkun valtaansa loppuelämäkseen,tuo pelkääminen on juuri sitä.

letitia
[QUOTE="lilli";24084216]Minulla hullu sekopää ex.Pari kertaa meinasi lähtä henki,mutta onneksi tässä vielä seison.
Itse olen kuitenkin nykyään niin vahva henkisesti,että jos näkisin uuden naisen samassa tilanteessa,kuin itse olisin,niin varmasti menisin sanomaan jotain. Siinä saisi ex tulla minua uhkailemaan,mutta hänen edessään en enää matelisi.
Mikään ei ole tuollaiselle hullulle niin nannaa ,kuin se että on saanut jonkun valtaansa loppuelämäkseen,tuo pelkääminen on juuri sitä.[/QUOTE]

Minulle exäni on kuin ilmaa, ja hän tietää sen. Sillä keinolla aikoinaan pääsin hänestä eroon. Puhelin soi, jos se oli exä, luuri kiinni ja sillä selvä. Mihinkään yhteydenottoihin en vastannut koskaan. Systemaattisesti jätin huomioimatta uhkailut, soittelut, kaupungilla "tuijottamisen/seurailun" jne. Olin kuin en olisi nähnyt/kuullut koko tyyppiä. Jaksoi vuoden vainota. Sitten lopetti. Joten ei hän osaa villeimmissä kuvitelmissaan ajatella minun pelkäävän - päinvastoin. Ajattelee että en välitä, hän on kuin meren mutaa minulle.

po
Mieti asiaa siltä kannalta, miltä sinusta olisi tuntunut silloin kun kyseinen helvetti oli sinun kohdallasi: olisitko kokenut mitään positiivista siinä, että miehen edellinen hakattu exä olisi sinulle kertonut, että hei tuo ei muuten tule loppumaan, olen kokenut saman. Olisiko vaikuttanut sinuun mitenkään?

Niin kuin täällä on todettu, naisen läheiset ovat varmasti kiinnittäneet asiaan huomiota ja kehottaneet lähtemään, mutta eipä ole lähtenyt. Ulkopuolisen, saman kokeneen sanat voivat vaikuttaa paljon voimakkaammin. Moni hakattu on läheisistään huolimatta hyvin yksin tilanteessaan, kun ei tunne ketään, joka olisi kokenut saman. Vertaistukea ei ole.

Mutta tämä ei siis ollut mikään kehotus toimia yhtään mitenkään, ainoastaan miettimään asiaa tuolta kannalta. Sinulla kun on siitä valitettavasti kokemusta.

paennut
Niinpä..
Mun eksäni oli myös ap:n kuvauksen kaltainen. Uusi nainen oli kierroksessa jo ennen, kuin me erosimme. Siinä vaiheessa näillä kahdella oli vielä kuherruskuukaudet menossa eikä eksä kajonnut häneen ilmeisesti kovin pahasti. Ex sai naisen uskomaan, että minä olin se hullu ja väkivaltainen ja katkera ja kiusantekijä ja kaikkea mahdollista. Nainen lähetteli minulle haukkumaviestejä ja puolusti exparkaa.

Myöhemmin tuokin nainen sai tuta eksän todellisen luonteen. Ja myönnän olevani sen verran empatiakyvytön, ettei tullut mieleenkään varoitella tuota naista tai tuntea edes sympatiaa. Silloin ehkä asiat olisivat menneet toisin, jos se nainen ei olisi lähtenyt haukkumaan minua yms. Mutta kun teki mitä teki, niin.. se on voi voi.

En tiedä ovatko enää nykyään yhdessä vai ei, eks on luojan kiitos hävinnyt taivaan tuuliin.

"just"
[QUOTE="Jonna";24082982]kyllä huomaa että suurin osa palstalaisista on joko hyvin nuoria tai sitten helle on pehmittänyt päät. "kädestä pitäen esittäytymässä" ei tarkoita etteikö tunne ennestään. Ja loput teistä voisi opetella ihan lukemaankin.

ap, sä et ole vastuussa kaikista naisista jota se sun ex hakkaa tulevaisuudessa.[/QUOTE]

samaa mieltä

vain
[QUOTE="Nyt harmaana";24084083]Huomaa taas tän palstamammojen täydellisen suhtautumisen asiaan, josta ei suurimmalla osalla ole mitään kokemusta..

Mäkin vuosia sitten erosin miehestä, joka veti kamaa, varasti multa rahaa, aiheutti surua ja pelkoa riekkumalla päiväkaudet teillä tietämättömillä sekä veti mua sitte loppujen lopuksi pari kertaa ihan kunnolla turpaan. Sitten kun siitä eroon pääsin, nii ei käynyt mielessäkään nähdä sitä enää ikinä. Tietty kuvittelin että muut näkee millainen kusipää se ukko on, mutta eikö se perkele sitten löytänytkin aika nopsaan itselleen uuden naisen :O Mun oli siinä vaiheessa pakko siltä naiselta tiedustella että tiesikö se, et mä olin samasta miehestä eronnut aikaisemmin sen takia, koska se oli mua hakannut. Kyllä hän tiesi, mutta ajatteli ettei hänelle se mies niin tee, oli kuulemma luvannut ettei tekisi.[/QUOTE]

Exäni on nyt löytänyt uuden naisen itselleen (erostamme ei ole kauaa ja aloittanut tuon naisen tapailun ilmeisesti jo silloin kun oli vielä minun kanssani). Mies itse kertoi että on ruvennut seurustelemaan, mutta ei suostunut kertomaan kuka tuo nainen on, koska ilmeisesti pelkää että käyn naiselle kertomassa hänen väkivaltaisuudeestaan, exälläni siis myös tuomioita minun hakkaamisestani. Nyt mietin jatkuvasti että sitten kun saan kuulla kuka tuo nainen on käynkö varoittamassa ja kertomassa millaista helvettiä tuo mies minun elämästäni onnistui tekemään. En haluaisi että kukaan joutuu kokemaan samoja asioita mitä minä jouduin.

Mä varmaan yrittäisin auttaa naista. En kestäis katsoa toista samassa tilanteessa kun tietäisin mitä hän kokee. Voi olla, ettei hän ottaisi apuani vastaan, mutta ojentaisin vaikka puhelinnumeron lapulla hänelle kun törmäisin ja sanoisin, että saa ottaa yhteyttä jos siltä tuntuu.

Lisään vielä, että en kehota ap:ta toimimaan mitenkään päin. Enkä sivuuta sitä seikkaa, että ex saattaa olla vaaraksi nykyäänkin. Asiaa sen enempää valottamatta, mulla on vuosien kokemusta tietynlaisesta tilanteesta, eli en kuulu siihen "naiiviin" porukkaan mihin osa on viitannut, olen vain sellainen joka haluaa auttaa muita aina kun mahdollista.

Laskut huveista
Ap varmasti tietää parhaiten eksänsä luonteen ja toimi siis täysin oikein tilanteessa.

Ap:lle silti sanottava sen verran, että älä nosta itseäsi muiden yläpuolelle vain siksi että olisit kokenut jotain pahempaa kuin moni muu.

Ihan varmasti ap:kin haluaisi auttaa.
Mutta nyt käsi sydämelle ja rehellisesti (kaikki muutkin) puuttuisitko tilanteeseen jos sen seurausena sinä itse tai lapsesi olisi teholla (tai kuollut)?
Auttaahan se poliisi, jälkikäteen....
Lohduttaa paljon istuessa pyörätuolissa tai jopa hautajaisissa kun voi miettiä että siellä se nyt istuu vankilassa, minä pelastin vieraan naisen joka ei itse tilanteesta "halunnut" lähteä.

Mikä on sinun vastauksesi? Minun on en puuttuisi tälläisessä tilanteessa. Voit pitää k*sipäänä ihan vapaasti

Viimeksi muokattu:
Tinker harmaana
Exäni on nyt löytänyt uuden naisen itselleen (erostamme ei ole kauaa ja aloittanut tuon naisen tapailun ilmeisesti jo silloin kun oli vielä minun kanssani). Mies itse kertoi että on ruvennut seurustelemaan, mutta ei suostunut kertomaan kuka tuo nainen on, koska ilmeisesti pelkää että käyn naiselle kertomassa hänen väkivaltaisuudeestaan, exälläni siis myös tuomioita minun hakkaamisestani. Nyt mietin jatkuvasti että sitten kun saan kuulla kuka tuo nainen on käynkö varoittamassa ja kertomassa millaista helvettiä tuo mies minun elämästäni onnistui tekemään. En haluaisi että kukaan joutuu kokemaan samoja asioita mitä minä jouduin.
Ja aivan varmasti suojelisit loppuelämäsi exäsi uusia naisia, ottaisit siitä oikein elämäntehtävän, eikö? ;) Vaiko vain tätä yhtä? Mihin vetäisit rajan?

pia
Siis ihanko oikeesti te jotkut kuvittelette että se et sanoo kaupassa sille naiselle että lähde, auttaa jotenkin? Eiköhän se oo jo huomannu että lähteä kannattais, muttei silti lähde..Ei se sen kummemmin siitä lähde..ja ihan oman omantunnon takia pitäs jotain sanoa :O

Jos jotenkin auttaa haluaa, voi tarjota kyydin turvakotiin tms. mutta typerää vihannesosastolla mennä tuntemattomalle sanomaan vaan et lähde..siitä sitten nauttia hyvää omaatuntoa, kun on jotakin tehnyt, vaikkei käytännössä ole tehnyt hittojakaan..ja eiköhän se olis jo lähtenyt jos se olis niin helppoa ja mustavalkoista..

Yhteistyössä