kuinka monii teistä vois olla sosiaalisissa tilanteissa juomatta

• Viestiketjun aloittaja kkak
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jotenkin vaan tuli tästä mieleen, että toisaalta jos oikeesti kaverit kattois pitkään ja puuttuis asiaan, niin eikö kannattais ennemmin vaihtaa kaveripiiriä kun omia arvoja, jos siis juominen ei ythään huvita???
No ei mua ennenkään ole katseet tappanu. Oon muutenkin omalaatuinen. Jos joku jää tuijottamaan, otan sille kuvan itestäni (kyllä vaan, näin olen oikeesti tehnyt). Meidän kaveriporukassa hyväksytään jkaisen erilaisuus, ja itseasiassa jokaisella on joku erikoinen luonteenpiirre mistä heitetään läppää. Ollaan samassa lastenkodissa kasvettu tai muuten samoissa porukoissa pyörittyn. 20 vuotta, joten tunnetaan toisemme aika hyvin.

[QUOTE="vieras";24076063]No ei mua ennenkään ole katseet tappanu. Oon muutenkin omalaatuinen. Jos joku jää tuijottamaan, otan sille kuvan itestäni (kyllä vaan, näin olen oikeesti tehnyt). Meidän kaveriporukassa hyväksytään jkaisen erilaisuus, ja itseasiassa jokaisella on joku erikoinen luonteenpiirre mistä heitetään läppää. Ollaan samassa lastenkodissa kasvettu tai muuten samoissa porukoissa pyörittyn. 20 vuotta, joten tunnetaan toisemme aika hyvin.[/QUOTE]

Mä en erityisesti tarkottanu tuolla ketään, vaan se vaan tuli mieleen, että ajatus "juon ettei kaverit kato" on lähtökohtaisesti vähän hassu!!
Toki itsekkin olen juonu, koska kaikki muutkin joi, mutta nimenomaan siksi, kun kaikki muutkin joi, ei tullu mieleen, että vaihtoehtoja on. Kun huomas, ettei juominen oo kivaa, niin se vaan jäi -ja ne "kaikki muut" joi edelleen ja keskittyi niin täysillä omaan juomiseensa, ettei edes huomannu, että mä en enää juurikaan juo!

"vieras"
Mä en erityisesti tarkottanu tuolla ketään, vaan se vaan tuli mieleen, että ajatus "juon ettei kaverit kato" on lähtökohtaisesti vähän hassu!!
Toki itsekkin olen juonu, koska kaikki muutkin joi, mutta nimenomaan siksi, kun kaikki muutkin joi, ei tullu mieleen, että vaihtoehtoja on. Kun huomas, ettei juominen oo kivaa, niin se vaan jäi -ja ne "kaikki muut" joi edelleen ja keskittyi niin täysillä omaan juomiseensa, ettei edes huomannu, että mä en enää juurikaan juo!
Joo tajusin kyllä ettet erityisesti esim. mua tarkoittanut. Mä vaan meinasin, että jos joku kattoo pitkään, niin en mä ala sen takia kaveriporukkaa vaihtamaan. Jos joku siinä tilanteessa katsoisi pitkään, syynä olis todennäköisesti se, että on totuttu näkemään jonkun juovan alkoholia, joten o outoa jos se henkilö ei juo. Sama kun mulla silloin harvoin kun juon, se on kavereiden mielestä outoa koska ovat tottuneet etten juo alkoholia.

Mun mielestä sosiaalisuus on yks typerimpiä syitä juoda ja kertoo ihmisen heikosta itsetunnosta ja luonteen heikkoudesta.

Mä katson hyvin pitkään "kavereita" jotka tuomitsevat sen perusteella ettei tee mieli juoda.. Että joo, voin juoda tai olla juomatta ihan omien fiilisten mukaan. Snadisti huolestuttavaa mennä noin vahvasti ryhmäpaineen mukana. Näinkö suomalaiset alkoholistit tehdään?

yyhoo
Mulle sosiaalinen tilanne ei luo minkään sortin paineita. Otan, jos otan tai olen ottamatta, eikä se tuota mitään tuskia tai ketutusta. Mun on kaveripiiri jo tottunut, että mä juon äärimmäisen harvoin ja sillonkin vaan siiderin tai kaksi, eikä ne kato yhtään pitkään. Ennemmin ne kattos, jos mä vetäsin ihan örvelöt.... :D Jos lähetään jonnekin ulos, voi joku hyvän päivän tuttu tulla sopeltamaan, että etkö sä meinaa ottaa mitään ja miks et ota, mutta sanon vaan, että ei kiinnosta, niin se on siinä. =)

"joo"
Helposti pystyisin. Alkoholi kyllä maistuu silloin tällöin ja joskus on jopa mukava vetäistä ne kahden-kolmen päivän perseet samaan putkeen. Mutta aina ei juominen maistu ja jos on vaikka sen kolme-neljäkin viikkoa ihan ilman mitään, niin kyllä siinä ajassa jo väkisin ehtii tulla sellainen sosiaalinen tilanne jossa muut juovat ja jos itselle ei maistu, niin sittenpä olen selvinpäin mukana.

Ihan hyvin voin. Kyllä siihen joku selitys tarvitaan, mutta se on ihan ymmärrettävää, kun yleensä aina juon. Pelkkä "ei nyt huvita" on kyllä ihan riittävä. Ja tämä siis jos vaikka tavataan kavereitä terassilla tai ravintolassa tms. kun yleensä kuvaan kuuluu alkoholi, muissa tilanteissa ketään ei kiinnosta juonko vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen;24076554:
Helposti. Samalla linjalla olen ollut aina. Tosin kyllä aikoinaan kyllästytti selittää miksi en juo. Esim: "Tuleeko susta hullu, jos juot?". Hmmm, ei tämän hullummaksi varmaan enää edes viinan voimalla voi tulla.
:LOL: Aika suomalaista ajattelua, että täytyy olla joku hullu, jos ei juo. Että normaalit ihmiset ottavat viinaa.:D

Ksantippa S.
No en minä terassilla kuivin suin istuisi, johan se on ikävää sen istumapaikan tarjoajaa eli ravintoloitsijaa kohtaan. Mutta ainakin meillä päin tarjoillaan mm. vissyä, alkoholitonta olutta, tuoremehua ja ginger alea.

Kavereiden kanssa meillä on aina ollut mielenkiintoisemmat keskustelun aiheet kuin se, mitä kenelläkin tuopissaan on. Jos juominen on jonkinmoinen joukkosuoritus, kannattaa miettiä ovatko ne kaverit niin kovin hyviä kavereita noin ylipäätään.

Yhteistyössä