Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
pihi
kuluttaako kytkinen käyttö polttoainetta? Siis jos ajaa muutenkin taloudellisesti (moottorijarrutus ja jne jutut huomioiden) mutta painaa aina esim mutkissa kytkimen pohjaan, niin säästääkö polttoainetta kun ei käytä kytkintä turhaan?
 
"huoh"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23990717:
vitonen on ylivaihde ja tarkotettu maantienopuksille, jos ei satu olemaan 6 vaihteinen..
vaikka auto jaksais mennä sillä suurimmalla vaihteella 4kymppiä niin sitä ei ole siihen tarkotettu.
jotkut vaihteistot ei voitele itseänsä suurimmalla vaihteella pienissä nopuksissa kunnolla.
mutta kukin tyylillään ja omilla autoillaan, niin että nauttikaa ajosta..
Näin on ukkoni sanonut kun kysynyt olen erikseen että mitä haittaa on jos ajaa suurella vaihteella pienellä nopeudella. Itellä vielä kakkosvaihde edessä, ja tiedän jopa enempi autoista/ajamisesta kuin sellaiset joilla ollu jo vuosikaudet kortti... Tarkoitan esimerkiksi ap kysymystä.
 
pihi
Miksi mutkassa pitää painaa kytkintä? Olettamuksena on toki se ettei vaihdetta vaihdeta.
Ilmaisin asian epäselvästi. Eli kuluttaako turha kytkimen käyttö, kuten kytkimen painaminen mutkassa, enemmän bensaa?

Siis vaikka henkilö X ajaa aina samallla tavalla, käyttää moottorijarrutusta ja ajaa muuten taloudellisesti, mutta käyttää kytkintä ihan turhaan esim mutkissa ja liikennevaloissa, niin kuluttaako se turha kytkin käyttö polttoainettakin kytkimen lisäksi?
 
Ärsyttää
Minnuu ei voi liikenteessä muu niin ärsyttää kuin ne, jotka alkaa valojen jo vaihduttua vihreiksi etsimään sitä kytkintä ja yrittävät hädissään laittaa sitä oikeaa vaihdetta päälle kun edellä olevat ovat jo menneet! Näitä näkee harva se päivä! Ennakointia tuohonkin. Enkä siis tarkoita, että pitää sitä kytkintä luistattaa.
Terveisin eräs 35000 kilometriä vuodessa ajava, kaupunkiajoa paljon.
 
"jep jep"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23989854:
No näin minäkin. Rullailen vapaalla pitkiäkin pätkiä, kun olen luullut, että se säästää bensaa tai jotain. No olen sitten ilmeisesti tehnyt ihan väärin. :ashamed:

Siis minun piti lainata tuota mutsin kommenttia. Eli minullekaan ei muistaakseni kovinkaan montaa kertaa ole tullut vastaan tilannetta, jossa pitää jarruttaa vaihtamatta vaihdetta.
näin se onkin vanhemmalla autolla, uusimmilla ei vapaalla rullailusta ole mitään hyötyä, itseasiassa haittaa ilmeisesti.. eikä minullekaan ole monesti tullut sellaista tilannetta vastaan, etteikö pitäisi jarruttaessa myös vaihtaa vaihdetta pienemmäksi. Yritän ennakoida..
 
[QUOTE="jep jep";24034474]näin se onkin vanhemmalla autolla, uusimmilla ei vapaalla rullailusta ole mitään hyötyä, itseasiassa haittaa ilmeisesti.. eikä minullekaan ole monesti tullut sellaista tilannetta vastaan, etteikö pitäisi jarruttaessa myös vaihtaa vaihdetta pienemmäksi. Yritän ennakoida..[/QUOTE]

No niin, ei siis ihan metsään mennyt. En vain käynyt autokoulua uudestaan, kun vaihdoin auton uudempaan :D
 
hehhehhee
oikeestiko joku painaa kytkimen pohjaan. Mutta huvittavinta on että kaverini ajaa autoa kuin potkukelkaa potkuttelisi. painaa kaasua ja kun vauhti hiljenee niin painaa taas vähän ja höllää. taitaa olla idiootti.
 
oikeestiko joku painaa kytkimen pohjaan. Mutta huvittavinta on että kaverini ajaa autoa kuin potkukelkaa potkuttelisi. painaa kaasua ja kun vauhti hiljenee niin painaa taas vähän ja höllää. taitaa olla idiootti.
Toi on kauhein tapa ajaa. olen kerran tälläisen wrum-wrum-wrum-kuskin kyydissä ollut ja se oli mies. Monta sataa kilometriä niin, että auto nykii noin sekunnin välein. järenköyhää.
 
hehhehhee
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24034651:
Toi on kauhein tapa ajaa. olen kerran tälläisen wrum-wrum-wrum-kuskin kyydissä ollut ja se oli mies. Monta sataa kilometriä niin, että auto nykii noin sekunnin välein. järenköyhää.
En oikein ymmärrä minäkään mistä moinen tyyli opitaan.
 
"Hmm"
Luin koko ketjun läpi. Itse olen käynyt autokoulun kaksi vuotta sitten, kakkosvaiheeseen hain lykkäystä. Autokoulussa nimenomaan opetettiin että AINA kytkin pohjaan kun jarrutetaan. Miksi, sitä en tiedä. Näin olen kyllä tehnyt itse tämään kahden vuoden aikana.

Miksiköhän noin sitten opetetaan jos se on NIIN VÄÄRIN?
 
"poikia3"
Hassuinta tässä asiassa mun mielestä on se, että itse ajan niin automaattisesti, ettei minulla ole mitään hajuakaan miten kytkintä ajaessa käytän. Mutta nyt pari päivää olen itseäni tarkkaillut ja todennut, etten ainakaan aina jarruttaessa sitä paina. Ehdottomasti eniten ajan kaupunkiajoa, siellä on tarve jopa ryömittää ja risteyksissä olen kyllä aina valmiina lähtöön valon vaihtuessa, siis kytkin pohjassa ja vaihde päällä. Muuten stadissa kyllä jäisi jalkoihin.
 

Yhteistyössä