Kesäkurpitsa, miten käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokkaaja

Vieras
Siis miten te käytätte kesäkurpitsaa?

Haluaisin jotain nopeita ja helppoja ohjeita, vinkkejä. Vasta tänä kesänä tajusin, että sehän on hyvää (ja halpaa), mutten osaa tehdä muuta kuin tomaatti-kesäkurpitsa-fetapaistosta.

Raasta jauhelihakastikkeen joukkoon tai lasagnekastikkeesen,lihapulla tai jauhelihataikinan joukkoon.
Mie oon tehny maitokastiketta,johon lisään kesäkurpitsaraastetta.
Wokkiin paloina ja lihakasvispataan.Lihakeittoon on joskus laittanut.

Teen kesäkurpitsasta pastaa ja risottoa, paistan pannulla valkosipulin ja yrttien kera, koverran ja täytän, grillaan, teen sosekeittoa, johon tulee hieman homejuustoa, käytän ranskalaisessa vihannespadassa ratatouille jne. Muutama esimerkki siinä.

Kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia paloiksi ja grillissä tai paistin pannussa freesaten, joukkoon vähän öljyä, suolaa ja pippuria avot
jos tykkää niin mitä vaan kasviksia voi lykätä vielä lisukkeeksi ja herkkua tulee kun laittaa herkkusieniä ja pekonia joukkoon

Kiitos! Kyllähän ohjeita googlettamallakin löytyy, mutta niitä on niin sata ja tuhat, ettei jaksais jäädä niitä selaan. Näillä pääsenkin jo eteenpäin. Tota ratatouillen ohjetta tänään vähän lueskelin, että pitäis kokeilla.

[QUOTE="vieras";24014918]Kiitos! Kyllähän ohjeita googlettamallakin löytyy, mutta niitä on niin sata ja tuhat, ettei jaksais jäädä niitä selaan. Näillä pääsenkin jo eteenpäin. Tota ratatouillen ohjetta tänään vähän lueskelin, että pitäis kokeilla.[/QUOTE]

Kesäkurpitsa on todella monipuolinen vihannes ja nyt kesäaikaan varsinkin myös edullinen. Ratatouille on tosi hyvää, mun äitini teki sitä jo vuosia sitten, siitä innostuneena olen sitten sitä itsekin aikuisena tehnyt. Olen käyttänyt sitä myös pastan höysteenä, jos sitä jää yhdeltä aterialta yli. Taisinpa joskus tehdä piirakankin.

Täytetyt kesäkurpitsat on hyviä,paistettua jauhelihaa ja soijarouhetta,sipulia,paprikaa,tomaattia ja mausteita,koverran ja täytän,juustoraastetta päälle ja uuniin.:p

• Tykkää
Reactions: röppö
Itse teen aika usein broilerin rintafileitä kermassa paprikan,herkkusienien ja kesäkurpitsan kanssa haudutettuna...

Vartaisiin ja wokkiin käytän myös paljon..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kais
Kiitos vielä kerran! Tulee ihan nälkä näitä lukiessa :) Nyt tiedänkin taas parin päivän ruuat eteenpäin. Nyt kesällä on jotenkin takunnut ruuanlaitto, ihan ne perussapuskat tuntuu niin raskailta tai muuten vastenmielisiltä, muka ;)

Oleppa hyvä,niin ja piti kirjoittaa jauhelihapihvi ja mureketaikinaan,eikä pelkästään jauhelihataikinaan.:D

Juu, ajattelinkin, että niin voisi tehdä. Miten muuten, kun teet niitä täytettyjä kesäkurpitsoja, niin kypsennätkö kesäkurpitsoja etukäteen, jotta pehmenisivät, vai riittääkö, että laitat ne uuniin sitten täytteen kanssa? Kauanko pidät uunissa? Muistan kerran kokeilleeni ja minusta kesäkurpitsa jäi hieman liian kovaksi, vaikka en tietty tykkää siitäkään, että niistä tulee "löllöjä".

Ai juu, tuli vielä mieleen yksi lisuke, jota olen tehnyt paljon. Eli pannulla paistetaan kesäkurpitsaviipaleita ja sitten tomaatinviipaleita (paistan erikseen), otetaan pois, paahdetaan pinjansiemeniä, ne siirretään sivuun ja sitten heitetään pannulle oliiviöljyä ihan reilusti sekä rosmariinia. Tämä öljy kaadetaan sitten vadille aseteltujen vihannesten päälle ja lopuksi pinjansiemenet. Sopii mainiosti esim. grilliruoan kaveriksi.

• Tykkää
Reactions: Kais
Juu, ajattelinkin, että niin voisi tehdä. Miten muuten, kun teet niitä täytettyjä kesäkurpitsoja, niin kypsennätkö kesäkurpitsoja etukäteen, jotta pehmenisivät, vai riittääkö, että laitat ne uuniin sitten täytteen kanssa? Kauanko pidät uunissa? Muistan kerran kokeilleeni ja minusta kesäkurpitsa jäi hieman liian kovaksi, vaikka en tietty tykkää siitäkään, että niistä tulee "löllöjä".
En ole kypsentänyt etukäteen,ihan tarkkaa paistoaikaa en osaa sanoa,mie teen aina näppituntumalla,ehkä n 25-35 minuuttia ja 225 asteessa.Kannattaa tietysti välillä kokeilla onko kesäkurpitsa tarpeeksi kypsää ja ettei juusto pala.Juustoraasteen voi lisätä vähän myöhemmin ettei ehdi palaa tai tummua liikaa.:)

Viimeksi muokattu:
Ai juu, tuli vielä mieleen yksi lisuke, jota olen tehnyt paljon. Eli pannulla paistetaan kesäkurpitsaviipaleita ja sitten tomaatinviipaleita (paistan erikseen), otetaan pois, paahdetaan pinjansiemeniä, ne siirretään sivuun ja sitten heitetään pannulle oliiviöljyä ihan reilusti sekä rosmariinia. Tämä öljy kaadetaan sitten vadille aseteltujen vihannesten päälle ja lopuksi pinjansiemenet. Sopii mainiosti esim. grilliruoan kaveriksi.
Kuulostaa hyvältä,pitää jokus kokeilla,kiitos.

En ole kypsentänyt etukäteen,ihan tarkkaa paistiaikaa en osaa sanoa,mie teen aina näppituntumalla,ehkä n 25-35 minuuttia ja 225 asteessa.Kannattaa tietysti välillä kokeilla onko kesäkurpitsa tarpeeksi kypsää ja ettei juusto pala.Juustoraasteen voi lisätä vähän myöhemmin ettei ehdi palaa tai tummua liikaa.:)

Okei, kiitos paljon! Niitäpä taidan seuraavaksi tehdä kesäkurpitsasta.

Yhteistyössä