4 yötä Lontoossa? Onko liian lyhyt reissu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkasta haaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matkasta haaveileva

Vieras
Perillä oltaisiin joskus viiden jälkeen iltapäivällä ja lento olisi vikana päivänä jo kahdeksan aikaan aamulla. Eli jäisi kolme kokonaista päivää aikaa olla Lontoossa. Onko liian lyhyt reissu? Pidempään reissuun ei ole varaa eikä aikaa. Tai no varaa ehkä voisi yön kaksi pitempään olla, mutta töiden takia pidempi reissu ei onnistu mitenkään.

Olimme viime kesänä tyttärien kanssa Lontoossa, kone to illalla tai oikeammin yöllä Standstedilla, ja sunnuntaina lähtö klo 18.00, joten jäi kolme päivää Lontooseen. Yksi pyhitettiin shoppailulle, toinen nähtävyyksille, jokainen päätti pari nähtävyyttä, jotka oli pakko nähdä, ja kolmas jatkettiin shoppailua ja loput valitut nähtävyydet. Jäi vielä paljon nähtävää ja koettavaa, illalla olisi ollut kiva mennä musikaaliin tms, mutta meillä myös mun työt esti pidemmän reissun. Mutta kun sitä nähtävää ja koettavaa vielä jäi, niin nyt voi tehdä sitten uuden reissun :) Vinkkinä annan, että kun teillä on rajallinen aika, niin miettikää valmiiksi, mitä sieltä ehdottomasti on tällä reissulla nähtävä, ja tehkää ohjelma sen mukaan.

Minä olen tehnyt Lontooseen jopa yhden yön reissuja, mutta vuosien varrella monia. Kaikkea ei tarvitse nähdä kerralla, pääseehän sinne aina uudelleenkin. Mukavaa matkaa teille!

[QUOTE="a p";24022801]Selitä vähän, että mistä kyse.[/QUOTE]

Kyseessä on vitsi. Lento "Helsinki-Heathrow-Helsinki ilman välilaskuja" tarkoittaisi sitä, että Englannissa käytäisiin vain kääntymässä ennen paluulentoa. Melko epäkäytännöllistä, vaikka olisikin halpaa.

[QUOTE="Zarppa";24022796]Olimme viime kesänä tyttärien kanssa Lontoossa, kone to illalla tai oikeammin yöllä Standstedilla, ja sunnuntaina lähtö klo 18.00, joten jäi kolme päivää Lontooseen. Yksi pyhitettiin shoppailulle, toinen nähtävyyksille, jokainen päätti pari nähtävyyttä, jotka oli pakko nähdä, ja kolmas jatkettiin shoppailua ja loput valitut nähtävyydet. Jäi vielä paljon nähtävää ja koettavaa, illalla olisi ollut kiva mennä musikaaliin tms, mutta meillä myös mun työt esti pidemmän reissun. Mutta kun sitä nähtävää ja koettavaa vielä jäi, niin nyt voi tehdä sitten uuden reissun :) Vinkkinä annan, että kun teillä on rajallinen aika, niin miettikää valmiiksi, mitä sieltä ehdottomasti on tällä reissulla nähtävä, ja tehkää ohjelma sen mukaan.[/QUOTE]

Mitä maksoi lennot ja hotelli? Paljonko kannattaisi varata käyttörahaa? Toimiiko visa electron vai onko parempi ottaa käteistä?

[QUOTE="a p";24023539]Eli jos meitä lähtee kaksi niin voiko siihen tulla vielä joitakin muita meidän kanssa samaan huoneeseen? Entäs mikä on doubleroom?

Sori tyhmät kysymykset. :ashamed:[/QUOTE]

Todennäköisesti tulee muita, kun on matkailusesonki.

Double on kahden hengen huone.

Mulle se olis ehkä sopiva aika kun oon käynyt pari kertaa ennenkin niin tiedän mitä haluan nähdä. Mutta jos ei ole ennen käynyt, kannattaa suunnitella aika hyvin.

[QUOTE="a p";24023271]Mitä maksoi lennot ja hotelli? Paljonko kannattaisi varata käyttörahaa? Toimiiko visa electron vai onko parempi ottaa käteistä?[/QUOTE]

Viime syyskuussa kävin Lontoossa ja Visa Electron kävi hyvin. Suosittelen maksamaan pääasiassa sillä, koska nostoista menee nostokulut. Lontoo ei mielestäni ollut ihan niin kallis kaupunki kuin etukäteen luulin. Aika lailla oli kaikki Suomen hinnoissa, julkinen liikenne kalliimpaa, esim. viikon lippu maksoi yli 50 euroa... tuossa oli tosin juna, metro ja bussi, mutta silti mielestäni kallista, tosin hyödyllistä.

Vinkkinä myös se, että jos haluatte käydä nähtävyyksissä (Madame Tussauds, London Eye jne.) ostakaa ehdottomasti liput etukäteen netistä. Silloin saa alennuksen, yleensä noin 20 %, joissakin paikoissa jopa 50 % ja ei tarvitse jonottaa paikan päällä niin paljoa. Ensimmäiselle kokonaiselle päivällä suosittelisin kiertoajelua. Parasta on valita sellainen, jossa saa itse jäädä reitin varrella pois ja tulla taas seuraavalla bussilla. Itse oltiin tällä:
Big Bus Tours - Sightseeing Tours of London by Open-Top Bus

Mutta samanlaisia kiertoajeluja järjestää moni muukin, hinnoissa ei hirveästi taida eroa olla.

Onhan tuo teidän aika lyhyt, mutta jos ette pääse pidemmäksi aikaa niin mielestäni parempi lähteä edes lyhyeksi aikaa. Olimme 10 päivää Lontoossa (ensimmäinen matka kyseiseen paikkaan) ja jäi silti katsottavaa ja nähtävää näkemättä.

Hotelli maksoi noin 60-70 €/yö. Sijaitsi Kensingtonissa eli ihan siinä ydinkeskustan vieressä. Metrolla oli lyhyt matka keskustaan ja esim. Hyde Parkiin pääsi kävellen. Mielestäni varsinkin lyhyellä matkalla kannattaa mieluummin maksaa vähän enemmän hotellin sijainnista, koska jos menee kauemmas niin kulkemiseen menee aika ja rahaa.

Ai niin, lennoista vielä. Meillä maksoi 165 €/hlö Helsingistä Heathrown kentälle. Halvemmallakin varmasti saa, mutta viime kesänä katselin hintoja ja tuo oli halvin mitä löytyi. Kohtuullinen hinta, muttei mikään erityisen edullinen. Meilläkin oli tietty ajanjakso, jolloin pystyi lähtemään niin piti lähteä hinnasta riippumatta.

[QUOTE="a p";24023806]Olisihan hostellit halpoja ja pääsisi vähän yli 500 eurolla syyslomaviikolla, mutta en mä taida alakoululaisen kanssa hostelliin mennä. Pitää saada oma rauha.[/QUOTE]

Olisiko tuo 500 euroa koko matkan hinta kahdelta? Meillä matka maksoi vajaat 500 €/hlö. Siis 10 päivän matka lennon ja hotellin kanssa.

Kävi kyllä sekin mielessä, että lähtisin reissuun yksin :D mutta se taitaisi olla pettymys lapselle jos ei pääse mukaan. En ole lapselle vielä puhunut mitään tästä matkasta.

Yhteistyössä