[QUOTE="outoko";24040597]Ööh mikä niissä papereissa sit maksaa? Sekö, että tiedät, että ne pennut ei oo "laittomia"? Takaako nää paperit sen tai jotenkin paremmat olot pennuille/vanhemmille kotioloissa?
Itse ostaisin ensisijaisesti sekarotuisen, rahalla ei ole väliä, mutta haluan, että tiedän koiran tulevan "hyvästä perheestä"...[/QUOTE]
Kyllä, paperit takaa paremmat olot pennuille ja pennun emälle.
Jotta koiranpennuille saadaan paperit, se vaatii tiettyjä edellytyksiä.
Esim. se nartun ikä. Jos narttu astutetaan liian aikaisin, sen pentuje ei saada rekisteriin. Tällä ehkäistään narttujen liian aikaista pennuttamista. Mikäli ostat pennun jolla on paperit, voit olla varma siitä, että narttu on ollut riittävän vanha pentueen saadessaan.
On olemassa myöskin sääntö sille, miten tiheään tahtiin saa nartulle tehdä pentuja. Mikäli ostat paperillisen pennun, niin tiedät ettei narttua astuteta jokaisista juoksuista. Toki välipentueitakin voi olla, mutta et ainakaan tällöin tue pentutehtailulla ottamalla välipentueesta paperittoman koiran.
Paperit ovat myös sinulle takuu siitä, että koira on rotukoira ja papereista on nähtävissä pennun vanhemmat. Tätä tietoa puolestasi tarvitset siihen, että voit ottaa selvää minkälaiset terveystulokset pennun vanhemmilla on. Se kun on melko oleellinen asia pentua valittaessa.
Mua on kusetettu rankasti koirakaupoissa. Ja siis nimenomaan sekarotuisen koiran kohdalla. Pennut syntyivät vahinkoastumisen tuloksena ja kasvattaja myi ne kaikessa hiljaisuudessa. Vaan kappas keppanaa...koirani emä astutettiin heti seuraavista juoksuista uudestaan, tällä kertaa rotu-uroksen kanssa ja nuo ko. pennut rekattiin.
Sekarotuisia pentuja ei kasvattajan puheen mukaan tällä nartulla ollut koskaan ollut. Kasvattaja vaan ei kaiketi muistanut, että vaadin koirasta kennelliiton kauppakirjaa allekirjoitettavaksi ja hän sen allekirjoitti. Niinpä minulla oli todisteet siitä, että se samainen narttu on myös mun sekarotuiseni emä. Vein asian eteenpäin kennelliiton kurinpitolautakunnalle (vai mikä se nyt oli), mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Mutta kyllä niiden sekarotuisten "rakkaustlastenkin" kanssa voidaan harrastaa pentutehtailua. Ei ole siis mitään takeita, että se koira on lähtökohtaisesti hyvästä paikasta, vaikka niin kivenkovaa väitettäisiinkin.