Näin exäni nykyisen naisen: hakattuna ja uupuneen näköisenä...

• Viestiketjun aloittaja letitia
  • Ensimmäinen viesti
letitia
Tuli kammottava olo, flash back menneisyyden painajaiseen.. Näin eilen kauppareissulla ex-miehen kihlatun - käsivarsissa ruhjeita (tuttua), silmät sumuiset ja kasvot itkettyneet (tuttua), ryhti lannistuneen kumara (tuttua). Elin lähes viisi vuotta saman miehen terrorin alla - kesät olivat pahimpia, jostain syystä. Mies tuli ja meni miten lystäsi, kun vaadin selityksiä keskellä yötä piippaaville tekstiviesteille ja puheluille, minut mukiloitiin. Aamulla silmät sameina ja ruhjeet pakottaen töihin. Fiksu mies, ei lyönyt kasvoihin, repi vain ja viskeli päin seiniä. Hakkasi päätä lattiaan.

Teki mieli sanoa naiselle vihannestiskillä jotain. Ihan mitä vain. Lähde, oli ensimmäisenä mielessä. Sitten tuli itsepuolustusvaisto säälin eteen: älä puutu, älä provosoi! Aikoinaan oli äärettömän vaikeaa päästä miehestä eroon: hän uhkaili, kiristi, lupasi vahingoittaa läheisiäni, rikkoa kotini, tulla työpaikalleni ym. Oli salaa teettänyt uusia avaimia ja muka luovutettuaan avaimen muuton yhteydessä, tulikin yöllä "kylään". Ymmärsin siinä hetkessä, että tämä ei enää kuulu minulle. Punnitsin tomaatit ja lähdin.

Tänä aamuna suutelin omaa miestäni muutaman ylimääräisenkin kerran - kiitollisena. Olen nyt naimisissa maailman kultaisimman miehen kanssa, parhaan ystävän, rakastetun, luottohenkilöni kanssa. Viisi vuotta sitten heräsin painajaisesta tähän todellisuuteen ja tässä aion pysyä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24082002:
Jos näet vielä, käy sanomassa.

Ottaisin kiinni olkapäästä ja sanoisin vain sen yhden sanan- Lähde.
Kyllä sille on varmaan sanottukin, läheiset huomaavat tuollaisen. Itse en puuttuisi suoraan, sen jälkeen voisi olla ex uudestaan oven takana *vastaavaa tilannetta seurannut ystävän kokemana useita vuosia*

"vieras"
[QUOTE="vieras";24082028]Sarjassamme palstaämmien mielikuvitusdraamaa, osa 1869[/QUOTE]

Joo, ei tuollaista voi sattua oikeessa elämässä. Mä olin ystäväni mukana hakemassa hänen tavaroitaan eksänsä asunnolta. Eksällä oli jo uusi nainen kierroksissa, ja se huomattiin. Ovet selällään, verivana kulki rappuun asti. Ystäväni jätti ottamatta petivaatteensa, jotka olivat lattialla, yltäpäältä veressä. Ihan sydäntä kylmäsi, kun mietittiin, miten sitä uutta naista oli piinattu yöllä...Myöhemmin varmistui, että juuri näin oli käynyt.

letitia
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24082002:
Jos näet vielä, käy sanomassa.

Ottaisin kiinni olkapäästä ja sanoisin vain sen yhden sanan- Lähde.
Ottaisin sen riskin, että oma ihana ja rauhallinen perhe-elämäni kärsisi? En tunne tuota naista, enkä ole hänelle mitään velkaa. Jos kyse olisi läheisestä, se olisi toinen juttu. Hetken ajan empatian tunne meinasi ajaa yli, mutta sitten tajusin, että sanani (vaikka vain se "lähde") saattaisi provosoida sairaan miehen takaisin kimppuuni. Et tiedä mikä työ oli päästä hänestä eroon. Häiriköinti loppui oikeastaan lopullisesti vasta kun hän tapasi kyseisen naisen viisi vuotta sitten.

letitia
mä olisin sanonut,en vois katsoa vierestä jos joku kokis niin kauheeta väkivaltaa kerta tietäisin kuinka kamalaa se on
No, jos olisit itse kokenut mitä minä olen, niin saattaisit olla eri mieltä. En missään nimessä riskeeraa sitä, että mies provosoituu jälleen kimppuuni.

Nainen oli sen näköinen, että hän ei varmaan epäröisi seuraavassa konfliktitilanteessa sanoa, että exäsikin kehotti lähtemään - soppa olisi valmis.

letitia
[QUOTE="vieras";24082028]Sarjassamme palstaämmien mielikuvitusdraamaa, osa 1869[/QUOTE]

Tiedätkö, hienoa, jos tämä on sinusta liian kauheaa edes ollakseen totta. Olen oikeasti iloinen, että jollakulla on vielä jäljellä viattomuutta ja lapsenuskoa siihen, ettei tällaista tapahdu oikeassa elämässä - vain mielikuvituksessa.

Ikävä kyllä minä jouduin sen kokemaan, ihan oikeasti ja oikeassa elämässä. Sitä en toivo kenellekään. Toivottavasti voit säilyttää nykyisen ajatusmaailmasi aina <3

No, jos olisit itse kokenut mitä minä olen, niin saattaisit olla eri mieltä. En missään nimessä riskeeraa sitä, että mies provosoituu jälleen kimppuuni.

Nainen oli sen näköinen, että hän ei varmaan epäröisi seuraavassa konfliktitilanteessa sanoa, että exäsikin kehotti lähtemään - soppa olisi valmis.
Sinä osaat arvioida tilanteen parhaiten. Joskus voi olla järkevää olla antautumatta vaaraan, varsinkin jos selvää hyötyä ei näy sekaantumisessa. Tietääkö hän että mies on ollut edellisissä suhteissa väkivaltainen? Jos tietää, niin sanoillasi ei olisi paljoa apua.

Tiedän, että palkäät. Minäkin pelkäsin kun poimin yhden tuntemattoman hakatun tytön luokseni hengähtämään ja juttelemaan. Minun mieheni ja hänen ystävänsä veivät lopulta tytön turvakotiin. Hakkaaja tietää kuka olen, kävin itse esitäytymässä. Ei koske minuun, ei uskalla. Eikä koske myöskään lapsiini, ei uskalla.
Teet oman ratkaisusi tässä asiassa, se päätös ei kuulu meille.

letitia
Sinä osaat arvioida tilanteen parhaiten. Joskus voi olla järkevää olla antautumatta vaaraan, varsinkin jos selvää hyötyä ei näy sekaantumisessa. Tietääkö hän että mies on ollut edellisissä suhteissa väkivaltainen? Jos tietää, niin sanoillasi ei olisi paljoa apua.
Väkivaltaisuudesta en osaa sanoa tiesikö, mutta sen hän kyllä tiesi, että mies on pettänyt edellisiä kumppaneitaan. Onhan sekin tavallaan väkivaltaista. Ja tiesi varmasti etukäteen, että mies on ns. kapakkatappelija - sekin antaa vihiä mitä tuleman pitää.

Tiedän, että palkäät. Minäkin pelkäsin kun poimin yhden tuntemattoman hakatun tytön luokseni hengähtämään ja juttelemaan. Minun mieheni ja hänen ystävänsä veivät lopulta tytön turvakotiin. Hakkaaja tietää kuka olen, kävin itse esitäytymässä. Ei koske minuun, ei uskalla. Eikä koske myöskään lapsiini, ei uskalla.
On kuitenkin eri asia puuttua tuntemattoman toimiin, kuin sellaisen joka on hakannut ja ahdistellut sinua vuosikausia. Hakkaaja tietää jo että ap:ta uskaltaa ahdistella, sinusta taas ei tiennyt. Monesti laki lisäksi suojelee ahdistelijaa jolloin hän pääsee jatkamaan ahdisteluaan vaikka rikkoisikin lakia.

On kuitenkin eri asia puuttua tuntemattoman toimiin, kuin sellaisen joka on hakannut ja ahdistellut sinua vuosikausia. Hakkaaja tietää jo että ap:ta uskaltaa ahdistella, sinusta taas ei tiennyt. Monesti laki lisäksi suojelee ahdistelijaa jolloin hän pääsee jatkamaan ahdisteluaan vaikka rikkoisikin lakia.
Tyttö oli tuntematon, kävin miehelle kädestä pitäen esittäytymässä, että minä vein hänen naisensa turvakotiin. Miehen tunsin vuosien takaa erittäin hyvin.

letitia
No se on hienoa, että sinä olet näin urhea. Vaikka pelkäsit.

Ei kuitenkaan verrata näitä tapauksia, eihän. On aika eri asia täysin ulkopuolisena ilman minkäänlaista yhteistä historiaa mennä pokkana väkivaltaiseksi tunnetun henkilön puheille, kuin vuosikausia sinua pahoinpidelleen ihmisen. Siinä on se lyömisen historia ja "lupa", mitä sinulla ja tuolla miehellä ei ollut.

Olen itsekin mennyt vankilassa istuneen huumerikollisen luo ja läksyttänyt lasten "heitteille jättämisestä" (alle kouluikäiset lapset olivat 3 päivää yksin kotona - naapurissamme). Tuo on täysin eri asia kuin provosoida ex-miestä.

Mieheni siskolle kävi avaimen kanssa vähän samantyylinen juttu.

Menin hälle tueksi, kun hänpyysi avaimet takaisin. Mies vastusteli, mutta antoi. Seuraavana yönä mies oli mennyt naisen luo - omilla avaimilla. Oli näet varastanut jo aiemmin vara-avaimen siksi, jos näin joskus kävisi.

letitia
Tyttö oli tuntematon, kävin miehelle kädestä pitäen esittäytymässä, että minä vein hänen naisensa turvakotiin. Miehen tunsin vuosien takaa erittäin hyvin.
Kävit esittäytymässä - tunsit vuosien takaa.

Nuo kaksi argumenttia taitaa kumota toisensa?

Jos siis kuitenkin tunsit miehen niin varmaan tiesit tasan tarkkaan ettei hän kävisi sinun kimppuusi.

Kävit esittäytymässä - tunsit vuosien takaa.

Nuo kaksi argumenttia taitaa kumota toisensa?

Jos siis kuitenkin tunsit miehen niin varmaan tiesit tasan tarkkaan ettei hän kävisi sinun kimppuusi.
Miksi hermostut siitä, että tein toisen valinnan mitä sinä? Niinkuin jo aijemmin totesin, ettei sinun päätös kuulu meille muille, se on sinun päätös. Minä kerroin toisen tarinan, ettei mies vainonut sen jälkeen.
Mielestäni se on myös esittäytyminen jos käy heidän kotona ja kertoo mitä on tehnyt ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

"vieras"
Miksi hermostut siitä, että tein toisen valinnan mitä sinä? Niinkuin jo aijemmin totesin, ettei sinun päätös kuulu meille muille, se on sinun päätös. Minä kerroin toisen tarinan, ettei mies vainonut sen jälkeen.
Mielestäni se on myös esittäytyminen jos käy heidän kotona ja kertoo mitä on tehnyt ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
Ymmärrät silti ihan varmasti, että sinun ja ap:n lähtökohdat ovat erilaiset. Vai oliko kyseinen mies pahoinpidellyt _sinua_ aikaisemmin?

[QUOTE="vieras";24082253]Ymmärrät silti ihan varmasti, että sinun ja ap:n lähtökohdat ovat erilaiset. Vai oliko kyseinen mies pahoinpidellyt _sinua_ aikaisemmin?[/QUOTE]

En siltikään ymmärrä miksi en olisi saanut kertoa toisenlaista tarinaa? En tehnyt mitään väärää tässä kuitenkaan. En kommentoi mitenkään mikä on minun ja kyseisen miehen suhde ollut ennen ja nyt. Se ei kuulu kenellekkään.

letitia
Teit toisen valinnan TÄYSIN toisessa tilanteessa. Eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

Eli tunsit miehen, mutta kävit silti esittäytymässä?

Harmaja Majakka harmaana
Ymmärrä jo, ei noita kokemuksia voi verrata. Ei ole mitään järkeä riskeerata omaa elämäänsä yhden sanan sanomiseen, sanan, jonka tuo hakattu nainen kyllä hyvin tietää itsekin. Luuletko, että jos ap olisi käynyt sanomassa: lähde, niin tuo nainen saisi jonkin ahaa-elämyksen: Niin tosiaan, sehän mun pitää tehdä! Olinpa typerä, kun en itse tullut ajatelleeksi!

Eli aapeen sanomalla ei olisi ollut minkäänlaista vaikutusta tuon naisen hyvinvoinnin eteen. Sillä olisi ainoastaan voinut olla vaikutus aapeen oman pahoinvoinnin eteen.

Sinä teit hyvän ja kunnioitettavan teon, mutta niin teki aapeekin- itseään kohtaan, olemalla hiljaa.

"ulkopuolinen"
En siltikään ymmärrä miksi en olisi saanut kertoa toisenlaista tarinaa? En tehnyt mitään väärää tässä kuitenkaan. En kommentoi mitenkään mikä on minun ja kyseisen miehen suhde ollut ennen ja nyt. Se ei kuulu kenellekkään.
Ärsyttää siinä oli varmaan se, kun totesit että sinäKIN pelkäsit - tavallaan vertasit tuossa ap:n tilanteeseen - ja sitten toteat, että kuitenkin toimit siitä huolimatta että pelkäsit. Kun taas ap. ei toiminut - vertailua, eikö?

Teit toisen valinnan TÄYSIN toisessa tilanteessa. Eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

Eli tunsit miehen, mutta kävit silti esittäytymässä?
Niinhän mä jo sanoin, että sinun päätös on sinun päätös....Puuttuminen vaatii rohkeutta. Totta ne ei ole vertailukelpoiset keskenään mutta en ole missään vaiheessa ollut asiassa sinua vastaan. Vaan puolellasi. Mutta sama se. Jatketaan...

Yhteistyössä