G: Varpajaiset, sovinismi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ole provo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei ole provo

Vieras
Mielenkiinnosta kysyn. onko miehesi pitänyt varpajaiset? Onko miehesi sovinisti? tai ajatteleeko naisia huonompana sukupuolena tai lapsentekokoneena?

Voiko ylipäänsä kunnian itselleen tuosta työstä (lapsen maailmaan saamisesta) ottava mies olla jollakin tavalla puolisoaan arvostava?

hmm, tais ex miehellä olla jotkut varpajaiset jos oikein muistan, juhli lapsen syntymää kavereittensa kanssa miehiseen tyyliin.. naiset sitten innostuvat ehkä enemmän söpöistä vauvanvaatteista ja lapsen tuijotteusta :D
ja mun mielestä kyse ei ole sovinismista, siitä etteikö arvostais puolisoaan jne. vaan halusta juhlia sitä että sai lapsen ja nimenomaan juhlia sitä kavereittensa kanssa

Jahas. no exän kohdalla: kyllä piti juhlat ja kyllä oli sovinisti. Ei sitä kiinnostanut pätkääkään vaikka itkin lapsivuodeosastolla osaanko imettää ja olin muutenkin kovasti hormoonien armoilla ja jotenkin "yksinäinen" ja ahdistunut. Vaikka itse vauva olikin ihana minulle!

Ei ole pitänyt. Ja itse en tajua ideaa, jos kyse on pelkästään ryyppäämisestä. Mun mielestä se on vähän halventavaa sitä äitiä ja vauvaakin kohtaan. Enkä ole mielestäni mikään feministiemakko :D Mitä jos kyseessä on toinen, kolmas, jne lapsi; laitetaanko ne vanhemmat lapset jonnekin hoitoon siksi aikaa kun äiti on uuden vauvan kanssa sairaalassa ja isi dokaa kotona kavereittensa kanssa tai makaa krapulassa...?

Piti varpajaiset, ei ole sovinisti tai ajattele naisia mitenkään huonompana, lapsentekokoneena tai muutakaan vähemmän arvostavaa. On itseasiassa arvomaailmaltaan erittäin tasa-arvoinen.

En kyllä tajua miten varpajaiset ja kunnian ottaminen itselleen lapsen maailmaan saamisesta liittyisivät toisiinsa. Ei mies saanut olla koko aikaa sairaalassa, joten ihan sama mulle oliko poissaollessaan tuijottamassa yksin kotona keittiön seinää vai viettikö mukavaa iltaa kavereidensa kanssa. Oli kuitenkin taas seuraavana aamuna sairaalassa jokseenkin normaalin aikaan.

• Tykkää
Reactions: emppu75 ja Kurmeli
No sikäli että ennen muinoin varpajaiset tarkoittivat osaa rotinoista, jotka pidettiin nimenomaan perheen (äidin, isän ja lapsen) kunniaksi. Nykyisinhän isät ovat omineet juhlat ja ne on sellaisia joihin rumasti sanottuna "akkoja ei haluta" vaan nainen saa maata tikkeineen sairaalassa.

Joo piti ja seuraavana päivänä nukkui puoleen päivään, kun olis pitänyt tulla meitä hakemaan jo aamusta laitokselta, eikä vastannut puhelimeen. Olin jo viikon odotellut kotiin pääsyä, muutenkin aivan jyrän alle jäänyt koko synnytyksestä, joten oli kova halu päästä pois sieltä laitokselta kotiin toipumaan. Joten oli mun mielestä aika sovinistista että vielä odotutti, eikä tullut silloin kun sovittiin. Ja annoin kyllä kuuluakin siitä sitten.

Muuten ollut tosi hyvä mies ja isä.

Varpajaisetkin voi viettää monella tavalla. Meillä varpajaisten jälkeen koti oli siistimmässä kunnossa kuin synnyttämään lähtiessäni (mies siis siivosi) ja miehet tosiaan ottivat sen verran rauhallisesti, että mies oli pientä väsymystä lukuunottamatta aamusta ihan normaalissa kunnossa. Väsymystä tosin olisi voinut olla ilman varpajaisiakin, tuskin uni olisi kovin helposti tullut, sen verran varmasti jännitti.

Haha.. aina naisen täytyy löysätä pipoa. Mutta jos kyse olisi naisten juhlasta, niin vastaus olisi että "ei voi olla niin tärkeää etteikö äiti voisi jättää välistä".
Huomaa kyllä millä palstalla asiasta yrität keskustella :D

Haha.. aina naisen täytyy löysätä pipoa. Mutta jos kyse olisi naisten juhlasta, niin vastaus olisi että "ei voi olla niin tärkeää etteikö äiti voisi jättää välistä".
Huomaa kyllä millä palstalla asiasta yrität keskustella :D
Veikkaanpa, ettei täällä naista miesvihasta syytettäisi, vaikka se haluaisikin synnyttämisen jälkeen tuopin.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
mies piti varpajaiset jotta sai juhlia ja ryypätä. Tukena ei ollut raskaudessa eikä sen jälkeen. Että ihmettelen mitä se oikeen sitten juhli? sitäkö kun pani eksäänsä kun odotin lastamme? vvai niitä iltoja kun "sai" olla ryyppäämässä ja minä viimesilläni raskaana?! ei auennut mulle ne varpajaiset ja aamuyöllä lähetetty viesti "minä rakastan sinua ja poikaamme"

Kyllä piti varpajaiset ja pitää myös kun toinen lapsi syntyy.
Piti silloin kun mä olin lapsen kanssa sairaalassa ja oli seuraavana aamuna järkevään aikaan taas meidän luona :) Mitäpä haittaa niistä on? Pitäkööt jos haluaa,ei se kuitenkaan saa sairaalassa yötä olla.
Ei ole sovinisti ja on hyvä isä :)

Voiko ylipäänsä kunnian itselleen tuosta työstä (lapsen maailmaan saamisesta) ottava mies olla jollakin tavalla puolisoaan arvostava?

Meillä mies piti varpajaiset esikoisen synnyttyä, ja kunnon varpajaiset pitikin.

Millä lailla otetaan lapsen syntymästä kunnia itselle?Miten se, et juhlii varpajaisia vähentää millään lailla oman puolisonsa arvostusta?

Niin no.. enpä tiedä. Exäni piti varpajaiset. En tykännyt ajatuksesta, mutta...
Ystäväni mies suuttui kun ei päässyt ajoissa sairaalasta juhliinsa. Ystäväni joutui nukutukseen ja kohdun kaavintaan ja menetti paljon verta. Kätilöt laittoivat isän olemaan vauvan kanssa. Oli tosi vihainen, vaikka vaimonsa makasi todella huonossa kunnossa taju pois

Mielenkiinnosta kysyn. onko miehesi pitänyt varpajaiset?
-Ekasta muksusta piti.

Onko miehesi sovinisti?
-Ei.

tai ajatteleeko naisia huonompana sukupuolena tai lapsentekokoneena?
-Ei. Meidän lapset on ylipäätäänkin ihan yhdessä tehtyjä.

-Kyllä mun mies ainakin on. Ja tarkkaan ottaen yhtäkään noista lapsista ei ilman miestä olisi, että jos sitä kunniaa jotenkin täytyy jakaa, niin kyllä mieskin on osansa ansainnut. Jos olisin ollut varpajaisasiasta naama jotenkin norsun emättimellä tai nalkuttanut ja pitänyt sitä epäreiluna, niin tuskin se olisi niitä varpajaisia pitänyt. Mutta en mä nähnyt siinä mitään väärää tai ongelmaa. Syötiin systerin kanssa suklaata kätilöopiston perhehuoneessa sairaalayökkärit päällä se ilta, ihan hyvät varpajaiset mullakin siis. :)

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Ei pitänyt kun oli minua auttamassa vauvanhoidossa sairaalassa :) Ei ole sovinisti eikä ajattele, että miehet olisi naisia ylempänä. En ole vauvantekokone kenenkään mielestä.

En kyllä ymmärrä miten sovinismi ja varpajaiset liittyy toisiinsa. Sellaisissa tilanteissa, joissa varpajaisiin lähdetään ja nainen jää sairaalaan vastasyntyneen kanssa itkemään kun ei ole miestä tukena en pidä miestä/porukkaa kovin kunnioittavana, mutta sinänsä sovinisti on niin eri asia..

Mielenkiinnosta kysyn. onko miehesi pitänyt varpajaiset?
-Kyllä, kummastakin

Onko miehesi sovinisti?
-Ei.

tai ajatteleeko naisia huonompana sukupuolena tai lapsentekokoneena?

-Ei. (Miten tämä liittyy varpajaisiin?)

- Mies ei ole "ottanut kunniaa" kummastakaan lapsestamme. Minäkään en ole ottanut. Nuo on yhdessä tehty, yhdessä haluttu. Mieheni arvostaa mua paljon, muutenkin kuin siinä muutaman tunnin työssä mikä muksujen maailmaan puskeminen oli. Ja mä huomaan sen joka päivä meidän yhteisessä elämässämme. Siihen ei varpajaiset, niitten pitäminen tai pitämättä jättäminen vaikuta yhtään. Ylipäänsä kummallinen ajatustapa että OMAN LAPSEN syntymän juhliminen olisi sovisnismia. Tai naista halventavaa. Mun mielestä se on ihanaa kun mies on innoissaan lapsesta ja haluaa jakaa ilonsa ystävien kesken.

Mun mies on itseasiassa menossa huomenna varpajaisiin. Mä kävin tänään ostamassa lahjan vauvalle, ihan omasta halustani. Eikä mies kuule pienintäkään kitinää, vaan mä toivotan sydämeni pohjasta hauskaa iltaa.

Yhteistyössä