Mitä palsta ei tiedä, sitä ei tarvikkaan tietää (palsta teki mulle ihan oikean diagnoosin)

Kyselin about viikko sitten, että mikäköhän mulla on tällä kertaa, kun jalanpohja sattuu ihan sikana kannan alta ja sain vastaukseksi, että mulla on jalassa plantaarifaskiitti.

Tänään sitten kävin lekurilla ja tohtori sanoi ihan samaa.

Jatkossa meinaan säästää lääkäriin hukkaamat roponi ja kysyä vain palstalta. Mitä järkeä on käydä lekurissa, kun palstakin näyttää tietävän kaikkiin kysymyksiin oikeat vastaukset.

Hyvä Palsta!!! :wave:

Viimeksi muokattu:
JONSERED Karhunkantaja
Äijälle ei ole saatu diagnoosia, ei palstalta eikä lääkäriltä. Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä, tk lääkärien kannattaa pelätä työnsä puolesta! :LOL:

huhhei
Mulla oli jatkuvaa päänsärkyä. Palsta sanoi aivohalvausta ja veritulppaa. Lääkäri sanoi jännityspäänsäryksi. Arvaa kumpi oli oikeassa... No lääkäri tietty... Tuli opittua että älä kysy ikinä enää diagnoosia palstalta eikä googlettaakaan kannata..

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24022266]no nimenomaan, eli luupiikki kansankielellä.

nimim. juuri itsekin tästä helvetin kivuliaasta vaivasta tällä hetkellä kärsivä[/QUOTE]

Muksujen isotäti hoitaa ko. vaivaa nokkosjalkakylvyillä. Mutta kannattaa kuulemma olla tarkkana, että ei laita liikaa nokkosta ja muistaa koukkia röntit pois vedestä...

[QUOTE="vieras";24022266]no nimenomaan, eli luupiikki kansankielellä.

nimim. juuri itsekin tästä helvetin kivuliaasta vaivasta tällä hetkellä kärsivä[/QUOTE]

Mitä hoitoja tms. olet kokeillut?

Sain ohjeeksi vbetää 2 viikkoa putkeen buranaa ja sen lisäksi pitäisi ostaa joku ihmeen kuppipohjallinen. Tänään en kerkeä, mutta huomenna ajattelin nuo hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ja sitten jos nuo ei auta poistamaan oireita kokonaan, niin joku yölasta tms. pitää laittaa jalkaan killumaan yöksi. Kuulostaa melko...eroottiselle :D

"mä"

Sain ohjeeksi vbetää 2 viikkoa putkeen buranaa ja sen lisäksi pitäisi ostaa joku ihmeen kuppipohjallinen. Tänään en kerkeä, mutta huomenna ajattelin nuo hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ja sitten jos nuo ei auta poistamaan oireita kokonaan, niin joku yölasta tms. pitää laittaa jalkaan killumaan yöksi. Kuulostaa melko...eroottiselle :D
sain saman vaivan viime syksynä. Jätin kipulääkkeet syömättä, mutta ostin sen pohjallisen. Sillä pärjäsi talven; töissä oli hyvät Birkenstock-sandaalit päiväksi. Pikkuhiljaa vaiva alkoi helpottaan, keväällä löysin jumalaisen pehmeät Clarksin kävelykengät ja niillä on kävelty jo pitkiä lenkkejä (paitsi helteellä).

"vieras"

buranaa? sori vaan mutta voin kertoa ettei se auta hevonpaskaakaan.

mulla ärtyi lapsen syntymän jälkeen niin pahaksi toi että sain siihen ihan kortisonipiikkejä viis kertaa parin kuukauden sisällä. se helpotti niin että vaiva katos miltei kokonaan neljäksi vuodeksi kunnes nyt taas rupes ärtymään uudestaan.

käväsin ostamassa semmoset silikoniset kantapäätuet instrumentariumista ja ne on tällä hetkelläki jalassa ja voi luoja miten ihanaa kävellä kun ei ole kipua! hetken aikaa menee totutellessa siihen että kantapään alla on silikonipohja (siis se tulee vaan kantapään alle, ei koko kengän pituudelta) mutta sitten kun on sinut sen kanssa niin elämä on kun tanssia vaan.

lisäksi tosiaan, niinku Jonsered sanoi, paljon lämpimiä kylpyjä jaloille (minäkin käytän nokkosta, myös kamomillaa) sekä jalkapohjahierontaa ja semmosta venyttelyä että menet seinän viereen, otat seinästä kiinni ja nouset niin korkeelle varpaisilles ku vaan pystyt ja siinä sitte heijaat ylös-alas niin paljon kun vaan voit. se "luupiikkihän" on itseasiassa tulehtunu rustottuma joka kyllä venyy kun sitä jaksaa venyttää ja joskus se katoaa myös itsekseen. mulla on lisäksi myös semmonen onnimannista ostettu puinen hierontapulikka jota pyörittelen iltaisin jalan alla, ihan kivasti tuntuu kun nousen seisomaan ja osittain varaan toisella jalalla sen pulikan päälle ja oikeen silleen niinku jurskautan kantapäätä sitä vasten. tähtiä näkyy mutta kipu helpottaa :D

en mä tiedä kyllä mitä se yölastakaan nyt asiaa auttaa kun se nimenomaan pitäis se jalkapohja ja ne lihakset ja rustot saada venymään, ei se lasta niitä venytä.

ihme kun se ei puhunu sulle kortisonihoidosta mitään?

[QUOTE="vieras";24022377]buranaa? sori vaan mutta voin kertoa ettei se auta hevonpaskaakaan.

mulla ärtyi lapsen syntymän jälkeen niin pahaksi toi että sain siihen ihan kortisonipiikkejä viis kertaa parin kuukauden sisällä. se helpotti niin että vaiva katos miltei kokonaan neljäksi vuodeksi kunnes nyt taas rupes ärtymään uudestaan.

käväsin ostamassa semmoset silikoniset kantapäätuet instrumentariumista ja ne on tällä hetkelläki jalassa ja voi luoja miten ihanaa kävellä kun ei ole kipua! hetken aikaa menee totutellessa siihen että kantapään alla on silikonipohja (siis se tulee vaan kantapään alle, ei koko kengän pituudelta) mutta sitten kun on sinut sen kanssa niin elämä on kun tanssia vaan.

lisäksi tosiaan, niinku Jonsered sanoi, paljon lämpimiä kylpyjä jaloille (minäkin käytän nokkosta, myös kamomillaa) sekä jalkapohjahierontaa ja semmosta venyttelyä että menet seinän viereen, otat seinästä kiinni ja nouset niin korkeelle varpaisilles ku vaan pystyt ja siinä sitte heijaat ylös-alas niin paljon kun vaan voit. se "luupiikkihän" on itseasiassa tulehtunu rustottuma joka kyllä venyy kun sitä jaksaa venyttää ja joskus se katoaa myös itsekseen. mulla on lisäksi myös semmonen onnimannista ostettu puinen hierontapulikka jota pyörittelen iltaisin jalan alla, ihan kivasti tuntuu kun nousen seisomaan ja osittain varaan toisella jalalla sen pulikan päälle ja oikeen silleen niinku jurskautan kantapäätä sitä vasten. tähtiä näkyy mutta kipu helpottaa :D

en mä tiedä kyllä mitä se yölastakaan nyt asiaa auttaa kun se nimenomaan pitäis se jalkapohja ja ne lihakset ja rustot saada venymään, ei se lasta niitä venytä.

ihme kun se ei puhunu sulle kortisonihoidosta mitään?[/QUOTE]

Nimenomaan se lasta on semmoinen venytyslasta, joka venyttää jalkaa koko yön.

Puhuttiin kyllä kortisonista, mutta kun sivuopireena voi tulla kuolio. Rasvasolut saattaa kuolioitua ja siitä hehkeytyy jonkinnäköinen patti, joka on sitten sitä luupiikkiäkin kipeämpi. Siksi se on lähinnä niitä viimesijaisia hoitomuotoja.

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24022412]kyllä se luupiikki on. siis kansankielellä. lääkärislangilla se on plantaarifaskiitti. eikä se oikeesti ole siis luuta.[/QUOTE]

Ei luuvalokaan loista. ;)

[QUOTE="vieras";24022412]kyllä se luupiikki on. siis kansankielellä. lääkärislangilla se on plantaarifaskiitti. eikä se oikeesti ole siis luuta.[/QUOTE]

Mutta kun mulle erikseen sanottiin, että siellä on nyt tällä hetkellä tulehdus josakin kalvossa. Ja ajankuluessa, jos se tulehdus uusii ja uusii, sinne jalkaan alkaa muodostumaan jonkinsortin rustoa /tms.) jonka jälkeen se on sitten se luupiikki. Onko lääkäri puhunut mulle shaisea. Saakeli...tässäKIN asiassa palsta taas tietää paremmin!

[QUOTE="vieras";24022391]uh ihanaa... tämä lienee siis tullut korvaamaan leikkaushoitoa?[/QUOTE]

Luulen, että se oli väistyvä hoitomuoto, sillä en ole törmännyt siihen missään muualla 8-vuotisen sädehoitourani aikana ja näin sitä ensimmäisessä työpaikassani. En edes tiedä, tehtiinkö siinä selvää itse luupiikistä vai sitä ympäröivistä hermoista.

Yhteistyössä