Ukko haluis downshiftata, mä en oikein...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miiruli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ap";24041286]Uh mutkun voitas tienata 5000 + 2500. Siin on aika iso ero. Mut ei kai sitten, olipa taas naismaisia heittoja... ai että mää loikoillut 8 vuotta, just joo... uskomatonta.[/QUOTE]
No ala tienata se 5000 €. Ei voi olla niin ylivoimaista tämän päivän naisille, joille kaikki on lähestulkoon mahdollista. Jo 70-luvulla äitini opetti, että jos jotain haluaa saada, kannattaa tienata rahat siihen ihan itse. Ei tarvii sitten itkeäkään elintason perään, jos ukko yks kaks ottaakin ritolat.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Siis sä haluat pakottaa miehesi vastoin tahtoaan töihin josta hän ei pidä ollenkaan vain siksi että sä haluat pitää yllä tietyn materialistisen elintason? Miehen mielipiteellä ei ole väliä? Teillä taitaa mihen kanssa olla aika erilaiset arvot. Miksi pitää paahtaa vastentahtoisesti isopalkkaista duunia, jos vähemmälläkin tulee toimeen ja voisi tehdä kivaa duunia tai ainakin kokeilla jotain uutta.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24041414:
No ala tienata se 5000 €. Ei voi olla niin ylivoimaista tämän päivän naisille, joille kaikki on lähestulkoon mahdollista. Jo 70-luvulla äitini opetti, että jos jotain haluaa saada, kannattaa tienata rahat siihen ihan itse. Ei tarvii sitten itkeäkään elintason perään, jos ukko yks kaks ottaakin ritolat.

Nimenomaan. Jos jotain haluaa saada, sen eteen täytyy tehdä töitä. Ihan itse!

Jumalauta, laiskimukset. Ensin opiskellaan kolmikymppiseksi, sitten töihin ja 10 työvuoden jälkeen vingutaan että on ollut PITKÄ TYÖPUTKI?! Menkääpä vinkumaan isovanhemmillenne, jotka aloittivat 16-vuotiaina ja työskentelivät kunnes jäivät eläkkeelle 50 vuoden työnteon jälkeen. VIIDENKYMMENEN.

[QUOTE="vieras";24041500]Jumalauta, laiskimukset. Ensin opiskellaan kolmikymppiseksi, sitten töihin ja 10 työvuoden jälkeen vingutaan että on ollut PITKÄ TYÖPUTKI?! Menkääpä vinkumaan isovanhemmillenne, jotka aloittivat 16-vuotiaina ja työskentelivät kunnes jäivät eläkkeelle 50 vuoden työnteon jälkeen. VIIDENKYMMENEN.[/QUOTE]

Mut ku elämä on nii rankkaa ku hoidan lapset ja en saa 300 neliöistä taloa :'(

[QUOTE="vieras";24041500]Jumalauta, laiskimukset. Ensin opiskellaan kolmikymppiseksi, sitten töihin ja 10 työvuoden jälkeen vingutaan että on ollut PITKÄ TYÖPUTKI?! Menkääpä vinkumaan isovanhemmillenne, jotka aloittivat 16-vuotiaina ja työskentelivät kunnes jäivät eläkkeelle 50 vuoden työnteon jälkeen. VIIDENKYMMENEN.[/QUOTE]

Pari vuotta takaperin oli lehdissa juttua siitä, kuinka nykyään ihmisestä revitään kymmenessä vuodessa irti se, mikä ennen kesti tuon 40 vuotta. Ja sen jälkeen kyseinen ihminen on loppuunkäytetty ja "vanha". Esim. töitä ei jätetä työpaikalle, vaan ne kulkeutuvat toimistolta kotiin vähintään ajatuksissa, mutta yleensä myös käytännössä.

Vanhempani ovat näitä 15-16vuotiaina työelämän aloittaneita. Heidän ei tarvinnut vuoden välein pelätä irtisanomisia, kuten ap:n miehen yrityksessä on tarvinnut tuon koko 10 vuotta. Jatkuvat YT:t. Voitte kuvitella stressitason eron, kun palkanmaksun loppumista ei ole tarvinnut kokoajan jännittää. Ymmärrän aloittajan miehen ajatuksia. Anna ap nyt esim. vuoden verran toisen miettiä mitä haluaisi elämältä, ja toipua. Paketin turvin teillä kun ei ole mitään hätää. Tiedä miten mielenkiintoisiin hommiin ja kohtuupalakttuihin töhin sit päätyykään. Eikä sunkaan tarvitse siitä unelmastasi isompaan asuntoon täysin luopua, mutta ole vähemmän ahne sen suhteen tässä kohtaa. Varsinkaan, jos et itse aio työelämän oravanpyörään itseäsi uhrata sen takia...

Jos haluta paremman elintason, hanki itse sellainen. Ethän voi olettaa, että mies painaa töitä ja hankkii sinulle sellaisen elintason kuin sinä haluat. Mene töihin, ole ahkera ja elätä sinä vuorostasi perhe.

• Tykkää

Tervetuloa tutustumaan, millaista on olla IT-alalla hieman isommissa saappaissa kuin niiden kännyköiden kokoaminen 8h päivässä. Projektit myydään koko ajan liian lyhyellä aikataululla tarjouskilvan häviämisen pelossa, omat ideat hukutetaan välijohdon huonoon organisointiin, osakekurssi laskee markkinoilla, porukkaa potkitaan ulos, yt-neuvottelut ovat käynnissä vuodesta toiseen, työkaverit ulkoistetaan alihankkijoille. Alihankkijat ulkoistavat nämä työt Aasiaan ja pistävät suomalaiset kortistoon, alihankkijoiden tehtävä on pistää porukkaa työttömäksi. Asuntolainaa on, ylityöt maksetaan rahana, ylitöitä pitää tehdä, koska muuten joudut pihalle ja ylitöitä on koko ajan, kuten myös matkustelua ympäri maailmaa. Istumista lentokentällä, istumista lentokoneessa, istumista hotellissa, istumista palaverissa. Päiviä poissa kotoa yli sata vuodessa.
Joo, ei ole kovaa kun ei ole känsiä käsissä. Pään sisällä paineet ovatkin vähän toista.

Meillä vähän samanlainen tilanne, paitsi että molemmat painettiin duunia sikana, kunnes 2 vuotta sitten syntyi eka lapsi ja nyt on toinen vauva. Nelikymppisiä ollaan ja mies on horissut jo monta vuotta, että haluaa jäädä eläkkeelle reilusti ennen normiaikaa tai ainakin tehdä elämällään jotain muuta kuin tuota tähänastista puurtamista. Nyt se on vuorotteluvapaalla eli ollaan molemmat himassa vielä jonkin aikaa, minä äitiyslomalla. Onpahan nyt kyllä munkin arvot menneet ihan ylösalasin: aikasemmin näin punaista, kun se alkoi horista tosta downshiftaamisesta, mutta kaksi vuotta lasten kanssa möllöttely on kyllä tehnyt oravanpyöräelämästä aika etovan vaihtoehdon mullekin. Asuntolainaa on aika vähän enää jäljellä eli pienemmälläkin palkalla pärjäisi, mutta pitää tässä kai kuitenkin varautua siihen, että eläkettä ei tule enää nykytahtiin, jos tulee lainkaan... isoja kysymyksiä joo.

[QUOTE="Äiti";24041683]Jos haluta paremman elintason, hanki itse sellainen. Ethän voi olettaa, että mies painaa töitä ja hankkii sinulle sellaisen elintason kuin sinä haluat. Mene töihin, ole ahkera ja elätä sinä vuorostasi perhe.[/QUOTE]
Just näin. Jokainen tehköön töitä sen verran kun itse katsoo tarpeelliseksi. On oikeastaan ihan typerää tehdä töitä enemmän kuin tarvitsee (paitsi verottajan mielestä) ja downshiftaamalla työnteon tarve vaan vähenee. Hattua nostan jokaiselle, joka alkaa downshiftaamaan :)

• Tykkää
Reactions: kukin tyylillään
[QUOTE="ap";24041142]Kesälomat on rentoutumista varten, mun mies haaveilee suunnilleen siitä, ettei enää koskaan tee täyspäiväsesti hommia. Ja minä olen äitinä tehnyt 24/7 hommia 8 vuotta. Ja se nyt on vaan niin, että toisista hommista maksetaan ja toisista ei. Mun oman alan hommien palkat on alta puolet mun miehen palkasta joten...

Toi on niin paskaa sanoo, että mee semmosiin hommiin josta saa semmosta palkkaa blaa blaa blaa... Jos noin helppoo olis kaikki, ni kaikkihan tienais sen viis tonnia...[/QUOTE]

Anna miehen olla nyt 24/7 koti-isä - vaikka seuraavat 10 vuotta. Mene sinä töihin ja elätä perhe.

Olet itse vastuussa siitä, että olet valinnut alan, jossa maksetaan "alta puolet" miehesi palkasta. Se on sinulle silloin ollut sopiva ratkaisu. Noh - nyt olet muuttunut ihmisenä, joten sinun täytyy hankkia uusi tutkinto tai olla kekseliäs. Olet nyt aikuinen, joten sinä kannat vastuun valinnoistasi.

[QUOTE="vieras";24041694]Tervetuloa tutustumaan, millaista on olla IT-alalla hieman isommissa saappaissa kuin niiden kännyköiden kokoaminen 8h päivässä. Projektit myydään koko ajan liian lyhyellä aikataululla tarjouskilvan häviämisen pelossa, omat ideat hukutetaan välijohdon huonoon organisointiin, osakekurssi laskee markkinoilla, porukkaa potkitaan ulos, yt-neuvottelut ovat käynnissä vuodesta toiseen, työkaverit ulkoistetaan alihankkijoille. Alihankkijat ulkoistavat nämä työt Aasiaan ja pistävät suomalaiset kortistoon, alihankkijoiden tehtävä on pistää porukkaa työttömäksi. Asuntolainaa on, ylityöt maksetaan rahana, ylitöitä pitää tehdä, koska muuten joudut pihalle ja ylitöitä on koko ajan, kuten myös matkustelua ympäri maailmaa. Istumista lentokentällä, istumista lentokoneessa, istumista hotellissa, istumista palaverissa. Päiviä poissa kotoa yli sata vuodessa.
Joo, ei ole kovaa kun ei ole känsiä käsissä. Pään sisällä paineet ovatkin vähän toista.[/QUOTE]

Kukaan ei pakota tollaseen hommaan. Ymmärtäisin jos esim. hoitoalalla ihminen väsyisi eikä haluaisi vaihtaa alaa koska haluaa auttaa muita, mutta jos menee johonkin 'rankkaan' työhön ihan ahneuden takia niin turha inistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24041320:
Hieno homma! Mä olen downshiftannut jo reilun vuoden materian suhteen ja nyt odotan aikaa, jolloin voisin vähentää työnteonkin minimiin.

Miten olet käytännössä tämän toteuttanut? Mistä olet vähentänyt, luopunut tms.? Miltä on tuntunut? Kiinnostaisi itseäkin....

[QUOTE="huhhuh";24041748]Kukaan ei pakota tollaseen hommaan. Ymmärtäisin jos esim. hoitoalalla ihminen väsyisi eikä haluaisi vaihtaa alaa koska haluaa auttaa muita, mutta jos menee johonkin 'rankkaan' työhön ihan ahneuden takia niin turha inistä.[/QUOTE]
Valitettavasti tämä on arkea teknologiafirmoissa ja niissä työskentelevien insinöörien elämässä. Kilpailijoina on koko muu maailma ja halpamaissa työ tehdään edullisemmin, joten suomalaisten firmojen on erottauduttava jollain muulla kuin halvalla hinnalla. Vaihtaminen ei auta mitään, tilanne on sama jokaisessa puljussa.

Olen tietotekniikan DI. Tykkäsin opiskella tätä alaa, mutta jo valmistuessani olin päättänyt, että en todellakaan myy elämääni Nokialle tai jollekin vastaavalle puljulle niin pienestä summasta kuin 5000e/kk. Tällä hetkellä tienaan vähemmän, mutta nautin työstäni täysillä. En vaihtaisi tämän alan teollisuushommiin, vaikka vähän enemmän maksettaisiin (ja vähän enemmänhän siitä maksetaankin).

Ja voin sanoa, etten olisi päivääkään naimisissa ap:n kaltaisen materialistin kanssa. Sääliksi käy ap:n miestä. Uskomatonta tuubaa väittää, että 8v kotiäitinä on henkiseltä kuormittavuudeltaan mitenkään verrattavissa it-alan paineisiin.

[QUOTE="huhhuh";24041748]Kukaan ei pakota tollaseen hommaan. Ymmärtäisin jos esim. hoitoalalla ihminen väsyisi eikä haluaisi vaihtaa alaa koska haluaa auttaa muita, mutta jos menee johonkin 'rankkaan' työhön ihan ahneuden takia niin turha inistä.[/QUOTE]

Eihän tässä nyt olekaan kyse siitä, että ap:n mies inisisi, vaan siitä, että ap inisee, kun mies ei halua jatkaa. :D

[QUOTE="Eee";24041809]Olen tietotekniikan DI. Tykkäsin opiskella tätä alaa, mutta jo valmistuessani olin päättänyt, että en todellakaan myy elämääni Nokialle tai jollekin vastaavalle puljulle niin pienestä summasta kuin 5000e/kk. Tällä hetkellä tienaan vähemmän, mutta nautin työstäni täysillä. En vaihtaisi tämän alan teollisuushommiin, vaikka vähän enemmän maksettaisiin (ja vähän enemmänhän siitä maksetaankin).

Ja voin sanoa, etten olisi päivääkään naimisissa ap:n kaltaisen materialistin kanssa. Sääliksi käy ap:n miestä. Uskomatonta tuubaa väittää, että 8v kotiäitinä on henkiseltä kuormittavuudeltaan mitenkään verrattavissa it-alan paineisiin.[/QUOTE]

Tuollaiset naiset kierretään kaukaa ja heitellään pienillä kivillä.

Joka ketjussa selitetään suu vaahdossa kuinka kotiäitiys on hienoa ja on hienoa olla kotona kunnes nuorinkin lapsi on koulussa ja senkin jälkeen. Ilmeisesti se on hienoa vain silloin kun mies raataa niska limassa ja kantaa palkan kiltisti kotiin. Ja kun on vihdoin tilaisuus tehdä elämällään mitä haluaa saa muijalta paskaa niskaan. Eikä se potkujen saaminen mikään helppo setti ole vaikka itsessä ei olekaan syytä.

Sä olet itse valinnut kotiäitiyden. Elä sen kanssa. Ellet voi elää sillä elintasolla jonka mies tuo, mene itse töihin. Äläkä jauha tota sontaa että sä teet jotain helkkarin rankkaa 24/7 hommaa. Kehtaatkin ruikuttaa vaikka olet 8 vuotta saanut maata kotona.

[QUOTE="kkk";24041750]Miten olet käytännössä tämän toteuttanut? Mistä olet vähentänyt, luopunut tms.? Miltä on tuntunut? Kiinnostaisi itseäkin....[/QUOTE]

Mä olen toistaiseksi vähentänyt vain kuluttamista. Työntekoa vähennän heti, kun tuo kuopuskin tuosta vuoden päästä lähtee inttiin. Mä olen luopunut uuden ostamisesta. Kavereilta, kirppikseltä ja kierrätyskeskuksesta saan melkein kaiken tarvitsemani. Ruokaa lukuunottamatta. Teen vanhasta uutta...just siskonpoika siivoaa vaatekaappejaan ja sanoin, että mä otan vastaan kaikki sen rikkinäiset vaatteet. Keksin niille kyllä uusiokäyttöä.

Tänä kesänä hurahdin ruukku- ja laatikkoviljelyyn eli kasvatan kaikenlaista ruukuissa ja laatikoissa parvekkeella ja pihalla. Voi olla, että en vielä kovin kaksista satoa saa, mutta tämä onkin opettelukesä :) Porkkanoiden seassa tosin kasvaa juolavehnää ja sehän on ihan syötävä villivihannes.

Korjaan, parsin, paikkaan ja teen vanhasta uutta. Teen itse mahdollisimman paljon. Mitä vähemmän kulutan, sen parempi. Jos on pakko kuluttaa, niin sitten annan rahani mieluiten kotimaahan ja jollekin pienyrittäjälle.

Tuollaiset naiset kierretään kaukaa ja heitellään pienillä kivillä.

Ai naiset, jotka on opiskellu tietotekniikkaa, mutta hoitanu hommansa niin fiksusti, ettei joudu raataan teollisuusorjina, vaan tekee mukavaa ja mielekästä työtä ja tienaa keskipalkkaa paremmin? :D Noh, ei oo kyllä kukaan vielä heittäny millään muullakaan kun pienillä kivillä... :D

[QUOTE="vieras";24041807]Valitettavasti tämä on arkea teknologiafirmoissa ja niissä työskentelevien insinöörien elämässä. Kilpailijoina on koko muu maailma ja halpamaissa työ tehdään edullisemmin, joten suomalaisten firmojen on erottauduttava jollain muulla kuin halvalla hinnalla. Vaihtaminen ei auta mitään, tilanne on sama jokaisessa puljussa.[/QUOTE]

Ilmeisesti insinöörejä ei opeteta lukemaan koska en kirjoittanut että vaihda firmaa vaan vaihda alaa. Kukaan ei kuole jos sinä et siellä puuhaile uusimman Nokian mallin parissa. Tai jos haluaa myydä elämänsä ja terveytensä firmalle niin ok mutta turha nurista.

Yhteistyössä