No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
"kokkeli"
Kun kuitenkin tarvitaan?
Niin mistä olisi hyvä ottaa pois? Keneltä? Vielä enemmän hyvätuloisilta joilta jo nyt menee ÄLYTTÖMÄSTI köyhien elättämiseen? Niin että taas keskituloiset kärsivät eniten?
Niin mistä, kun kamalsti kitisette kun mitään ei ainakaan teiltä voi ottaa, kuka tässä on ahne..

*
Ei tietenkään voi ottaa kotona avustuksilla eläviltä, jotka eivät vaivaudu kouluttautumaan eivätkä sen enempää tekemään töitä mutta kaikkien tukien pitää juosta kun niin hyvinvointivaltiossa eletään! Tekemättä mitään kaikki edut kuitenkin kuuluu saada?? Outo yhtälö...

"Vieras"
Mä olen tässä miettinyt, että miksi kummassa otetaan pienituloisilta se kymppi pois lapsilisistä - kyseessä on kuitenkin monelle köyhälle erittäin merkityksellinen summa. Miksi ei voida säästää muilla tavoin? Esim. tasaverotuksen poistaminen tai vastaavat toimenpiteet.

Paljon enemmän sitä rahaa menee maahanmuuttajiin, kuin kunnollisten lapsilisien maksamiseen. Sisältäen toki senkin seikan, että lapsilisää saavat kaikki. :)

Ruisleipä
Eivät kaikki lapsilisien tarvitsijat ole kouluttamattomia ihmisiä, jotka eivät haluakaan tehdä töitä. Joukossa on esim. ammatin omaavia yhden lapsen perheitä, joissa toisen ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollisuus tehdä töitä (=lapsi vielä vauva). Jos toinen vanhemmista käy töissä, eikä kuitenkaan nosta mitään kovin kehuttavaa palkkaa, on lapsilisä oikeasti todella merkityksellinen asia tällaisille perheille.

"Emma."
tasaveron poistamisella saataisiin tuloja niin, ettei tarttis leikata lapsilisiä.

ja nouseehan tässä ruuan hinta ja alvit jälleen kerran, luulisi niistä saatavan tuloja,

"Jou"
No ei ainakaan minulta sinun ja teidän kaikkien lasten elättämiseen.

Miksi minun pitää tehdä töitä, jotta minulta otetaan veroa, joka menee sinun lapsesi elättämiseen?! Kymmenen euroa joutaa pois tosata vain. Sinä hoitelet siellä lastasi, minä teen töitä. Miksi sinun lapsesi pitäisi saada rahaa minun tekemistäni töistä (veroina --> lapsilisinä) ?

ei ei ei
No kansanedustajien palkoista tietenkin! Joutaisi vaikka sen satasen-pari, enemmänkin ottamaan, siinä aluksi jotain. Kansanedustajat saisivat itse maksella taksikyytinsä,olen käsittänyt että verorahoista nekin menevät. Puhelimet yms. omasta pusseistansa. Eli kansanedustajien edut ensiksi syyniin, sitten vasta muut asiat!
Mutta ei kuitenkaan missään nimessä lapsiperheiltä!
Nämäkin, jotka haluavat kasvattaa lapsensa kotona, heiltä viedään siitä vähästä pois! Todella käsittämätöntä.

"vieras"
Voi apua, Suomessa saa tukia, joka luulisi olevan hyvä asia, sinä joka sitä et siedä, niin muuta kuuhun!! Aina tulee olemaan työttömiä. Myös minä olen työtön, ollut kohta 4vuotta, kouluun en ole päässyt einkä töihin, sormia syödenkö elän, ja nurmikolla nukkuen? Mielelläni menisin töihin!!!!

"vieras"
[QUOTE="Emma.";23898404]tasaveron poistamisella saataisiin tuloja niin, ettei tarttis leikata lapsilisiä.

ja nouseehan tässä ruuan hinta ja alvit jälleen kerran, luulisi niistä saatavan tuloja,[/QUOTE]

Siis onko Suomessa tasavero...

Persis
Alkuperäinen kirjoittaja Ruisleipä;23898399:
Eivät kaikki lapsilisien tarvitsijat ole kouluttamattomia ihmisiä, jotka eivät haluakaan tehdä töitä. Joukossa on esim. ammatin omaavia yhden lapsen perheitä, joissa toisen ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollisuus tehdä töitä (=lapsi vielä vauva). Jos toinen vanhemmista käy töissä, eikä kuitenkaan nosta mitään kovin kehuttavaa palkkaa, on lapsilisä oikeasti todella merkityksellinen asia tällaisille perheille.
Tosissaan.. 100 e/kk on teidän perheelle _todella merkityksellinen_ summa? Aika törkeän huonosti teillä menee.

"Milla"
[QUOTE="vieras";23898444]Siis onko Suomessa tasavero...[/QUOTE]

Tätä olin tulossa juuri oikomaan. Eli suomessa on käytössä progressiivinen veroitus: jos on enemmän tuloja, on isompi veroprosentti verrattuna pienituloiseen.

Ei kaikilta mene 50% veroihin. Se ei olisi reilua, sillä ketä tietää 2000e/kk käteen jäisi 1000e, ja 10000e tienaavalta 5000e.

[QUOTE="Jou";23898424]No ei ainakaan minulta sinun ja teidän kaikkien lasten elättämiseen.

Miksi minun pitää tehdä töitä, jotta minulta otetaan veroa, joka menee sinun lapsesi elättämiseen?! Kymmenen euroa joutaa pois tosata vain. Sinä hoitelet siellä lastasi, minä teen töitä. Miksi sinun lapsesi pitäisi saada rahaa minun tekemistäni töistä (veroina --> lapsilisinä) ?[/QUOTE]

Sitä varten että kaikilla lapsilla olisi yhdenvertainen mahdollisuus koulutukseen ja suht hyvään elämän. Vai haluatko sä tänne alueita joissa on äärimmäinen köyhyys joista porukka sitten lähtee tekemään keikkaa ns. hyvätuloisten alueelle saadakseen rahaa???

köh köh
"Kokoomuslähteiden mukaan vasemmistopuolueet olisivat keränneet lisää veroja verottamalla lapsilisiä, poistamalla jossain aikataulussa asuntolainojen korkovähennyksen, leikkaamalla kotitalousvähennystä ja poistamalla verotuen pitkäaikaissäästöiltä."

vier
Hieno homma ja talous kuntoon. Vaikka jokaisen kansanedustajan palkasta otettaisiin 10 000 euroa pois, olisi säästetty summa vain 2 miljoonaa. Budjetin alijäämä on miljardeja. Eli leikkauksia on tehtävä kaikkialla, tarvittaessa lapsilisisissäkin.
Ja Etelä-Euroopan tuet on annettu lainarahalla, ei niitä olisi otettu, eikä myöskään käytetty kotimaassa, vaikka tukia ei olisi myönnettykään. Ja jos tukia ei anneta, edessä on uusi lama. Ei muuta kuin riemusta kiljuen uusi lama, sillä eihän Suomen tulot riipukaan kuin 90 prosenttisesti viennistä.

Sitä varten että kaikilla lapsilla olisi yhdenvertainen mahdollisuus koulutukseen ja suht hyvään elämän. Vai haluatko sä tänne alueita joissa on äärimmäinen köyhyys joista porukka sitten lähtee tekemään keikkaa ns. hyvätuloisten alueelle saadakseen rahaa???
Olisihan se mukava hankkia kunnollinen aita asuinalueen ympärille ja olla liikkumatta illalla.. Saisi vähän jännitystä suomalaisten elämään.

Toki asioita pitäisi saada jotenkin järjestettyä ja työntekoa kannattavemmaksi, esim. vähemmän käsiteltyä perusruokaa saisi huomattavasti edullisemmin ja toimeentulotuki sitä mukaa hiukan pienemmäksi suhteessa pienipalkkaisiin. Niin, että sillä tulisi toimeen, mutta olisi kuitenkin heikompi ansio kuin minimipalkka.

Tähän aikaan ei ihan pysy aiheessa, mutta tuet ovat tärkeitä ja luovat turvallisuutta. On hienoa, että ei ole sidottu mihinkään tiettyyn (varallisuus)luokkaan loppuelämäksi ja lapsilla on mahdollisuus luoda oma tulevaisuus.

Viimeksi muokattu:
"Jou"
Lapsilisä tai sen suuruus ei mitenkään liity Suomessa annettavaan koulutukseen, joka on ilmainen kaikille yliopistoa myöten.

Suht hyvä elämä.. No.. jokaisellahan on tietenkin OIKEUS lapsiin vaikka ei olisikaan varaa niiden ruokkimiseen. Eiköhän tuo enemmänkin ole vanhempien omaa tyhmyyttä ja ongelma.

Koulutuksen suo yhteiskunta tasavertaisena kaikille, elätys pitäisi ehkä pystyä hoitamaan itse. Kun ollaan kuitenkin KAIKKI ME pystytty kouluttautumaan Suomessa siihen ammattiin kuin halutaan (jos lahjoja ja halua löytyy), että turha kitistä, että matalapalkkaisella alalla täällä ollaan tai työttöminä. Kaikki mahdollisuudet sinulla olisi ollut saada ammatti ja työ, jossa tienaa tarpeeksi elättääksesi lapsesi.

Yhteistyössä