Tässä on onneksi laki takana eikä tämä ole mielipidekysymys.Mun mielestä taas päinvastoin. Jos valitsee tiiviin asumismuodon, niin silloin valitsee myös sen, että sääntöjä on tiukasti noudatettava ja muut huomioitava. Metelöinti yöllä ei ole sallittua.
Mulla oli yliopisto-opiskelujen aikana kaveri, jonka naapuri sai vauvan. Vauva huusi aivan seinän takana kaikki yöt ja kaveri nukahteli päivisin luennoilla...Eli jos sattuu olemaan työssäkäyvä kerrostalossa asuva ihminen, niin pitää vain tottua ajatukseen, että naapurin kersat saavat terrorisoida naapurustoa joka yö? Kiva olla väkisin hereillä sinne keskiyön yli jos herätyskello on soimassa vaikka klo 4 aamulla.
Se on normaalia jos muksut joskus kiukkuilee, mutta ap ei ole kertonut onko tämä jokailtainen rutiini.
Kyllä minäkin soittaisin vuokraisännälle jos viikko-/kuukausitolkulla joutuisi kestämään parin tunnin yöunilla jonkun naapurin takia. Ja olettaisin että edes jotain tehtäisi asialle.
Juu kyllä, jos muutat kerrostaloon niin sun pitää ymmärtää, että naapurin vauva saattaa herätellä öisin, ilman että vauvan äidin tarvitsee lähteä autoon vauvansa kanssa keskellä yötä tai lääkäritutkimukseen siksi, että sinä parka kärsit tästä ohimenevästä vaiheesta. Mielestäni on ihan epäterve henkisesti, jos ei tällaista asiaa kestä eikä ymmärrä. vauva itsee silloin kuin itkettää, vauva rauhoittuu sitten kuin rauhoittuu, hän ei ajattele, että kello 22 alkaa kerrostalosääntöjen hiljaisuus (joka muuten koskee lähinnä äänekästä tekemistä, ei tarkoita, ETTÄ LASTEN TULEE OLLA AIVAN ÄÄNETTÄ SEN JÄLKEEN) Samoin kuin sinä saat oppia sietämään kerrostalossa tai rivitalossa, että vaikka sinun pilttisi on suu kiinni ja kanttuvei kello 19. 00, niin naapurin lapsi saattaa saada valvoa vielä vähän mylöhempään ja hän saattaa itkeä iltaisella nukkumaankäydessään. Ja sen, että normaali vanhempi korottaa ääntä päivänmittaan joskus, se ei ole merkki vielä hermoromahduksesta. Jos et sitä toisten eloa kestä seinäntakaa kaikessa hiljaisuudessasi kuunnella, mene sinä sinne lääkärin tutkimuksiin tai osta radio, ja laita sinne sitä klassista musiikkiasi soimaan, niin että se peittää tämän naapurin ihan sairaan kamalan terrorin. (vauvan yöherätykset, taaperon iltakiukku, naapurin äidin äänen iltasella)Eli jos sattuu olemaan työssäkäyvä kerrostalossa asuva ihminen, niin pitää vain tottua ajatukseen, että naapurin kersat saavat terrorisoida naapurustoa joka yö? Kiva olla väkisin hereillä sinne keskiyön yli jos herätyskello on soimassa vaikka klo 4 aamulla.
Se on normaalia jos muksut joskus kiukkuilee, mutta ap ei ole kertonut onko tämä jokailtainen rutiini.
Kyllä minäkin soittaisin vuokraisännälle jos viikko-/kuukausitolkulla joutuisi kestämään parin tunnin yöunilla jonkun naapurin takia. Ja olettaisin että edes jotain tehtäisi asialle.
Mä olisin voinut ottaa vaikka lastensuojelun ympärivuorokauden katselemaan, jos se olisi jotenkin lapsen oloa helpottanut. Epäilen kuitenkin, että tuskin he olisivat osanneet auttaa yhtään paremmin kuin hyvä lasten allergologi.Kuka on sanonut mitään hiljaisuudesta. Täältä saa sellasen kuvan että työssäkäyvät ihmiset ovat jotain hiljasia hissukoita, vaikka ihan normaaleja ihmisiä hekin jotka mahdollisesti tarvitsevat välillä unta. Enkä tajua miten se radio auttaa nukkumiseen, onko asiaa tutkittu jotenkin?
Ja eikö sinusta ole "ihan sairaan kamalaa terroria" jos itse joutuisit kuukausitolkulla elämään parin tunnin yöunilla?
Eli jos vaikkapa kerrostalossa on 16 asuntoa, ja yksi näistä on äänekäs ja vaikka 10:stä asunnosta on tehty toistuvasti valituksia, niin vuokraisäntä ei voi tehdä asialle mitään? Kai nyt joku lastensuojeluviranomainen edes voi käydä katsastamassa tilanteen, ehkä antaa äidille jotain vinkkejä mitä kannattaa tehdä tms.
Se on totta ettei se välttämättä auta, mutta naapureille voisi olla tärkeää että olisi mustaa valkoisella siitä, ettei asialle voi mitään.Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti;24068148:Mä olisin voinut ottaa vaikka lastensuojelun ympärivuorokauden katselemaan, jos se olisi jotenkin lapsen oloa helpottanut. Epäilen kuitenkin, että tuskin he olisivat osanneet auttaa yhtään paremmin kuin hyvä lasten allergologi.
Mä taidan olla ihan kummajainen, mutta mua ei kyllä pätkääkään häiritse toisten lasten itkeminen, ei kaupassa, ei naapuriossa, ei bussissa. Pitääkö sun mielestä äidin lähteä itkevän vauvan kanssa bussistakin, jos vauva ei rauhoitu siellä? Vaikka olisi kiire , niin ei muutakun pysäkillä pois ja odottelemaan seuraavaa. Tottakai tuollainen huvikseen huudattaminen on ihan erijuttu, kuten kirppiksellä huvikierros ja lapsen samanaikainen itkettäminen, tai edes kotonakaan mikään piittaamattomuudesta johtuva pattereiden kolkutus tai lapsen huudattaminen. Mä käsitin kyllä tämän aiheen niin, että kyseessä on vauvan yöherätykset ja taaperon iltakiukuttelu,toki se ei juuri kerro paljoa metelitasosta, mutta mielestäni ovat ihan tavallista lapsiperheissä. Ja tuollaiseen sekaantuminen on vaan äidin kiusaamista ja itsekeskeisyyttä naapureilta.Hieman OT:
Jos lapsi saa raivarit kaupassa/jossain, mielestäni vanhempien kuuluu saada lapsi rauhoitetuksi tai lähteä lapsen kanssa pois.
Itselläni on kaksi lasta ja kaupparaivareilta ei ole vältytty, mutta en oleta, että muiden ihmisten pitää kuunnella rääkymistä siihen asti, että saan varmasti kaiken ostettua. Lähden lasten kanssa pois ja tulen joko myöhemmin yksin uudestaan tai sitten kokeillaan uudestaan lasten kanssa seuraavana päivänä.
Miksi muiden ihmisten pitäisi sopeutua lasten huutoon, mutta vanhempien ei pidä sopeutua siihen, että muiden ei tarvitse lasten rääkymistä huudella.
Kerran kirppiksellä eräs äiti vietti puolitoista tuntia huutavan lapsen kanssa. Hän vain kierteli rauhassa ja lapsi huusi suoraa huutoa. Miksi meidän muiden piti kestää tätä?
Miksei äiti ottanut muita huomioon ja lähtenyt lapsen kanssa pois?
Sama AP:n tilanteessa, miksi naapurien pitäisi jaksaa kuunnella jatkuvaa huutoa, hekin maksavat yhtälailla vuokraa asumisestaan. Tottakai elämän ääniä täytyy kerrostalo-/rivitaloasumisessa kestää, muttei häiritsevää elämää kuukausitolkulla.
Meidän yläkerrassa asuu nuoripari, joilla on välillä bileitä (jotka saattavat jatkua hiljaisuuden jälkeenkin). Minua/perhettäni ne eivät häiritse, kunhan eivät jokainen viikonloppu rupea bailaamaan yömyöhään.