voinko tehdä ls-ilmotuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
voiko tehdä lastensuojelu ilmoituksen, jos perheellä ei ole rahaa lapsen ruokaan?! ihan uskomattomia juttuja kyllä yhdellä puolitutulla perheellä jatkuvasti ja nyt on rahat loppu eikä ole ruokaa lapselle. tuntuu että kaikkeen turhaan kuluu rahaa kyllä, mutta miten kukaan perheellinen ihminen voi päästää tilin nolliin jos on pieniä lapsia :O
raha-asioitaan eivät yhtään osaa hoitaa.

saako tämä kyseinen perhe tietää ilmoituksen tekijän vai pysyykö se salassa?

Mistä sä tiedät onko niillä oikeesti ruokaa? Moni liioittelee päivitellessään talouden tiukkuutta.
Jos ne on oikeesti köyhiä niin vie niille mileuumin ruokakassi.

Mistä sä tiedät onko niillä oikeesti ruokaa? Moni liioittelee päivitellessään talouden tiukkuutta.
Jos ne on oikeesti köyhiä niin vie niille mileuumin ruokakassi.

no jos kuulema viimeset ruuat loppuu huomiseen eikä sitten ole lapsellekaan mitään. minä en vain ymmärrä miten on edes mahdollista ettei asioita hoida sillätavalla että pärjää. tiukkaa voi olla välillä, hyvinkin tiukkaa, mutta sitten täytyy jo miettiä muita menoja mistä turhuuksista voi karsia, kuten osamaksulla ostetuista jutuista joita on heilläkin todella paljon. mutta että lapsille ei ole ruokaa. eikä ole edes ensimäinen kerta.

minä en vie ruokakassia enkä lainaile rahoja juuri sen vuoksi, että minusta heidän on aika oppia kantamaan vastuu perheestään eikä aina luottamaan siihen että no kun rahat loppuu niin sitten joku kyllä antaa lisää.

ei kai kukaan täyspäinen jätä ruokaa ostamatta, jos on varaa kaikkeen muuhunkin? Mutta jos lapsi on nälkintynyt ja laikminlyöty, niin on todellakin aihetta ls ilmolle.

ei kai kukaan täyspäinen jätä ruokaa ostamatta, jos on varaa kaikkeen muuhunkin? Mutta jos lapsi on nälkintynyt ja laikminlyöty, niin on todellakin aihetta ls ilmolle.
Näin juuri. Useimmiten nekin, joilla on rahat loppu, saavat hommattua lapsilleen jostain ruuat. Joko seurakunnalta, leipäjonosta, sukulaisilta ... jostain kuitenkin. Tai sitten kaapeissa on kuitenkin jotain, mistä voi ruokaa laittaa.

[QUOTE="vieras";24076672]voiko tehdä lastensuojelu ilmoituksen, jos perheellä ei ole rahaa lapsen ruokaan?! ihan uskomattomia juttuja kyllä yhdellä puolitutulla perheellä jatkuvasti ja nyt on rahat loppu eikä ole ruokaa lapselle. tuntuu että kaikkeen turhaan kuluu rahaa kyllä, mutta miten kukaan perheellinen ihminen voi päästää tilin nolliin jos on pieniä lapsia :O
raha-asioitaan eivät yhtään osaa hoitaa.

saako tämä kyseinen perhe tietää ilmoituksen tekijän vai pysyykö se salassa?[/QUOTE]

jos sulla on ns.puhtaat jauhot pussissa niin mitä väliä vaikka tietäisivät? oikeesti inhottaa tollaset takapirut, puhuisit suoraan perheen vanhemmille!

[QUOTE="madame";24076824]jos sulla on ns.puhtaat jauhot pussissa niin mitä väliä vaikka tietäisivät? oikeesti inhottaa tollaset takapirut, puhuisit suoraan perheen vanhemmille![/QUOTE]

niin no ei sillä periaatteessa ole väliä vaikka tietäsivätkin että se minä olin. ja varmasti arvaavat kuitenkin. olen monesti puhunut perheen äidin kanssa, mutta ei sillä ole vaikutusta. kun ei vaan rahaa osata käyttää niin ei osata. niin monta kertaa olen tosiaan ennen jeesinyt ja lainannut rahaa yms, mutta nyt on monet lainat jo takaisin maksamatta eikä tuota näköjään tule yhtään mitään :(

jos ei ole munaa tehdä omalla nimellään ilmoitusta ja täytyy kusi sukassa pelätä saako perhe tietää asiasta ei ole ilmoituksen paikka.
jos taas olet oikeasti lasten asialla ja toimit heidän parhaakseen,ei sinulle ole paskankaan väliä saako vanhemmat tietää sinut ilmoittajaksi

Tätä palstaa ku seuraa nii ls-ilmoitus kuuluu kaikken äitien sanavarastoon =/
Jos se lapsi oikeasti voi hyvin ja vanhemmat voi hyvin ei sinne saatana mitään ilmoitusta tarvi joak asiasta tehdä. Mie oon ihan varma, että silläkin perheellä on kaapissa puurohiutaleita ja hanassa vettä että eiköhän se lapsi ruokansa saa ...
Ihan oikeasti pitäis saada ne resursit riittämään sinne minne kuuluu.. Vai voitko ap sanoa varmana ettei lapsi saa tänää tasan mitään ruokaa ??? Miten todistat sen ??

[QUOTE="a p";24076879]niin no ei sillä periaatteessa ole väliä vaikka tietäsivätkin että se minä olin. ja varmasti arvaavat kuitenkin. olen monesti puhunut perheen äidin kanssa, mutta ei sillä ole vaikutusta. kun ei vaan rahaa osata käyttää niin ei osata. niin monta kertaa olen tosiaan ennen jeesinyt ja lainannut rahaa yms, mutta nyt on monet lainat jo takaisin maksamatta eikä tuota näköjään tule yhtään mitään :([/QUOTE]
Vanhempien rahankäyttö ei ole syy lastensuojeluun, jos lapsilla kuitenkin on katto pään päällä ja ruokaa. Tuttavasi on ehkä joskus sulle sanonut, että ei saa lainattua rahaa keneltäkään muulta ja niinpä sinä olet lainannut. Mutta oletko täysin varma, että hän ei saa lainaksi rahaa muualta? Täysin varma, että hän ei saa diakonissalta ruoka-apua? Täysin varma, että tuttavasi lapset näkevät nälkää, jos juuri sinä et heitä auta?

• Tykkää
Reactions: Blue cat
[QUOTE="tuitui";24076943]Tätä palstaa ku seuraa nii ls-ilmoitus kuuluu kaikken äitien sanavarastoon =/
Jos se lapsi oikeasti voi hyvin ja vanhemmat voi hyvin ei sinne saatana mitään ilmoitusta tarvi joak asiasta tehdä. Mie oon ihan varma, että silläkin perheellä on kaapissa puurohiutaleita ja hanassa vettä että eiköhän se lapsi ruokansa saa ...
Ihan oikeasti pitäis saada ne resursit riittämään sinne minne kuuluu.. Vai voitko ap sanoa varmana ettei lapsi saa tänää tasan mitään ruokaa ??? Miten todistat sen ??[/QUOTE]

Ei riitä, että lapsi saa vain jotain ruokaa (vettä ja kaurapuuroa). Kyllä lapsi tarvii vähän muutakin kasvaakseen ja pysyäkseen terveenä.

[QUOTE="vieras";24076994]Ei riitä, että lapsi saa vain jotain ruokaa (vettä ja kaurapuuroa). Kyllä lapsi tarvii vähän muutakin kasvaakseen ja pysyäkseen terveenä.[/QUOTE]

Nii-in en kyllä väittänytkään muuta.. Tarkoitinkin vain tätä päivää !!!!!!!
Tuo ei ole minusta mikään ls-ilmoituksen paikka...
Itekkin muistan ku mies jäi työttömäksi juuri kuin sain nuorimmaisen..
Raha loppu vaikka kuinka laski ja silti aina jotakin ruokaa laitettiin just vaikka puuroa jne. Ei tämäkään perhe ihan ilman rahaa ole, että joka päivä lapsi syö vesipuuroa..

Eikö kannattaisi kysyä ihan suoraan ja keskustella tän perheen äidin kanssa asiasta?
Että ovatko lapset OIKEASTI nälkäisiä, ei kai kukaan tosissaan pidä lasta nälässä, siinä vaiheessa varmasti jostain saa sen muutaman euron että saa jotain ruokaa pöytään!
Ei kai kukaan vanhempi anna oman lapsen olla nälissään!?
KYSY ja KESKUSTELE, ennenkuin alat ilmoituksia tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja rahaton minäkin:
Eikö kannattaisi kysyä ihan suoraan ja keskustella tän perheen äidin kanssa asiasta?
Että ovatko lapset OIKEASTI nälkäisiä, ei kai kukaan tosissaan pidä lasta nälässä, siinä vaiheessa varmasti jostain saa sen muutaman euron että saa jotain ruokaa pöytään!
Ei kai kukaan vanhempi anna oman lapsen olla nälissään!?
KYSY ja KESKUSTELE, ennenkuin alat ilmoituksia tekemään.

Kyllä näitäkin riittää.. jotka ei lapsia ruoki.

kyllä olet sanonko mikä :O miksi se on niin kamalaa antaa ruokakassia jos tarpeeseen menee tai miksi on kamalaa vaikka kutsua lapset syömään?
Itse en voi tajuta että ollaan noin oman navan tuijottajia ja annetaan vaikka nälkiintyneen lapsen huutaa vieressä kunhan äp saa mahansa täyteen makkaraa

Haluatko sä ihan rehellisesti apua perheelle vai päästä kiillottamaan omaa sädekehää näpäyttämällä lastensuojelun varjolla? Miten luulet konkreettisesti lastensuojelun puuttuvan peliin? Jos lapsi ei kerran ilmeisesti kuitenkaan ole nälkiintynyt eikä huonovointinen, luuletko että ilmoituksen tekeminen ja yhteydenotto sosiaalityöntekijältä auttaa perheen talouden että varsinkin elämänhallinnan kuntoon, vai kenties sulkee heidät vielä enemmän ongelmiensa kanssa yksin siinä pelossa että kohta lapset lähtee?

Musta vaan tuntuu että vähän liian usein ihmiset lähtee heittelemään ls-ilmoituksia kehiin vailla kunnon todisteita ja varsinkaan miettimättä todellisia vaikutuksia. Se ei mene ihan niin että tuosta noin vaan ilmoitus lastensuojeluun kun parempihan se on tehdä hätävarjelun liioitteluna kuin miettiä vielä hetki. Turhasta ilmoituksesta on aika paljon haittaa perheelle, varsinkin lapselle, ja kun systeemi ylikuormittuu turhista ilmoituksista, saa tarvitsevat vielä vähemmän ja vaikeammin apua.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Olen monien kanssa samaa mieltä ja totean myös samaa kuin jo muutamat. Jos sinulla on ruokaa tai mahdollista ostaa heille ruokaa niin tee se, kutsu perhe päivälliselle yms. Rahaa ei tarvitse antaa. Tuo on sitä auttamista ei tässä tapauksessa ls-ilmoitus.
Ihan oikeasti jos haluat auttaa niin tuossa on apu neuvo annettu.

Alkuperäinen kirjoittaja uäpiu;24077526:
kyllä olet sanonko mikä :O miksi se on niin kamalaa antaa ruokakassia jos tarpeeseen menee tai miksi on kamalaa vaikka kutsua lapset syömään?
Itse en voi tajuta että ollaan noin oman navan tuijottajia ja annetaan vaikka nälkiintyneen lapsen huutaa vieressä kunhan äp saa mahansa täyteen makkaraa

Kyse ei varmaan ole siitä ruokakassista. Vaan siitä että niitä saisi jokaviikko sitten viedä.

Jos vanhemmat tosiaan ostelevat osamaksulla kaikkea kivaa itselleen ja rahat uppoavat niihin. Niin näin käy varmasti jatkossakin jos muut ruokkivat lapset.

tällöin ei ole kyse oikeasti köyhyydestä, vaan vanhempien ääliömäisyydestä.

Voisihan minäkin ostaa uuden telkkarin ja sitten valittaa kun rahat on loppu. Mutta en osta, vaan ostan ensin ruokaa yms, mitä elämiseen välttämättä tarvitsee. Ja jos rahaa jää laitan ne säästöön telkkua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja uäpiu;24077526:

joo, aika uskomatonta ettei tuu mieleen itse auttaa naapuria...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä!;24077617:

Mä kyllä ymmärrän ap:ta.
Tuossa tilanteessa sitä saa olla viikko-, kuukausi- ja mahdollisesti jopa vuosi tolkulla syöttämässä niitä lapsia. Ja kun tulee talvi, niin antamassa vaatetta sun muuta.

Jotkut ei vaan ymmärrä jos ei viranomaistaholta tule sitä kehotusta laittaa ne raha-asiat kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24077678:
Tuossa tilanteessa sitä saa olla viikko-, kuukausi- ja mahdollisesti jopa vuosi tolkulla syöttämässä niitä lapsia. Ja kun tulee talvi, niin antamassa vaatetta sun muuta.

Jotkut ei vaan ymmärrä jos ei viranomaistaholta tule sitä kehotusta laittaa ne raha-asiat kuntoon.

Realistisesti? Sossu soittaa ja sanoo että teistä on tehty ilmoitus, vastaanottaja suuttuu ja kieltää että siihen olisi mitään syytä, mahdollisesti tehdään kotikäynti tai todennäköisesti asia kuitataan puhelimitse tai ilmoituksen kohteen käynnillä toimistolla lapsen kanssa. Asiaan ei kaikella todennäköisyydellä puututa yhtään enempää eikä viranomaistaho todennäköisesti edes kehota laittamaan raha-asioita kuntoon koska he todennäköisesti eivät päällisin puolin näe tarvetta sellaiseen.

Tästä viisastuneena perhe kuitenkin todennäköisesti myös jatkossa pysyttelee huomattavasti matalammalla profiililla naapuruston ja vaarallisten puolituttujen edessä, ettei uusia ilmoituksia ja mahdollista uhkaa lasten menetyksestä tulisi. Kuka tässä siis saa apua ja miten ja mistä?

Ja ei, en koe olevani pessimisti, ihan vain realisti ottaen tämänhetkisen järjestelmän resurssien tason huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24077678:

Suomessa ei kyllä ole millään tavalla laitonta elää tukien ja avustusten varassa. Ihan vapaasti saa hummata palkkansa turhuuksiin, jos siitä huolimatta jollain keinolla pystyy huolehtimaan lapsistaankin. Ymmärrän kyllä, jos ap on kyllästynyt auttamaan tätä tuttavaansa, mutta ei hänen kyllästymisensä tai erilainen näkemys järkevästä rahankäytöstä ole syy lastensuojeluilmoituksen tekemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä!;24077617:

Niinpä! Taitaa olla perhettä vastaan jotain hampaankolossa ja ei ole selkärankaa selvittää asioita. Taitaa ap olla etsinyt syytä milloin voisi jollakulla näpäyttää. Missä yhteisöllisyys? Ei muuta kuin ls-ilmoituksia kehiin niin maailma pelastuu. Let me laugh you stupid pitch!

Yhteistyössä