kuinka herkästi teette lastensuojeluilmoituksia?

• Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti
EJK
Joo.
Näin on mennyt enkä usko että vastaavassa tilanteessa menisi toisin nytkään.

Sanottakoon kuitenkin että insestijutut on promillen luokkaa lastensuojeluasioissa.
Osallisille sitten toki koko maailma ja ehdottomasti jotain jolta jokainen lapsi suojeltava, mutta kuitenkin... harva lastensuojeluilmoituksen tekijä moisesta sen tekee.
No eihän se kyllä niin mene, että haenpa lapset pois insestin jaloista. Ja työskentelen myös lastensuojelualalla ja minusta taas aivan liian paljon on ollut seri-epäilyjä.

"Vieras"
tekisittekö jos lapset on viikkokausia sisällä ja katsoo vain tv:tä.
ehkä 2 kertaa kuussa käy ulkona,talvella "ali puettuna" ja kesällä suurinpiirtein talvivaatteissa.
No en tekisi. Jos ulkona tulisi vastaan alipuettuna, niin kommentoisin ehkä jotain, että tarkenettekohan te, kun on aika kylmä... En näe, että lasten terveys on kovinkaan uhattuna, jos istuvat sisällä, vaikka tottakai ulkoilu on tärkeää. Ei se nyt kuitenkaan ilmoituksen paikka ole. Kehottaisin kyllä vastaan tullessa ulkoilemaan vähän enemmän.

"Heli"
Eihän sitä nyt voi noin vain toisen perheen lapsia omatoimisesti huostaanottaa _O_! Taitaa mummeli nyt puhua läpiä päähänsä. Ei ainakaan kovin ammattitaitoiselta kuulosta.

"Mamma italiana"
[QUOTE="Heli";23917652]Eihän sitä nyt voi noin vain toisen perheen lapsia omatoimisesti huostaanottaa _O_! Taitaa mummeli nyt puhua läpiä päähänsä. Ei ainakaan kovin ammattitaitoiselta kuulosta.[/QUOTE]

ei mutta.... ehkà mummeli tarkoittikin sità ettà ensisijaisesti (monessa tapauksessa) voi kuitenkin jollain tapaa ensin auttaa. keinoja on monia (ei tietenkààn aina). suomalainen yhteiskunta kààntyy ehkà liiankin helposti lasuojelun puoleen (tai mità olen keskusteluista vuosien varrella pààtellyt). voiko siltà naapurilta joskus kysyà vaikka ettà tarvisiko se jotain apua vaikkapa vain kolme asiaa ruokakaupasta? toisesta vàlittàminen ei tarkoita pelkkàà lastensuojeluun turvautumista.

"vieras"
No toivottavasti kenenkään tavallisen ihmisen ei tarvitse tehdä ilmoituksia, monikossa. Tavallisella ihmisellä tarkoitan sellaista, joka ei työskentele esim. sosiaalitoimistossa.

Mikäli ap:n kuvailema perhe todellisuudessa on olemassa, antaisin heidän elää omaa elämäänsä. Saattaisin tarjota äidille esim. pihalla lasten silmälläpitoon apua tms. Jos isä on huolehtivainen ja väsyneen? äidin ainoa vika huutaminen, en näe mitään asiaa tehdä iloitusta.

......
Parhaillaan mietin, että kannattaisiko tehdä ilmoitus eräästä tutusta, joka kirjoittelee facebookiin että 1v keksii kaikkia kolttosia ihan häntä kiusatakseen ja ihan julkisestikin tämä äiti huutaa ja antaa luunappeja tälle juuri kävelemään oppineelle taaperolle. Että saisi edes apua jaksamiseensa sitä kautta :/

"Vieras"
En ole tehnyt ikinä. Minulla on ollut sellainen kuva, että tällaiselle on toooosi harvoin tarvetta, mutta tämän palstan mukaan niitä tehdään aika usein. Olen järkyttynyt. Minulle ei ainakaan ole tullut vastaan sellaista perhettä, josta pitäisi ilmoitus tehdä. Toivottavasti ei tulekaan. Aika älyttömän herkästi ihmiset kyllä noita ilmoituksia tekevät. Pitäisi todellakin miettiä, että aiheuttaako se ilmoitus enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen pitäisi olla ihan vihoviimeinen keino. Jos on huolissaan jonkun perheen hyvinvoinnista, niin kannattaisi varmaan ensin käydä itse juttelemassa perheelle, kuin tehdä ilmoitusta minnekään, ellei tosiaankin ole jotain niin vakavaa, että siihen on puuttuttava sillä sekunnilla, ja siinäkin tapauksessa lienee järkevintä ensin soittaa poliisille, joka kyllä laittaa asiasta ilmoituksen eteenpäin.

EJK
[QUOTE="Mamma italiana";23917679]ei mutta.... ehkà mummeli tarkoittikin sità ettà ensisijaisesti (monessa tapauksessa) voi kuitenkin jollain tapaa ensin auttaa. keinoja on monia (ei tietenkààn aina). suomalainen yhteiskunta kààntyy ehkà liiankin helposti lasuojelun puoleen (tai mità olen keskusteluista vuosien varrella pààtellyt). voiko siltà naapurilta joskus kysyà vaikka ettà tarvisiko se jotain apua vaikkapa vain kolme asiaa ruokakaupasta? toisesta vàlittàminen ei tarkoita pelkkàà lastensuojeluun turvautumista.[/QUOTE]

Lastensuojelu, tai ylipäätäänkin toisen perheen asioihin tuntemattomana puuttuminen on valitettavasti tänä päivänä varsin riskaabelia. Itse en aroilla asioilla lähtisi tuntemattomien kanssa "neuvottelemaan". Eri asia on, jos on akutti tilanne jolloin voi ja pitääkin tarjota apua, mutta muutoin en. Se vaan on tämän kylmän hyvinvointiyhteiskunnan faktatilanne mielestäni tällä hetkellä. Niin monta auttajaa on joutunut itse uhriksi (mediaa lainatakseni). Valitettavasti liian moni suomalainen perhe voi tänä päivänä varsin huonosti. Monien läheistukiverkosto koostuu yksinomaan viranomaistukiverkostosta. Siihen ei ole yhtä yksiselitteistä syytä, vaan monien asioiden summa. Mm. rakkaan hyvinvointiyhteiskuntame ( tai -valtion, kumpaa nimitystä ja vastuuta haluaa korostaa) tehokkuutta korostava ajattelutapa.

"Vieras"
Parhaillaan mietin, että kannattaisiko tehdä ilmoitus eräästä tutusta, joka kirjoittelee facebookiin että 1v keksii kaikkia kolttosia ihan häntä kiusatakseen ja ihan julkisestikin tämä äiti huutaa ja antaa luunappeja tälle juuri kävelemään oppineelle taaperolle. Että saisi edes apua jaksamiseensa sitä kautta :/
En tekisi ilmoitusta vielä tällaisestakaan tapauksesta.

Ls-ilmoituksen
oon tehnyt kaksi kertaa... Kumpikin tilanne ollut sellainen että ulospäin tilanne vaikuttanut pahemmalta kuin mitä oikeasti on ollutkaan mutta mielestäni parempi tehdä jos vähänkään epäilyttää lasten hyvinvointi kuin jättää tekemättä ja jotain oikeasti pahaa tapahtuu.

"Vieras"
Itse tekisin ilmoituksen suurin piirtein vasta sellaisessa tilanteessa, jossa TIEDÄN, että lapsiin kohdistuu ankaraa fyysistä väkivaltaa + varmaan joissain totaalisen absurdeissa tilanteissa, joita ei nyt tähän edes itse keksi listata...

Kyllä mäkin saatan sanoa että lapsi mun kiusaksi tyhjentää astia kaappia tms. mutta en mä sitä oikeasti tarkoita.Ja jotkut äidit huutaa,minäkin joskus.Luunappeja en anna mutta en nyt silti ihan tällästen juttujen perusteella ls-ilmoitusta tekisi...
Tälläset jutut kuuluu mun mielestä lähipiirille,auttakaa te sitä äitiä!

nellien
[QUOTE="Mamma italiana";23917609]uteliasuuttani kysyn. kuinka hyvin tunsit ystàvàsi? vaiko jàtitkò lapsesi puolituntemattoman hoiviin?[/QUOTE]

tunsin hänet yli 3vuotta,välissä oli pari vuotta että ei oltu tekemisissä, sitten alettiin uudelleen pitää yhteyttä, ja jossain vaiheessa hän tarjoutui ottamaan lapseni pariksi yöksi että saadaan ladattua akkujamme, ja tää oli lopputulos,en olisi ikinä uskonut! hän vieläpä oli sitä mieltä että toimi oikein! :eek: siihen loppu ystävyytemme.

ei ole tarpeen
En ole joutunut tämmöiseen tilanteeesen, että pitäisi tehdä ilmoitus.

Opiskelen alaa ja sanoisin, että insestitapauksissahan näiden ihmisten seksuaalisuus ei ole vähän "hakusessa" vaan he ovat parantumattomia. Heille en suo kyllä jatkoa vähän väliä riepottelemalla lapsia paikasta toiseen ja takaisin kotiin, näin ei tehdä. Lastensuojeluhan on nimenomaan lastensuojelua eikä aikuisten mielihalujen mukaan riepottelua. Lastenhyväksikäyttäjät eivät parane.

• Tykkää
Reactions: emppu75
en ole tehnyt, joskus toivon, että aikoinaan joku olisi meidän perheen kohdalla tehnyt... muttamutta, mietin tätä asiaa juuri pari päivää sitten, alakerrassa naapureilla sellainen meno, etten oikein tiedä, MITÄ pitäisi tehdä...

"mä"
en ole tehnyt koskaan, mutta kerran olen viikonlopppuiltana soittanut poliisille, kun tuntematon pariskunta kulki kahden vaunuikäisen kanssa niin humalassa, että eivät saaneet vaunuja jalkakäytävälle ajotieltä:(

lähimmäisenrakkaus
Jos maailmassa olisi enemmän mummeliisoja, ei tarvittaisi lastensuojelua kuin harvoin. Yhteisöllisyys on kadonnut, se on selvästi se mitä Mummeliisa edustaa. Autetaan avuntarvitsijaa eikä sotketa heidän elämäänsä turhaan viranomaisilla.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
"Minni"
Mulla on vähän mennyt usko koko lastensuojeluhommaan..

Meillä asuu tuossa naapurissa yksi nuoripari, jolla on yksi kouluikäinen lapsi. Niistä on nyt kaksikin eri naapuria tehnyt lastensuojeluilmoituksen (erikseen, toisistaan tietämättä, eivät ole asuneet samaan aikaan taloyhtiössä), yhteensä kait kolme kertaa, mutta mitään ei tapahdu. Mä olen kuulomatkan ulottumattomissa näistä naapureista, mutta monen kertomana olen kuullut, että sieltä kuuluu joka päivä hirveää huutoa, vanhemmat huutavat lapselleen. Välillä kuuluu muutakin meteliä, ilmeisesti tavaroita heitellään huutamisen lomassa. Naapurit tietävät kaikki tämän perheen asiat, koska huuto on niin kovaa, että sanoista saa täysin selvän. Koulustakin ovat lapsesta huolissaan, lapsi häiriköi tunneilla, ei ole oppinut lukemaan, ei tee läksyjään, kakkaa joskus housuihinsa..

Lapsi ei ikinä ole leikkimässä talon pihassa, en tiedä missä hän vapaa-aikojaan viettää. Vanhemmat tulevat monesti vasta puolikymmenen aikaan illalla kotiin, ilman lasta. Kuitenkin lapsi lähtee aamulla kouluun niin kuin muutkin. Ekaluokkalaisesta siis kyse. Kenenkään naapurin kanssa nämä ihmiset eivät ole tekemisissä.

Ja tosiaan, lastensuojeluilmoitukset eivät ole tuottaneet tulosta. Ovat kyllä paikan päällä käyneet kahdesti, mutta kun vanhemmat ovat nuoria, kauniita ja toinen vielä tietyissä piireissä tunnettu ihminenkin..

"Mamma italiana"
minni, kiirjoittamasi heràtti mielenkiintoni. mutta mità tarkoitat ettei lastensuojelu tuottanut tulosta? minkàlaisia toimenpiteità on seurannut? ja mistà ulkopuolinen tiettàà etteio ole ollut mitààn toimenpiteità. minusta tàstàkin kirjoituksesta saa kuvan ettà ne toimenpiteet pitàisi olla jonkinlainen rangaistus eikà mitààn suojelua

"Tinka"
Mua huolestuttaa se, että monet sanovat että lastensuojeluilmoituksen tekevät vasta sitten kun on varmaa tietoa jostain lapsen kaltoinkohtelusta tms. Lastensuojeluilmoitukseen hyvät ihmiset riittää HUOLI lapsen turvallisuudesta tai hyvinvoinnista. Ei tarvitse olla vedenpitäviä todisteita, riittää että on huoli.. Kun lastensuojeluilmoituksen tekee, on lastensuojeluviranomaisten tehtävänä sitten selvittää lastensuojelun tarve. Eli viranomaiset sitten selvittävät onko perheessä tarve lastensuojelun toimille.

ITse toivon, että meidän perheestä olis ne kaikki huolissaan meitä kattelevat naapurit tehneet sen ilmotuksen eivätkä vaan supatelleet naapureiden kanssa.

Yhteistyössä