Tiesitkö, että siisti koti on huono juttu lapsen kehityksen kannalta?

• Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti
ev
Minä taasen sain siivouskammon lapsuuskodista ja minusta ei tullut kyllä siistiä ihmistä, yleensä normisti täällä on kaikki suloisessa sekamelskassa. Mutta kyllä sen verran kulisseja yritän pitää yllä, että kun tulee vieraita, niin siivoilen ja järjestelen paikkoja hiki hatussa, koska en pysty normia kaaosta vieraille näyttämään. Yritän luoda kuvaa, että minäkin olen siisteydestä ja järjestyksestä pitävä ihminen. Tosin vieraiden aikana ei ole kovin mukava tunne itsellä, kun kaikki paikat ovat järjestyksessä ja normikaaos on poissa.

"Anne"
Meillä on peruskamat paikoillaan, keittiönpöytä keittiössä, tv tasollaan, kirjat hyllyssä ja lakanat sängyssä ja sitä rataa. Ihan perussiisti kämppä, johtuu siitä ettei tavaraa ole paljon. Lapsi "sotkee" mutta en laske lapsen leluja ympäriinsä sotkuiksi vaan lapsen työksi joten annan olla, lelut ei minua häiritse.
Se että meillä on siistiä illalla ja noin pari minuuttia aamulla ja mielestäni myös päivällä kun lapsen leluja ei oteta huomioon, ei ole huono juttu, ei mitenkään rajoiteta lasta leikkimästä tai tekemästä, ihan vapaasti saa. Tilaa vain on lapsenkin tavaroille paljon, kun aikuisilla ei kaikkea roinaa ole.

"höh"
Rakastan puhtauttta ja siistiä kotia jossa kaikilla tavaroilla on paikkansa. Rakastan hyvää itse tehtyä ruokaa, alusta lopuun saakka kasviksista tehtyä.

Itse en vain jaksa luoda tuota kaikkea. Kovinkaan usein. Joten meillä ei ole niin puhdasta ja siistiä kuin haluaisin.
Ja mitä tulee omiin lapsiini, olen huomannut että jos jaksan siivota pöydät ja tasot puhtaiksi välillä, ja koota värit purkkeihin ja tavarat paikalleen, niin lapset tykkäävät mieluummin taas aloittaa sotkemisen kuin niin että kaikki on valmmiiksi levällään.

Ja molemmat ovat mielestäni erittäin älykkäitä ja lahjakkaita ja luovia. Ainakin esikoisella on luokassaa erikoisen tyypin maine...
Mistähän tällainen tutkimus sitten peräisin? ei siitä lainausta saisi?

Mitkä tavarat kuuluu tasolle? Toki meilläkin on tasolla kahvinkeitin, hedelmäkulho ja vedenkeitin, mutta kynät, lehdet tai likaiset astiat eivät tasolle kuulu. Mutta niitä on siellä siltikin aina ajoittain ja silloin koen, että keittiö on sotkuinen.
Jos tasolla on yksi kynä, niin onko keittiö tosiaan sotkuunen. :D

Jos tasolla on yksi kynä, niin onko keittiö tosiaan sotkuunen. :D
Äläpäs nyt yritä saivarrella...mä puhuin monikossa :xmas:

Ei, keittiö ei ole sotkuinen, jos tasolla on yksi kynä. Mutta jos tasolla onkin vaikka 3 kynää pisinpoikin, niin taso on silloin sotkuinen...ei vielä koko keittiö. Jos vaikka kolmella eri tasolla on 3 sinnekuululumatonta tavaraa, niin silloin keittiö on jo sotkuinen. Vaikkakin vain pienesti, mutta silti.

"katmat"
Mää imuroin, en vaan joka päivä, vaan kaksi, kolme kertaa päivässä. Silti meillä om sekaista, tavarat ei tosiaankaan oo paikoillaan, mutta en voi sietää lattioita joissa on hiekkaa ja murusia yms. röppöä.
Meillä on sama juttu, imuroin päivittäin, joskus kaksikin kertaa. Mutta silti meillä on tavaroita siellä ja täällä. Epäjärjestys, josta aloituksessa puhutaan, on eri asia kuin sotkuisuus tai saastaisuus. Meillä ei ole sotkuista mutta meillä on silti tavarat hujan hajan.

"katmat"
Äläpäs nyt yritä saivarrella...mä puhuin monikossa :xmas:

Ei, keittiö ei ole sotkuinen, jos tasolla on yksi kynä. Mutta jos tasolla onkin vaikka 3 kynää pisinpoikin, niin taso on silloin sotkuinen...ei vielä koko keittiö. Jos vaikka kolmella eri tasolla on 3 sinnekuululumatonta tavaraa, niin silloin keittiö on jo sotkuinen. Vaikkakin vain pienesti, mutta silti.
Meidän keittiö on varmaankin sitten jotain järkyttävää. Nytkin tiskialtaassa lojuu eilisillan aterian jäljiltä likaiset astiat kun en voinu laittaa tiskikoneeseen kun siellä on vielä eilen aamulla pestyt puhtaat astiat jotka täytyis ensin tyhjentää mitä en oo ehtiny tekemään koska oltiin eilen rannalla koko päivä. Mikron edestä löytyy läjä leivänmurusia ja uunipeltikin on eilisen jäljiltä hellan päällä. Pari korkattua, puolinaista pilttipurkkia löytyy ja tyhjä maitopurkki. Siivoilen ne tästä aamun aikana jahka jaksan, mutta huomenna seon taas samanlainen :D Mä en usko että kukaan meidän perheessä kuolee tähän asiaan, astioita ei kuitenkaan lilluteta päiväkausia tiskipöydällä.

Tykkään, että kotona on luovakaaos eli kaiken ei tarvitse olla sentilleen paikallaan ja, että kotona näkyy, että sielä harrastellaan kaikenlaista. MUTTA valitettavan usein meillä on täysikaaos ja se on kaikkea muuta kuin hyvä lapsen kehityksen kannalta. Jos kaaosta on liikaa, on kotona vaikea keskittyä tekemään yhtään mitään.

Haave Maria ejk
En tosiaankaan ala sekoittamaan meidän huushollia siinä pelossa, että lapsille tää siisteys olisi kehityksen kannalta huono juttu. :D Me ollaan luonnostaan siistejä niin monessa sukupolvessa, että huolimatta tästä, epäotollisesta ympäristöstä, ollaan lähes kaikki eri alojen taiteilijoita ja luovia ihmisisä. :D Olisiko siisteys pakottanut meidät kanavoimaan luovuutemme näin ikkäästi paremmin?

"Pusse"
[QUOTE="mutsi";23957034]
Perustellen asian sillä, että tiptop-kodissa lasten elämää rajoitetaan liiaksi.[/QUOTE]

Miehen mielestä mun talvella herännyt siisteysinnostus rajoittaa HÄNEN elämäänsä, jonkun pitäis tehdä puolisonsuojeluilmoitus :D Ja täällä ei todellakaan ole edelleenkään mitään Kotivinkki-siistiä... Lasten sotkut on niiin paljon pienempiä kuin mitä tuo mies saa aikaan, että sitä on pakko jo vähän paimentaakin asiasta.

Rollolainen
Mitkä tavarat kuuluu tasolle? Toki meilläkin on tasolla kahvinkeitin, hedelmäkulho ja vedenkeitin, mutta kynät, lehdet tai likaiset astiat eivät tasolle kuulu. Mutta niitä on siellä siltikin aina ajoittain ja silloin koen, että keittiö on sotkuinen.
mulla on tasolla esim öljypullot ja tiskiaine.
Mulla tason päällä myös on tavaraa, kyniä ym tavaraa, joita saattaa tarvita useinkin. Silti meidän koti ei näytä miltään sikalalta.
joskus saattaa leluja jäädä väärään paikkaan. Nytkin kirjoja on muallakin kui kirjahyllyssä. Ei se että kaiki tavarat on milliillen oikeassa kohdassa tarkoita että sileä on LIKAISTA, likaisuus ja sotku on eri asia.

"vieras"
Olin ennen lapsia oikea siisteysfriikki. Lasten myötä olen opettelemalla opettanut itseni sotkuun ja myös ns. likaan. Miehen suvussa on nimittäin allergioita ja astmaa, joten lasten suojelemiseksi niiltä, meille hommattiin kaksi koiraa ja kissaa. Ja ei todellakaan imuroida päivittäin, ettei eläinten allergioita suojaava vaikutus vähenisi. Itseä inhottaa, kun hiekanmurut ratisee jaloissa, mutta eipähän ole kukaan lapsista ainakaan vielä millekään todettu allergiseksi! Mitäpä sitä ihminen ei lastensa takia kärsisi. :D

"Neith"
mulla on uskomaton toleranssi sekaisuudella ja jopa likaisuudelle
pyykkivuori saa kasvaa kylppärissä melkoiseksi ennenkuin alan niille tehdä jotain (ja sitten saakin pestä 8 konellista kerralla) siivous ei kuulu lempi harrastuksiini, ei mua haittaa lattialle läikkyneet mehutipat (jos nyt enemmän kaatuu niin se siivotaan heti) tai kahvi tipat, keittiö on aina räjähdyksen jäljiltä, on likaisia astioita, muruja, roskia jne tasot täynnä tavaraa kun en jaksa heti ruuanlaiton jälkeen siivota (sen lisäksi että tasoille on pysyvästi majoittunut myös erilainen kokoelma tavaroita)
nytkin asunto on sellaisessa järjestyksessä että moni sais slaagin :D
mutta mies joutiikin tänään siivoamaan, ja nyt ei voi edes syyttää lasta tästä kun se ei ole ollut 10 päivään edes kotona

toki siisti asunto jossa kaikelle on oma paikkansa on kiva, mutta mie olen aivan liian laiska ylläpitämään sitä

Haave Maria ejk
[QUOTE="vieras";23960314]Olin ennen lapsia oikea siisteysfriikki. Lasten myötä olen opettelemalla opettanut itseni sotkuun ja myös ns. likaan. Miehen suvussa on nimittäin allergioita ja astmaa, joten lasten suojelemiseksi niiltä, meille hommattiin kaksi koiraa ja kissaa. Ja ei todellakaan imuroida päivittäin, ettei eläinten allergioita suojaava vaikutus vähenisi. Itseä inhottaa, kun hiekanmurut ratisee jaloissa, mutta eipähän ole kukaan lapsista ainakaan vielä millekään todettu allergiseksi! Mitäpä sitä ihminen ei lastensa takia kärsisi. :D[/QUOTE]

Ei ne lapset altistu lian, pölyn ja hiekan suojaavalle vaikutukselle ulkona? Pitääkö niitä sisällä olla?
:D

[QUOTE="katmat";23957058] Samoin se on kehittävää ettei lapsen tarvi siivota leikkejä pois vaan ne voivat jäädä paikoilleen ja leikkiä voi jatkaa seuraavana päivänä. Se kuulemma latistaa lapsen mielikuvitusta kun joutuu jättää leikit kesken, päivästä toiseen jatkuva leikki on kehittävää.
[/QUOTE]

Uskon kyllä, mutta siinä on tapaturman riski, jos lapsi lähtee yöllä haahuilemaan huoneestaan ja siellä on legot ja muut hujan hajan.

"vieras"
[QUOTE="katmat";23957058]

Mulle kans sanoi neuvolan terkka, että kun hän menee kotikäynnille vauvan syntymän jälkeen niin jos koti on tiptop siisti ja suoraan sisustuslehden kuvasta niin silloin hänellä alkaa hälytyskellot soida ihan yhtä lailla kuin jos siellä olis koiranp:t ja muut sonnat pitkin lattioita. KUmpikaan ei oo hyvästä lasta ajatellen.[/QUOTE]

jos perhe on vauvaperhe jossa ei ole vanhempia lapsia niin kuka siellä sotkee<??

[QUOTE="vieras";23960391]jos perhe on vauvaperhe jossa ei ole vanhempia lapsia niin kuka siellä sotkee<??[/QUOTE]

No niinpä!

Itse ajattelin ennen että olenpas minä siisti ihminen, sitten totesin että joo, olen varmaan ihan keskiverto sittenkin tässä asiassa, kun en imuroi joka päivä ja en saa kohtausta, jos joku kaappi ei olekaan tiptop. Siedän siis myös sotkua, hyvä minä :D

Meillä kyllä leikit kerätään pois päivän päätteeksi, tai jopa päiväunille mennessä. Mutta lapsen kasvaessa junaradat ja legorakennelmat kyllä saa jäädä paikoilleen, tai askartelut odottamaan seuraavaa päivää.

Pidän kyllä hyvin huolen perussiisteydestä eli siitä, ettei kaaosta synny koskaan. Ei siis tarvitse hiki hatussa siivota koskaan. Keittiön tasot on siistit ja jokaiselle tavaralle on paikkansa jne. Jos meille tulee tiettyyn aikaan päivästä, voisi joku ehkä luulla että onko tässä perheessä kaikki hyvin, mutta taas toiseen kellon aikaan täällä on pöydällä ja lattialla ruokaa ja maitoa, leluja sikin sokin, vaatteita siellä täällä.... eli sitä ihan tavallista elämää. Se on joillain pistänyt silmään meillä käydessä, että tavaraa on vähän. Se helpottaa siistinä pitämistä :)

Yhteistyössä