Kuvapino kirjahyllyistä

  • Viestiketjun aloittaja Kirjanen
  • Ensimmäinen viesti
Säpäleelle vielä kysymys, mites kirjojen kierrätys, vanhojen kirjojen ostaminen? Kerran valmistettu, vaikka kuinka kauan sittenkin tehty kirja, onko sen ostaminen vähemmän epäekologista? En osta koskaan näitä hittikirjoja, sanon niitä säärikirjoiksi, useimmiten vanhoja kirjoja tai sitten ulkomailta kirjoja, joita täältä ei saa mistään, keittokirjoja useimmiten. Tai matkakirjoja.
No ei tämä ekologisuus nyt ole minulle mitenkään ratkaiseva tekijä eikä muissakaan asioissa erityisen lähellä sydäntä, mutta se on vain mielestäni todella suurta tuhlausta, että ostetaan paperia ja painomustetta kilotolkulla omaan kotiin, kun niitä voi lainatakin. En minä ketään maailman tuhoamisesta syytä. :D Omalla kohdallani siis vain näin, en näe kirjojen ostamisessa mitään järkeä. Ja jos joku kirja oikeasti kiinnostaa ja on "pakko saada" niin ei siinä mitään, mutta en tajua sitä, että mennään kirjakauppaan ihan niin kuin kirjastoon vain hakemaan lukemista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23920022:
No ei tämä ekologisuus nyt ole minulle mitenkään ratkaiseva tekijä eikä muissakaan asioissa erityisen lähellä sydäntä, mutta se on vain mielestäni todella suurta tuhlausta, että ostetaan paperia ja painomustetta kilotolkulla omaan kotiin, kun niitä voi lainatakin. En minä ketään maailman tuhoamisesta syytä. :D Omalla kohdallani siis vain näin, en näe kirjojen ostamisessa mitään järkeä. Ja jos joku kirja oikeasti kiinnostaa ja on "pakko saada" niin ei siinä mitään, mutta en tajua sitä, että mennään kirjakauppaan ihan niin kuin kirjastoon vain hakemaan lukemista.
Hih, miten sinne kirjakauppaan sitten voi mennä?
 
[QUOTE="vieras";23915392]Heti ensimmäisenä silmäni osuivat Kingin kirjaan, kuten aina :) Kerään itse hänen kirjojaan ja niitä onkin vuosien varrella kertynyt aikamoinen määrä. Kirjat on ihania, olispa enemmän tilaa niille.. mun kirjahyllyssä siis monta monta kirjaa ja valokuvia myös.[/QUOTE]

Minäkin bongasin ekana Kingin kirjan ;) Oon lukenu melkeen kaikki hänen teoksensa :)
 
Hih, miten sinne kirjakauppaan sitten voi mennä?
No siten, että on lukenut jonkun kirjan ja haluaa sen oikeasti sinne hyllyynsä, koska tykkää siitä niin kovasti, että tietää lukevansa sen monia monia kertoja. Tai jos on vaikka lukenut/ostanut aiemmin jonkun tietyn kirjailijan kirjoja ja tietää, että tykkää niistä.

Ei siis siten, että "hei, mikähän tuokin kirja on, ostetaanpas nyt tuollainen jos vaikka tykkäisin siitä". Näin minä siis toimin kirjastossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23920068:
No siten, että on lukenut jonkun kirjan ja haluaa sen oikeasti sinne hyllyynsä, koska tykkää siitä niin kovasti, että tietää lukevansa sen monia monia kertoja. Tai jos on vaikka lukenut/ostanut aiemmin jonkun tietyn kirjailijan kirjoja ja tietää, että tykkää niistä.

Ei siis siten, että "hei, mikähän tuokin kirja on, ostetaanpas nyt tuollainen jos vaikka tykkäisin siitä". Näin minä siis toimin kirjastossa.
Ai joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitat. Kyllä minullakin on mielessäni yleensä mitä tahdon, kenen kirjailijan uuden kirjan haluan. Tietyistä tietää, että ne ovat mieluisia ihan varmasti. Ihan sokkona en osta kirjoja, sillä mielellä, että kattotaas nyt. No, ehkä joskus olen reissulukemista ostanut, jonkun pokkarin ja yleensä silloin kyllä pettynytkin, kun on olen sian ostanut säkissä. Mutta voiko tätä soveltaa muuhunkin kuluttamiseen? Ostetaanhan sitä vaikka mitä ihmiselämän aikana? Eri kriteereillä. Jotenkin en vaan osaa tätä ekologisuutta oikeasti nähdä tässä kirja-asiassa samoin kuin sinä. (tai halua, se lienee lähempänä totuutta, jos ihan rehellisiä ollaan) =)
 
Minä en ole vielä innostunut niistä. En ole kokeillutkaan niitä varsinaisesti, kaupassa vain vilkaissut lukulaitteita. Minulle se paperi on kuitenkin tärkeää :ashamed: :)
en ole minäkään. Ehkä jotakin tenttikirjatyyppistä asiatekstiä voisi sellaisen laitteen kautta lukeakin. Mutta se lukuelämys, syntyy myös siitä paperin lehteilystä. Meillä oli lapsuuteni kodissa paljon hyvin vanhoja kirjoja, sellaisia, joiden paperi oli kellastunutta ja erityyppistä kuin nykyisten kirjain sivut. Niissä oli oma ominaistuoksunsa, ja niitä oli aina jotenkin nautinnollista lukea.
 
Mie en oo tutustunu sähkösiin kirjoihin olleskaan... Ja jotenkin luuleen ettei ees kiinnosta tutustua... Kyl mie haluun kirjan kirjana :) Tosin joskus olis mukava kuunnella äänikirjaa... Ah, jos jostain sais jonkun äänikirjan jossa lukijana Sean Connery :p Sillon ei olis väliä mistä kirja kertos, kuuntelisin vaikka auton osista kertovaa kirjaa jos Sean lukis :D
 
en ole minäkään. Ehkä jotakin tenttikirjatyyppistä asiatekstiä voisi sellaisen laitteen kautta lukeakin. Mutta se lukuelämys, syntyy myös siitä paperin lehteilystä. Meillä oli lapsuuteni kodissa paljon hyvin vanhoja kirjoja, sellaisia, joiden paperi oli kellastunutta ja erityyppistä kuin nykyisten kirjain sivut. Niissä oli oma ominaistuoksunsa, ja niitä oli aina jotenkin nautinnollista lukea.
Minulla on sellainenkin pointti, että saattaa olla että joudun autiolle saarelle joskus ja siellä tavanomainen kirja on kätevämpi kuin lukulaite, josta virta loppuisi ennen pitkää. Kirjan voisi vielä oikein suuressa hätätilanteessa polttaa lämpimikseen tai sitten pistää itsenikkaroimani palmuvuoteen jalan alle, jos sänky meinaisi keikkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Mie en oo tutustunu sähkösiin kirjoihin olleskaan... Ja jotenkin luuleen ettei ees kiinnosta tutustua... Kyl mie haluun kirjan kirjana :) Tosin joskus olis mukava kuunnella äänikirjaa... Ah, jos jostain sais jonkun äänikirjan jossa lukijana Sean Connery :p Sillon ei olis väliä mistä kirja kertos, kuuntelisin vaikka auton osista kertovaa kirjaa jos Sean lukis :D
Minusta oli ihana kuunnella, kun Jeremy Irons luki kirjan Mennyt maailma, voi sitä ääntä kuuntelisi kyllä loputtomiin.
 
Ai joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitat. Kyllä minullakin on mielessäni yleensä mitä tahdon, kenen kirjailijan uuden kirjan haluan. Tietyistä tietää, että ne ovat mieluisia ihan varmasti. Ihan sokkona en osta kirjoja, sillä mielellä, että kattotaas nyt. No, ehkä joskus olen reissulukemista ostanut, jonkun pokkarin ja yleensä silloin kyllä pettynytkin, kun on olen sian ostanut säkissä. Mutta voiko tätä soveltaa muuhunkin kuluttamiseen? Ostetaanhan sitä vaikka mitä ihmiselämän aikana? Eri kriteereillä. Jotenkin en vaan osaa tätä ekologisuutta oikeasti nähdä tässä kirja-asiassa samoin kuin sinä. (tai halua, se lienee lähempänä totuutta, jos ihan rehellisiä ollaan) =)
No joo tuo ekologisuus nyt taitaa olla vähän väärä sana tässä yhteydessä. Ei ole kyse ehkä välttämättä mistään luonnonvarojen tuhlaamisesta, vaan siis sellaisesta turhasta "pakko saada omaksi, että saan kotiini lisää materiaa ja että saan hiplata", kun minusta kirjassa on tärkeintä ja itselleni käyttökelpoisinta se sisältö ja ajatus, eikä se paperi ja painomuste. Vaikka toki luen mukavuussyistä mieluummin oikeaa kirjaa, kuin jotain sähköhärpätyksiä. Jotenkin ne taas tuntuvat sellaiselta turhalta hifistelyltä, vaikka varmaan ekologisempia ovatkin.

Mutta siis tämä ajatusmaailma on vain minun oman elämäni kannalta. Ihailen kovasti kavereiden kokoelmia ja lainailen heiltä mieluusti (niin kuin niiden sanomalehtienkin kohdalla), mutta itse en näe mitään syytä ostella kirjoja omaksi, koska minä saan ne lukukokemukset muullakin tavalla.
 
Haave Maria ejk
Mitä mieltä te, joiden koteja koristaa metriset kirjarivistöt olette sähköisistä kirjoista, vai mikä se virallinen nimitys onkaan?
En ole kokeillut, mutta eihän se olis kirja vaan laite. Suurin osa kirjoista on sellaisia jotka liittyvät ammattiin ja ovat kauniita kapineita, joita on kiva käsitellä. Pieniä, isoja, painavia tiiliskiviä, niissä on tuntu, paperissa stuktuuri ja ne ovat persoonallisia. Mä olen visuaalinen ihminen ja menen sänkyyn kirjojen kanssa kun mies on reissussa eikä uni tule, en välitä laitteista. :D
 

Yhteistyössä