Kyllä sai taas huomata: adhd-perhettä ei ymmärrä KUKAAN muu kuin toinen adhd-perhe

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt ns. normaaleihin
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";23960806]Adhd:ssä ei ole kyse siitä, että lapsella olisi enemmän energiaa, kuin muilla, vaan siitä, että aivot ei saa tarpeeksi ärsykettä, joten keskittymiskyky on heikkoa, ja henkilö joutuu kompensoimaan aivojen stimulaation puutetta lisäämällä puuhattavaa. Aivot ei ikäänkuin pysy muuten tarpeeksi hereillä. Joillain tämä "purkautuu" agressivisena käytöksenä, mutta ei kaikilla.[/QUOTE]

Niin, tarkoitin tätä "energiaa" kuvaamaan sitä ulkopuolisen silmiin näkyvää aktiivisuutta. Ja olen kyllä hyvi huomannut ettei tämä "levottomuuskaan" ole lähellekkään aina mitään pahantekoa, vaan ihan puhdasta touhuamista ja aktiivisuutta.
 
........
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23960816:
Mä uskon, että adhd lasten kasvattaminen ja heidän kanssaan eläminen on haastavaa. On hyvä, jos vanhemmat saavat vähän lepotaukoa lapsesta. Adhd tai mikään muukaan ei kuitenkaan mielestäni saa olla selitys sille, että lapsi kiusaa toisia lapsia tai eläimiä tai rikkoo paikkoja. Jos lapsi ei itse hallitse käyttäytymistään, silloin vanhempien tehtävä on pitää huolta siitä, että lapsi ei kohdista väkivaltaansa muihin. Varsinkin isomman lapsen kohdalla tämä on takuulla vanhemmille fyysisestikin raskasta eikä pelkästään henkisesti, mutta ei ole oikein motata toista nyrkillä naamaan ja selitellä tapahtunutta lyöjän adhd:llä.
Ööö... No minusta on kyllä ihan ok, että jos joku kertoo lapsensa pahentekoon vaikuttavan se, että lapsella on adhd. Kyllähän se kertoo jotain, että vanhemmat varmasti yrittävät parhaansa, mutta valitettavasti ei ole aina suoranaisesti heidän "vikansa", että eivät kerenneet väliin. Adhd nimittäin aiheuttaa sen, että he toimivat usein niin nopeasti, etteivät kerkeä edes tajuamaan tekojensa seurauksia, kunnes on liian myöhäistä. Kyllä minä ainakin ymmärrän vanhempaa paremmin, jos he kertovat lapsensa holtittomuuteen vaikuttavan adhd. Adhd ei kuitenkaan ole mikään vapautus siitä, että lasta ei tarvitsisi torua. Omat lapseni ovat käyttäytyneet hyvin, joten en voi henkilökohtaisesti todeta, että kuinka vaikeaa voi olla kasvattaa äkkipikaista lasta. En myöskään tiedä, että voiko lapsi olla "syntyjäänkin" äkkipikainen, vai mistä he ovat alunperin tuollaisen käyttäytymismallin perineet. En voi kuitenkaan siis vanhempaa teilata, kun en tosiaan voi tietää, että millaista heillä on.
 
Keittiönoita
Ööö... No minusta on kyllä ihan ok, että jos joku kertoo lapsensa pahentekoon vaikuttavan se, että lapsella on adhd. Kyllähän se kertoo jotain, että vanhemmat varmasti yrittävät parhaansa, mutta valitettavasti ei ole aina suoranaisesti heidän "vikansa", että eivät kerenneet väliin. Adhd nimittäin aiheuttaa sen, että he toimivat usein niin nopeasti, etteivät kerkeä edes tajuamaan tekojensa seurauksia, kunnes on liian myöhäistä. Kyllä minä ainakin ymmärrän vanhempaa paremmin, jos he kertovat lapsensa holtittomuuteen vaikuttavan adhd. Adhd ei kuitenkaan ole mikään vapautus siitä, että lasta ei tarvitsisi torua. Omat lapseni ovat käyttäytyneet hyvin, joten en voi henkilökohtaisesti todeta, että kuinka vaikeaa voi olla kasvattaa äkkipikaista lasta. En myöskään tiedä, että voiko lapsi olla "syntyjäänkin" äkkipikainen, vai mistä he ovat alunperin tuollaisen käyttäytymismallin perineet. En voi kuitenkaan siis vanhempaa teilata, kun en tosiaan voi tietää, että millaista heillä on.
Uskoisin, että adhd-lasten vanhemmat osaavat kyllä aika hyvin ennakoida tilanteita. Ihan kokemuksensa pohjalta. Ja ennakointihan on ihan kaikkien vielä käyttäytymistään hallitsemattomien lasten kanssa kaiken a ja o. Okei, lasta joutuu haukkana vahtimaan. Joitain lapsia joutuu vahtimaan kauemmin kuin toisia. Mun mielestä pelkkä toruminen ei riitä, jos se toruminen tarkoittaa sitä, että lapsi mottailee muita lapsia joka päivä. Eka kerta..ok. Toka kerta...okei, ehkä sekin vielä menee anteeksi pyytämällä. Kolmas kerta....ei pidä ihmetellä, jos se motattu ei enää halua leikkiä lyöjän kanssa. Ei kenenkään lapsen tarvitse toimia "terapeuttisena nyrkkeilysäkkinä" muille.
 
JONSERED Karhunkantaja
No ainakin luovuus ja kekseliäisyys tulee ensimmäisenä mieleen vahvuuksina.
Sen voi muotoilla monella tavalla: kun lapsi kiipeää verhoihin ja ajelee koiran kaljuksi, voi toki todeta, että onpa siinä energinen ja itseohjautuva lapsi... :saint:

Mutta asiaan taas vaihteeksi. Eihän kukaan, jolla ei ole samanlaista kokemusta voikaan ymmärtää. Tietenkin teoreettisesti jollain tasolla, mutta jos ei ole elänyt toisen elämää, ei voi täysin ymmärtää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23960937:
Uskoisin, että adhd-lasten vanhemmat osaavat kyllä aika hyvin ennakoida tilanteita. Ihan kokemuksensa pohjalta. Ja ennakointihan on ihan kaikkien vielä käyttäytymistään hallitsemattomien lasten kanssa kaiken a ja o. Okei, lasta joutuu haukkana vahtimaan. Joitain lapsia joutuu vahtimaan kauemmin kuin toisia. Mun mielestä pelkkä toruminen ei riitä, jos se toruminen tarkoittaa sitä, että lapsi mottailee muita lapsia joka päivä. Eka kerta..ok. Toka kerta...okei, ehkä sekin vielä menee anteeksi pyytämällä. Kolmas kerta....ei pidä ihmetellä, jos se motattu ei enää halua leikkiä lyöjän kanssa. Ei kenenkään lapsen tarvitse toimia "terapeuttisena nyrkkeilysäkkinä" muille.
Taas kerran mä komppaan joka sanaa :)

Mun lasten ei ainakaan tarvitse toimia kenenkään terapeuttisina nyrkkeilysäkkeinä, tai mun kotini kenenkään terapeuttisena toiminta-areenana. Adhd-lapsen vanhempi on vastuussa lapsensa tekosista ihan siinä missä muunlaistenkin lasten vanhemmat.
 
JONSERED Karhunkantaja
Taas kerran mä komppaan joka sanaa :)

Mun lasten ei ainakaan tarvitse toimia kenenkään terapeuttisina nyrkkeilysäkkeinä, tai mun kotini kenenkään terapeuttisena toiminta-areenana. Adhd-lapsen vanhempi on vastuussa lapsensa tekosista ihan siinä missä muunlaistenkin lasten vanhemmat.
Nimenomaan. Adhd ei ole keppihevonen, jolla ratsastaa. Mutta se on selvennys siitä, miksi jotkin asiat ovat hankalampia, kuin toiset. Eli aikuisen on pystyttävä ymmärtämään laajemmin ja siltä pohjalta myös ohjaamaan ja tukemaan lasta. Oli sitten adhd tai ei.
 
Nimenomaan. Adhd ei ole keppihevonen, jolla ratsastaa. Mutta se on selvennys siitä, miksi jotkin asiat ovat hankalampia, kuin toiset. Eli aikuisen on pystyttävä ymmärtämään laajemmin ja siltä pohjalta myös ohjaamaan ja tukemaan lasta. Oli sitten adhd tai ei.
Vanhempien ja muiden läheisten pitää ymmärtää laajemmin, ohjata ja tukea.

Minusta esim. naapureiden ei kyllä tarvitse...
 
opet ei
Aika moní ope on ihan ulalla näistä asioista. Pitäisi istua koko oppitunti paikoillaan vaikka lapselle ihan mahdottomuus. Sekin auttaisi että saisi kesken oppitunnin käydä vaikka vettä juomassa mutta kun ei.
 
"vilma"
Taas kerran mä komppaan joka sanaa :)

Mun lasten ei ainakaan tarvitse toimia kenenkään terapeuttisina nyrkkeilysäkkeinä, tai mun kotini kenenkään terapeuttisena toiminta-areenana. Adhd-lapsen vanhempi on vastuussa lapsensa tekosista ihan siinä missä muunlaistenkin lasten vanhemmat.
Näin juuri. Minulla on tuollainen autistinen lapsi, jonka kanssa teemme kovasti töitä. Häneltä puuttuu mm. empatiakykyjä joten esimerkiksi jakaminen ja vuorottelu on hyvin vaikeaa. Ja minä vanhempana olen vastuussa siitä, että vuorottelukin onnistuu, tavalla tai toisella. En voi olettaa että esim. leikkipuistossa lapseni saisi etuilla muiden ohi liukumäessä vaan pidän huolen, että hän odottaa omaa vuoroaan, vaikka siitä pienen "raivarin" saisikin. Lapsi oppii kyllä asioita, mutta ne vaativat yleensä paljon enemmän toistoja ja harjoittelua kuin terveillä lapsilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Aikuisten tarvitsee. Ja puhuin kaikista lapsista ja kaikista aikuisista ihan yleisesti.
Jaa, mä en kyllä koe että mulla olisi minkäänlaista kasvatusvastuuta jonkun toisen lapsista. Eikä multa pidä riittää ymmärrystä sille, jos naapurin adhd hakkaa mun lapsia tai tuhoaa mun omaisuuttani. Se on vanhempien tehtävä, vahtiminen. Jos eivät onnistu siinä niin korvatkoon vahingot rahalla ja pitäkööt lapsen vaikka sisätiloissa sitten...
 
JONSERED Karhunkantaja
Jaa, mä en kyllä koe että mulla olisi minkäänlaista kasvatusvastuuta jonkun toisen lapsista. Eikä multa pidä riittää ymmärrystä sille, jos naapurin adhd hakkaa mun lapsia tai tuhoaa mun omaisuuttani. Se on vanhempien tehtävä, vahtiminen. Jos eivät onnistu siinä niin korvatkoon vahingot rahalla ja pitäkööt lapsen vaikka sisätiloissa sitten...
Valitettavasti tuollainen näkökanta on osasyy siihen, miksi nykymuksut ovat rajattomia. Minusta me kaikki olemme vastuussa ympäristöstämme, tiettyyn rajaan saakka. Se aikuinen, joka on paikalla, hoitaa tarvittaessa tilanteen. Tietenkin vanhemmilla on päävastuu omien lastensa hyvinvoinnista ja kasvatuksesta.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23961079:
Tuo onnistuu vain silloin, jos koko yhteisö on jutussa mukana. Mutta on vanhempia, joiden kullannuppuja kukaan vieras ei saa kieltää.
Valitettavan totta. Onneksi täällä metsäss asiat ovat toisin.
 
Valitettavasti tuollainen näkökanta on osasyy siihen, miksi nykymuksut ovat rajattomia. Minusta me kaikki olemme vastuussa ympäristöstämme, tiettyyn rajaan saakka. Se aikuinen, joka on paikalla, hoitaa tarvittaessa tilanteen. Tietenkin vanhemmilla on päävastuu omien lastensa hyvinvoinnista ja kasvatuksesta.
Käytännössä homma menee ikävän usein niin, että ongelmia aiheuttavan lapsen vanhemmat eivät ole koskaan paikalla, ja me muut vanhemmat joudumme hoitamaan tilanteet...Siihen kyllästyy, on todella rasittavaa joutua opastamaan ja komentamaan vierasta lasta ja stressaamaan vieraan lapsen tekosien takia.

Siksi se lapsi varmaan aiheuttaakin ongelmia, kun omat vanhemmat eivät vahdi. Ja omat vanhemmat ovat ehkä niin uupuneita lapseensa etteivät siksi jaksa vahtia. Noidankehä...mutta niin tai näin, mun voimavarojen kuuluu riittää vain omiin lapsiini ja kaikki sen yli menevä on plussaa & vapaaehtoista, ei velvollisuus.
 
JONSERED Karhunkantaja
Käytännössä homma menee ikävän usein niin, että ongelmia aiheuttavan lapsen vanhemmat eivät ole koskaan paikalla, ja me muut vanhemmat joudumme hoitamaan tilanteet...Siihen kyllästyy, on todella rasittavaa joutua opastamaan ja komentamaan vierasta lasta ja stressaamaan vieraan lapsen tekosien takia.

Siksi se lapsi varmaan aiheuttaakin ongelmia, kun omat vanhemmat eivät vahdi. Ja omat vanhemmat ovat ehkä niin uupuneita lapseensa etteivät siksi jaksa vahtia. Noidankehä...mutta niin tai näin, mun voimavarojen kuuluu riittää vain omiin lapsiini ja kaikki sen yli menevä on plussaa & vapaaehtoista, ei velvollisuus.
Siksi sanoinkin, että tiettyyn rajaan saakka. :)

Ja tuollaisessa tapauksessa voi vielä yrittää saada lapsen vanhemmat ymmärtämään, että ammattiapu on täysin hyväksyttyä.
 
"näin on"
Ystävän adhd-lapsi on ainakin hämmästyttävän älykäs. Jo pikkuisena luki ja kirjoitti, ja keskusteli vaikka mistä samaan aikaan kuin muut samanikäiset sanoivat "kakka" ja söivät pikkukiviä :). Pahojaan hän ei ole koskaan tehnyt ainakaan meillä, äiti on tosi taitava lapsensa kanssa. Lapsi ei ole vaarallinen, ei raivoa, ei hakkaa muita, hän on vaan ns. erikoinen persoona. Mutta äiti tosiaan on lapsensa kanssa erittäin taitava, osaa lukea lastaan ja tietää missä vaiheessa pitää puuttua asioihin ettei mitään ikävää tapahtuisi.

Pahantekoa, väkivaltaa yms en sietäisi keneltäkään, oli adhd tai ei. Minusta adhd-lasta pitää valvoa paljon tarkemmin kuin "normaalia" lasta. Se, että annetaan lapsen kiusata muita ja käyttäytyä huonosti, ja kun asiasta sanoo niin huokaistaan "mutku sil on aadeehoodee" ei ole lainkaan sopivaa käytöstä vanhemmilta. Erityislapsi vaatii erityisvanhemmat, erityisen hyvät ja tarkat vanhemmat.

Olipas Anatonialta viisaasti sanottu!
Monesti tuntuu, kuin vanhemmat olisivat luovuttaneet, kun sillä on se aghd ja lapsi saa kasvaa ja touhuta kuin pellossa. Keskittymishäiriö ei oikeuta pahojensa tekoon.
 
huom huom
[QUOTE="näin on";23961134]Olipas Anatonialta viisaasti sanottu!
Monesti tuntuu, kuin vanhemmat olisivat luovuttaneet, kun sillä on se aghd ja lapsi saa kasvaa ja touhuta kuin pellossa. Keskittymishäiriö ei oikeuta pahojensa tekoon.[/QUOTE]

Totta tämäkin. Mutta ei se oikeuta myöskään että kaverit pistää kaiken aina adhd lapsen syyksi. Tätä näkee niin usein vaikka toisissakin lapsissa vikaa. Ja vanhemmat uskoo vain sitä omaansa ja syyttävät sitä "erikoista" ihan suorilta.
 

Yhteistyössä