Onko se kovinkin yleistä että mies maksaa lasten vaatteet ja lelut ja vaimon vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Täytyy kyllä myöntää, että hieman yllätyin kun kuulin kun mieheni kaveri valitti että vaimo oli taas käyttänyt miehen rahoja jotain 700€ lasten ja omiin vaatteisiin (heillä 2 lasta) ja jotain leluja piti kuulema vielä ostaa. Yhdessä kuulema maksavat asuntolainaa ja mies maksaa 2 auton kulut, muista menoista en tiedä.

Jotenkin oon olettanut (ja meillä on niin), että vaimon kuuluu itse maksaa vaatteet. Oletin myös että minä lapsen äitinä maksan, tai vähintäänkin yhdessä maksetaan lapsen vaatteet ja lelut ym. Odotan esikoista ja minä oon maksanut lähes kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet. Mies maksaa sitten muita menoja.

Tämän mainitsemani miehen kaverin vaimo on kyllä töissä, mutta vaimon rahat menee kuulema kosmetologille, kampaajalle ja matkoihin (matkustelee 1-2 kertaa kuussa laivareissuilla ja joskus ulkomaanmatkoilla ystävien kanssa, ilman miestä ja lapsia).
Miehellä on toinenkin kaveri joka valittaa samanlaista ongelmaa, hänen vaimonsa ei käy töissä ja heillä on 4 lasta, heillä mies maksaa kaiken.

Onko teillä muilla näin? Jotenkin tuntuu oudolta että mun kuuluis nyt alkaa sitten vaatia miestä maksamaan kaikki...

Meillä mies maksaa käytännössä kaiken ja mä vielä käyn sen tililtä siirtämässä omalleni rahaa..Mutta mun tulot onkin kuussa 350€ joten niillä ei kamalasti ostella vaatteita tai ruokia..

En mie tuollasta oikein ymmärrä jos kumpikin on töissä..

Meillä mies maksaa lapsen päiväkotimaksun, minä asunnon vastikkeen, molemmat omaa lainaansa, minä käyn useammin ruokakaupassa, joten maksan ne (mies antaa välillä kaupparahaa), matkoilla mies maksaa melkein kaiken, ostokset ja syömiset (minä saatan maksaa matkan).
Mies ostaa venebensat ja muut sen kulut + oman autonsa, minä omani.

Omat vaatteeni ostan itse yleensä. Jos mies mukana, saattaa tarjoutua maksamaan. Lapsen vaatteissa sama.

Että jaamme kulut mutu-tuntumalla. Isot hankinnat puoliksi (kalusteet, remontit).

Meillä mies maksaa laskut, asuminen puoliksi ja lapsen, omat ja miehen vaatteet, ruuat yms maksan minä. Ja miehellä kun on isommat tulot, tekee hän isommat hankinnat. esim. auton huolto

Mun kaaliin vaan ei sitten mitenkään päin mahdu tuo, että joku maksaa jotain joku jotain. Jos yhdessä eletään, niin eikös sillon talouskin ole yhteinen?
Meilläkin on kyllä omat tilit, mut ei meillä eritellä mitä kukakin on maksanut. Se maksaa jonka tilillä sattuu rahaa olemaan.

Minä hoitovapaalla kotona hoidan meidä yhteisestä päätöksestä meidä yhteisiä lapsia. Saan 300€ kuukaudessa. Mies käy töissä saa yli 3000€ kuukaudessa. Ja kyllä hän maksaa lähes kaiken, minä maksaan ne mitä tuolla 300€ voi..

Meillä on yhteiset rahat ja menot. Molemmat käyttävät kohtuullisesti rahaa itseensä. Muut menot sovitaan ja hoidetaan yhdessä.

• Tykkää
Reactions: chef ja Maira
Tämä keskustelu on ihan outoa. Miten voi olettaa yhtään mitään? Eikös rahankäyttö ole parin oma päätös? Ja mitä merkitystä sillä on, että kumpi maksaa sähkölaskun ja kumpi vesilaskun, jos vaikka rahat ovat yhteiset? Ainakaan tällä palstalla ei ole montaakaan, joilla olisi rahatalous erillinen kuten esim meillä miehen kanssa. Meillä ostaja maksaa ja jossain vaiheessa aina katsotaan että kulut menee järkevästi (noin) puoliksi.

Oikein tarkasti jos aloitusta lukee, niin juu minä käyn shoppailemassa lastenvaatteita ja mies rukka joutuu niistä osansa myös maksamaan. Mitäs hankki lapsen kanssani.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef ja ruttis
Kyllä minä laitan yhteisiin menoihin lähes kaikki tuloni ja miehen tulot on niin paljon isommat, että tulee maksaneeksi paljon enemmän kuin minä. Ei ole ongelmaa. En kuitenkaan matkustelisi mieheni rahoja tms. Lapsilisä menee lapsen vaatteisiin ja tarvikkeisiin.

Minä en kyllä ensinnäkään pääse käyttämään miehen rahoja?
Meillä maksetaan puoleksi asumiskulut ja pääsääntösesti minä oon maksanu lapsen vaatteet ja esim. rattaat, turvaistuimen ja muut sellaset. Omat vaatteet ostan itse. Remonttia tehtiin ja osteltiin uusia huonekaluja maksettiin puoliksi.
Toisaalta mies ostaa ruuat suurimmaksi osaksi.

Miksi sinä ap koet, että äitinä juuri sinun kuuluu maksaa lapsen vaatteet, tai sitten yhdessä. Miksei ihan yhtä hyvin isä?

Meillä maksaa se kellä on rahaa. Eli yleensä mies. Hän maksaa lähes kaikki laskut, sekä kaikki asumiseen ja autoon liittyvät kulut. Saatan tankata joskus, mutta melko harvoin. Suurin osa rahoistani menee ruokakauppaan, mutta myös miehen rahoilla ostetaan ruokaa. Lasten vaatteita ostelen enepi omilla rahoillani, mutta jos ne ns. loppuu kesken, siirryn käyttämään miehen tilillä olevia rahoja.

Ja melko usein menen nimenomaan miehen tilipäivinä ostoksille ja ostan lähes aina ruoan lisäksi vaatteita sekä lapsille että itsellenikin.

Meillä tosin on yhteiset rahat, eli ihan sama kuka maksaa lasten vaatteet, lelut, harrastukset yms. Ne kun loppupeleissä kuitenkin menee ihan yhteisistä rahoista pois.

meillä on 3 lasta ja yhteinen talolaina... molemmat töissä ja yhteiselle tilille menee kaikki rahat, siletä maksetaan laskut, kaupat, vaatteet, lasten harrastukset, reissut, ihan kaikki... meillä puhutaan isommista hankinnoista ja muutenkin siitä mihin rahaa käytetään ja tarvitaan ja yhdessä katsotaan että milloin mitäkin hankitaan jne. hyvin on sujunut..

[QUOTE="vieras";23984086]Mun kaaliin vaan ei sitten mitenkään päin mahdu tuo, että joku maksaa jotain joku jotain. Jos yhdessä eletään, niin eikös sillon talouskin ole yhteinen?
Meilläkin on kyllä omat tilit, mut ei meillä eritellä mitä kukakin on maksanut. Se maksaa jonka tilillä sattuu rahaa olemaan.[/QUOTE]

Kyllä, yhteistä taloutta pyöritetään, mutta siten, ettei se olisi vain toisen kontolla. Meille on luonnostaan muokkautunut tapa, mikä lasku laitetaan kenenkin tililtä, emme niinkään kyylää euroja, että mä maksoin nyt näin paljon....

On myös helpompaa muistaa, onko vastike esim. maksettu koska se on mun vastuullani. Enkä näin ollen vahdi, mitä mieheni on maksanut.

Meillä mies maksaa käytännössä kaiken.Mutta mun tulot onkin kuussa 350€ joten niillä ei kamalasti ostella vaatteita tai ruokia..

En mie tuollasta oikein ymmärrä jos kumpikin on töissä..

Meillä sama juttu että kotihoidontuki plus lapsilisä=n.400e ja siinä on mun tulot. Sillä ostetaan ruoka, vaipat ja kosmetiikka. Mies maksaa lainan ja laskut ja kaiken muun. Vaatteita meillä harvoin ostellaan, meillä korjataan vanhat vaatteet ja ehkä värjätään joskus liat ja pinttymät piiloon ja vaatteen käyttöikä tuplataan siten. Sitten ku meen töihin niin eri juttu

Siis oonko mä ainoa jonka mielestä ei ole ok et nainen hassaa oman tilinsä kosmetologille, parturiin jne. hömpötyksiin ja sen jälkeen hyppää miehen tilillä? Musta tuo nyt ei ihan ole oikein.. : /

Tilanne on eri kun yhdessä sovitaan et toinen jää kotiin hoitaa lapsia tms.

Meillä on yhteinen taloustili johon laitetaan sovitut summat rahaa 70/30 jaolla koska talo on ostettu siinä suhteessa ja mies voi maksaa ruokakuluista myös enemmän. Tuolta tililtä siis maksetaan asumiskulut, remontit, ruoka yms päivittäistavara. Omalta tilitäni mä maksan kaikki huvitukset koska mä niitä haluan eli jos mennään kylpylään tai ravintolaan niin minä maksan. Lapsen vaatteet ja tarvikkeet kuuluu myös mun maksettaviks joskin nyt oon ostellut niitä kastelahjarahoilla (3000 euroa). Jos ostetaan jotain isompaa niin ennen kassaa käydään "sun, mun, talous vai tytön" -keskustelu jossa päätetään et kuka sen maksaa ja omistaa. Mä oon viä saanut ihan kohtis rahaa kun on tuo vanhempain vapaa mut saa nähdä miten raha-asiat kääntyy jos oon pidempään kotona kht:lla...

Meillä on omat tilit, mutta kummallakin käyttöoikeus toisen tiliin. Käytännössä kaikki yhteistä. Siirrellään rahaa tililtä toiselle tarpeen mukaan. Näin oli kun oltiin molemmat töissä (minä ansaitsin puolet vähemmän kuin mies) ja näin on myös nyt kun opiskelen (minä saan varmaan neljäsosan miehen tuloista). Meillä mies itse on ihmetellyt pareja, joilla on tiukasti omat rahat ja laskimen kanssa katsotaan, että molemmat maksavat yhtä paljon. Jos tarvin jotain ja minun tililläni ei ole rahaa niin siirrän vain nettipankissa miehen tililtä omalle tilille.

Mun nettotulot on reilu 200 €, mies tienaa useamman tonnin. Mies maksaa kaiken mun vaatteista ja tarvikkeista lähtien eikä valita siitä koskaan. En ole mikään tuhluri enkä halua mitään joutavaa, vaan yleensä toppuuttelen miehen halua ostaa minulle jotain. Sitten kun palaan takaisin töihin, maksan itse omat kuluni ja osallistun osaltani yhteisiin kuluihin. Eiköhän se ole jokaisen perheen oma valinta, miten kulunsa jakavat. :)

On myös helpompaa muistaa, onko vastike esim. maksettu koska se on mun vastuullani. Enkä näin ollen vahdi, mitä mieheni on maksanut.

Meillä on kaikki laskut yhdessä pinossa ja siitä niitä sitten maksellaan järjestyksessä siltä tililtä, millä enemmän on rahaa. Kun lasku on maksettu, se vaan laitetaan maksettujen laskujen pinoon.
Tosin meillä se olen yleensä minä, joka maksaa lähes kaiken. Käytän vaan välillä miehen tiliä.

Meillä ei lasketa sun ja mun rahoja. Kaikki rahat on vapaasti kummanki käytössä, ihan sama paljoko kumpiki tienaa vai tienaako toinen ollenkaan. Yhteinen tili. Menee aikalailla niin että mies tuo rahan taloon ja minä kulutan sen (eli hoidan laskujen maksut, kaupassa käynnit, netistä tilaukset..). :D

Vakka kantensa valitsee. Jos mies on ottanut vaimon ulkonäön ja ulkoisten ominaisuuksien perusteella, niin on ymmärrettävä, että tason säilyttäminen, kauneudenhoito ja edustavat vaatteet maksavat. Kyseessä ei siis ole vain vaimosta johtuva ongelma, vaan mies on yhtälailla siihen syypää.

Siis oonko mä ainoa jonka mielestä ei ole ok et nainen hassaa oman tilinsä kosmetologille, parturiin jne. hömpötyksiin ja sen jälkeen hyppää miehen tilillä? Musta tuo nyt ei ihan ole oikein.. : /

Minä harvoin hassaan oman tilini hömpötyksiin, mutta jos niin käy niin sitten saan miehen tililtä rahaa. Yleensä mies itse siirtää tililleni rahaa. Saattaa vaan sanoa, että sulla ei ollut paljon rahaa, laitoin lisää. Joillekin siis tämä on aivan uskomatonta? Mulle mies sanoi jo suhteemme alussa (ollaan oltu yhdessä 11 vuotta), että hänen rahat ovat myös minun rahojani. Silloin alussa mietin kaupassa ja ravintolassa, että kuka maksaa. Ja mies oli aivan ihmeissään.

Pitää nyt varmaan sanoa, että mieheni on intialainen... Siellä tietysti aivan eri mentaliteetti näissä asioissa. On se monet kerrat ihmetellyt parien "omia rahoja".

Kyllä se mun mielestäni on ihan ok, jos se sopii sekä sille miehelle, että sille naiselle.

Yhteistyössä