Mistä nämä laulunsanat sinun mielestäsi kertovat?

Annika Eklund – Niin pieni
Säv. Antti Kleemola
San. Eija Hinkkala

Puhun sulle hiljaa, vaikket ole täällä. Ikävää mun täytyy tyynnyttää. Sä oot mulle ihme, pieni suuri ihme, joka ikuisesti valokseni jää.

Rakastavat kädet, rakastavan sydämen, kiedon ympärilles silloinkin kun luonas ole en.

Niin pieni, mutta maailman vahvin on sun luottamus. Niin pieni, mutta voimallisin on sun rakkaus. Niin pieni, mutta maailman lujin on sun kosketus. Niin pieni, mutta suuri, etten tiedä suurempaa.

Tarvitset mua vielä monta vuotta turvaksesi, herkkää kasvamistas vaalimaan. Sä oot vasta taimi, hento pieni taimi, jolle toivon vahva varsi versoaa.

Rakastavat kädet, rakastavan sydämen, kieron ympärilles silloinkin kun luonas ole en.

Niin pieni, mutta maailman vahvin on sun luottamus. Niin pieni, mutta voimallisin on sun rakkaus. Niin pieni, mutta maailman lujin on sun kosketus. Niin pieni, mutta suuri, etten tiedä suurempaa.

Värität mun unen, ajatuksen jokaisen hellyydellä, joka antaa voimaa halki kaipauksen.

olisko
"Tarvitset mua vielä monta vuotta turvaksesi, herkkää kasvamistas vaalimaan. Sä oot vasta taimi, hento pieni taimi, jolle toivon vahva varsi versoaa." Ei kai näin kuolleelle sanottaisi.

"vieras"
Jaa a. En tiedä, mutta totta toi, tota "sä oot vasta taimi" jne kohtaa ei sanottais kuolleelle. Onko laulajalla lapsia? Jos, niin minkäikäisiä? Ehkä se on raskaana?
Miksi kuvittelet että laulun sanat kertovat laulajan omasta elämästä ? Sanoitushan on jonkun aivan muun kuin laulajan. Näin on aika useasti. Harva laulaja kertoo omasta elämästään esittämissään kappaleissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24066284]Miksi kuvittelet että laulun sanat kertovat laulajan omasta elämästä ? Sanoitushan on jonkun aivan muun kuin laulajan. Näin on aika useasti. Harva laulaja kertoo omasta elämästään esittämissään kappaleissa.[/QUOTE]

Todella harvoin. Sanat on usein taiteiltu niin, että mahdollisimman moni löytää niistä jotain itselleen ja voi muokata omaan tilanteeseensa sopivaksi, siksi vihjaillaan ja jätetään sanomatta.
Toisinaan sanat on pelkkä helinää vailla sen kummempaa sanomaa, melodialla voidaan ohjata tiettyyn suuntaan, mutta jokainen tulkitsee oman näkemyksensä mukaan.

En tuossa näytteessä näe ollenkaan viittausta kuolemaan, päin vastoin, sanat viittaa selkeästi muuta. Äiti kaipaa lastaan. Tuttu tunne.

"minä"
Mielestäni jokainen kokee sanoitukset yksilöllisesti. Ei ole väliäkään sillä, miksi lauluntekijä on sanoitukset alunperin tarkoittanut, ne voi merkitä jokaiselle ihmiselle eri asiaa eikä siinä ole mitään väärää.

"vieras"
Mulla tulee mieleen pienen pieni keskonen.
Ystävälläni ihan vain vauva/lapsi.
Toisella menetetty lapsi, enekelinä taivaalla.
(tosin sanonut itsekin et kuolleesta ihmisestä tuo laulu kokonaisuudessaan kerro, hänelle tuo vain tuo lohtua.)

Niin on moneen lähtöön tulkintoja.

W
Äidin lauluna elossa olevalle lapselleen sen mieltäisin. Mutta jos kastetilaisuudessa aikoisin tuota käyttää tarkistaisin kyllä taustat. Tulkinnat kun on aina tosiaan tulkinnanvaraisia.

Eija Hinkkala
Niin pieni -laulu sopii vallan mainiosti kastetilaisuuteen esitettäväksi. Kyllä se kertoo puhtaasti lapsen ja vanhempien tai vaikkapa lapsen ja isovanhempienkin välisestä lujasta rakkaudesta. Jostain syystä tarinan kertoja on kerrontahetkellä vain pois lapsensa luota. Kuten joku edellä mainitsikin ei laululyriikoissa kaikkea kirjoiteta auki, se jättää kuulijoille omien tulkintojen ja samaistumisen mahdollisuuden.

Hienoa on, että laulun esittäjäksi päätyi Annika Eklund, jolla on pieni lapsi ja joka työnsä vuoksi joutuu olemaan joskus erossakin lapsestaan. Annika tulkitsee laulun todella koskettavasti.

Yhteistyössä