Aikakinen kana madon löytää, via miten se meni =D

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
on meillä nytkin oma kone, joka toisn ei ole käytössä. miski ihmeessä käyttäisin omaa kun saan ilmaisesi pestä pyykituvalla vaika joka päivä jos haluan.
toki tää pyykkituvan käyttö on humioitu vuokrissa, siksi on korkeammat vuokrat. Harmi vaan niille jotka eivät tilaa käytä
ja mä en koe mitenkän hankalasi esin kkaksi kertaa viikossa pestä 3-5 konellita pykkiä, kun ne saa kuivaksikin saman tien

"vieras"
Viikkosiivous on helppoa kun teettää lapsilla suurimman osan.En ymmärrä miksi on viikkosiivouspäivä erikseen kun on kerran kaikki päivät joutilaana kotona.Luulis että joka päivä ehtis pitää huushollinsa niin siistinä ettei tarvitse mitään erillistä viikkosiivouspäivää.
Onko teillä tosi pieni asunto, jos lasten omat huoneet + yksi vessa ovat suurin osa siivottavista tiloista? Onkohan niiden uusavuttomien nuorten, jotka ei vessaa osaa pestä tai pyykkiä lajitella koneeseen, vanhemmat työttömiä, kun lapset eivät ole saaneet harjoitella kotitöiden tekemistä ainakaan rutiininomaisesti?

Rollolainen
[QUOTE="vieras";24000735]Onko teillä tosi pieni asunto, jos lasten omat huoneet + yksi vessa ovat suurin osa siivottavista tiloista? Onkohan niiden uusavuttomien nuorten, jotka ei vessaa osaa pestä tai pyykkiä lajitella koneeseen, vanhemmat työttömiä, kun lapset eivät ole saaneet harjoitella kotitöiden tekemistä ainakaan rutiininomaisesti?[/QUOTE]

meillä tytär pesee jo itse omat pyykkinsä saapahan harjoitusta siihenkin. Koti ei ole hotelli missä vaan ollaan vaau YHTEINEN YRITYS, joss akaikki tekevä kykyjensä mukaan. Toki s ejoka on kotona enammän siivoaakin joskus enemmän, mutta minusta ei ole esim kohtuutonta että KAIKKI perheesä olevilla on esim tiskivuoro.
On hyvä lasten oppia kotitöitä, ei voi ainkaan sanoa että mä olisin kasvattanut avuttomia mammanpoika pojistani, kun eivät osaa mitän tehdä. Lapset sa välillä tehdä ruokaakin ja leipoa; sillä edellytyksellä tietty että siivoavat jälkensä. Jos vaikka äidile tulis nyt yhtäkkiä työtä , niin silloin kyllä asunon siivous olis LASTEN työ, koska kotona ovat päivät. Ei siitä tulis mitään että lapset odotais paskan keskellä äitiä keittämän esim potua. pizzaa on helppo aika pientenkin ihan itse tehdä, ei tarvita mikroja eikä valmisruokia.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";24000735]Onko teillä tosi pieni asunto, jos lasten omat huoneet + yksi vessa ovat suurin osa siivottavista tiloista? Onkohan niiden uusavuttomien nuorten, jotka ei vessaa osaa pestä tai pyykkiä lajitella koneeseen, vanhemmat työttömiä, kun lapset eivät ole saaneet harjoitella kotitöiden tekemistä ainakaan rutiininomaisesti?[/QUOTE]

meilä on neliöitä 122, joten siinä on aika paljon neliöitä, sitä ei sais edes joka päivä siivoomaalla pysymään jatkuvasti kiiltävänä. toki asunto saa näytttä siltä että siellä asutaan, mutta likaista ei tarvitse siltikän olla. Esim legorakennelmat voi jäädä paikoilleen. Mutta joa sotkee muruja pöydälle, oletan että osavat itte ne murut pyyhkiä.

Muuten ketjuun kantaa ottamatta, haluaisin kiittää sinua Rollo. :flower:

Eilen erinäisistä syistä kämppä jäi illasta aika hurjaan kuntoon ja aamulla tulit mieleen ja siksi innostuinkin siivoamaan jo ennen aamupalaa. Oliskin paljon kivempi sitten ruveta keittelemään kahveja kun hommat oli jo tehty. =)

"vieras"
Rollolainen, en osoittanut kysymystä talon koosta tai itseasiassa muutakaan viestissäni sinulle, vaan sille, joka rutisi siitä, että kotityöt on helppoja kun teettää suurimman osan lapsilla.

"vieras"
" Jos vaikka äidile tulis nyt yhtäkkiä työtä , niin silloin kyllä asunon siivous olis LASTEN työ, koska kotona ovat päivät."

Lasten työ kun ovat kesälomalla.Miksei sinun työ kun olet päivät kotona ja lapset koulussa.Lukiotytölläkin varmaan 8 tunnin päiviä.Koulumatkat ja läksyt päälle.Silti velvoitat heidät kotihommiin kouluaikana vaikka itse olet kotona

Rollolainen
[QUOTE="vieras";24000861]" Jos vaikka äidile tulis nyt yhtäkkiä työtä , niin silloin kyllä asunon siivous olis LASTEN työ, koska kotona ovat päivät."

Lasten työ kun ovat kesälomalla.Miksei sinun työ kun olet päivät kotona ja lapset koulussa.Lukiotytölläkin varmaan 8 tunnin päiviä.Koulumatkat ja läksyt päälle.Silti velvoitat heidät kotihommiin kouluaikana vaikka itse olet kotona[/QUOTE]

kotihommia kouluaikana on tasan huoneen siivous kerran viikkoon ja tiskivuoro kerran vikkossa. EI TODELLAKAAN paljon. Täss olikin kyse siitä että jos äiti nyt kesällä saa työpaikan ja kun iskäkin on töissä niin lapset huolehtivat silloin talon siisteydestä. ( tietenkin äiti tai isi siivoaa suurimaksi osaksi, mutta heillä kuluu aikaikin tääll kotona keskenään nopeampaa kun tekevät joatkin järkevää, kjs jso nyt käviis niin että KUMMATKIN vanhemmat olisivat töissä ja lapset kotoan, lapset savat tietenkin pienne palkan sitä että ovat KOKO asunnon siivonneet porukalla) omat huonet heidän pitää siivota kesälomallakin ja tiskinsä hoitaa, joutuu ne hoitamaan sittenkin kun asuu omasa asunnossa, vaika olis kuinka lomalla.
ja kyllä mun mielestä voi vaatia jo melkein täysi-ikäisltä lapsilta sen verran että osavat tarvittaessa ruokaa laitta jso vanhemmat ovat vaikka töissä, täyttyy osata, myös poikien

[QUOTE="vieras";24000861]" Jos vaikka äidile tulis nyt yhtäkkiä työtä , niin silloin kyllä asunon siivous olis LASTEN työ, koska kotona ovat päivät."

Lasten työ kun ovat kesälomalla.Miksei sinun työ kun olet päivät kotona ja lapset koulussa.Lukiotytölläkin varmaan 8 tunnin päiviä.Koulumatkat ja läksyt päälle.Silti velvoitat heidät kotihommiin kouluaikana vaikka itse olet kotona[/QUOTE]

No herranjestas, eihän ne ikinä opi lapset tekemään kotitöitä jos niitä ei laita tekemään. Varmaan opinnoistakaa mitään hyötyä jos sitten oman perheen perustaessa ei osaa mitään tehä. Pitää se vastuu oppia jakamaan.

Rollolainen
No herranjestas, eihän ne ikinä opi lapset tekemään kotitöitä jos niitä ei laita tekemään. Varmaan opinnoistakaa mitään hyötyä jos sitten oman perheen perustaessa ei osaa mitään tehä. Pitää se vastuu oppia jakamaan.
tytär 17v yritti luistaa kotitöistä saanomalla että eihän mun trvii tiskata, kun oon töissä. Kyllä vaan joutuu tiskaamaan kerran viikossa siltikin.

Keittiönoita
meillä tytär pesee jo itse omat pyykkinsä saapahan harjoitusta siihenkin. Koti ei ole hotelli missä vaan ollaan vaau YHTEINEN YRITYS, joss akaikki tekevä kykyjensä mukaan. Toki s ejoka on kotona enammän siivoaakin joskus enemmän, mutta minusta ei ole esim kohtuutonta että KAIKKI perheesä olevilla on esim tiskivuoro.
On hyvä lasten oppia kotitöitä, ei voi ainkaan sanoa että mä olisin kasvattanut avuttomia mammanpoika pojistani, kun eivät osaa mitän tehdä. Lapset sa välillä tehdä ruokaakin ja leipoa; sillä edellytyksellä tietty että siivoavat jälkensä. Jos vaikka äidile tulis nyt yhtäkkiä työtä , niin silloin kyllä asunon siivous olis LASTEN työ, koska kotona ovat päivät. Ei siitä tulis mitään että lapset odotais paskan keskellä äitiä keittämän esim potua. pizzaa on helppo aika pientenkin ihan itse tehdä, ei tarvita mikroja eikä valmisruokia.
Meillä nuo joskus 13:n vuoden iässä tuota yrittivät, mutta mä vaan hämmästyneenä ihmettelin, että kas kun ei potut ole itsestään menneet kattilaan kiehumaan :D 14-vuotiaista lähtien ovat huolehtineet itse pyykkinsä eikä mennyt sormi suuhun, vaikka joutuivat kesken pesuohjelman nukkasihtiä tyhjentämään. Manuaalihan oli pesukoneen päällä ja kun osasivat kerran tietokonettakin käyttää, niin pesukonehan on paljon helppokäyttöisempi vempain.

Koska mä tuon leivän pöytään, on itsestään selvää, että mä en ole sen lisäksi myös taloudenhoitaja, puutarhuri ja hovimestari. Meillä periaate on, että se siivoaa, joka on sotkenutkin. Ikävä kyllä suurin sotkija meillä olen minä :ashamed: Mutta lapset auttavat äitiä ja äiti lapsia, jos pyydetään. Joskus pyytämättäkin.

Rollolainen
[QUOTE="hankey";24001381]Ihailen reippauttanne ja kysyn, millä konstilla teinin saa tuohon aikaan ylös?[/QUOTE]

ihan vaan sillä että menevät ajoissa sänkyn. Nytkin oli kummatkin teinit jo klo 23 unilla, tuo 17v jopa aiemmin. Usein on tuo 17 mennyt nytkin ihana vapaaehtoisesti ennen klo 22 nukkumaan että jaksaa sitten kesätöissä. kaks viikkoo sillä vieä on. Yleensä meillä herää vimeisimmätkin unikeot klo 9,se on yleensä tuo meidän 10v, joka salaa oöisin on lukenut aku ankkaa sängyssään yömyöhäään.

Yhteistyössä