Kumpi valita kahdesta pahasta? (hammaslääkäriasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eelia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eelia

Vieras
Mulla on huomenna hammaslääkäri. Hampulääkäri soitti eilen ja kertoi puhelimessa mun vaihtoehdoista. Kyseessä on viimeinen poskihammas ennen viisaudenhammasta. Vaihtoehdot ovat: juurihoito, joka on kuulemma tuohon hampaaseen ihan älyttömän vaikea tehdä eikä se välttämättä onnistu. Juurihoito vie kuulemma 45 minuuttia per kerta ja useampaan otteeseen se pitää tehdä. Toinen vaihtoehto on hampaan poisto kokonaan. Hammaslääkäri suositteli minulle tuota poistoa, suurelta osalta siksi, että minulla on hammaslääkäripelko ja hän epäilee minun kykyäni kestää nuo hoidot.

Huomiseen mennessä pitäis nyt päättää mitä tehdä. Mua kauhistuttaa tuo juurihoito, mutta mua kauhistuttaa ihan älyttömästä myös se, että multa aletaan jo kolmenkymmenen iässä kiskoa hampaita irti. Onko mulla sitten nelikymppisenä jo tekarit??? Miten sitä sittenpärjää ilman sitä hammasta, eikö syöminen oo ihan kamalaa kun siellä on sellainen kolo koko ajan välissä? Kumman vaihtoehdon te valkkaisitte?

Hammas pois, aivan ehdottomasti! Olen itsekin hammaslääkärikammoinen, joten siksi valitsisin tuon, jossa pääsee periaatteessa kerralla. Sitä paitsi maksaa varmaan paljon enemmän hypätä juurihoidoissa kuin maksaa tuo hampaan poisto. Ainakin luulisin niin...

Minulla on kolo kahden hampaan välissä, eikä se paljoa haittaa. Olen kokenut myös pari juurihoitoa, itse asiassa hammas poistettiin epäonnistuneen juurihoidon päätteeksi: mätä oli levinnyt jo juurikanavan ulkopuolelle. Poistakoon hampaan, kunhan se vain lähtee juurineen, jotta voit siihen myöhemmin istuttaa implantin.

No mulle tehtiin juurihoito yhteen hampaaseen ja ihan rehellisesti sanoen se ei sattunut ollenkaan. Kertaakaan ei puuduteltu, mutta se ei vaan sattunut (näin esimerkkinä että juurihoito ei välttämättä ole mikään teurastus-operaatio jonka jälkeen kärsii saatanallisia kipuja kolme kuukautta vähintään).
Mutta hoitokertoja kyllä oli useita.

Jos hammaslääkäri on jo kurkannut sun suuhusi ja on sitä mieltä että ok hoitovaihtoehto olisi hampaan pois ottaminen, niin kallistuisin itse ehkä sen kannalle. Nopea toimenpide.
Ja mun käsittääkseni hampaat pyrkivät liikkumaan toisiaan kohti. Tai mulla nuorempana otettiin yksi hammas pois (kasvoivat hieman päällekäin) ja mitään rakoa sillä kohtaa ei kyllä ole. Tosin voin olla kyllä väärässäkin :)

Juurihoito ei satu, koska siellä ei ole enää mitään tuntevaa kudosta. Hermot ovat jo tuhoutuneet. Toimenpiteet tuntuvat kyllä ja kaikkein mielenkiintoisin vaihe on juurikanavien rassaaminen.

Jos hammaslääkäri on jo kurkannut sun suuhusi ja on sitä mieltä että ok hoitovaihtoehto olisi hampaan pois ottaminen, niin kallistuisin itse ehkä sen kannalle. Nopea toimenpide.
Ja mun käsittääkseni hampaat pyrkivät liikkumaan toisiaan kohti. Tai mulla nuorempana otettiin yksi hammas pois (kasvoivat hieman päällekäin) ja mitään rakoa sillä kohtaa ei kyllä ole. Tosin voin olla kyllä väärässäkin :)

Arvelisin, että sulla ei ole mitään rakoa koska hammas poistettiin sen takia, etteivät kaikki mahtuneet hyvin suuhun. Kyllä sinne rako jää jos hampaat mahtuvat hyvin (ei siis ahtautta) ja yksi poistetaan. Siihen tilalle voi kyllä laittaa uuden hampaan niin ei jää rakoa.

Mutta eikö sellainen uus hammas maksa ihan hunajaa? Mulla ei todennäköisesti ole koskaan siihen varaa jos maksaa niin paljon kuin olen kuullut huhuja. Tosin mitään varmaa tietoa hinnasta mulla ei ole.

otata hammas pois. juurihoidetusta hampaasta ei välttämättä tule koskaan enää "kunnon" hammasta jne.
kävin viikko sitten juurihoidattamassa jo toistamiseen poskihampaan ja lekuri sanoi, että voin varautua siihen, että hammas joudutaan poistamaan jossain vaiheessa.
niinpä päätin avata säästökassan implanttia varten :whistle:

Mulle on tehty kaksi juurihoitoa nimenomaan tuonne taakse, toinen vasemmalla alhaalla ja toinen oikealla ylhäällä ja mulle sanottiin että joo kyllä niitä hampaanpoistojakin tehdään näissä tapauksissa mutta se on sitten se viimeinen vaihtoehto. Noi mun hampaat oli jo pahasti mädäntyneet, mutta ei mulle edes ehdotettu poistoa.
Ja mua kyllä juurihoidot olis sattunut saairaasti ilman puudutusta kun puudutuksen kanssakin se kanavien rassailu vihloi. Mutta ne oli tosiaan aikamoisessa kunnossa ne hampaat...

Ei se juurihoito silti ollut niin kauheeta kuin mitä olin luullut ja kuullut, vaikka itsekin hammaslääkäriä pelkään. Kyllä mä enemmän hampaanpoistoa pelkäisin, siitäkin tosin olen kuullut vain juttuja, joten voihan mulla siitäkin olla vaan pelottava harhakuva :)

Mulla on nyt yks juurihoidettu hammas ja täytyy myöntää, että jouduin keräämään kaiken tahdonvoimani jokaisella kolmella kerralla, kun tuota hammasta käsiteltiin. Hammas on toiseksi viimeinen alhaalla, kun viisauksia ei lasketa. Ensimmäisellä kertaa puudutettiin, mutta ei muilla. Kaikki hermot eivät kuolleet ekalla käsittelyllä, joten luonnollisesti toisella käyntikerralla ne elävien hermojen/juurikanavien sorkkiminen sattui jonkin verran. Mutta se nyt oli semmosta lyhyttä kipua. Kolmas kerta meni muuten kivuttomasti, kunhan leuat yrittivät pikkasen kipeytyä, kun siinä tunnin makaat suu niin auki kuin vain saat...

Inhottavimmat asiat noissa kolmessa kertaa oli se ietunan silikonirätti (ensimmäinen kerta, kun mulla sitä käytettiin), savuava "juttu", millä poltettiin ne piikkien (?) päät ja se hammaslääkäri ihan vain sen takia, että kyseessä oli huonosti suomea puhuva, joten hän ei selittänyt koko ajan, mitä teki ja tällä mielikuvituksella sitä saa mielessään kehiteltyä aikamoisia teurastustarinoita =))

Mutta sitten taas mulla se suurin pelko hammaslääkärissä on se limaan tukehtuminen. Ei ole semmosta aikaa, että mulla ei jostain syystä räkää tulisi ja sylkeäkin erittyy aika nätisti ja jos hoitsu on turhan huolimaton imemään sitä limaa pois niin paniikki on lähellä.

Ens viikolla olis seuraava käynti, tosin vain tarkastus.. mutta sekin opiskelijalla.. Taas saa kerätä tahdonvoimansa tuon opiskelijan takia =))

Minulla on kolo kahden hampaan välissä, eikä se paljoa haittaa. Olen kokenut myös pari juurihoitoa, itse asiassa hammas poistettiin epäonnistuneen juurihoidon päätteeksi: mätä oli levinnyt jo juurikanavan ulkopuolelle. Poistakoon hampaan, kunhan se vain lähtee juurineen, jotta voit siihen myöhemmin istuttaa implantin.

Mulla ihan sama, hammas poistettiin epäonnistuneen juurihoidon takia. Oli mukava kärsiä sitä hoitoa melkein vuoden verran ensin, ja sitten kuitenkin revittiin irti. 6 vuotta ollu poskihampaissa alhaalla yksi väli, eikä ole haitannut.

Mutta sitten taas mulla se suurin pelko hammaslääkärissä on se limaan tukehtuminen. Ei ole semmosta aikaa, että mulla ei jostain syystä räkää tulisi ja sylkeäkin erittyy aika nätisti ja jos hoitsu on turhan huolimaton imemään sitä limaa pois niin paniikki on lähellä.

Siihen saa helpotusta sillä, että tuolin pääpuoli lasketaan tarpeeksi alas, jolloin lima ei valu henkitorveen. Hammaslääkärin työskentelyasentoonhan se vaikuttaa, mutta aina voi pyytää.

Yhteistyössä